Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

Rekenenisleuktaalook
16-09-2025 om 06:04
MamaE schreef op 15-09-2025 om 23:53:
Als een kind aan de leerkracht vraagt waarom zijn ouders nooit mee mogen, kun je toch gewoon zeggen dat ouders zich kunnen aanmelden om te helpen en dat daar oproepen voor worden verstuurd. Dan kan het kind dat thuis aan de ouders vragen. En als die dat niet kunnen of willen, mogen ze dat zelf uitleggen. Dat kan en hoeft de leerkracht niet te doen.
Natuurlijk zeggen we dat. De ouder zegt het precies andersom en het kind zit er tussen. Best sneu.

Zeespiegel
16-09-2025 om 06:37
Bakblik schreef op 15-09-2025 om 13:55:
[..]
Dan is het toch je taak als ouder om je kind tips te geven en truukjes te leren om te zorgen dat hij met de juiste spullen thuis komt? Dat het kind zelf leert om hulp te vragen? Dat hij bijvoorbeeld in de kleedkamer bij gym vraagt: Ik kan mijn shirt niet vinden heeft iemand mijn shirt gezien?
Of denk ik nu te simpel? Mijn kind, dat bijna geen kleuren ziet, kon al jong vragen of iemand de groene verf kon geven, dan kon hij de grond onder het paaskuiken gewoon zelf groen schilderen, hoefde de leidster op de psz niet te miepen dat gras niet paars is.
Ja inderdaad, je denkt te simpel. Om hulp vragen is het tegenovergestelde van zelfredzaam dacht ik.

Gingergirl
16-09-2025 om 06:40
Wilg schreef op 16-09-2025 om 03:14:
Wij moeten vanuit mijn werk elke week per groep een weekbrief sturen met belangrijke informatie erin zodat ouders niet een overvloed aan mails krijgen. Bovenin zetten we dan ook de agenda voor de komende week.
Bij ons lezen overigens ook veel ouders de informatie niet, erg frustrerend soms. Komende week zijn de kennismakingsgesprekken en 1/3 van de ouders van mijn groep heeft zich er niet voor ingeschreven. Ik stuur de ouders die zich 2 dagen voor de sluiting nog niet hebben ingeschreven ook altijd nog een mail ter herinnering, maar zelfs dat helpt vaak niet. Vervolgens moeten wij ouders dan handmatig inplannen, daar krijgen ouders dan een mail van en ik geef de leerling dan ook nog een briefje mee met de tijd. Het komt regelmatig voor dat een ouder dan alsnog niet komt opdagen, of op een andere dag een afspraak wil omdat de tijd waarop ik ze heb ingepland niet uitkomt.
Het kost mij op jaarbasis veel tijd om achter sommige ouders hun broek aan te zitten. Ik vind onze school daar soms ook wel te 'lief' in. Ik zou soms wel een rapportgesprek alleen met het kind willen doen en dan terugkoppelen aan ouders dat ik het jammer vond dat zij er niet bij konden zijn, maar dat wij het belangrijk vonden om het rapportgesprek met de leerling te doen.
Geen idee natuurlijk of het op jouw school zo gaat maar hebben ouders voldoende mogelijkheden om in te schrijven qua tijden? Zoals iemand anders al schreef; het lukt niet altijd om op de door school vastgestelde tijden vrij te nemen/ te krijgen. Dat is geen onwil maar vaak ook een stukje onmacht. Op de basisschool van onze kinderen zijn de gesprekken altijd op 2 dagen en dan kun je 's middags of 's avonds, via een online inschrijfsysteem zelf inschrijven. Hier werkt dat goed.

HelloKitty123
16-09-2025 om 06:54
Gingergirl schreef op 16-09-2025 om 06:40:
[..]
Geen idee natuurlijk of het op jouw school zo gaat maar hebben ouders voldoende mogelijkheden om in te schrijven qua tijden? Zoals iemand anders al schreef; het lukt niet altijd om op de door school vastgestelde tijden vrij te nemen/ te krijgen. Dat is geen onwil maar vaak ook een stukje onmacht. Op de basisschool van onze kinderen zijn de gesprekken altijd op 2 dagen en dan kun je 's middags of 's avonds, via een online inschrijfsysteem zelf inschrijven. Hier werkt dat goed.
Oh vreselijk dat inschrijven. Wij willen graag komen, maar moeten er inderdaad wel vrij voor nemen, want de gesprekken zijn tussen 1430 en 1630. En dan hebben we 2 kinderen, dus dan heb ik het liefste 2 gesprekken achter elkaar tussen 16 en 1630u, maar daar zijn dus bijna geen mogelijkheden voor als de leerkrachten ook nog eens verschillende parttimedagen hebben en er andere ouders ook zsm willen inschrijven voor deze tijdstippen...
Maar ik snap de frustratie van de leerkracht ook als 1/3 helemaal niet inschrijft. Ik stuur juf zelf een berichtje (via parro) als er echt geen opties tussen staan waarop wij zouden kunnen.

Rekenenisleuktaalook
16-09-2025 om 06:56
Zeespiegel schreef op 16-09-2025 om 06:37:
[..]
Ja inderdaad, je denkt te simpel. Om hulp vragen is het tegenovergestelde van zelfredzaam dacht ik.
Vind ik niet. Een kind dat in hulp vraagt met een duidelijke hulpvraag is juist op weg naar zelfredzaamheid. Hij regelt hulp voor iets dat hij zelf (nog) niet kan.
Er zijn genoeg kinderen die gewoon gaan zitten, blijven zitten, en wachten tot het vanzelf gebeurt.

Gingergirl
16-09-2025 om 07:09
HelloKitty123 schreef op 16-09-2025 om 06:54:
[..]
Oh vreselijk dat inschrijven. Wij willen graag komen, maar moeten er inderdaad wel vrij voor nemen, want de gesprekken zijn tussen 1430 en 1630. En dan hebben we 2 kinderen, dus dan heb ik het liefste 2 gesprekken achter elkaar tussen 16 en 1630u, maar daar zijn dus bijna geen mogelijkheden voor als de leerkrachten ook nog eens verschillende parttimedagen hebben en er andere ouders ook zsm willen inschrijven voor deze tijdstippen...
Maar ik snap de frustratie van de leerkracht ook als 1/3 helemaal niet inschrijft. Ik stuur juf zelf een berichtje (via parro) als er echt geen opties tussen staan waarop wij zouden kunnen.
Hier is dat dus geen probleem door de ruime keuzemogelijkheid. Je hoeft dan ook geen vrij te nemen.
De tijden die jij noemt zijn wel erg krap, dan kunnen veel mensen niet en snap ik wel dat velen zich misschien niet inschrijven.

Bakblik
16-09-2025 om 07:57
Zeespiegel schreef op 16-09-2025 om 06:37:
[..]
Rekenenisleuktaalook schreef op 16-09-2025 om 06:56:
[..]
Vind ik niet. Een kind dat in hulp vraagt met een duidelijke hulpvraag is juist op weg naar zelfredzaamheid. Hij regelt hulp voor iets dat hij zelf (nog) niet kan.
Er zijn genoeg kinderen die gewoon gaan zitten, blijven zitten, en wachten tot het vanzelf gebeurt.
Net wat Rekenenisleuktaalook zegt, om hulp vragen met een duidelijke vraag is de weg naar zelfredzaamheid.
Mijn kind is kleurenblind en ziet zelf het verschil niet tussen de pot rode verf en de groene, blauw en groen is ook moeilijk. Dat vroeg hij dus gericht. Niet aan de juf maar aan een andere leerling die ook aan dat verfwerk bezig is. Zijn potloden en stiften heb ik altijd van tekst voorzien. De restanten daarvan zwerven nog steeds hier in huis.

MamaE
16-09-2025 om 09:50
Om hulp vragen omdat je iets echt niet kan vanwege een beperking is juist wel zelfredzaam. Juist ook voor als je ouder wordt en je ouders er niet altijd bij zijn. Dat je leert om dat te durven en te doen. Ook bijvoorbeeld in de supermarkt of een andere winkel.
Hulp vragen bij dingen waarvan je geen zin hebt om ze zelf te doen of te leren is dat niet.

Bakblik
16-09-2025 om 10:21
MamaE schreef op 16-09-2025 om 09:50:
Om hulp vragen omdat je iets echt niet kan vanwege een beperking is juist wel zelfredzaam. Juist ook voor als je ouder wordt en je ouders er niet altijd bij zijn. Dat je leert om dat te durven en te doen. Ook bijvoorbeeld in de supermarkt of een andere winkel.
Hulp vragen bij dingen waarvan je geen zin hebt om ze zelf te doen of te leren is dat niet.
Inderdaad ik hielp wel om uit te zoeken of hij 2 zwarte of blauwe sokken had. Sokken aantrekken deed ik niet.
In het werk waar hij nu voor wordt opgeleid heeft hij ook hulp nodig. Hij weet dat er een beetje blauw licht bij moet als hij mensen van kleur mooi over het voetlicht moet zien te krijgen in het theater. Maar met hoeveel is Hassan mooi en met hoeveel is Bob mooi?
In de voorstelling waar hij net mee op tournee is geweest heeft de artistiek leider en de regisseur meegekeken toen hij dat vroeg. Gelukkig kan hij het nu in de computer zetten en komt het altijd goed. 60 jaar geleden met altijd live licht had hij dit beroep niet kunnen kiezen.

Wilg
16-09-2025 om 12:17
Gingergirl schreef op 16-09-2025 om 06:40:
[..]
Ja dat is hier ook. En het is ook mogelijk om het op een andere dag te doen mocht een ouder echt niet kunnen, maar er komt helemaal geen reactie . In eerste instantie niet, en ook niet na een herinnering waardoor ik er zelf de hele tijd achteraan moet 😅.

Wilg
16-09-2025 om 12:23
HelloKitty123 schreef op 16-09-2025 om 06:54:
[..]
Wij doen vaak 1 lange dag (dus ook in de avond) en dat is dan voor elke groep op dezelfde dag. Als je niet werkt die dag als leerkracht kom je 'gewoon' terug om bij de gesprekken aanwezig te zijn. De grotere klassen hebben vaak nog een extra middag ernaast.
Daarnaast opent de inschrijving voor ouders met meerdere kinderen ook eerder zodat zij de 'beste tijden' kunnen kiezen die ook goed op elkaar aansluiten.
En heel fijn dat u dus zelf een bericht stuurt wanneer u niet kan. Dit is bij ons dus zelden zo waardoor wij erachteraan moeten blijven gaan. Ik heb dan dus op een gegeven moment ook geen zin meer om dan maar op een andere dag beschikbaar te zijn 😅🙈.

Ysenda
16-09-2025 om 12:55
Wilg schreef op 16-09-2025 om 12:17:
[..]
Ja dat is hier ook. En het is ook mogelijk om het op een andere dag te doen mocht een ouder echt niet kunnen, maar er komt helemaal geen reactie
. In eerste instantie niet, en ook niet na een herinnering waardoor ik er zelf de hele tijd achteraan moet 😅.
Misschien hebben ze gewoon geen belangstelling voor zo'n gesprek.
Kan ook nog een cultuur ding zijn. Dat ze het niet gewend zijn dat je langs kunt komen als alles gewoon goed gaat, dat het gescheiden werelden zijn.
Of dat ze zich schamen omdat hun kind moet tolken.

Gingergirl
16-09-2025 om 13:28
Wilg schreef op 16-09-2025 om 12:17:
[..]
Ja dat is hier ook. En het is ook mogelijk om het op een andere dag te doen mocht een ouder echt niet kunnen, maar er komt helemaal geen reactie
. In eerste instantie niet, en ook niet na een herinnering waardoor ik er zelf de hele tijd achteraan moet 😅.
Is er duidelijk gecommuniceerd dat zo'n gesprek een verplichting is? Ik werk zelf in het onderwijs en veel ouders hebben geen behoefte aan zo'n gesprek en niet elke school vermeld dat het verplicht is. Net wat Ysenda schrijft; soms gaat alles goed, kan een cultuurding zijn, soms schaamte etc. En natuurlijk kan het gemakzucht zijn maar dat hoeft het niet te zijn. Jij vindt dat je er achteraan MOET. Maar is dat ook zo?

Temet
16-09-2025 om 14:17
Niet bij elke school zijn dat soort gesprekken ook verplicht. Dus inderdaad: maak duidelijk dat het de bedoeling is dat ouders komen. Of je er dan nog achteraan moet als ouders niet van zich laten horen, lijkt me iets om intern te bespreken. Je kan als school denk ik ook kiezen voor "graag of niet" en ouders niet achter de vodden zitten.

Wilg
16-09-2025 om 14:35
Temet schreef op 16-09-2025 om 14:17:
Niet bij elke school zijn dat soort gesprekken ook verplicht. Dus inderdaad: maak duidelijk dat het de bedoeling is dat ouders komen. Of je er dan nog achteraan moet als ouders niet van zich laten horen, lijkt me iets om intern te bespreken. Je kan als school denk ik ook kiezen voor "graag of niet" en ouders niet achter de vodden zitten.
Het wordt bij elk gesprek duidelijk gemaakt dat de ouders en het kind verwacht worden. En we hebben dit ook intern besproken en vanuit directie is uitgesproken dat we alle ouders gesproken moeten hebben 🤷♀️.
En het gaat mij er met name om dat er gewoon helemaal geen reactie komt. Ook niet dat er bijvoorbeeld geen behoefte zou zijn aan een gesprek.