Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

MelMel
16-09-2025 om 18:12
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 12:34:
[..]
Sorry, er zijn echt kinderen die dit niet kunnen leren.
Ik had, in een andere baan ooit een collega die gerust de verkeerde lunch op had. Die in een restaurant bij het serveren van de gerechten niet meer wist wat hij besteld had. Moest ik toen ook wel eens om lachen maar weet inmiddels dat dat voor sommigen niet zo werkt.
Wat fijn dat jij dat als leerkracht onderkent. Hier iemand die het best goed voor elkaar heeft in het leven maar ondanks heel zelfstandig opgevoed dat soort dingen vaak niet lukt.

MMcGonagall
16-09-2025 om 18:13
MamaE schreef op 16-09-2025 om 17:01:
[..]
Ik vind een oudergesprek of zelfs adviesgesprek echt iets heel anders dan leukigheidjes of hulpouder zijn. Dat je geen zin/tijd/energie hebt voor extraatjes onder schooltijd dat snap ik. Maar dat je nooit naar een oudergesprek gaat, je ook niet afmeldt en zelfs niet naar een adviesgesprek gaat? Gaat het kind dan alleen? Moet zo'n kind dan zelf zijn aanmelding voor de middelbare school regelen? Ga je dan ook niet naar een open dag of zo?
Voor zover ik me kan herinneren heb ik dat vroeger ook gewoon zelf geregeld. Konden ‘we’ destijds niet meer zelf? Ik ben bij 1 open dag van een middelbare school geweest. Misschien waren ze mee, dat weet ik niet meer, maar ze bemoeiden zich nergens mee.

Rekenenisleuktaalook
16-09-2025 om 18:23
MelMel schreef op 16-09-2025 om 18:12:
[..]
Wat fijn dat jij dat als leerkracht onderkent. Hier iemand die het best goed voor elkaar heeft in het leven maar ondanks heel zelfstandig opgevoed dat soort dingen vaak niet lukt.
Dat is natuurlijk wel een stukje professionaliteit inmiddels. En soms 'vergeet' ik dat ook wel eens. Ik vind het bijvoorbeeld ook ergerlijk dat een kind in groep vijf zijn jas en tas aan zijn vader geeft, en die vader vervolgens die jas en tas op hangt. Na gym, na buitenspelen, na overblijf kan hij het prima zelf. En dat staat om half negen die vader voor andere kinderen de kapstok te blokkeren om zijn kind te helpen......

Marty1984
16-09-2025 om 18:30
Wilg schreef op 16-09-2025 om 17:59:
[..]
Dat vind ik zelf ook, maar voel me hier toch 'verplicht' toe omdat dat van ons verwacht wordt. Waarschijnlijk ook omdat er dus heel veel ouders zijn die zich niet inschrijven, maar het houdt ergens op 😅.
Na én een brief én een herinnering zou ik doorgeven aan de directie dat de ouders van Puck, Jan, Astrid en Sarah niet komen. En altijd nog een afspraak kunnen maken maar dat jij er niet blijft achteraan rennen.
Ik zou dus wel oplijsten wie er niet komt voor het leerlingdossier, maar daar blijft het bij.
Zeker als het over simpele 10-minuten-gesprekken gaat.
Als de directie het toch zo extreem belangrijk vindt mogen ze er zelf achteraan. Zeker als er bijvoorbeeld ouders al 3 jaar niet op school zijn geweest.
Voor advies-gesprekken in groep 7 / 8 zou ik misschien meer moeite doen, maar voor 10-minuten-gesprekken waar alles redelijk draait bij de kinderen zou ik mijn energie voor andere dingen gaan gebruiken.

MamaE
16-09-2025 om 18:32
MMcGonagall schreef op 16-09-2025 om 18:13:
[..]
Voor zover ik me kan herinneren heb ik dat vroeger ook gewoon zelf geregeld. Konden ‘we’ destijds niet meer zelf? Ik ben bij 1 open dag van een middelbare school geweest. Misschien waren ze mee, dat weet ik niet meer, maar ze bemoeiden zich nergens mee.
Voor een inschrijving heb je toch op zijn minst een handtekening van de ouders nodig? In mijn tijd in ieder geval wel en tegenwoordig heel zeker. Bij mijn man op school moet je fysiek met kind en ouders naar de school om je in te schrijven. Daar zijn dan twee avonden voor. Als je echt niet kan, kan er vast een andere afspraak worden gemaakt. Maar een kind van 11/12 dat helemaal zelf een school en inschrijving regelt vind ik vreemd.
Voor elke absentie moet je een handtekening van je ouders hebben. Voor een profielkeuze/vakkenpakket moeten ouders ook tekenen. En dan ben je alweer een stuk ouder. Zelfs als je een extra keuzevak wil laten vallen moeten je ouders daarvoor tekenen.
Het gaat niet enkel om kunnen, ook om mogen en om beleid.
Dat soms de basisschool de aanmelding regelt betekent toch niet dat ze ook een school uitzoeken voor een kind toch?

Tona
16-09-2025 om 18:32
Ysenda schreef op 15-09-2025 om 16:59:
[..]
Lees! Laatste paragraaf.
Hoewel ik me kan voorstellen dat als je meer dan 2 kinderen en ook op verschillende scholen en opvangorganisaties hebt je er best veel krijgt. En er dan zo af en toe een mist.
Heb ik gedaan!
Het was meer mijn verbazing dat je na een heel relaas over nieuwsbrieven op je werk dan uiteindelijk toch meld dat je wel de nieuwsbrief leest, maar nog liever de jaarkalender.
En je laatste twee zinnen blijven mij de indruk geven dat je nieuwsbrieven een vermoeiend concept vindt. Wat je goed recht is natuurlijk.

Ysenda
16-09-2025 om 18:45
Tona schreef op 16-09-2025 om 18:32:
[..]
Heb ik gedaan!
Het was meer mijn verbazing dat je na een heel relaas over nieuwsbrieven op je werk dan uiteindelijk toch meld dat je wel de nieuwsbrief leest, maar nog liever de jaarkalender.
En je laatste twee zinnen blijven mij de indruk geven dat je nieuwsbrieven een vermoeiend concept vindt. Wat je goed recht is natuurlijk.
Nou, dat is wel een goede conclusie, want nieuwsbrieven zijn per definitie iets van de zender dat gemiddeld als een schot hagel een organisatie of groep in gaat. 80% van de inhoud is niet voor je van belang en de 20% die dat wel is krijg je ook via andere routes binnen.

Tona
16-09-2025 om 18:49
Dank voor je toelichting Ysenda.
Ik weet mij nu gezegend met enkel functionele nieuwsbrieven. (En die van school ) Dus dat scheelt een hoop ergenis.

Temet
16-09-2025 om 19:07
skik schreef op 16-09-2025 om 17:00:
[..]
Verplicht kan het nooit zijn toch, zo'n kennismakingsgesprek of tienminutengesprekjes. Wat gaat school doen als je niet komt, een boete uitdelen, je kind uitschrijven, jou bij Veilig Thuis melden?
Ik had me duidelijker uit moeten drukken. Die gesprekken over rapporten, daar kan je oo verschillende manieren mee omgaan. Als school, en als ouder. Ofwel " het is de bedoeling dat ouders altijd komen" ofwel "als ouders er geen behoefte aan hebben, hoeven ze wat de school betreft niet te komen". Als de school uitgaat van benadering 1 en ouders van benadering 2, dan liggen misverstanden op de loer (' die ongeïnteresseerde ouders laten weer verstek gaan').

Gingergirl
16-09-2025 om 19:14
MamaE schreef op 16-09-2025 om 18:32:
[..]
Voor een inschrijving heb je toch op zijn minst een handtekening van de ouders nodig? In mijn tijd in ieder geval wel en tegenwoordig heel zeker. Bij mijn man op school moet je fysiek met kind en ouders naar de school om je in te schrijven. Daar zijn dan twee avonden voor. Als je echt niet kan, kan er vast een andere afspraak worden gemaakt. Maar een kind van 11/12 dat helemaal zelf een school en inschrijving regelt vind ik vreemd.
Voor elke absentie moet je een handtekening van je ouders hebben. Voor een profielkeuze/vakkenpakket moeten ouders ook tekenen. En dan ben je alweer een stuk ouder. Zelfs als je een extra keuzevak wil laten vallen moeten je ouders daarvoor tekenen.
Het gaat niet enkel om kunnen, ook om mogen en om beleid.
Dat soms de basisschool de aanmelding regelt betekent toch niet dat ze ook een school uitzoeken voor een kind toch?
Dat is wel erg ouderwets hoor, naar een school moeten voor inschrijven. Hier gaat dat al jaren digitaal. Net zoals een hoop andere zaken die je beschrijft. Maar los van dat; als de basisschool de aanmelding regelt dan geven ouders dat vaak per mail door aan de basischool; dit is onze keuze of de leerling neemt een briefje mee. Dat hoeft niet in een gesprek.

Tuinfluiter
16-09-2025 om 19:18
Rekenenisleuktaalook schreef op 16-09-2025 om 18:23:
[..]
Dat is natuurlijk wel een stukje professionaliteit inmiddels. En soms 'vergeet' ik dat ook wel eens. Ik vind het bijvoorbeeld ook ergerlijk dat een kind in groep vijf zijn jas en tas aan zijn vader geeft, en die vader vervolgens die jas en tas op hangt. Na gym, na buitenspelen, na overblijf kan hij het prima zelf. En dat staat om half negen die vader voor andere kinderen de kapstok te blokkeren om zijn kind te helpen......
Waarom mogen ouders van groep 5 kinderen nog de school in iedere morgen.
Op de school van mijn kinderen, lang geleden ze zijn nu 25+, mochten alleen de kleuterouders mee naar binnen. Geeft echt veel rust in de school.

Gingergirl
16-09-2025 om 19:22
Annaniem2023 schreef op 16-09-2025 om 17:46:
[..]
Maar dan ga jij ervan uit dat anderen dingen die jij leuk vindt net zo leuk vinden. Als jij een reünie organiseert moet je dat lekker doen, maar ik ben niet verplicht te komen en ook niet verplicht om op jouw uitnodiging te reageren. Als jij iets bij mij over de schutting gooit (de uitnodiging), hoef ik daar helemaal niks mee.
Dat klopt. Aan de andere kant; meestal organiseren mensen dit soort dingen met een goede bedoeling. Natuurlijk hoef je er niet heen. Maar is het zo heel erg om even kort te reageren " ik ben er niet bij" groet A. ? De meeste mensen worden toch ook niet dagelijks overspoelt met uitnodigingen, dat je er een dagtaak aan hebt.

Bakblik
16-09-2025 om 19:23
Nou dit!
Bij de kleuters alleen als ze net op school waren, de instromers groep 0 zeg maar. Als je iets moest zeggen tegen de juf mocht je ook even naar binnen maar dan snel weer weg. Een keer in de vier weken was weer inloopochtend dan mocht je mee de klas in om werkjes te bekijken. Dat was voor groep 1 t/m4.

Ysenda
16-09-2025 om 19:24
Gingergirl schreef op 16-09-2025 om 19:22:
[..]
Dat klopt. Aan de andere kant; meestal organiseren mensen dit soort dingen met een goede bedoeling. Natuurlijk hoef je er niet heen. Maar is het zo heel erg om even kort te reageren " ik ben er niet bij" groet A. ? De meeste mensen worden toch ook niet dagelijks overspoelt met uitnodigingen, dat je er een dagtaak aan hebt.
Wat ik zei: in mijn geval had ik bv geen zin om aan mijn bully te bevestigen dat die de juiste contactgegevens had.

Ysenda
16-09-2025 om 19:25
Bakblik schreef op 16-09-2025 om 19:23:
Nou dit!
Bij de kleuters alleen als ze net op school waren, de instromers groep 0 zeg maar. Als je iets moest zeggen tegen de juf mocht je ook even naar binnen maar dan snel weer weg. Een keer in de vier weken was weer inloopochtend dan mocht je mee de klas in om werkjes te bekijken. Dat was voor groep 1 t/m4.
Afhankelijk van het type onderwijs kan dit doorlopen tot groep 8.