Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet over naar groep 2 ivm leeftijd?!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roshni234 schreef op 16-07-2023 om 19:14:

[..]

Ik heb gelukkig geen zorgen. En heb inderdaad het idee dat hij graag verder wilt. Hij wilt heel graag leren klok kijken bijv en irriteert zich eraan dat hij dat nog niet op school leert. Het gaat mij ook niet zo zeer dat alles snel moet gaan omaar gewoon dat het zijn interesse heeft. En dat het onderwijs voldoende aansluit.

Hij komt in een combinatie klas 1/2 dus dan is de scheiding niet heel zwart wit. Als het goed is kijken leerkrachten ook naar interesses en wat een kind wel of niet aan kan voor werkjes. Op dit moment ziet de leerkracht geen reden om hem te versnellen maar dat kan met een nieuwe leerkracht volgend jaar zomaar weer anders zijn. Als je er echt een punt van wil maken dan zou ik dat pas halverwege het komend schooljaar doen.

Voor wat betreft het leren klokkijken als hij dat graag wil dan kun je dat toch thuis spelenderwijs leren. Mijn dochter gaat nog niet naar school, maar kent inmiddels de helft van het alfabet, kijkt klok, kent de primaire en secundaire kleuren en telt tot twintig in zowel Nederlands als Engels. En daar hebben wij vrij weinig aan gedaan, behalve dan geduldig haar vragen beantwoord (hoe laat is het? Waar is die letter van) en spelletjes zoals verstoppertje en ik zie ik zie wat jij niet ziet gespeeld. Kinderen zijn heel goed in zichzelf dingen eigen maken. Kijk maar naar hoe ze leren praten. Maar ze hebben wel allemaal hun eigen interesses en daardoor zie je vaak dat ze in het 1 echt voor lopen op leeftijdsgenoten. Zoals jouw zoons geheugen. Maar dat ze vaak op een ander gebied veel minder sterk ontwikkeld zijn. Zoals mijn dochter die echt nog wel wat uitdaging heeft met haar sociaal emotionele ontwikkeling.

Wij kennen jouw kinderen niet. Maar wat jij beschrijft lijkt dus heel normaal en niet uitzonderlijk te zijn. Jij bent heel erg overtuigd dat je kind in groep 2 hoort. De school blijkbaar niet. Je hebt tot nu toe school en ons nog niet kunnen overtuigen.
Wat wil je van ons? Dat wij allemaal gaan zeggen 'ja hoor, groep 2 is inderdaad beter'.
En dan? School is niet verplicht hem in groep 2 te plaatsen.

Ik stoor me er ook aan dat je anderen neerbuigend noemt en dat wij niet 'op een normaal niveau' kunnen communiceren. Ik schrijf hier al best een tijdje mee en ik kan doorgaans echt prima op een normale toon en niveau communiceren met de mensen hier.
En ik leer ook veel van de andere inzichten en ervaringen van mensen. Als er één les is die ik hier geleerd heb is dat ik zelf ook de wijsheid niet in pacht heb. 

Roshni234

Roshni234

16-07-2023 om 20:05 Topicstarter

MamaE schreef op 16-07-2023 om 19:52:

Wij kennen jouw kinderen niet. Maar wat jij beschrijft lijkt dus heel normaal en niet uitzonderlijk te zijn. Jij bent heel erg overtuigd dat je kind in groep 2 hoort. De school blijkbaar niet. Je hebt tot nu toe school en ons nog niet kunnen overtuigen.
Wat wil je van ons? Dat wij allemaal gaan zeggen 'ja hoor, groep 2 is inderdaad beter'.
En dan? School is niet verplicht hem in groep 2 te plaatsen.

Ik stoor me er ook aan dat je anderen neerbuigend noemt en dat wij niet 'op een normaal niveau' kunnen communiceren. Ik schrijf hier al best een tijdje mee en ik kan doorgaans echt prima op een normale toon en niveau communiceren met de mensen hier.
En ik leer ook veel van de andere inzichten en ervaringen van mensen. Als er één les is die ik hier geleerd heb is dat ik zelf ook de wijsheid niet in pacht heb.

Wat ik wilde is ervaringen van mensen van kinderen die bijv ook in januari of later gestart zijn. Hoe dat gaat en wat je als ouder moet doen als je gevoel tegen het school protocol ingaat. Het gaat niet om overtuigen of iets dergelijks snap je dat? Ik heb geen zin in dat gestrij.

Je zegt dat je je aan mij stoort maar als iemand zegt ik zou een tandje lager zitten komt dat niet heel erg constructief over. En als ik daar op reageer dan ben ik ineens de gebeten hond. Je snapt toch zelf ook wel dat het voorbeelden zijn waarom ik denk wat ik denk. Als dat vervolgens geen vraag van mij verder is waarom wordt ik er dan op aangevallen. Ik ken mijn kinderen toch. Als eentje net wat verder is waarom mag ik dat niet uitten. Dat is toch mijn mening. Zo weet ik bij mijn andere dat dat niet zo is.

Maar waarom als ik zou zeggen ik ken me kind en die is minder slim dan is er wel begrip voor maar als je zegt ik heb een kind die pienter is moet je gelijk worden aangevallen wat is dat voor raars..... ik merk dat continue l

Ik heb echt niet het wiel uitgevonden en wil ook zeker niet zo overkomen...

in welke zin wordt het kind dan benadeeld? 

Saga schreef op 16-07-2023 om 19:40:

Mijn kind heeft een duidelijke voorsprong, is van december (!) en heeft ook 2,5 jaar gekleuterd. Ik vond en vind het helemaal prima! Hij deed nu in groep 4 allerlei pluswerk naast de 'reguliere' werkboekjes voor kinderen die uitdaging nodig hebben. Hij haalt (nagenoeg) allemaal I- scores voor zo'n toesten, heeft AVI E7 niveau behaald, en heeft leuke vriendjes die sociaal en cognitief bij elkaar passen. En het allerbelangrijkste; hij zit super lekker in zijn vel en heeft ouders die op niets meer hopen dan dat. Niets meer aan doen dus wat mij betreft.
Op onze school wordt overigens zelfs een grens van 1 oktober gehanteerd.


Zelfde hier en hij gaat nu naar 5 gym. Zijn vrienden van de basisschool zijn nog steeds  vrienden.

Overigens hebben hij en broertje het meeste thuis geleerd. 

De enige die die ‘strijd’ voelt (en ervan maakt) ben jij denk ik hoor TO. Ik ben wel benieuwd wat maakt dat je dit zo voelt, dat je jezelf en je kind moet verdedigen. Want ik lees in de reacties namelijk niemand die die strrijd met jou aan gaat, alleen maar mensen die herkennen of beamen wat de school als advies heeft gegeven. Waarom had je gehoopt dat wij iets anders zouden zeggen? Op basis waarvan? Wij kennen jou kind niet. Of baal je ervan dat school jouw kind eigenlijk anders inschat dan jij gehoopt had? 
Het zijn oprechte vragen die hopelijk wat inzicht geven in waarom dit je zo raakt. 
Ik hoop dat je desondanks een ontspannen vakantie kunt hebben. En je kind zelf leren klokkijken lijkt me zo’n gek plan nog niet! 

Hier gaan eigenlijk alle kinderen geboren in december en januari niet door naar de volgende groep, tenzij echt buitengewoon voorlopen op de stof en ook sociaal emotioneel zo sterk dat ze het verschil in leeftijd aankunnen.

Ik zie, als kind verder gewoon goed mee kan komen, lekker in de groep ligt en gelukkig is en zonder bijzonder ver op de stof vooruit te lopen, eigenlijk helemaal geen nadelen aan die 2-2,5 jaar kleuteren. 
Zelf was ik een zgn late leerling, geboren eind november ( toen werd de 1 oktober grens nog gehanteerd op mijn school), en ik was altijd een van de oudste kinderen. En ik kan niet zeggen dat ik daar veel last van heb gehad. Ik vond het juist wel fijn, altijd een van de oudsten en dat heeft de onzekere 'ik' zeker wel geholpen in de schooljaren. 

Als kind in een groep 1/2 combinatie komt, kan hij altijd aansluiten bij de werkjes van groep 2 en ziet de leerkracht vanzelf of hij het niveau aan kan ja of nee. 
Kijk gewoon komend jaar aan. En het wil niet zeggen dat wat kind thuis laat zien, dat ook op school gezien wordt. Ze letten daar ook op andere zaken. 

Mijn dochter is van eind september en wordt 6 in groep 3. Ze leest en krijgt extra uitdaging in de vorm van leesmateriaal/werkboekjes. Als ze echt interesse hebben in iets, zoals klok lezen, zijn ze erg leerbaar. Dat merkten wij aan het lezen. Dat heeft ze grotendeels zichzelf geleerd. Maar dat ze het kan, wil niet zeggen dat ze buitengewoon slim is en erg voorloopt op de rest van de stof. Dat zou ik me wel voor ogen houden. 

Roshni234 schreef op 16-07-2023 om 20:05:

[..]

Wat ik wilde is ervaringen van mensen van kinderen die bijv ook in januari of later gestart zijn. Hoe dat gaat en wat je als ouder moet doen als je gevoel tegen het school protocol ingaat. Het gaat niet om overtuigen of iets dergelijks snap je dat? Ik heb geen zin in dat gestrij.

Je zegt dat je je aan mij stoort maar als iemand zegt ik zou een tandje lager zitten komt dat niet heel erg constructief over. En als ik daar op reageer dan ben ik ineens de gebeten hond. Je snapt toch zelf ook wel dat het voorbeelden zijn waarom ik denk wat ik denk. Als dat vervolgens geen vraag van mij verder is waarom wordt ik er dan op aangevallen. Ik ken mijn kinderen toch. Als eentje net wat verder is waarom mag ik dat niet uitten. Dat is toch mijn mening. Zo weet ik bij mijn andere dat dat niet zo is.

Maar waarom als ik zou zeggen ik ken me kind en die is minder slim dan is er wel begrip voor maar als je zegt ik heb een kind die pienter is moet je gelijk worden aangevallen wat is dat voor raars..... ik merk dat continue l

Ik heb echt niet het wiel uitgevonden en wil ook zeker niet zo overkomen...

Mijn kind is van april en heeft dus een paar maanden groep 1 gedaan en daarna nog een heel jaar en toen groep twee, drie en vier en na de zomer naar vijf. Kind is best slim en kan goed leren, maar versnellen hebben wij niet overwogen. 

Ik ben zelf van oktober en op mijn basisschool hanteerden ze nog de 1 oktober grens en zelfs van de juli/augustus/september kinderen lieten ze driekwart langer kleuteren. 
Hoewel misschien onnodig heb ik niet het idee dat iemand daar op de lange termijn echt schade van heeft ondervonden. Ik heb me wel verveeld, maar dat was eigenlijk de hele basisschooltijd wel zo. Ik vond het saai en paste niet zo in de groep. 

Je mening geven mag zeker. Alleen het ding met een mening is dat het dus niet objectief is (zeker niet van ouders over hun eigen kinderen) en dat een ander die niet hoeft te delen. 

Als je kind geïnteresseerd is in dingen, stimuleer dat. Doe zelf dingen als klokkijken als hij dat wil leren. Je hebt toch niet overal de school voor nodig? 

Wacht gewoon even rustig af. Volgend schooljaar is er nog alle tijd om te beslissen of het 1,5 of 2,5 jaar kleuteren wordt. Straks een paar maanden groep 1 en daarna groep 2 kan ook nog.

Bovendien gaat de kleuterklas om veel meer dan het cognitieve aspect. Bijvoorbeeld fijne motoriek en het omgaan met andere kinderen en hun (negatieve) gedrag heeft ook tijd nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.