Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 14:18
Decembermamma schreef op 13-09-2025 om 14:11:
[..]
Ah ja, dat was bij ons ook zo, ze stuurden van een activiteit enkele foto's. En op die foto's stonden altijd dezelfde kinderen, vaak dus de kinderen waar de docent graag bij in de buurt bleef ivm gedragsproblematiek.
En dat vind ik dan dus terechte kritiek. Wij zorgen nu dat alle groepjes er een keer op staan. We zijn echter niet mee als fotograaf dus er staat er wel eens één op met zijn ogen dicht of met zijn mond open. Of half achter een ander kind. Volgende keer beter denken wij dan.

yette
13-09-2025 om 14:25
Ik scande de nieuwsbrieven altijd op informatie die voor mij belangrijk was. Verder vond ik het zelden mijn aandacht waard vanwege de overdaad aan (mijns inziens) onnodige informatie die de school van mijn kinderen erin zette. Geen idee hoe jouw school het doet? Maar effectief communiceren doe je ook door je te beperken tot wat echt relevant is.
Op de school van mijn kinderen, moest blijkbaar elk stuk papier optimaal gebruikt worden. Dus naast een paar nuttige mededelingen, schreven ze door tot dat informatieblaadje helemaal vol was. Ten koste van de relevante mededelingen. Want kom op zeg ... iedereen weet dat kinderen passende gympen nodig hebben en dat ouders schoolbekers goed dicht moeten draaien. Als dat mis gaat, vertel het dan ajb aan de betreffende ouder. Of komt de helft van de kinderen naar school met te kleine sportschoenen en een druipende rugzak?! School hoeft me ook niet te vertellen dat de sportdag een succes was, dat de herfstvakantie voorbij is en dat de spanning bij de kinderen weer stijgt nu Sinterklaas eraan komt. Door dat soort non-informatie, maak je een nieuwsbrief kneuterig en ineffectief. Datzelfde geldt voor infantiele plaatjes. Why?! Hou het simpel. Ouders willen gewoon even weten wanneer de ouderbijdrage overgemaakt moet worden en of er hoofdluis is.

Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 14:37
yette schreef op 13-09-2025 om 14:25:
Ik scande de nieuwsbrieven altijd op informatie die voor mij belangrijk was. Verder vond ik het zelden mijn aandacht waard vanwege de overdaad aan (mijns inziens) onnodige informatie die de school van mijn kinderen erin zette. Geen idee hoe jouw school het doet? Maar effectief communiceren doe je ook door je te beperken tot wat echt relevant is.
Op de school van mijn kinderen, moest blijkbaar elk stuk papier optimaal gebruikt worden. Dus naast een paar nuttige mededelingen, schreven ze door tot dat informatieblaadje helemaal vol was. Ten koste van de relevante mededelingen. Want kom op zeg ... iedereen weet dat kinderen passende gympen nodig hebben en dat ouders schoolbekers goed dicht moeten draaien. Als dat mis gaat, vertel het dan ajb aan de betreffende ouder. Of komt de helft van de kinderen naar school met te kleine sportschoenen en een druipende rugzak?! School hoeft me ook niet te vertellen dat de sportdag een succes was, dat de herfstvakantie voorbij is en dat de spanning bij de kinderen weer stijgt nu Sinterklaas eraan komt. Door dat soort non-informatie, maak je een nieuwsbrief kneuterig en ineffectief. Datzelfde geldt voor infantiele plaatjes. Why?! Hou het simpel. Ouders willen gewoon even weten wanneer de ouderbijdrage overgemaakt moet worden en of er hoofdluis is.
Dat is inderdaad de insteek van de nieuwsbrief. Informatie die voor iedereen belangrijk is, is het maar voor een paar kinderen dan komt het niet in de nieuwsbrief.
Dat de sportdag een succes was komt er wel in, want dan worden ook de hulpouders even bedankt. Dat is nodig omdat je anders nog meer moeite moet doen om ouders te vinden die bereid zijn te helpen.
Bij veel items wordt ook weer verwezen naar de berichten per klas.
Voorbeeld:
Binnenkort vieren we Kerstfeest op school. We beginnen met een viering in de aula en daarna een diner in de klas. Houd de klasse-app van Parro in de gaten voor informatie over tijden en over wat de kinderen moeten meebrengen.
Zodat de ouders van kleuters niet ook door de info voor groep acht moeten lezen.

Marty1984
13-09-2025 om 14:45
Misschien ook gewoon eens een peiling houden onder de ouders of de vraag stellen op de volgende ouder-vergadering hoe zij het willen?
In plaats van van bovenuit te bevelen hoe het moet.
Want kennelijk is hoe jullie als leerkrachten het dromen toch niet het meest ideale.
En dat kan dan nog klas per klas wisselend zijn met in sommige klassen - die meer of vaker info willen - bijvoorbeeld hulp van een klassenouder.

Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 14:51
Marty1984 schreef op 13-09-2025 om 14:45:
Misschien ook gewoon eens een peiling houden onder de ouders of de vraag stellen op de volgende ouder-vergadering hoe zij het willen?
Want kennelijk is hoe jullie als leerkrachten het dromen toch niet het meest ideale.
En dat kan dan nog klas per klas wisselend zijn met in sommige klassen - die meer of vaker info willen - bijvoorbeeld hulp van een klassenouder.
Toen er voor Parro is gekozen is dat wel van bovenaf bepaald natuurlijk. En dat zal niet snel veranderen. Geen enkele collega wil met privénummer deelnemen in WhatsApp.
En ook al vraag je het de ouders, je zult altijd uitkomen bij iets gemiddelds. Er zullen altijd ouders zijn die het te veel vinden en ook ouders die het te weinig vinden.

LydiaDietz
13-09-2025 om 15:03
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 14:51:
[..]
Toen er voor Parro is gekozen is dat wel van bovenaf bepaald natuurlijk. En dat zal niet snel veranderen. Geen enkele collega wil met privénummer deelnemen in WhatsApp.
En ook al vraag je het de ouders, je zult altijd uitkomen bij iets gemiddelds. Er zullen altijd ouders zijn die het te veel vinden en ook ouders die het te weinig vinden.
Heb je klassenouders? Iemand schreef het al eerder, zet je klassenouders in. Ik zet het in Parro. Klassenouders herhalen het in de klassenapp.
Verder een laagje teflon kweken. Kind had het koud op de wandeling? "Ja vervelend voor haar dat ze geen jas bij zich had". Kleding vies tijdens verfactiviteit? "Ja, onhandig dat ze net haar nieuwe pak droeg die dag". Gewoon heel feitelijk houden zonder oordelen en van je af laten glijden.

Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 15:15
LydiaDietz schreef op 13-09-2025 om 15:03:
[..]
Heb je klassenouders? Iemand schreef het al eerder, zet je klassenouders in. Ik zet het in Parro. Klassenouders herhalen het in de klassenapp.
Verder een laagje teflon kweken. Kind had het koud op de wandeling? "Ja vervelend voor haar dat ze geen jas bij zich had". Kleding vies tijdens verfactiviteit? "Ja, onhandig dat ze net haar nieuwe pak droeg die dag". Gewoon heel feitelijk houden zonder oordelen en van je af laten glijden.
Klassenouders hebben we niet. Vroeger regelenden die bijvoorbeeld wie er konden rijden. Dat kunnen we nu zelf ook via Parro en dan heb je niet dat steeds dezelfde ouders rijden die goed bevriend zijn met de klassenouder.
Verder lukt dat Teflon gewoon nog niet altijd zo goed. Ik loop met het natte en koude kind buiten. Kind klaagt tegen mij. Vind ik sneu voor het kind. (In de gevonden-voorwerpen-bak zat ook niks om het op te lossen, heb ik nog geprobeerd ook.

Miepjecody
13-09-2025 om 15:18
Marty1984 schreef op 13-09-2025 om 14:45:
Huh? Aan de ouders vragen hoe communicatie vanuit school moet????

Lena55
13-09-2025 om 15:19
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 12:13:
[..]
Ik schreef dat sommige ouders altijd de schuld bij school leggen. Inderdaad altijd dezelfde ouders. Altijd dezelfde kinderen die hun zaakjes daardoor niet op orde hebben.
Dat is toch ook wel inherent aan onderwijs. Je hebt sterke kinderen en ouders in je klas, het tegenovergestelde en alles wat ertussen zit. In de elke klas/school/stad weer een andere verhouding. Ik zie dit als onderdeel van mijn werk. Hoe ga je hiermee om. Zoals anderen al opperen zou ik met deze ouders in gesprek gaan als het vaak voorkomt.
Ik vraag me wel af wat maakt dat je je hier zo over opwindt. Misschien ook goed om dit bij jezelf na te gaan. Lijkt me een enorme energielek. Je hebt geen controle op wat andere mensen doen, wel op hoe jij ermee om wilt gaan...

Marty1984
13-09-2025 om 15:19
Maar als je niets wil veranderen aan je hele communicatie... waarom dan toch hier vragen om tips?
Kennelijk is jullie communicatie toch niet ideaal, maar willen veranderen of uitbreiden wil je niet en is altijd een "ja maar, het moet toch écht zoals wij van bovenuit het bedacht hebben" als er tips gegeven worden. Je wil alleen maar kwaad zijn op ouders.
Ga elders kwaad zijn op ouders ipv op een openbaar forum.
Hang desnoods een bokszak op in de leraarskamer of bij je thuis.
Zelf zou ik als leerkracht door het vuur gaan voor kinderen. Als dat ervoor zorgt dat ik dingen elke keer op 3 verschillende manieren moet communiceren - of hulpouders daarvoor moet inschakelen - én dat ik 1 of 2 reserve-jassen moet hebben hangen in de klas - waar ik dan 1 keer een oproepje voor doe of die ik op een rommelmarkt opvis - so be it. Ik zou het dan écht niet voor die vergeetachtige ouders doen, wel voor de kinderen die dagelijks in mijn klas zitten.

yasmijn27
13-09-2025 om 15:26
ik vind dat druk zijn altijd zo'n raar excuus. Iedereen heeft toch wel een moment op de dag dat de mail etc even wordt gelezen?
Ik vond Parro altijd prettig, ik bleef altijd verre van klassenapps etc.
En verder is het van alle tijden denk ik. De ouders die dingen vergeten dan. Heb ook wel eens een kind op school gebracht terwijl het een studiedag was.
De ouders die op hoge poten onbeleefd naar de school toegaan is erg van nu. Geen verbetering, kinderen nemen dat nl gewoon over.

Amboise
13-09-2025 om 15:35
Miepjecody schreef op 13-09-2025 om 15:18:
[..]
Waarom niet? Het is communicatie van school naar ouders. Dan is het handig om te weten wat en hoe het beste gelezen wordt e.d. en kun je op grond daarvan je communicatie effectiever maken.

MMcGonagall
13-09-2025 om 15:35
Ik miste ook wel eens iets. In onze tijd had je papieren nieuwsbrieven, die kwamen niet altijd onder mijn ogen, mededelingen aan de kinderen, nog slechtere score of op het bord naast de klas, waar ik nooit kwam. Ik geloof dat er in de laatste jaren ook wel eens e-mails werden gestuurd, maar daar mis ik ook wel eens iets.
Ik ben voor een compleet overzicht op één plek, bijvoorbeeld de website, dat aan het begin van een semester bijgewerkt is. Dan hoef ik maar op een moment zaken in mijn agenda te zetten en kan ik ook tijdig vrij nemen als er iets van de ouders wordt verwacht.

Marty1984
13-09-2025 om 15:37
Miepjecody schreef op 13-09-2025 om 15:18:
[..]
Opstartster klaagt dat een deel ouders de communicatie niet of maar half leest.
Dan kan je dus beter globaal vragen hoe iedereen de communicatie wél gaat / wil lezen. Of herinnerd wil worden aan iets wat 2 maanden geleden in een nieuwsbrief stond.
En dat kan dan nog eens verschillen bijvoorbeeld dat een andere communicatie-stijl nodig is in groep 2 dan in groep 7. Waar kinderen in groep 7 zelf meer dingen kunnen meedelen aan hun ouders, terwijl je dat van een 5-jarige niet kan verwachten.

Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 15:43
Marty1984 schreef op 13-09-2025 om 15:19:
Maar als je niets wil veranderen aan je hele communicatie... waarom dan toch hier vragen om tips?
Kennelijk is jullie communicatie toch niet ideaal, maar willen veranderen of uitbreiden wil je niet en is altijd een "ja maar, het moet toch écht zoals wij van bovenuit het bedacht hebben" als er tips gegeven worden. Je wil alleen maar kwaad zijn op ouders.
Ga elders kwaad zijn op ouders ipv op een openbaar forum.Hang desnoods een bokszak op in de leraarskamer of bij je thuis.
Zelf zou ik als leerkracht door het vuur gaan voor kinderen. Als dat ervoor zorgt dat ik dingen elke keer op 3 verschillende manieren moet communiceren - of hulpouders daarvoor moet inschakelen - én dat ik 1 of 2 reserve-jassen moet hebben hangen in de klas - waar ik dan 1 keer een oproepje voor doe of die ik op een rommelmarkt opvis - so be it. Ik zou het dan écht niet voor die vergeetachtige ouders doen, wel voor de kinderen die dagelijks in mijn klas zitten.
Ik neem ook altijd extra mee voor bepaalde momenten. Kerststukjes maken oid, er is altijd iets voor kinderen die niets hebben. Ik deel mijn eigen lunch indien nodig met een kind. Extra jassen of laarzen heb ik dan weer niet. Toen ik zelf kleine kinderen had nam ik uit prive wel vaak een verschoning mee op schoolreis. Nu alles weg is, ga ik dat niet opnieuw aanschaffen, regel dat vaak met de ouders die mee zijn. Op kamp neem ik extra beddengoed mee etc.
Maar oprechte vraag, zou jij met je privénummer dingen met ouders gaan communiceren? Want dat is dus de enige tip die hier steeds voorbij komt.
Ouders onderling mogen van mij ook met elkaar overleggen via WhatsApp maar vanuit school mag ik dat niet stimuleren. Ik mag niet zeggen dat ze allemaal in de groep moeten gaan.