Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nieuwe fiets

Eind april wordt onze zoon 7 jaar en waarschijnlijk willen we een nieuwe fiets geven.
Op dit moment heeft hij een 20 inch fiets en fietst hij daar niet zo makkelijk meer op. Krijgt gauw zere benen. Een 24 inch fiets is nog te groot en een 22 inch fiets is goed en kan dan met zijn tenen de grond raken.
Heeft iemand ervaring met een 22 inch fiets? Hoe lang doen ze ongeveer met een fiets?
Zoon is op dit moment 1.25 lang en heeft kledingmaat 122/128.
Hebben jullie kinderen een fiets met of zonder versnellingen en wat is hiervan de ervaring? Wij fietsen stukken van meestal niet meer dan een kilometer of 10.
Alvast bedankt.

Marlies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou kijken naar een 24 inch met een laag frame

Het kan zo verschillen per fiets hoe hoog het frame i.
Een gazelle kan wel tussen de 42en 48 cm zijn maar bij fietsonline.com staat er nu 1 die is maar 41,5 cm.
Hoe groter de wielmaat hoe fijner het voor een kind trapt omdat er minder inspanning gelevert hoeft te worden.
Google maar eens op 24 inch framehoogte dan krijg je veel verschil.
Een 22 inch heb ik niet vaak gezien.
Hoe lang ze er mee doen hangt af van hoe hard ze groeien, hier is het iedere 2 jaar een andere 2dehandse of goedkopere nieuwe.
De andere fiets verkoop ik weer door want daar zijn ze wel netjes op, daar kan ook veel verschil in zijn....

Lietje

Lietje

20-03-2009 om 12:36

Hier

Onze zoon (juli 10, lengte ietwat onder gemiddeld) heeft z'n nieuwe fiets net opgehaald. Heeft z'n 24 inch total loss gereden (en hij zelf dus ook helaas). Hij was er ook aan het uitgroeien. Hij heeft nu een 26 inch met laag frame (broer 12 jaar heeft 26 met hoog frame). Met 6 ging hij op de 24 inch, en dat ging prima, maar het is inderdaad ook afhankelijk van de framehoogte en instap, veel moderne modellen hebben een lagere schuine stang. Hij heeft nu weer een batavus. 22 inch is iig geen gangbare maat, en daar is je kind waarschijnlijk ook sneller uit.
Succes met zoeken, en het beste is toch de winkel in en te passen (en eventueel daarna je keuze op internet bestellen)
Lietje

Hier

zoon van 8,5 jaar heeft gisteren zijn nieuwe 24-inch fiets gekregen. Hiervoor heeft hij twee jaar gereden op een 22 inchfiets. Hij is nu 1.35 meter lang. Hij heeft een 26 inch fiets geprobeerd, maar die was voor hem echt te groot.

Zoon van 5 jaar, 1.21 lang reed gisteren zo weg op de 22 inchfiets.

Zelf vind ik het erg belangrijk dat ze zich zeker en veilig voelen op een fiets. Te groot vind ik echt gevaarlijk. Dan maar even investeren in een tussenmaat. Heb het idee dat als de fiets redelijk netjes blijft je hem altijd kan gebruiken als inruil bij de aanschaf van een nieuwe of lang leve marktplaats.

Hier is nu trouwens wel een afgeragd 18 inch fietsje in de aanbieiding voor de liefhebber...mooi als eerste fietsje zonder zijwieltjes

groetjes van Purk

Lietje

Lietje

20-03-2009 om 14:09

Pelle

Zoon is niet bijzonder groot, ietwat onder gemiddeld wel lange benen, maar precies weet ik niet. De fiets was wat groot, maar hij kon goed bij de trappers en net met z'n tenen bij de grond. En we hebben geoefend met remmen en opstappen. Bovendien fietste ik tot 9 jaar eigenlijk altijd mee. Het was iig een heel laag model, zadel zat net boven het wiel. Daarom is het ook zo belangrijk om de 'passen' in een fietswinkel. Natuurlijk gaat veiligheid voorop, en zie je regelmatig kinderen op te grote of kleine fietsen. Maar goed fiets-gedrag aanleren is mi. nog veel belangrijker.
Lietje

Vic

Vic

20-03-2009 om 14:49

Wij gaan middag naar een nieuwe (2e hands) fiets kijken voor dochter van bijna 10 en 1.35m. Het is een 26", maar ik begrijp nu dat dat eigenlijk te groot is voor haar? Ze gaat wel mee om te passen. Ze wil niet de kleinste fiets van de klas, en er zitten kinderen in die klas met fietsen groter dan de mijne. Als ze met haar tenen bij de grond kan, vind ik hem goed genoeg, denk ik.

Hier 8 en een 26 inch

Zoonlief van 8 jaar, 1.43, heeft nu sinds een week een 26 inch fiets. De fiets is aan de grote kant, maar heeft een Y-frame waardoor het wel veilig is.Veel geoefend met op en af stappen, en ik fiets voorlopig nog mee. De 24 inch heeft hij gekregen op het moment dat hij 6.5 jaar was en ongeveer 1.35.

Dochterlief van 6 jaar, 1.30, heeft nu de fiets van haar broer gekregen, gaat perfect.

Het frame van de 24-inch fiets is aan de lage kant.

Vic

Vic

20-03-2009 om 17:57

Voeten op de grond

We hebben het toch gedaan, die 26", hoewel ze niet met haar voeten bij de grond kan als ze op het zadel zit. Voor de grap heb ik zelf geprobeerd of mijn voeten plat op de grond kunnen op die fiets. Dat ging maar net (dankzij hakken).

Daan02

Daan02

20-03-2009 om 20:36 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor de snelle reakties.
Tot nu toe heeft hij een fiets gekregen als het nodig was en dat waren allemaal tweedehands fietsen.
Aangezien zijn huidige fiets te klein wordt voor langere afstanden, leek ons dit een mooi verjaardagskado. We wilden de fiets als verrassing geven maar waarschijnlijk gaat hij nu toch maar mee naar de winkel om te passen.
Wat ik nog wel wil weten of jullie hebben gekozen voor een fiets met of zonder versnellingen.

Groeten Marlies

Hier

Twee jaar geleden met de communie van de derde een 26 inch fiets gekocht. De 20 inch was echt te klein. De 26 was een mooie en de tweede bijna even groot als de derde. Tweede klein, 13 = 1.46 en de derde 10 = 1.42. Was denk ik zo'n 1.35 twee jaar geleden. Was in het begin wel wennen en oefenen met op en afstappen maar al snel helemaal gewend. Om de 1½ jaar drie nieuwe (tweedehandse) fietsen kopen vonden we wel veel. Nu doen ze er iets langer mee. Wij hebben gekozen voor handremmen, zonder versnelling maar ook met voetrem. Maar het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden op de weg.
gr Rymcke

Lietje

Lietje

21-03-2009 om 07:52

Remmen

Het is voor kinderfietsen verplicht om naast handremmen ook terugtrapremmen te hebben. Dus alle 26 inch kinderfietnsen hebben ook terugtrapremmen (zeiden ze in de fietsenwinkel). 24 inch was wel nog zonder versnellingen, 26 inch niet. Hier ook drie, meer is hier niet nodig, bovendien, hoe meer hoe kwetsbaarder. Als je kind veel en lang wil fietsen, kun je beter overwegen om een goedkoop 'school'fietsje te kopen en daarnaast een goeie toerfiets.
Lietje

Suus

Suus

21-03-2009 om 08:11

22 inch

Konden ze hier niet lang op, wij hebben gekozen voor 24 inch fietsen. Zoon 1 was net 6,5 hij die fiets kreeg. Hij heeft er krap anderhalf jaar op gefiets, met verlengde stuurpen en zadelpen.

Hij heeft sinds de zomer 26 inch fiets, hij was toen nog 8, hij is nu 9 en dik 150 lang. We zijn nu toe aan een 28 inch fiets. Achteraf hadden we beter voor den 28 inch met laag frame kunnen gaan.

Minnie

Minnie

21-03-2009 om 17:09

Mijn zoon

Mijn oudste heeft net voor de meetlat gestaan en meet 1.27cm. Sinds 'n half jaar fietst hij op een 24" fiets, en kan daarop goed met z'n voeten (flink stuk van beide tenen) bij de grond.

En ja, mijn kind fietst op de grootst mogelijke fiets, omdat dat voor hem wel zo prettig meefietst! De stap van 20" naar 24" vond ik enorm en heel fijn, nu zijn we bijna even groot (ik fiets op een 26"/54cm frame-fiets) en hoeft hij niet meer achterlijk snel te trappen om bij te blijven!

Minnie

Daan02

Daan02

21-03-2009 om 19:23 Topicstarter

Welk merk fiets

Bedankt voor de reakties.

Welk merk fiets hebben jullie kinderen?
Mijn zoon heeft op de 24 inch Alpina yabber gezeten en daar kon hij niet met zijn voeten op de grond en bij de 22 inch wel.
Welk merk fiets heeft een lage instap. Er is zo veel keus en ook verschil in prijs.Ik hoor het wel.

Marlies

Annet

Annet

21-03-2009 om 23:17

Te groot (daan)

Gezien de lengte van jouw zoon en dat jij zelf vertelt dat hij nog niet op een 24 inch past, zou ik die maat zeker nog niet kopen. Je laat een 7-jarige toch niet een half jaar lang (in de zomer als je het meest fietst) op een te grote fiets rijden. Dat is gewoon gevaarlijk. Kinderen van 7 moeten toch echt goed bij de grond kunnen en dat is meer dan alleen een teen.
Je schrijft ook dat jouw zoon pijn in de benen krijgt van zijn 20 inch fiets. Kan het zijn dat het zadel te laag staat? Mijn zoon is een paar centimeter langer en een paar maanden jonger. Hij fietst nog prima op een 20 inch. Wel zijn zadel en stuur omhoog gezet. Of zou het aan de fiets zelf liggen? Probeer eens een andere 20 inch te lenen voor een dagje. MIschien is er een andere reden voor het moeizaam fietsen.

maan.

maan.

22-03-2009 om 09:12

Proefrondje

Hier een fietsenmaker die je een proefrondje laat fietsen. Dan kun je zelf zien of je er prettig op kan fietsen. Werkt fantastisch, en leuke inruil voor oude fiets.

Mijn oudste was ook uit haar fiets gegroeid, hij heeft e.e.a. laten zien ook tweedehands. Dat vond ze absoluut niet mooi bovendien bleek ze er niet lekker op te fietsen (verhouding stuur/zadel). Hij besloot om haar een rondje op een kleine damesfiets te laten rijden en toen was ze meteen verkocht.

Ze moeten hier best vaak fietsen en ik wil graag dat ze dat met plezier doen, en veilig uiteraard.

Een vriendin van dochter had eerst een fiets die was te klein, heeft inmiddels een andere fiets nou dochterlief durft niet naast vriedin te fietsen; de fiets is (veel) te groot, vriendin slingert tijdens het rijden en kan alleen met een soort van noodstop afstappen.. ik heb ze vrijdag samen opgehaald en had er zelf ook geen prettig gevoel bij.

Een grote fiets is geen probleem maar je moet er wel op kunnen fietsen en in dit geval was dat dus niet zo.

Daan02

Daan02

22-03-2009 om 19:09 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor alle reakties.

Begin april gaan we met zijn drietjes naar een goede fietsenwinkel en vragen we om goed advies. Uiteraard willen we geen te grote fiets kopen aangezien hij nog niet heel zeker is in het verkeer. Wiebelt en let nog niet al te goed op.
Er zal zeker verschil in framematen zitten, maar op internet is dat niet heel duidelijk. De Batavus Snake met 3 versnellingen ziet er wel stoer uit.
Nog even afwachten wat de uiteindelijke keuze wordt.

Groeten Marlies

Lietje

Lietje

23-03-2009 om 06:54

Daan02

Ja die Snake, die staat hier nu ook in de woonkamer te pronken. Vond meneer veeeeeel mooier dan die andere fietsen. En de fiets is ook mooi, met slangen erop, leuke kleurtjes én drie versnellingen.
Omdat hij vandaag weer voor het eerst naar school gaat na z'n val op z'n nieuwe fiets (hebben natuurlijk al wel geoefend) breng en haal ik hem de komende dagen weer.
Lietje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.