Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nieuwsbrief van school

Peiling

Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?
108 stemmen
88%
5%
3%
2%
3%

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 10:51 Topicstarter

Wat mij het meest stoort is denk ik wel de toon en het verwijt. Het is voor sommige ouders altijd de schuld van school als ouders iets niet weten. 

Ik ben ook wel eens iets vergeten of had iets slecht gelezen maar dan zei ik sorry tegen de leerkracht en probeerde ik alsnog even iets te regelen of accepteerde ik de gevolgen. 

Wat vinden je collega's en de directie hiervan? Misschien daar ook eens peilen? Je bent bet instituut school met z'n allen, niet jij als persoon. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 10:56 Topicstarter

Dees! schreef op 13-09-2025 om 10:48:

Wat wil je eigenlijk bereiken met je peiling?

En om je vraag te beantwoorden: ik doe (deed) mijn best om alles te lezen, maar ook ouders hebben het druk en vergeten weleens iets. Voor mij zou een Whats-App groep echt nuttig geweest zijn. Maar dat is blijkbaar geen optie dus dan houdt het een beetje op hè.

Gewoon even kijken of ik nu zulke bijzondere ouders in de groep heb of dat het in heel Nederland anders gaat dan jaren geleden. 

Wat biedt een WhatsAppgroep jou als ouder meer dan Parro? 

Kijk, ik wil niet in een WhatsAppgroep als ouders mijn nummer kunnen zien, ik wil niet alles twee keer delen, mijn leidinggevende wil dat we Parro gebruiken en niks anders. Maar misschien zijn er wel heel goede alternatieven, dat weet ik dan weer niet. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 11:00 Topicstarter

EmmaT schreef op 13-09-2025 om 10:53:

Wat vinden je collega's en de directie hiervan? Misschien daar ook eens peilen? Je bent bet instituut school met z'n allen, niet jij als persoon.

Parro is wat we moeten gebruiken. Papieren brieven niet om meerdere redenen. Collega's lopen tegen hetzelfde aan. 

Er waren een paar jaar geleden klachten dat er te veel berichten kwamen, dat de nieuwsbrief te lang was dus daar hebben we actief iets mee gedaan. 

ik lees alles en zet dan dingen meteen in de agenda. Kan best eens gebeuren dat ik dat vergeet en iets dus niet meegeef (oh was dat vandaag). Ik ga sowieso niet zeuren over vieze kleren, dat hoort bij kinderen. Communicatie via Parro is genoeg hoor. Er blijft altijd een groep die niet leest / onthoudt / reageert. Bovenbouwers (groep 6-8) weten vaak ook zelf wat er mee moet, bij kleuters is dat anders.

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 10:47:

[..]

Dat dan helemaal Parro geopend moest worden, en WhatsApp werd wel dagelijks bekeken. Parro heeft overigens ook notificaties dus je weet dat er een bericht is. Je hoeft niet steeds te kijken of er een bericht is.

Ik heb van geen enkele app notificaties aanstaan daar wordt je toch gillend gek van de hele dag door notificaties die opploppen.

Ik heb geen kinderen dus misschien mag ik niet meepraten. Maar wat ik op mijn werk zie is dat collega's vaak dingen missen omdat er zoveel communicatie apps zijn: teams, whatsapp (allerlei groepen en dan ook nog 1op1 gesprekken), email, telegram (sommige buitenlandse relaties kunnen geen whatsapp gebruiken), intranet en dan ook nog formele en informele overleggen. Als er dan nog weer iets bijkomt vanuit een school, zorgt dat misschien voor nog meer chaos? Dan zou whatsapp wel een verbetering zijn want dat houden mensen sowieso in de gaten denk ik. 
Maar ik snap ook dat school dat niet wil en dat jij je telefoonnummer niet wilt delen.

Parro heeft ook een agenda optie. Bij ons op school wordt dat nog niet veel gebruikt, maar een andere moeder vertelde me dat het heel handig is. In die afspraak kan dan gezet worden welke spullen en kleding er nodig is voor die dag.

Maar ja, ook dan moeten ouders er wel naar kijken... Te veel kanalen gebruiken is in ieder geval niet handig, want dat maakt het alleen maar lastig terugzoeken voor ouders.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 11:31 Topicstarter

Ysenda schreef op 13-09-2025 om 11:12:

[..]

Ik heb van geen enkele app notificaties aanstaan daar wordt je toch gillend gek van de hele dag door notificaties die opploppen.

Oké, dat is een keuze, maar dan weet je dat je af en toe eens moet kijken natuurlijk. Alles komt maandelijks in de nieuwsbrief laatste vrijdag van de maand. Tenminste een week voor het uitje bericht over uitje in Parro en dag van te voren een reminder met de laatste feiten. Zoals gisteren over het weer een passende kleding voor dat weer. 

Ysenda schreef op 13-09-2025 om 11:12:

[..]

De notificaties van Parro heb ik juist wel aanstaan, want die berichten zijn nu net regelmatig belangrijk.

Ben het zo zat dat school de schuld krijgt zeg jij .
Hier zit je winst . Loslaten.
Loslaten waar je geen invloed op hebt .

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 11:31:

[..]

Oké, dat is een keuze, maar dan weet je dat je af en toe eens moet kijken natuurlijk. Alles komt maandelijks in de nieuwsbrief laatste vrijdag van de maand. Tenminste een week voor het uitje bericht over uitje in Parro en dag van te voren een reminder met de laatste feiten. Zoals gisteren over het weer een passende kleding voor dat weer.

Bij ons zette de klasse-ouder dat in de klasse app. Naast het bericht in parro.

Want wat hierboven ook al staat, je krijgt enorm veel berichten per dag te verwerken en alle zenders vinden hun bericht heel belangrijk. Dat kan voor de ontvangers anders zijn.

Hier inmiddels al jaren niet meer aan de orde maar ik las altijd de nieuwsbrieven die vanuit school mee kwamen, was nog op papier. 
Het lijkt me dat 1 kanaal, in dit geval dus Parro, genoeg moet zijn om de ouders op de hoogte te brengen van alle activiteiten op school, zeker naast de nieuwsbrieven. Er zullen altijd ouders zijn die het niet lezen en er dus ook niet naar handelen. 
Wel is het zo dat er steeds meer info binnen komt via allerlei kanalen, is ook zo op mijn werk (zowat dagelijks meldingen in Teams) dus bij heel druk bezette ouders is de kans groter dat daardoor niet alles gelezen wordt.

Wij hebben een ouderwhatsapp-groep. Er zijn 2 klassenouders en zij zetten in de whatsapp-groep nogmaals belangrijke mededelingen of een herinnering wanneer iets meegenomen moet worden.

Ikzelf lees altijd alles. Hier gaat het via Socialschools. Ik moet wel zeggen dat ik niet altijd een push-bericht krijg wanneer er iets nieuws staat. Terwijl ik dit wel aan heb gezet. Hierdoor mis ik ook weleens iets. Ondanks dat ik de andere kant goed snap omdat ik zelf ook docent ben, vind ik het soms ook lastig om alle informatie van 3 kinderen en mijn werk (in mijn geval ook een grote dagelijkse toestroom aan berichten van studenten, ouders en collega's) bij te houden.

Ik herken het niet lezen van informatie van zowel ouders als studenten. Uiteraard stoort mij dit ook weleens. Ik denk dat het voor jezelf goed is om te proberen je hier minder druk om te maken. Je geeft de informatie duidelijk door via het daardoor gekozen kanaal. Als ouders het dan niet lezen, is het hun eigen verantwoordelijkheid. Probeer niet geïrriteerd te worden als ouders iets niet gelezen hebben. Je weet immers niet van de omstandigheden en probeer uit te gaan van de goede intenties van mensen. Dit zal je veel stress en irritatie kunnen schelen.

Dat de schuld 'altijd' bij de school wordt gelegd herken ik niet. Als je er bij stilstaat denk ik dat je tot de conclusie komt dat het altijd dezelfde ouders zijn die dit doen. En deze mensen mag je gerust begrenzen, door aan te geven dat alle informatie duidelijk van te voren verstrekt is en dat zij geacht worden om dit bij te houden en te lezen. Laat je niet verleiden door mee te gaan in de negativiteit van die paar uitzonderingen. Los het op als het kan. En als het niet kan, is het pech. Dan speelt het kind maar met mooie kleding in een modderbad. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 12:09 Topicstarter

Roos57 schreef op 13-09-2025 om 11:33:

Ben het zo zat dat school de schuld krijgt zeg jij .
Hier zit je winst . Loslaten.
Loslaten waar je geen invloed op hebt .

Dat probeer ik ook hoor, alleen ik loop met het kind-zonder-jas buiten. Kind wordt naast een koud. Ouder zei nog snel tegen het kind dat juf het niet tegen ouder had gezegd. Dus kind neemt het mij ook nog eens kwalijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.