Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nieuwsbrief van school

Peiling

Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?
108 stemmen
88%
5%
3%
2%
3%

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 12:13 Topicstarter

Lena55 schreef op 13-09-2025 om 11:58:

Wij hebben een ouderwhatsapp-groep. Er zijn 2 klassenouders en zij zetten in de whatsapp-groep nogmaals belangrijke mededelingen of een herinnering wanneer iets meegenomen moet worden.

Ikzelf lees altijd alles. Hier gaat het via Socialschools. Ik moet wel zeggen dat ik niet altijd een push-bericht krijg wanneer er iets nieuws staat. Terwijl ik dit wel aan heb gezet. Hierdoor mis ik ook weleens iets. Ondanks dat ik de andere kant goed snap omdat ik zelf ook docent ben, vind ik het soms ook lastig om alle informatie van 3 kinderen en mijn werk (in mijn geval ook een grote dagelijkse toestroom aan berichten van studenten, ouders en collega's) bij te houden.

Ik herken het niet lezen van informatie van zowel ouders als studenten. Uiteraard stoort mij dit ook weleens. Ik denk dat het voor jezelf goed is om te proberen je hier minder druk om te maken. Je geeft de informatie duidelijk door via het daardoor gekozen kanaal. Als ouders het dan niet lezen, is het hun eigen verantwoordelijkheid. Probeer niet geïrriteerd te worden als ouders iets niet gelezen hebben. Je weet immers niet van de omstandigheden en probeer uit te gaan van de goede intenties van mensen. Dit zal je veel stress en irritatie kunnen schelen.

Dat de schuld 'altijd' bij de school wordt gelegd herken ik niet. Als je er bij stilstaat denk ik dat je tot de conclusie komt dat het altijd dezelfde ouders zijn die dit doen. En deze mensen mag je gerust begrenzen, door aan te geven dat alle informatie duidelijk van te voren verstrekt is en dat zij geacht worden om dit bij te houden en te lezen. Laat je niet verleiden door mee te gaan in de negativiteit van die paar uitzonderingen. Los het op als het kan. En als het niet kan, is het pech. Dan speelt het kind maar met mooie kleding in een modderbad.

Ik schreef dat sommige ouders altijd de schuld bij school leggen. Inderdaad altijd dezelfde ouders. Altijd dezelfde kinderen die hun zaakjes daardoor niet op orde hebben. 

Chocotime schreef op 13-09-2025 om 11:30:

Parro heeft ook een agenda optie. Bij ons op school wordt dat nog niet veel gebruikt, maar een andere moeder vertelde me dat het heel handig is. In die afspraak kan dan gezet worden welke spullen en kleding er nodig is voor die dag.

Maar ja, ook dan moeten ouders er wel naar kijken... Te veel kanalen gebruiken is in ieder geval niet handig, want dat maakt het alleen maar lastig terugzoeken voor ouders.

De agenda van Parro heb ik toegevoegd aan mijn Gmail agenda. Dat vind ik dus heel handig! 

Verder zijn het momenteel gewoon veel kanalen. Belangrijke dingen zet ik in mijn agenda of regel ik zsm, maar soms vergeten we wel eens iets. 

Met 2 kinderen heb ik momenteel de volgende kanalen rondom school/opvang:

- Nieuwsbrief school

- Parro bericht

- Parro agenda item

- klasse whatsapp

- mail bso

- bericht bso

- nieuwbrief bso 2 (de eerste had nit alleen opvang dagen beschikbaar)

- bericht bso 2

- mail kinderopvang 

- bericht kinderopvang 

- nieuwsbrief kinderopvang 

- briefje op de deur kinderopvang.

Veel dingen worden via verschillende kanalen gecommuniceerd maar ik kan me voorstellen dat je soms iets mist of vergeet. Het zou dan wel netjes zijn als je het niet de school verwijt. 

Daarnaast heb je ook een groot laag geletterd of digitaal vaardig. In mijn stad is dat zo'n 12%, nu heb je met 2 ouders mogelijk nog een andere ouder die kan compenseren, maar er is in een klas van 30 kinderen dus 1a2 (of meer) kinderen met ouders die moeite hebben met het begrijpen. Als het dus vaak dezelfde ouders zijn zou ik met heb in gesprek gaan of en hoe je ze kan ondersteunen, misschien is het al voldoende om de 1 dag van tevoren bij het brengen te noemen: vergeet morgen de modder kleren niet. 

Herkenbaar wel, zowel op mijn eigen werk als ik mails stuur als bij mijn kinderen op school. Er komt zoveel info binnen dat sommige mensen er best wel laks in zijn. Frustrerend hè?

Mijn tips:

• Toch ook via Whatsapp communiceren, want dat is hét hedendaase communicatiekanaal en lezen mensen eerder dan mail of Parro. Bij onze kinderen op school is er 1 klassenouder per klas, die de taak heeft de communicatie vanuit school in de Whatsapp van de klas te zetten. Als leerkracht heb je daar dan dus geen extra werk aan.
  • Leerlingen zelf meer verantwoordelijkheid geven. Vanaf groep 3 of 4 kun je best tegen de kinderen zelf zeggen dat ze verkleed mogen komen, oude kleren aan moeten of een wc rol bij zich moeten hebben. Als je hen hier goed in instrueert heb je minder gedoe met ouders die het vergeten.
  • Niet teveel willen. Je noemt best veel dingen waar de ouders actie voor moeten ondernemen. Ik had op een gegeven moment 3 kinderen op de basisschool en werd soms gèk ervan dat Jantje een waterpistool en handdoek mee moest, Truusje een schoenendoos (ik had net een hele tijd geen schoenen gekocht, hoe dan?), voor Keesje autorijders gevraagd werden, we ons ook moesten opgeven voor het 10-minutengesprek (overdag onder werktijd, hoe dan?), en dan nog traktaties regelen voor de verjaardagen (volgens de schoolregels en wie was er nou ook alweer alergisch), iets voor de juffendag halen en oh ja ze mochten dan ook verkleed, etc etc. En dat is dan nog alleen school, je had dan ook nog de kinderfeestjes, sporten, zwemles en nog 80 regeldingen. Als je graag wilt dat ouders meewerken, beperk dit dan een beetje en houd het behapbaar.
  • Het af laten glijden. Houd de problemen van de ouders bij henzelf. Is Guusje vies of heeft Klaartje een vlek op haar broek, zeg 'hè ja, vervelend zeg!' tegen de klagende ouder en maak het niet jouw probleem. Denk aan de 'cirkel van invloed': op wat jij doet heb je echt invloed, op wat de ouders doen maar beperkt, dus probeer dat te accepteren en hoe je de boel regelt daarop aan te passen.

dubbel

Ja ik lees alles. Ben zelf vaak wel last minute met dingen, maar dat zie ik als onze eigen verantwoordelijkheid. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 12:39 Topicstarter

Neweve schreef op 13-09-2025 om 12:13:

[..]

De agenda van Parro heb ik toegevoegd aan mijn Gmail agenda. Dat vind ik dus heel handig!

Verder zijn het momenteel gewoon veel kanalen. Belangrijke dingen zet ik in mijn agenda of regel ik zsm, maar soms vergeten we wel eens iets.

Met 2 kinderen heb ik momenteel de volgende kanalen rondom school/opvang:

- Nieuwsbrief school

- Parro bericht

- Parro agenda item

- klasse whatsapp

- mail bso

- bericht bso

- nieuwbrief bso 2 (de eerste had nit alleen opvang dagen beschikbaar)

- bericht bso 2

- mail kinderopvang

- bericht kinderopvang

- nieuwsbrief kinderopvang

- briefje op de deur kinderopvang.

Veel dingen worden via verschillende kanalen gecommuniceerd maar ik kan me voorstellen dat je soms iets mist of vergeet. Het zou dan wel netjes zijn als je het niet de school verwijt.

Daarnaast heb je ook een groot laag geletterd of digitaal vaardig. In mijn stad is dat zo'n 12%, nu heb je met 2 ouders mogelijk nog een andere ouder die kan compenseren, maar er is in een klas van 30 kinderen dus 1a2 (of meer) kinderen met ouders die moeite hebben met het begrijpen. Als het dus vaak dezelfde ouders zijn zou ik met heb in gesprek gaan of en hoe je ze kan ondersteunen, misschien is het al voldoende om de 1 dag van tevoren bij het brengen te noemen: vergeet morgen de modder kleren niet.

Och jeetje dat is inderdaad heel veel veel. Mijn kinderen waren nog de generatie van papieren brieven. Wij doen als school alles via Parro. Berichten voor de groep, of schoolbreed. De nieuwsbrief komt via Parro, dus echt maar één kanaal. Persoonlijke chat kan ook via Parro. Logisch dat als je kinderen op meerdere locaties verblijven dat er meerdere kanalen zijn. Wij hadden later ook Sportlink voor de sport, en SOMtoday voor de middelbare school. 

Probleem met lezen en schrijven bij ouders herken ik niet in mijn klas, maar zal ongetwijfeld wel voorkomen. 

Hier heeft de school geen Parro maar een eigen school app waar alles op geplaatst wordt. Wij lezen het altijd en noteren het in onze agenda als er bijzonderheden zijn. Daarnaast is er een whatsappgroep van de klas, deze wordt beheerd door de klassenouders. Zij zetten vaak de dag ervoor er vaak een reminder in, als er iets is/ meegenomen moet worden en dat werkt goed. Hier communiceert de school bepaalde informatie soms zo ver vooruit dat tegen de tijd dat het speelt sommige mensen het vergeten zijn. Ook klopt de informatie vanuit school geregeld niet of het veranderd telkens, dan raak je als ouder ook het overzicht kwijt. Zo heeft mini- Ginger ( gr 6) in de 2e week van oktober een excursie en daar zijn nu al 6 berichten over geweest, dat is niet handig. Ook kan het per leerkracht verschillen; vorig jaar had Gingerboy een juf en werkelijk elke week was er wel weer iets wat anders was qua tijden/ meegenomen/ gedaan moest worden etc daar werd iedereen tuureluurs van.
En je zal altijd ouders blijven houden die iets over het hoofd gezien hebben of vergeten zijn, extreem chaotische mensen bestaan nou eenmaal ook.

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 12:09:

[..]

Dat probeer ik ook hoor, alleen ik loop met het kind-zonder-jas buiten. Kind wordt naast een koud. Ouder zei nog snel tegen het kind dat juf het niet tegen ouder had gezegd. Dus kind neemt het mij ook nog eens kwalijk.

Dat is dat het probleem. Hoe ga ik hier mee om ? 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 12:55 Topicstarter

Amboise schreef op 13-09-2025 om 12:26:

Herkenbaar wel, zowel op mijn eigen werk als ik mails stuur als bij mijn kinderen op school. Er komt zoveel info binnen dat sommige mensen er best wel laks in zijn. Frustrerend hè?

Mijn tips:

• Toch ook via Whatsapp communiceren, want dat is hét hedendaase communicatiekanaal en lezen mensen eerder dan mail of Parro. Bij onze kinderen op school is er 1 klassenouder per klas, die de taak heeft de communicatie vanuit school in de Whatsapp van de klas te zetten. Als leerkracht heb je daar dan dus geen extra werk aan.
  • Leerlingen zelf meer verantwoordelijkheid geven. Vanaf groep 3 of 4 kun je best tegen de kinderen zelf zeggen dat ze verkleed mogen komen, oude kleren aan moeten of een wc rol bij zich moeten hebben. Als je hen hier goed in instrueert heb je minder gedoe met ouders die het vergeten.
  • Niet teveel willen. Je noemt best veel dingen waar de ouders actie voor moeten ondernemen. Ik had op een gegeven moment 3 kinderen op de basisschool en werd soms gèk ervan dat Jantje een waterpistool en handdoek mee moest, Truusje een schoenendoos (ik had net een hele tijd geen schoenen gekocht, hoe dan?), voor Keesje autorijders gevraagd werden, we ons ook moesten opgeven voor het 10-minutengesprek (overdag onder werktijd, hoe dan?), en dan nog traktaties regelen voor de verjaardagen (volgens de schoolregels en wie was er nou ook alweer alergisch), iets voor de juffendag halen en oh ja ze mochten dan ook verkleed, etc etc. En dat is dan nog alleen school, je had dan ook nog de kinderfeestjes, sporten, zwemles en nog 80 regeldingen. Als je graag wilt dat ouders meewerken, beperk dit dan een beetje en houd het behapbaar.
  • Het af laten glijden. Houd de problemen van de ouders bij henzelf. Is Guusje vies of heeft Klaartje een vlek op haar broek, zeg 'hè ja, vervelend zeg!' tegen de klagende ouder en maak het niet jouw probleem. Denk aan de 'cirkel van invloed': op wat jij doet heb je echt invloed, op wat de ouders doen maar beperkt, dus probeer dat te accepteren en hoe je de boel regelt daarop aan te passen.

Niet te veel willen, zijn we al mee bezig hoor. Ik heb thuis dozen vol kosteloos knutselmateriaal. Ik doe alleen een oproepje voor dingen die ik echt zelf niet kan regelen. (Bakje voor kerststukje bijvoorbeeld) 

Dingen met de kinderen zelf regelen lukt maar beperkt want ouders zijn gewend dat het vanuit Parro komt, dus als kind het vertelt dan wachten ze nog op het berichtje voordat ze actie ondernemen. 

Misschien hetzelfde doen als mijn meester vroeger. School had alleen een stencil machine waarvoor je eerst een negatief moest maken, dus een briefje moesten we soms zelf schrijven en meenemen. Dan hakte hij de rug van een schrift, kregen we allemaal een blaadje en moesten we opschrijven wat we moesten meenemen voor kerstontbijt. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 12:13:

[..]

Ik schreef dat sommige ouders altijd de schuld bij school leggen. Inderdaad altijd dezelfde ouders. Altijd dezelfde kinderen die hun zaakjes daardoor niet op orde hebben.

Als je precies weet om welke ouders het gaat, zou ik die eens uitnodigen voor een gesprekje. Zeg dat je hebt gemerkt dat de communicatie vaak niet bij ze aankomt, dat hun kind (!) daar last van heeft en vraag wat ze daaraan gaan doen? Dan een stilte laten vallen. Zij moeten dan komen met een antwoord. Zeer waarschijnlijk leggen ze de bal bij jou terug. Dan kun jij aangeven dat je communiceert via Parro (regel van school, heb je niet zelf bedacht) en dat ze zelf op de hoogte dienen te blijven. Dat jij niet verantwoordelijk bent (en school ook niet) voor vieze, natte of kapotte kleding (zie de schoolregels) en dat jij vanaf nu geen klachten meer wilt horen, omdat ze nu precies weten waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn. Benader ze maar als kleine kinderen. Houd het kort en krachtig. Bedank ze vervolgens voor het fijne gesprek. Punt. Hoeft niet meer dan 5 minuten per ouder(paar) te duren.

Als je verwacht dat dit lastige gesprekken worden kun je er altijd een collega (je duo als je die hebt) of een leidinggevende bij vragen.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 13:22 Topicstarter

Jonagold schreef op 13-09-2025 om 13:17:

[..]

Als je precies weet om welke ouders het gaat, zou ik die eens uitnodigen voor een gesprekje. Zeg dat je hebt gemerkt dat de communicatie vaak niet bij ze aankomt, dat hun kind (!) daar last van heeft en vraag wat ze daaraan gaan doen? Dan een stilte laten vallen. Zij moeten dan komen met een antwoord. Zeer waarschijnlijk leggen ze de bal bij jou terug. Dan kun jij aangeven dat je communiceert via Parro (regel van school, heb je niet zelf bedacht) en dat ze zelf op de hoogte dienen te blijven. Dat jij niet verantwoordelijk bent (en school ook niet) voor vieze, natte of kapotte kleding (zie de schoolregels) en dat jij vanaf nu geen klachten meer wilt horen, omdat ze nu precies weten waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn. Benader ze maar als kleine kinderen. Houd het kort en krachtig. Bedank ze vervolgens voor het fijne gesprek. Punt. Hoeft niet meer dan 5 minuten per ouder(paar) te duren.

Als je verwacht dat dit lastige gesprekken worden kun je er altijd een collega (je duo als je die hebt) of een leidinggevende bij vragen.

Dat is misschien best een goed idee, moet ik nu wel eerst even op zijn beloop laten. Schooljaar is net begonnen dus weet nog niet bij wie het toeval was en bij wie structureel. 

Natuurlijk las ik die berichtjes maar dat Parro was 2 jaar geleden nog een niet helemaal kinderziekte vrij want sommige berichtjes kreeg je geen popup van ofzo.

Daarnaast vond ik het heel vervelend dat je soms in een week 4 of 5 berichtjes kreeg waarvan er vaak maar 1 relevant voor je is. 

Ysenda schreef op 13-09-2025 om 11:12:

[..]

Ik heb van geen enkele app notificaties aanstaan daar wordt je toch gillend gek van de hele dag door notificaties die opploppen.

Je kan dat gewoon zonder geluid hebben ook. Wat voor last heb je dan?

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 14:06 Topicstarter

Decembermamma schreef op 13-09-2025 om 13:42:

Natuurlijk las ik die berichtjes maar dat Parro was 2 jaar geleden nog een niet helemaal kinderziekte vrij want sommige berichtjes kreeg je geen popup van ofzo.

Daarnaast vond ik het heel vervelend dat je soms in een week 4 of 5 berichtjes kreeg waarvan er vaak maar 1 relevant voor je is.

Na een enthousiaste ingebruikname hebben we daar als team ook kritisch naar gekeken. Helaas houd je altijd verschillen in wensen van ouders. De ene ouder zou bij een schoolreisje graag elk uur een update met foto's krijgen en van de ander hoeft dat helemaal niet. Van bijzondere activiteiten sturen we nu dus één bericht met enkele foto's. Maar ook dan zijn er ouders die hun kind missen op de foto en dat weer komen vragen dus inmiddels letten we daar ook op.  Hoe leuk het kind erop staat dat vinden wij dan weer minder belangrijk. Als kind raar kijkt op de foto ligt dat niet aan ons.....

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 14:06:

[..]

Na een enthousiaste ingebruikname hebben we daar als team ook kritisch naar gekeken. Helaas houd je altijd verschillen in wensen van ouders. De ene ouder zou bij een schoolreisje graag elk uur een update met foto's krijgen en van de ander hoeft dat helemaal niet. Van bijzondere activiteiten sturen we nu dus één bericht met enkele foto's. Maar ook dan zijn er ouders die hun kind missen op de foto en dat weer komen vragen dus inmiddels letten we daar ook op. Hoe leuk het kind erop staat dat vinden wij dan weer minder belangrijk. Als kind raar kijkt op de foto ligt dat niet aan ons.....

Ah ja, dat was bij ons ook zo, ze stuurden van een activiteit enkele foto's. En op die foto's stonden altijd dezelfde kinderen, vaak dus de kinderen waar de docent graag bij in de buurt bleef ivm gedragsproblematiek. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.