Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet populair

't Is jaren geleden dat ik een ouderforum bezocht heb, maar omdat ik enorme behoefte heb aan herkenning en tips, laat ik maar weer eens een berichtje achter ...

Mij zoon (bijna 9) is een gevoelig, perfectionistisch, faalangstig, intelligent en snel driftig jongetje. Geen makkelijke combinatie. Hij kan ontzettend lief en opgewekt zijn, maar vervolgens emotioneel worden om iets onbenulligs: huilen, boos worden en met deuren slaan.
Sinds kort komt hij geregeld met een sip gezicht uit school, met de mededeling dat hij naar een andere school wil. 'Ze' doen niet aardig tegen hem. 'Ze' zijn de meerderheid van zijn klasgenoten: zijn klas bestaat voor 80% uit meisjes, en met de vijf jongetjes die in zijn klas zitten, heeft hij ook geen ideale match. Ik heb hem gevraagd wat er precies gebeurd is. Hij zegt dat kinderen hem plagen omdat hij zo snel boos wordt - dat zal ongetwijfeld een belangrijke rol spelen, want hij is een makkelijk slachtoffer dat snel uit z'n slof schiet wanneer hij getriggerd wordt. Maar goed, wat nu? Ik vind het ontzettend lastig om hem te helpen, met name omdat ik tijdens m'n basisschooljaren ook een tijd gepest ben en misschien daardoor wel onzekerheid van vroeger op hem over heb gebracht. Kan ik hem wel voldoende ondersteunen? Een andere school is natuurlijk niet direct een oplossing, want overal bevinden zich kinderen die minder vriendelijk doen. Hoe zorg ik ervoor dat mijn kind weerbaarder wordt en leert omgaan met z'n emoties? Is zoiets überhaupt wel haalbaar in een korte periode? Ik ben nu een dertigtal jaren verder en helaas komen bij mij de tranen ook nog steeds vanwege kleinigheden boven...
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,
Pony

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

15-12-2009 om 20:17

Kinderpsycholoog

Misschien moet je een kinderpsycholoog overwegen. Dit is wel iets waar je veel over kunt leren als kind (actie/reactie), en als je er wat over geleerd hebt kun je daar je hele leven je voordeel mee doen.
Haalbaar is het vaak wel, alleen ben jij als ouder ws. niet de meest ideale persoon om het hem te leren.

Coaching

Ik weet niet waar je woont, maar mijn dochter heeft veel baat gehad bij Bart van Esenco coaching (www.esencocoaching.nl). Hij kwam bij ons thuis en ging met dochter spelen (spelletje, met poppen, knikkeren of wat dan ook) en hielp haar intussen aan ideeën om dingen anders aan te pakken. Maar ook om minder gekwetst te zijn en om zelf assertiever te zijn en om beter over zichzelf te denken. Mijn dochter is ook zo'n gevoelig kind en werd gepest. Ik heb haar uiteindelijk wel naar een andere school gedaan, waar ze het geleerde met een schone lei in praktijk kon brengen. En dat gaat super. Bart van Esenco Coaching is een ontzettend aardige, humorvolle man, waar dochter zich direct bij op haar gemak voelde. Het lijkt wel of ik aandelen heb Oja, dochter was negen toen hij bij ons kwam.

Marianne

Marianne

16-12-2009 om 09:13

Ik lees mee

Wat herkenbaar! Het lijkt wel of je het over mijn 8 jarige dochter hebt.

Wij zijn ook op zoek naar iets of iemand om haar (en ons) op het sociale vlak te helpen.

Laat de tips maar komen!

Pony

Pony

16-12-2009 om 10:25 Topicstarter

Boek?

Dank je wel voor jullie berichtjes! Alleen de herkenning al maakt me weer een beetje blij...
Ik overweeg inderdaad wel coaching, een training of zoiets dergelijks. Stoepkrijt, de man die jij noemt woont niet zo ver bij ons vandaan. Wij wonen vlak onder Utrecht. Ik zag overigens op zijn website wel dat hij ook aan NLP doet... is dat niks zweverigs? Ik moet daarbij altijd denken aan Emiel Ratelband en over gloeiende kooltjes wandelen
Het klinkt wel heel aantrekkelijk om mijn zoon met een heleboel nieuwe bagage een nieuwe start op een andere school te gunnen. Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben?
En bestaan er ook boeken voor kinderen waarin handige tips staan op het vlak van weerbaarheid? Mijn zoon is een echte boekenwurm, dus als er nou zo'n boek bestond, liefst in stripvorm...

Niet zweverig

Hai, nee van zweverigheid moet ik ook niks hebben. Bart komt uit de jeugdhulpverlening en wilde graag af van alle bureaucratie en regeltjes: hij wilde gewoon kinderen helpen. Dat NLP moet je meer zien dat hij het kind helpt oude, niet constructieve ideeën en gevoelens op te ruimen en het kind er zelf nieuwe, goede ideeën voor in de plaats te zetten. Hij is heel positief naar kinderen en heeft ook heel leuke kleine dingetjes. Zo stuurde hij dochter een speldje dat ze op moest spelden en dan in de spiegel kijken. Er stond (in spiegelschrift) iets van 'ik ben dapper'. En toen we de sessies hadden afgebouwd kreeg ze een kaart met confetti in de envelop, dat het zo'n feest was geweest met haar. Dochter groeide enorm van die dingetjes.
Je kunt hem eens vrijblijvend bellen, hij kwam bij ons langs en zei tegen dochter dat ZIJ mocht zeggen of ze vertrouwen had dat hij haar kon helpen. Als dochter nee had gezegd, even goede vrienden. Noem de naam Stoepkrijt maar (zit in mijn mailadres, dus dan weet hij het wel) en vind je het niks, dan is hij blij als je dat gewoon eerlijk zegt. Echt een toppertje die man.

emma43

emma43

16-12-2009 om 12:32

Wow stoepkrijt

heerlijk toch dat je zo iemand tegenkomt om je kind te helpen.
Wij hebben hier in de buurt ook gelukkig zo iemand.

emma43

emma43

16-12-2009 om 12:42

Pony

Heel herkenbaar je verhaal.Een coaching of training kan echt wonderen doen bij je kind.En niet alleen voor je kind.Ik had net als jou het idee dat ik mijin kind niet kon helpen doordat ik zelf gevoelig was en daardoor verkeerd reageerde.Heb zelf een training gevolgd en ik ben nu niet veranderd ,ben nog steeds gevoelig,maar kan nu anders tegen situaties aankijken en daardoor luchtiger op de 'problemen'van mijn kinderen reageren.
Die man waar stoepkrijt het over heeft lijkt me heel goed.
een andere school misschien kunnen helpen,maar ik zou je zoon eerst een training laten volgen.Ik zie het bij mijn zoontje,als hij een vriendje heeft gaat het even goed,maar als een kind doorheeft dat zoon niet weerbaar is,begint het 'geplaag'.Zo komt hij niet verder dan beginnende vriendschappen.dus ik zou eerst je kind sterker maken.Of een andere school en dan meteen een training.

Ja, heerlijk!

Heerlijk inderdaad! En dan met die geweldige juf op haar nieuwe school erbij kan ons jaar niet meer stuk. Even ter illustratie: op de oude school noemden ze dochter een "kwetsbaar, sloom meisje dat er wel een beetje om vroeg om gepest te worden" De nieuwe juf ziet "een gevoelig, maar slim en humorvol meisje dat gemakkelijk vriendinnetje maakt en dat we nog een beetje moeten helpen zekerder van zichzelf te worden".
Ik ga coach Bart zeker nog even inhuren als dochter volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaat, gewoon als extra steuntje in de rug.

emma43

emma43

16-12-2009 om 13:49

Mijn haren staan recht omhoog.

Vragen om gepest te worden,grrrrrrrrrr.Waarom is het voor veel mensen toch zo moeilijk rekening te houden met gevoelige kinderen.Terwijl deze kinderen juist zo vatbaar zijn voor negatief gedrag en woorden.
Ja,het kan inderdaad fijn zijn voor je dochter volgend jaar even een extra steuntje.wij hebben onze dochter in groep 8 nog even sova laten doen en nu is ze net klaar,ze zit in de tweede, met een faalangst/assertiviteits training.Ik heb het idee dat ze nu klaar is.Ze is nog steeds een gevoelig meisje,maar durft nu wel haar grens aan te geven en haarzelf te zijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-12-2009 om 15:08

Sterkamp

is echt super. Een hele week sociale vaardigheidstraining omgeven door leuke vakantieactiviteiten. Er zijn weer kampen in de meivakantie. Onze oudste is meegeweest toen hij 10 was (na groep 6), en nogmaals (maankamp) toen hij 11 was (mei groep 7). Hij vond het echt super, en heeft er ook veel van geleerd. Hij wordt nu veel minder gepest, en als het wel gebeurd dan kan hij er veel beter mee omgaan. Ook heeft hij er een boezemvriend aan overgehouden, die helaas ver weg woont. Maar ze mailen bijna dagelijks en zien elkaar in vakanties regelmatig.
Marjoleine

Pony

Pony

16-12-2009 om 21:18 Topicstarter

Goeie tips

Dank jullie wel voor de tips tot dusver!
Ik heb inmiddels via via een trainings-adres gevonden in mijn eigen woonplaats, dus ik heb zojuist een mailtje die kant op gestuurd... ik ben benieuwd, en mijn zoon ook. Hij stond niet direct te juichen bij het idee dat hij met een vreemde over de pestperikelen moet gaan praten, maar was ook niet afwijzend. Hij zou het wel zien, zei hij.
Wie weet is Sterkamp anders i.d.d. ook nog een optie. Is zoiets overigens niet erg spannend voor een jong kind, in je eentje op kamp?

Vandaag heeft mijn man het verhaal ook aangekaart bij de juf. De situatie kwam haar niet onbekend voor. Ze vertelde dat een aantal meiden in de klas van mijn zoon aan het pre-puberen is (vroeg zeg!) en zich daardoor niet bepaald van de makkelijkste kant laat zien. Ze zou in elk geval de tafelschikking na de kerstvakantie weer eens wat herzien. Of dat voldoende oplossing is, betwijfel ik, maar we hebben in elk geval onze zorgen bekend gemaakt bij de school...

Marjoleine64

Marjoleine64

17-12-2009 om 16:10

Pony

een kamp is inderdaad erg spannend, daarom wilde zoon ook nog niet toen hij 9 was. Een jaar later wilde hij wel, konden we hem ook beter uitleggen dat er allemaal kinderen zoals hij zouden komen - allemaal alleen, die allemaal op één of andere manier hulp nodig hadden om beter om te kunnen gaan met moeilijke situaties. Zijn kamp-vriend had het bijvoorbeeld erg moeilijk met zijn autistische oudere broer, en werd daarom ook gepest. Allebei werden ze ook gepest omdat ze gewoon een beetje nerd zijn, erg geinteresseerd in van alles en nog wat en niet tevreden met een 7 of 8 als je ook een 9 of 10 kan halen.
De ontvangst bij Sterkamp was echt super, alle kinderen kregen een naamsticker en werden gelijk gekoppeld aan hun mentorgroepje met mentor, die de 3 jongens over de eerste drempel hielp. Binnen 10 minuten waren ze met z'n 3-en aan het dollen, en konden wij rustig kennismaken met de ouders van die jongens, en na het afscheid bij de info-bijeenkomst zitten. Kijk maar eens op de website.
Marjoleine

Pony

Pony

17-12-2009 om 20:59 Topicstarter

Nerd

Marjoleine, dat Sterkamp ziet er inderdaad wel heel goed uit! Toch even in m'n achterhoofd houden. Maar goed, eerst de reactie van de coachings-dame maar even afwachten. Ik wil m'n zoon ook niet het gevoel geven dat ie een soort 'project' wordt

Heel herkenbaar trouwens, de 'nerd'-achtige trekken van je zoon en zijn vriendje. Mijn zoon is precies zo. Buitenspelen en sport vindt ie maar matig - datgene waar hij enthousiast van wordt, zijn informatieve boeken, sommen en z'n computer. Tja...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.