Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet over naar groep 2 ivm leeftijd?!



Mijn zoontje is in januari gestart met de basisschool. Voor de vakantie ben ik naar het 10 minuten gesprek geweest. Hij had een redelijk rapport. Ik vroeg de juf waarom er overal stond dat hij gemiddeld was ondanks ze hem zelf een pienter jongentje vond. Ze gaf aan dat ze veel leerlingen had en de rapport al een aantal weken geleden had ingevuld.

Mijn zoontje is erg leergierig en kan heel snel dingen oppakken. Ik schrik daar erg vaak van. Hij is 4 jaar maar hij weet uit zichzelf dingen te vertellen van 2 jaar terug. Ook heeft hij een interesse voor engels en probeert hij dat ook te leren. Hij kan alle winkel logo's en is gewoon erg bij de hand. Ik ben geen moeder die zegt oh mijn kind is geweldig bla bla. En met name dit vind ik erg lastig want ik hoor tja ieder1 vindt zijn kind geweldig.

De juf gaf zelf aan dat ze heeft gezien dat hij goed kan tellen en ook goed onderscheid kan maken in getallen maar ook dat hij erg snel dingen oppakt.

Nu komt hij zit in een 1/2 klas en ik vroeg gaat hij dan naar groep 2. Nee zei ze dat doen we nooit zo snel?!

Ik schrok hiervan. Eerst geef je aan dat hij slim is maar vervolgens gaat hij niet nr groep 2?

Het ging hierna snel over de rest van de klas. Er zijn nu 6! Kids van 7 jaar in zijn klas nu pas naar groep 3 mogen. Ze gaf verder aan dat ze de school gaat verlaten.

Mijn nicht kinderen hebben het ook niet gehad. Ik heb het gelaten maar nu wordt hij ook benadeeld. Haar 7 jarige hebben maar 3 maanden groep 1 gedaan en toen na de zomer na groep 2. Haar ander kind is 5 en gaat naar groep 3.

Mijn kind heeft helaas geen toets of iets gehad en wordt behoorlijk onderschat.

De school is erg multicultureel waarbij ook veel kindjed de Nederlandse taal nog niet helemaal machtig zijn. Het lijkt dat daarop het beleid is aangepast. 
Zijn huidige juf vertrekt van de school en hij krijgt een andere. Ik heb de directeur gesproken die vertelde een heleboel dingen waar ik me niet in kon vinden zonder mijn kind verder te kennen. Het was erg algemeen. Langer kleuteren was beter want dat was zijn ervaring en bla bla. Ik voelde  al een strijd waar ik helemaal niet van houdt.
Ik zou in het nieuwe jaar maar met de nieuwe juf moeten overleggen. Ik zit hier eigenlijk helemaal niet op te wachten. Waarom moet ik gaan vechten vraag ik me af. En waarom gaan dingen op deze manier dus omdat mijn zoon 3 maanden school heeft gemist moet hij maar een heel jaar opnieuw doen. Ik kan het gebeuren van sociaal emotionele ontwikkeling niet meer horen. Ik ben van mening dat dit een leerproces is. En zie daar verder geen bijzonderheden in mbt mijn zoon. Als hij uiteindelijk niet rijp genoeg is zou hij ook in groep 2 kunnen blijven. Waarom moet dat nu al? Ook wordt er door de school op gewezen dat uit onderzoek is gebleken dat langer kleuteren meer voordelen zou hebben. Ik ben dit zelf nagegaan en het blijkt dat dit echt altijd zo gebleken is. Uit een ander onderzoek komt naar voren dat de verschillen tussen langer kleuteren en niet in groep 5 a 6 helemaal verdwenen zijn en de kinderen gelijk ontwikkelen.

Ook merk ik in mijn omgeving heel wat verschillen hieromtrent. Eigenlijk zijn er kinderen om ons heen nooit in groep 1 blijven hangen ook al hadden ze minder maanden school in het 1e leerjaar. Ik zelf als februari kindje ook niet.

Wat ik verder erg lastig vindt is dat we als ouder totaal niet serieus genomen worden. Ik ben helemaal niet lekker de zomervakantie in gegaan. En vindt het heel zonde voor hem dat hem zo tekort wordt gedaan.

Ik heb geen enkel behoefte om mij te verdedigen. Dit is gewoon hoe ik het voel en ervaar als er niet normaal gereageerd kan worden vraag ik om niet te reageren. Ik wil graag tips hoe verder te handelen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

heel simpel gezien de leeftijd van je kind (geboortemaand) was het eerste half jaar groep 0. Na de zomer dus groep 1, dit is heel normaal voor kindjes van januari (dit had mijn dochter ook)

Ik vind je kind niet slimmer overkomen als andere hoor,zoals ik het zo lees. Heel veel kindjes van die leeftijd kennen winkel logo's en zijn geïnteresseerd in engels dankzij youtube. Dus ik zou even een tandje minderen en volgend jaar aankijken.

Als jouw kind echt zo slim is, dan kan hij altijd nog versnellen 

Roshni234

Roshni234

16-07-2023 om 19:05 Topicstarter

Moradora schreef op 16-07-2023 om 19:02:

heel simpel gezien de leeftijd van je kind (geboortemaand) was het eerste half jaar groep 0. Na de zomer dus groep 1, dit is heel normaal voor kindjes van januari (dit had mijn dochter ook)

Ik vind je kind niet slimmer overkomen als andere hoor,zoals ik het zo lees. Heel veel kindjes van die leeftijd kennen winkel logo's en zijn geïnteresseerd in engels dankzij youtube. Dus ik zou even een tandje minderen en volgend jaar aankijken.

Als jouw kind echt zo slim is, dan kan hij altijd nog versnellen

Gelukkig is dat niet aan jou maar aan mij om te beoordelen. Je kent hem geen eens! Vroeg ik je ergens om hem in te schatten? Nee toch, dat heb ik al gedaan. Dat was mijn vraag ook niet verder. En houd je neerbuigende opmerking voor je. Als je niet op een normaal niveau kan communiceren houdt je opmerking dan voor je want echt niemand zit erop te wachten zo aangesproken te worden.

Kind is van januari.
De meeste kinderen van januari zitten zo'n beetje standaard 1.5 jaar in groep 1.
En doen 2.5 jaar over groep 1 en 2.

Eén van de redenen dat "najaarskinderen" vaak langer in groep 2 blijven hangen.
Die stappen vaak pas een maand of 9 later in en kleuteren minder lang.

Ik zou volgend jaar en de nieuwe juf afwachten.

Het lijkt me niet erg slecht dat hij in een gemixte groep 1/2 komt en dus vanzelf al dingen van groep 2 oppikt, zonder dat hij daar officieel zit.

Obv wat je hier beschrijft lijkt het me begrijpelijk dat je zoontje volgend jaar verder gaat in groep 1. Hij ontwikkelt zich goed maar niet buitengewoon voor zijn leeftijd. Dan is het prima om met de rest van de klas mee te draaien. Als volgend jaar blijkt dat hij een enorme voorsprong heeft kan hij alsnog versnellen. Versnellen is een maatregel die de school kan inzetten als ze kinderen binnen de klas niet voldoende uitdaging kunnen bieden en/of als kinderen op sociaal gebied buiten de boot vallen. Hoe is zijn aansluiting in de klas? Heb je verder zorgen over zijn ontwikkeling?

Roshni234 schreef op 16-07-2023 om 19:05:

[..]

Gelukkig is dat niet aan jou maar aan mij om te beoordelen. Je kent hem geen eens! Vroeg ik je ergens om hem in te schatten? Nee toch, dat heb ik al gedaan. Dat was mijn vraag ook niet verder. En houd je neerbuigende opmerking voor je. Als je niet op een normaal niveau kan communiceren houdt je opmerking dan voor je want echt niemand zit erop te wachten zo aangesproken te worden.

Wow...denk je dat mensen er wel op zitten te wachten op dit soort reacties?

Officieel is er geen richtdatum meer, maar veel scholen hanteren wel 1 januari. Je kind heeft niet zo heel lang groep 1 gedaan en ik lees niet heel veel bijzonders qua ontwikkeling. Als hij in een groep 1/2 klas komt en het zou zo zijn dat hij werkjes van groep 2 aan kan, dan is dat toch ook een optie?
Ik zou hier geen punt van willen maken om hem per se in groep 2 te willen.

Kindjes van december/januari kleuteren altijd ofwel 1,5 jaar ofwel 2,5 jaar. Een tussenweg is er niet. Ik zou ook kijken naar of hij in een fijne groep zit op school, dat is juist voor de sociale ontwikkeling belangrijk.

Roshni234 schreef op 16-07-2023 om 19:05:

[..]

Gelukkig is dat niet aan jou maar aan mij om te beoordelen. Je kent hem geen eens! Vroeg ik je ergens om hem in te schatten? Nee toch, dat heb ik al gedaan. Dat was mijn vraag ook niet verder. En houd je neerbuigende opmerking voor je. Als je niet op een normaal niveau kan communiceren houdt je opmerking dan voor je want echt niemand zit erop te wachten zo aangesproken te worden.

Nou zeg....dit belooft niet veel goeds voor dit topic en ook niet voor het overleg met de school. Heel veel succes....

Roshni234 schreef op 16-07-2023 om 19:05:

[..]

Gelukkig is dat niet aan jou maar aan mij om te beoordelen. Je kent hem geen eens! Vroeg ik je ergens om hem in te schatten? Nee toch, dat heb ik al gedaan. Dat was mijn vraag ook niet verder. En houd je neerbuigende opmerking voor je. Als je niet op een normaal niveau kan communiceren houdt je opmerking dan voor je want echt niemand zit erop te wachten zo aangesproken te worden.

Waarom zit jij hier dan op het forum als je zo overtuigd bent van je eigen gelijk? Je hebt het zelf al helemaal uitgedokterd en weet hoe het zit. Je hebt dit forum dus helemaal niet nodig.

Maar je komt echt over als een "mij n kind is geweldig en zo slim ouder" en die worden vanzelf wel op hun plek gezet door de werkelijkheid.  Succes met je gelijk halen!

Roshni234 schreef op 16-07-2023 om 19:05:

[..]

Gelukkig is dat niet aan jou maar aan mij om te beoordelen. Je kent hem geen eens! Vroeg ik je ergens om hem in te schatten? Nee toch, dat heb ik al gedaan. Dat was mijn vraag ook niet verder. En houd je neerbuigende opmerking voor je. Als je niet op een normaal niveau kan communiceren houdt je opmerking dan voor je want echt niemand zit erop te wachten zo aangesproken te worden.

Als je deze toon ook op school aanslaat verwacht ik niet dat je nog veel gedaan krijgt daar. En terecht. 

Als je niet open staat voor andere visies en meningen is een forum niet de meest geschikte plek. 

Roshni234

Roshni234

16-07-2023 om 19:14 Topicstarter

Bosanemoon schreef op 16-07-2023 om 19:10:

Obv wat je hier beschrijft lijkt het me begrijpelijk dat je zoontje volgend jaar verder gaat in groep 1. Hij ontwikkelt zich goed maar niet buitengewoon voor zijn leeftijd. Dan is het prima om met de rest van de klas mee te draaien. Als volgend jaar blijkt dat hij een enorme voorsprong heeft kan hij alsnog versnellen. Versnellen is een maatregel die de school kan inzetten als ze kinderen binnen de klas niet voldoende uitdaging kunnen bieden en/of als kinderen op sociaal gebied buiten de boot vallen. Hoe is zijn aansluiting in de klas? Heb je verder zorgen over zijn ontwikkeling?

Ik heb gelukkig geen zorgen. En heb inderdaad het idee dat hij graag verder wilt. Hij wilt heel graag leren klok kijken bijv en irriteert zich eraan dat hij dat nog niet op school leert. Het gaat mij ook niet zo zeer dat alles snel moet gaan omaar gewoon dat het zijn interesse heeft. En dat het onderwijs voldoende aansluit. 

madee schreef op 16-07-2023 om 19:12:

[..]

Nou zeg....dit belooft niet veel goeds voor dit topic en ook niet voor het overleg met de school. Heel veel succes....

Ik pak de 🍿 er vast bij🤣

Roshni234

Roshni234

16-07-2023 om 19:15 Topicstarter

Joszy schreef op 16-07-2023 om 19:11:

[..]

Wow...denk je dat mensen er wel op zitten te wachten op dit soort reacties?

Klaarblijkelijk

Roshni234

Roshni234

16-07-2023 om 19:17 Topicstarter

madee schreef op 16-07-2023 om 19:12:

[..]

Nou zeg....dit belooft niet veel goeds voor dit topic en ook niet voor het overleg met de school. Heel veel succes....

Zijn school kent hem volgens mij wel? En waarom kies je ervoor om mijn serieuze topic te vergallen met dit soort reacties?

Roshni234

Roshni234

16-07-2023 om 19:20 Topicstarter

Moradora schreef op 16-07-2023 om 19:13:

[..]

Waarom zit jij hier dan op het forum als je zo overtuigd bent van je eigen gelijk? Je hebt het zelf al helemaal uitgedokterd en weet hoe het zit. Je hebt dit forum dus helemaal niet nodig.

Maar je komt echt over als een "mij n kind is geweldig en zo slim ouder" en die worden vanzelf wel op hun plek gezet door de werkelijkheid. Succes met je gelijk halen!

Volgens mij staat dat duidelijk in het eerste gedeelte. Maar goed nogmaals ik was benieuwd naar ervaringen en wilde graag tips. Of mijn zoon pienter genoeg was heb ik niet voorgelegd. Waarom jij je verder geroepen voelt om daar te over oordelen snap ik niet. Hoe dat verder op jou overkomt is niet mijn probleem. Het zou fijn als je je gewoon aan de topic hield maar dat is teveel gevraagd blijkbaar ondanks ik dat verzocht heb.

Roshni234 schreef op 16-07-2023 om 19:17:

[..]

Zijn school kent hem volgens mij wel? En waarom kies je ervoor om mijn serieuze topic te vergallen met dit soort reacties?

Maar dan spreek je jezelf toch tegen? De juf kent hem wel en geeft aan dat hij in groep 1 blijft.. die zien blijkbaar geen reden om hem naar groep 2 te laten gaan, terwijl zij hem natuurlijk kennen? Wil je nu van mensen die hem inderdaad niet kennen horen dat hij echt naar groep 2 zou moeten? 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.