Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nieuwsbrief van school

Peiling

Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?
106 stemmen
88%
5%
3%
2%
3%

Gingergirl schreef op 16-09-2025 om 13:28:

[..]

Is er duidelijk gecommuniceerd dat zo'n gesprek een verplichting is? Ik werk zelf in het onderwijs en veel ouders hebben geen behoefte aan zo'n gesprek en niet elke school vermeld dat het verplicht is. Net wat Ysenda schrijft; soms gaat alles goed, kan een cultuurding zijn, soms schaamte etc. En natuurlijk kan het gemakzucht zijn maar dat hoeft het niet te zijn. Jij vindt dat je er achteraan MOET. Maar is dat ook zo?

Dit is ook het geval bij de adviesgesprekken bijvoorbeeld. Best belangrijk zou je zeggen .

Wilg schreef op 16-09-2025 om 14:36:

[..]

Dit is ook het geval bij de adviesgesprekken bijvoorbeeld. Best belangrijk zou je zeggen .

Zeker! Maar niet alle ouders ervaren het zo. En daar zit de crux. 

Als ouders stelselmatig niet reageren op elke uitnodiging of mail dan is dat heel spijtig, maar de verantwoordelijkheid van leerkracht en school houdt ergens op.

ik zou daar als leerkracht echt niet goed van worden.
Een poos terug heb ik samen met iemand een grote reünie georganiseerd,  echt wat een gedoe dat mensen niet lezen, of niet reageren op iets.

Miepjecody schreef op 16-09-2025 om 16:00:

Een poos terug heb ik samen met iemand een grote reünie georganiseerd, echt wat een gedoe dat mensen niet lezen, of niet reageren op iets.

Een reünie zou mij bv niet interesseren en ik zou niet reageren, waarom zou ik gezellig willen keuvelen met mensen die mijn leven jaren tot een hel hebben gemaakt. 

Bij mij was dat de organisator van de reunie, dus ik had ook niet echt de behoefte om te bevestigen dat dit de juiste contact gegevens waren.

Verder belanden heel veel van dat soort mails ook gewoon in de spam, schoolmails trouwens ook. En het stomme is de ene wel, de andere niet. 

Zeespiegel schreef op 13-09-2025 om 10:09:

sommige ouders zijn gewoon volstrekt niet geïnteresseerd, helaas voor de kinderen.voor wat jij omschrijft doe je echt wel genoeg om de ouders te bereiken. Tenzij ze ongeletterd of digibeet zijn misschien.

En sommige ouders worden een beetje gestoord van alle leukigheid die scholen verzinnen waarbij dan weer extra acties van ouders nodig zijn. Als ouder van vier kinderen vond ik het al genoeg gedoe om iedereen elke dag met z'n gebruikelijke spullen op tijd op school te krijgen. Lege wc rolletjes mee voor een knutselmiddag, en plastic tas mee voor weetikwat, niet naar school maar alvast naar de kinderboerderij brengen, het hield niet op. Ik ben braaf luizenmoeder, overblijfmoeder, schoonmaakmoeder, mee-op-uitjesmoeder, MRmoeder en kostuum- en decormoeder geweest en zat echt niet te wachten op nog meer taakjes. Gewoon les krijgen is wat mij betreft leuk genoeg voor de leerlingen.

Temet schreef op 16-09-2025 om 14:17:

Niet bij elke school zijn dat soort gesprekken ook verplicht. Dus inderdaad: maak duidelijk dat het de bedoeling is dat ouders komen. 

Verplicht kan het nooit zijn toch, zo'n kennismakingsgesprek of tienminutengesprekjes. Wat gaat school doen als je niet komt, een boete uitdelen, je kind uitschrijven, jou bij Veilig Thuis melden?

skik schreef op 16-09-2025 om 16:49:

[..]

En sommige ouders worden een beetje gestoord van alle leukigheid die scholen verzinnen waarbij dan weer extra acties van ouders nodig zijn. Als ouder van vier kinderen vond ik het al genoeg gedoe om iedereen elke dag met z'n gebruikelijke spullen op tijd op school te krijgen. Lege wc rolletjes mee voor een knutselmiddag, en plastic tas mee voor weetikwat, niet naar school maar alvast naar de kinderboerderij brengen, het hield niet op. Ik ben braaf luizenmoeder, overblijfmoeder, schoonmaakmoeder, mee-op-uitjesmoeder, MRmoeder en kostuum- en decormoeder geweest en zat echt niet te wachten op nog meer taakjes. Gewoon les krijgen is wat mij betreft leuk genoeg voor de leerlingen.

Ik vind een oudergesprek of zelfs adviesgesprek echt iets heel anders dan leukigheidjes of hulpouder zijn. Dat je geen zin/tijd/energie hebt voor extraatjes onder schooltijd dat snap ik. Maar dat je nooit naar een oudergesprek gaat, je ook niet afmeldt en zelfs niet naar een adviesgesprek gaat? Gaat het kind dan alleen? Moet zo'n kind dan zelf zijn aanmelding voor de middelbare school regelen? Ga je dan ook niet naar een open dag of zo?

MamaE schreef op 16-09-2025 om 17:01:

[..]

Ik vind een oudergesprek of zelfs adviesgesprek echt iets heel anders dan leukigheidjes of hulpouder zijn. Dat je geen zin/tijd/energie hebt voor extraatjes onder schooltijd dat snap ik. Maar dat je nooit naar een oudergesprek gaat, je ook niet afmeldt en zelfs niet naar een adviesgesprek gaat? Gaat het kind dan alleen? Moet zo'n kind dan zelf zijn aanmelding voor de middelbare school regelen? Ga je dan ook niet naar een open dag of zo?

Dat gebeurt best wel vaak weet ik uit ervaring. Ouders zien het nut er niet van in, of verstaan het niet, of snappen niet wat er gezegd wordt omdat ze op een ander niveau functioneren, laaggeletterd zijn, niet digitaalvaardig zijn of zijn het niet gewend vanuit hun cultuur etc. Een aanmelding voor een andere school gaat overigens niet overal hetzelfde; hier moet de basisschool je aanmelden, ouders kunnen dat niet zelf. Elk jaar krijgen wij wel een paar kinderen op school die nooit naar open dagen geweest zijn. 

Ik denk misschien te makkelijk (en kom nu als ontaarde leerkracht te boek te staan hier) maar als je je niet inschrijft voor een oudergesprek, zelfs niet na mijn herinnering, dan niet. Ouders mogen altijd contact opnemen en een afspraak maken buiten de 10-minutengesprekken als de aangegeven opties niet werkbaar zijn voor de ouders. Dit staat altijd in het inschrijfbericht. Schrijf je je niet in en neem je geen contact op, dan heb je dus geen gesprek. 
Nu hebben wij geen populatie waar sprake is van een eventuele taalbarriere. 
Achter ouders aanlopen gaat af van de energie die ik in de kinderen kan steken. 

Miepjecody schreef op 16-09-2025 om 16:00:

Een poos terug heb ik samen met iemand een grote reünie georganiseerd, echt wat een gedoe dat mensen niet lezen, of niet reageren op iets.

Maar dan ga jij ervan uit dat anderen dingen die jij leuk vindt net zo leuk vinden. Als jij een reünie organiseert moet je dat lekker doen, maar ik ben niet verplicht te komen en ook niet verplicht om op jouw uitnodiging te reageren. Als jij iets bij mij over de schutting gooit (de uitnodiging), hoef ik daar helemaal niks mee. 

Ysenda schreef op 16-09-2025 om 16:49:

[..]

Een reünie zou mij bv niet interesseren en ik zou niet reageren, waarom zou ik gezellig willen keuvelen met mensen die mijn leven jaren tot een hel hebben gemaakt.

Bij mij was dat de organisator van de reunie, dus ik had ook niet echt de behoefte om te bevestigen dat dit de juiste contact gegevens waren.

Verder belanden heel veel van dat soort mails ook gewoon in de spam, schoolmails trouwens ook. En het stomme is de ene wel, de andere niet.

Huh? Ik heb het over de mensen die gewoon wel wilden, in een verder stadium 

Je weet toch helemaal niet over wat voor reünie het ging?

Annaniem2023 schreef op 16-09-2025 om 17:46:

[..]

Maar dan ga jij ervan uit dat anderen dingen die jij leuk vindt net zo leuk vinden. Als jij een reünie organiseert moet je dat lekker doen, maar ik ben niet verplicht te komen en ook niet verplicht om op jouw uitnodiging te reageren. Als jij iets bij mij over de schutting gooit (de uitnodiging), hoef ik daar helemaal niks mee.

Daar heb ik het helemaal niet over. Het gaat er over als je al wel in het proces zat.

Hoezo snap je dat niet?

LydiaDietz schreef op 16-09-2025 om 17:25:

Ik denk misschien te makkelijk (en kom nu als ontaarde leerkracht te boek te staan hier) maar als je je niet inschrijft voor een oudergesprek, zelfs niet na mijn herinnering, dan niet. Ouders mogen altijd contact opnemen en een afspraak maken buiten de 10-minutengesprekken als de aangegeven opties niet werkbaar zijn voor de ouders. Dit staat altijd in het inschrijfbericht. Schrijf je je niet in en neem je geen contact op, dan heb je dus geen gesprek.
Nu hebben wij geen populatie waar sprake is van een eventuele taalbarriere.
Achter ouders aanlopen gaat af van de energie die ik in de kinderen kan steken.

Dat vind ik zelf ook, maar voel me hier toch 'verplicht' toe omdat dat van ons verwacht wordt. Waarschijnlijk ook omdat er dus heel veel ouders zijn die zich niet inschrijven, maar het houdt ergens op 😅. 

skik schreef op 16-09-2025 om 16:49:

[..]

Dat ligt wellicht misschien ook aan de populatie leerlingen. Ik werk met kinderen die bijna nooit ergens naar toe gaan, dan zijn deze uitjes juist heel belangrijk, leerzaam en leuk. Wij vragen ouders overigens niet vaak, maar die paar keer is het lastig om iets te organiseren omdat er niemand mee kan/wil. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.