Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
dani

dani

10-06-2011 om 19:49

Niets leuk - les is stom - 8 jr

Buitenschoolse activiteiten (clubjes) voor zoon van 8 zijn lastig: veel gepiep en gezeur, hij is nooit eens enthousiast. Judo, tennis, taekwando, muziekles... de gymles op school ook trouwens. Terwijl hij graag beweegt en sportief is. Maar als er teveel aanwijzingen gegeven worden, hij te veel op zijn vingers wordt getikt of het lukt niet gelijk is de lol er snel af. Geeft hij zelf ook aan "ik vind LES krijgen stom". (Terwijl hij als we hem bezig zien op de tennisbaan het er best gezellig uit ziet, hij let niet op maar rent vrolijk rond en dolt wat met de andere kinderen)

We willen wel graag dat hij een of ander clubje doet, maar hij zegt "niets leuk te vinden" en wil liever alleen thuis spelen of thuis met een of twee bekende vriendjes.

Wat moeten we ermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dani

dani

10-06-2011 om 21:00

Waarom

Ik begrijp je antwoord wel hoor, zal even uitleggen waarom we graag willen dat hij wél clubjes doet:

School doet hij op zijn sloffen, het gaat té makkelijk, hij verveelt zich. Dus: meer uitdaging, ook eens dingen leren die je niet zo heel vanzelf afgaan is denk ik goed voor hem.

Verder doet hij als hij thuis is het liefst alleen computerspellen, en liever hebben we hem óók iets actiefs doen, liefst met andere kinderen. Het sociale aspect van de clubjes is dus ook erg belangrijk.

Overigens is er wel verschil tussen clubje 1 (muziek) en clubje 2 (tennis), bij clubje 1 zie je hem worstelen met zichzelf, weet hij niet wt te doen, voelt hij zich ongelukkig. Daar stopten we dus mee toen dat kon. Clubje 2 lijkt best leuk, hij doet vrolijk mee, al klaagt hij vaak van te voren. Mocht hij enthousiast zijn over iets anders dan vinden we dat ook best, maar hij zegt niets te willen. Wellicht wat faalangst / angst voor het onbekende? Ik weet het niet...

We willen wel dat hij clubjes doet

Ik herken het, ik heb ook veel tijd en aandacht besteed aan een leuke bezigheid voor mijn dochter, omdat ik graag wilde dat ze iets deed (uit sociaal oogpunt maar ook qua sport).

Maar eigenlijk was alles tijdelijk, want echt prettig voelde ze zich niet.

Toen dacht ik: waar ben ik mee bezig? Ik word er niet blij van en zij ook niet. Dus heb ik het losgelaten. Even niets.

Een half jaartje later kwamen we per toeval door een vriendinnetje in aanraking met scouting. Dat bleek toen een schot in de roos. Ze speelt graag buiten, hutten bouwen, en toch een groepsgebeuren.

Mijn kind is niet van de clubjes. Misschien geldt hetzelfde voor jouw kind?

Wellicht heeft hij genoeg aan school, en als hij meer uitdaging nodig heeft, zou ik zeker eens een praatje op school gaan maken om hem die uitdaging ook daadwerkelijk te bieden.

Hoe meer jij je best doet hem te motiveren of te bewegen richting een clubje, hoe meer negativiteit er op een gegeven moment om komt te hangen. Dat het hem echt gaat tegenstaan, bedoel ik.

Misschien moet je dat gewoon een tijdje loslaten. Is voor hem prettig en voor jou ook. Er komt tzt vast wel iets wat hij erg leuk vindt.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

11-06-2011 om 11:20

Vraagje voor knurf

Wat leuk die museumjeugduniversiteit. Dat kende ik helemaal niet, en ik woon in Leiden!

Is dit ook geschikt voor kinderen met moeilijk gedrag? (bv. er doorheen gillen) Zijn de groepen groot? Mag je er als ouder bij blijven?

Zoontje heeft ass, adhd en tourette. Gedraagt zich erg "raar" maar is echt geinteresseerd in dit soort dingen.

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2011 om 13:04

Dani

Heeeel herkenbaar, en de oplossing was hier: scouting!!

Petra.v.S.

Petra.v.S.

11-06-2011 om 18:40

Ga ik doen

Bedankt Knurf voor de reaktie. Ik ga wel even op de site kijken, het lijkt me erg leuk. Maar mijn kind funktioneert niet in een groep "normale" kinderen zonder (1 op 1) begeleiding, dus het zou alleen kunnen als ik zelf mee zou mogen. Maar dat kan ik natuurlijk nog wel navragen, of ze ervaring hebben met moeilijke kinderen en wat de mogelijkheden zijn.

billie

billie

11-06-2011 om 23:13

Scouting!

Ook hier is scouting de oplossing. Zoon heeft al een hoop gedaan, scouting is één vd weinige dingen die hij wel echt leuk blijft vinden. Hij baalt echt als het een keertje niet door gaat. Had ik absoluut niet verwacht.
Verder houden we het hier op wat losse cursussen ed. voorlopig. Wel doet hij ook toneel, dat vindt hij ook erg leuk. Wordt ook wat speels aangeboden geloof ik, spelletjes vindt hij super, alles wat *moet* is niet leuk. (op school is al zoooveel moeten voor hem!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.