Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
buzz

buzz

23-01-2012 om 11:24

Normaal of niet

niet mijn zoon maar een ander kind van 6 houd erg van computerspelletjes. Heeft ineens bijna nergens meer zin in. het vriendje en mijn zoon kunnen het niet snel eens worden over wat ze gaan spelen. Het vriendje zegt heel vaak nee geen zin, en als ze niet mogen op wii of ds, dan komt het uit op praten over computer helden, krachten verzinnen, of uitleg en weetjes over een bepaald spel. Zelfs in de speeltuin spelen ze computer helden, het gaat dan over vechten, verslaan van enz. geen ander buurtkindje incl mijn dochter kan er aan deelnemen want ze snappen het niet, of doen steeds verkeerde dingen die er niet bij horen. In heel zijn houding zie je dat hij dat computerpoppetje in zijn hoofd heeft, als hij boos is doet hij net zo, als hij rent rent hij net zo enz enz. De ene keer doet mijn zoon vrolijk mee, de andere keer zie ik ergernis, en zecht hij later ook dat het hem niet zo beviel.en ik erger me er ook een beetje aan. Alsof hij er helemaal door opgezogen word, en er bijna niets anders bestaat, hij is bijna in zijn favorite figuurtje veranderd. Ik wil niet dat mijn zoon ook die neiging gaat vertonen (wat tot op hede niet zo is gelukkig, want ik weet het niet maar vind het niet echt normaal) Nu had ik dus het volgende bedacht, meestal zijn we van 4 tot 5 in de speeltuin te vinden, vaak zijn er veel kinderen buiten rond die tijd, waar niet mee gespeeld word want hun (vriendje en zoon) zitten in hun verhaal.Nieuwe regel, je mag in de speeltuin
Wel af en toe, maar zeker niet altijd, computerspelletjes naspelen, ik wil ook zien dat er gewoon geklommen, gevoetbald, gerent, geschommeld en gespeeld met andere kinderen word, anders word je wereld veel te klein een zeidig of wat dan ook. Mijn zoon vond het een goede oplossing (ik ben vaak ook in de speeltuin omdat zijn zus (die niet mee mag doen , want ze doet het steeds verkeerd) nog niet alleen buiten kan spelen. Mijn zoon kwam naar me toe en zij dat zijn vriendje zij dat ik niet te vertellen had wat zijn vriendje wel of niet mocht en dat hij gewoon zijn favoriete figuurtje wilde zijn, waarop ik zij, ja dat is waar daar heb ik niets over te zeggen. Maar jij weet waarom ik heb het er met jou over gehad, en jij was het er meeens. Waarop de moeder me vreemd aankeek, en na wat uitleg van mij haar lippen stijf op elkaar hield, waarbij ik het idee kreeg dat ze dacht wat een onzin. Mijn vraag is het onzin wat ik zeg, en moet ik ze laten doen waar ze zin in hebben en zie ik spoken. Of is er iets voor te zeggen hier nu wat regels in te maken. Natuurlijk hebben we regels qua gamen in huis, niet meer als 1 uur per dag (haalt mijn zoon niet) en als er vriendjes zijn mag het bijna nooit of maar even van mij.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
buzz

buzz

23-01-2012 om 11:34

Oh ja

mijn zoon was er wel blij mee, hij had circusje gespeeld in de speeltuin, maar tja zij hij, mijn vriendje bleef maar computer held. Hij was almaar aan het vechten tegen mij, wel raar dat je allebei iets anders speelt. maar ik was blij dat ik nu niet een keer hoefde te zijn wie hij altijd wil dat ik ben. Vriendje heeft mij wel vaak boos/raar aangekeken.
door blik van moeder twijfel ik een beetje of ik er niet te kort op zit, of spoken zie. de moeder is in de loop der tijdt een vriendin van me geworden, en dit alleen die blik en helemaal geen reactie, geen woord, was zo vreemd.

Vic

Vic

23-01-2012 om 12:25

Nee hoor

"wel raar dat je allebei iets anders speelt"
Dat is juist heel normaal als je 6 bent.
Verder zie ik het probleem niet zo. Vriendje wil graag spelen dat hij computerheld is, en als je zoon daar geen zin in heeft moet hij dat zeggen en/of iets anders gaan doen. Je zou nog kunnen proberen voor te stellen dat ze eerst computerheld gaan spelen en daarna iets anders wat je zoon wil.

Tja

Een tijd geleden was mijn zoon Mario, ik was geloof ik Bowserhulpje en peuterzusje was Peach. Daar had peuterzusje geloof ik niet echt een boodschap aan, en zelf wist ik niet wie of wat Bowserhulpje was (heb het zoon gevraagd maar begreep de uitleg niet), of wat daarvan verwacht werd.

Maar zoon was lief bezig, rende leuk rond en was erg vrolijk

Ik vind er nogal een verschil zitten tussen de hele dag computerspelletjes doen en een deel van de dag computerspelletjes naspelen. Dan rennen ze en klimmen ze ook, maar dan als Mario of wat dan ook. Ieder zijn meug.

En veel jongetjes zijn dol op knokken of krachten verzinnen, ik heb al allerlei tekenfilm- en computerfiguren langs zien en horen komen; ik snap er gewoonlijk geen hout van maar het is mij betrekkelijk een biet. Of ze nou cowboy spelen en piefpafpoef doen of Star Wars spelen en piew piew doen maakt mij niet uit.

Groeten,

Temet

Wilma

Wilma

23-01-2012 om 13:41

En als ze een boek naspelen?

Is het dan ineens wel verantwoord?

Hier zie ik dat ook overal hoor, ben vier dagen overblijfmoeder en alle klassen (oké, groep acht wat minder) spelen van tijd tot tijd rollenspellen varierend van Powerrangers tot Megamindy en van Pokemon tot Prinsessen.

Lijkt me heel normaal.

Ilva

Ilva

23-01-2012 om 14:13

Geen probleem

Mijn kinderen spelen Pokemon of Ben 10 na. Is er verschil tussen een 'held' op tv of van een spelletje. Het jongetje speelt blijkbaar ook gewoon buiten dus ik zie het probleem niet. Fantasie is belangrijk dus lijkt me heel gezond hoor. En als je zoon daar niet aan mee wil doen moet hij dat zelf weten. Als dat jongetje met hem wil spelen zou hij zich moeten aanpassen. Zo simpel is het. En anders niet.

mari39

mari39

23-01-2012 om 14:14

Heel normaal

dat kinderen helden (of wat dan ook) naspelen. Ik zou me er werkelijk niet druk om maken en al helemaal geen regels aanstellen, niet voor het vriendje en ook niet voor zoon. Ze spelen toch lekker? Als ze vader en moedertje spelen, of piet piraat is het toch ook geen probleem? Nou, dit vind ik precies hetzelfde. En dat dat ook vechten enzo behelst, tja, ik had voordat ik 2 jongens kreeg niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ja...het zijn wel jongens!!

Zo is een van mijn jongens nu heel vaak een poes, tja, loopt en kruipt hier nu heel de tijd een miauwend jongetje door de kamer. Heel normaal.

Issie

Issie

23-01-2012 om 14:22

Heel normaal

Het is heel normaal voor jongetjes van 6 om hun helden na te spelen; zeker van computergames maar ik hoor ook andere "helden" voorbij komen hoor en allerlei dieren uit de dierentuin met dito geluiden.
Keer op keer op keer….Ja, tot je er zelf 'gek' van wordt maar zo zijn die kinderen op die leeftijd nu eenmaal.

Ik zou hier dan ook zeker geen regeltjes aan verbinden voor de manier van omgang tussen je zoon en het vriendje. Dat die moeder zo reageerde snap ik ergens ook wel. Je zoon zal zelf moeten ervaren en moeten aangeven wanneer hij het niet meer leuk vindt en dat zal hij echt wel doen hoor als hij het zat is. Laat het lekker gaan.

buzz

buzz

23-01-2012 om 14:40

Tja

misschien is dat computer ding niet goed gezegd.
Of is het jammer dat het nu net dat is.
Maar vriendje is wel echt ook als ze niet spelen die computerheld, in zijn woorden in zijn bewegingen, hij leeft uit dat.
Maar ze spelen niet lekker, de enige manier om tot iets te komen om te spelen met beste vriendje is DAT te spelen, en daar gaat zoon met enige tegenzin mee in omdat hij graag met hem wil spelen.
Ik dacht hem zo een handje te helpen om tot een spel te komen wat voor allebij leuk was. Maar dat is fout geweest merk ik hier. Mijn zoon is een tijd bezeten geweest van de efteling en wilde niets anders spelen, vriendje wilde dat niet spelen, mijn zoon verdrietig na veel uitleg snapte hij dat dat niet kwam omdat hij niet met hem willen spelen maar niet dat willen spelen.
Nu is het andersom, maar vriendje geeft niet op kan het niet begrijpen, en zoon laat zich ompraten. Dat is misschien een betere uitleg van de situatie.

Tango

Tango

23-01-2012 om 15:08

Ik denk

Dat je niet voor vriendje van jouw zoon kan bepalen wat hij wil spelen. Als ze bij jou thuis zijn kun je het nog wel wat beinvloeden door bijv. eerst iets te doen wat jouw zoon leuk vindt en dan wat vriendje leuk vindt, of andersom. Buitenshuis wordt dat erg lastig. Als jouw zoon niet mee wil doen, moet hij leren dit te zeggen. Dat is lastig hoor. Zie ik bij mijn zoon ook terug. Die kan ook bij een vriendje uren lang kijken hoe die een computerspel speelt dat hij niet echt leuk vindt, en daar dan niets van zeggen.
Verder kun je jouw zoon stimuleren wat met andere kinderen te gaan spelen, als hij niet met vriendje wil spelen. Vriendje komt er dan misschien zelf wel achter dat jouw zoon zijn spel niet leuk vindt.
Je kunt de situatie natuurlijk best uitleggen aan moeder van vriendje. Nu had ze w.s. niet begrepen wat er speelde en keek ze daarom zo verbaasd. Als ze het wel begrijpt kan zij haar zoon ook weer uitleggen hoe het zit.
Overigens vind ik het ook volkomen normaal dat kinderen computer/televisie of boekenhelden naspelen. Zoon hier is regelmatig Dolfje Weerwolfje of Buzz Lightyear.

Ely

Ely

23-01-2012 om 15:17

Laatste uitleg

Verandert wat mij betreft weinig, sluit me nog steeds aan bij eerdere meningen. Kinderen hebben zo hun voorkeuren en leren letterlijk en figuurlijk op deze manier spelenderwijs hoe met anderen om te gaan. En de ene ouder is geneigd zijn/haar kind daar uitvoerig in te coachen terwijl de ander het meer organisch laat gebeuren, hangt van ouder en kind af, lijkt me. Dus je zoon helpen herinneren hoe hij in zijn Efteling periode was is wellicht nuttig, voor de rest lekker laten gaan, zou ik zeggen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

buzz

buzz

23-01-2012 om 15:45

ok dit heeft me een nieuwe kijk gegeven op de situatie.
Ik ga proberen mijn zoon een beetje de weg wijzen in zeggen wat hij niet wil of waar hij geen zin in heeft. en inderdaad aanmoedigen wat meer met andere te spelen.
Voor mijn zoon is dit allemaal erg spannend en moeilijk, , omdat hij sociaal emotioneel erg onzeker is van zich zelf, bang voor nieuwe dingen enz.
Ik vind ook niets mis met helden wat voor helden dan ook naspelen, of ze nu uit de efteling uit een boek of een film komen. maar het moet wel spelen blijven en geen ZIJN worden. (ik kan 3 kantjes aan het ZIJN besteden maar dat heeft geen nut.) Er kan wat mij betreft ook TE voor staan, wat niet leuk is voor de omgeving en uiteindelijk voor het kind zelf ook niet. En nee ik wil niet gaan vertellen wat een ander kind wel en niet mag spelen, wilde ik ook niet, ik dacht heel simpel.
Als mijn zoon het eigenlijk niet wil en toch maar doet, omdat zijn vriendje anders niet gezellig en vrolijk is en ik verbied het hem (verbied is een groot woord) dan heeft hij het handiger om het niet toch te doen tegen zijn zin in, en komt er vanzelf wat anders en is iedereen weer vrolijk. Maar zoals ik al zij was dat geen slim idee. Al is het alleen al omdat hij moet leren zelf voor zichzelf op te komen. En zich niet achter mij moet verschuilen. bedankt voor de reacties

bertje1

bertje1

23-01-2012 om 16:01

Eh..

misschien minder computerspelletjes doen?

buzz

buzz

23-01-2012 om 19:17

Bertje

haha hier word niet veel gecomputerd, minder als gemiddeld.
hoe dat bij vriendje zit weet ik niet, heb ik niets mee te maken.
en nog maals daar ging het uiteindelijk ook niet over

Annet

Annet

23-01-2012 om 19:53

Zo leuk, het naspelen van computerspellen of tv-programma's

Hier speelt jongste ook van alles na. Dit maakt het fantasiespel met vriendjes interessanter. De mooiste verhalen worden op die manier in elkaar gedraaid, vol met lichamelijke activiteiten zoals rennen, springen, zwaardvechten, etc.
Maar rustig spelen kan ook. Laatst is hier minecraft (bouwspel op computer) nagegespeeld met Kapla.

Buzz, goed dat je wijzer geworden bent hier. Ik zou het de moeder van vriendje ook nog uitleggen. Ik kan me voorstellend dat zij het niet eens was met het 'verbod'.
Misschien heeft zij tips hoe jouw zoon kan bereiken dat vriendje zich meer openstelt voor andere spellen dan hij wil doen. Of kan zij haar zoon uitleggen dat je niet altijd kunt spelen wat je zelf wilt.

Wat is nou het probleem?

Maak je je zorgen over de mogelijk verstoorde persoonlijkheidsontwikkeling dat jongentje (volgens jou) zo langzamerhand dat computerfiguurtje IS, of heb je er gewoon de pé over in dat toen jouw zoontje in zijn Eftelingfase zat dat vriendje niet mee wilde doen en dat jouw zoon nu wel meegaat in zijn computerheldfantasiespel?

skik

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2012 om 08:26

Het is ook een leerproces, je zoon speelt ook weleens wat dat jongetje wil, maar dat jongetje is dat zelf kennelijk niet van plan. Hij leert nu dat een vriendschap geven en nemen is, en dat kennelijk niet elk vriendje wil geven. De vraag is dan: is dit wel een vriend voor mij? Leer hem daarmee omgaan!

buzz

buzz

24-01-2012 om 08:53

Annet

bedankt voor de reactie, ik heb ondertussen al uitleg aan de moeder gegeven. Die zij het is ook zo, er is echt geen ruimte bij hem voor wat anders. En knorrig is hij ook. Het is een beetje uit de hand gelopen, omdat ze er zelf erg over bezig was in haar hoofd had ze even geen reactie voor mij klaar laatst in de speeltuin, maar er word aan gewerkt zij ze.
beetje raar, zeg ik dat ik een foutje heb gemaakt zegt zij dat ik wel gelijk heb.

buzz

buzz

24-01-2012 om 08:56

Skik

nee zo ben ik niet geen van beide, ik maak me zorgen om dat hij speelt waar hij eigenlijk geen zin in heeft, omdat hij zich veilig voelt bij dat jongetje omdat hij die goed kent (vanaf 0) . En op die manier dus niet echt voor zich zelf op komt.
Wat eren rot opmerking trouwens na iemand die allang gezecht heeft dar de kijk op het hele verhaal vweranderd is door hier te posten, een soort veeg uit de pan gevoel krijg ik er van, het voegt niets toe ook, maar goed zal wel leuk zijn.

buzz

buzz

24-01-2012 om 09:02

Nou uit de reactie van de moeder blijkt wel dat het ergens dus toch wel zo was. en dat bepaal ik niet dat zag ik, dat zie ik.

waarom nog dit commentaar naar mijn laatste posting hier boven, ik zij al dat ik fout zat, moet ik het er nog vaker en wat daar onder staat had ik zelf ook al geconcludeerd geloof ik niet dan

buzz

buzz

24-01-2012 om 09:03

Fiorucci

inderdaad precies wat ik vanplan was.

Buzz

Misschien kwam mijn vraag harder over dan ik bedoelde, maar in feite zeg jij precies waar ik op doelde: "ik maak me zorgen om dat hij speelt waar hij eigenlijk geen zin in heeft." Ik denk dat je oorspronkelijke vraag daar meer mee te maken heeft dan met je zorgen over zijn computerheldfixatie. Ik snap best dat je het vervelend vindt dat jouw zoon niet leuk met dat jongentje kan spelen omdat het erop uitdraait dat hij zich naar dat jockie voegt, en daar komt nog bij dat zijn vriendje niet hetzelfde deed toen jouw zoontje in zijn Eftelingfase zat. Als je dat niet enigszins zou dwarszitten zou je het niet geschreven hebben.

En die gevoelens herkent elke moeder wel. Ook al weet je verstandelijk dat zo'n kindervriendschap een leerproces is, je vind het nooit leuk als je kind in jouw ogen aan het kortste eind trekt. Net zoiets als dat jouw kind Pietje altijd uitnodigt op zijn feestje, maar Pietje vraagt hem niet terug. Verstandelijk zeg je dan: hoort er bij, is een leerproces, 't is maar een kind, hij mag zelf weten wie hij op zijn feestje vraagt. Maar van binnen ben je toch wel boos.

Je hoeft je ook niet te verdedigen met 'ik heb toch al toegegeven dat ik fout zat', want daar gaat het hier op het forum niet om. Ik vind het slim van je om hier je vraag te stellen. Je krijgt hier onomwonden antwoord, iets wat je in real life waarschijnlijk niet zou krijgen. En dat kan je nieuwe inzichten geven, of bevestigen dat je op het juiste spoor zit. Mooi toch?

skik

even zo

even zo

24-01-2012 om 20:50

Herkenning

Ivm eventuele herkenning even een andere nick.
Ik herken je verhaal. Hier een buurjongetje die helemaal Yoshi was. Ook als ze niets speelden of iets totaal anders was hij Yoshi. Het ging op den duur zo ver dat hij met zijn tong mensen begin te likken, net als het echte figuurtje. De kinderen in de buurt ergerden zich daar aan. En vonden het ook ronduit vervelend dat hij niet eens met hun meedeed. Bijv. als zij indiaantjes waren of hondjes, dan was dat jochie nog steeds Yoshi. Hij speelde dus in hun verhaal zijn eigen spel en dat werd niet leuk gevonden. En dat hebben ze hem ook duidelijk gemaakt.
Maar mij irriteerde het eerlijk gezegt op den duur ook. Waarom weet ik eigenlijk niet eens zo goed, het was gewoon zo. Inmiddels is het wel overgewaaid, vooral omdat de kinderen hem gewoon niet meer ophaalden. Zijn moeder merkte dit op en heeft hem wat bijgestuurd.

buzz

buzz

25-01-2012 om 06:43

Evenzo

Nou dat bedoel ik dat is een mooi voorbeeld.
Hier in de buurt speelt dat dus ook maar is nog net niet op dat punt beland, wel met mijn zoon als efteling ding toen, en een jongetje die altijd maar politie was, werd ook erg erg vervelend.
En dat bedoel ik er kan ook TE voor staan.

kastanjet

kastanjet

25-01-2012 om 07:21

Wij hebben

jarenlang Pokémon en zijn vriendjes op en rond huis gehad (Picachu! Bliksemaanval!!!!!). Is allemaal goed gekomen.
De zoon van mijn vriendin is een tijdlang Floris geweest. Op vakantie moest zijn paard mee. Die stond in de slaapcabine van de tent. Met hem is het ook goedgekomen.

Goh, die yoshi

Vriendje van zoon is ook helemaal into Yoshi. Kennen wij hetzelfde jongentje of is Yoshi zo aantrekkelijk als alter ego?

Mijn zoon vindt Yoshi spelen ook leuk, als hij het vanwege overkill zat is stelt hij voor wat anders te gaan doen en als hij het helemaal zat is spreekt hij even wat minder af met Yoshi-jongen.

skik

buzz

buzz

25-01-2012 om 09:34

Nee hoor p

het heeft bij mij echt niets met computer te maken, dat is het deze keer nu eenmaal, kan er ook niets aan doen dat het een computer figuurtje is.
zoals ik al zij heb ik mijn zoon over dat hij overal in de Efteling was, en altijd over de Efteling pratte en altijd alleen maar eftelingetje wilde spelen, niet leuk was voor zijn vriendjes, dat ze best met hem willen spelen maar geen efelingetje. Zo wilde ze met dat andere jongetje 2 jaar geleden ook niet spelen, die gingen ze pesten met zijn politiepet op, het was dan ook als hij die pet op had een echte strenge politieagent die iedereen ging bekeuren, of lomp in de boeien sloeg, of ze er zin in hadden of niet. Kinderen waren het beu, en pikte zijn politiepet van zijn hoofd. Af en toe deden ze mee maar niet altijd. De mama vroeg waarom word mijn kind altijd gepest, waarop ik zij, ze zijn het beu dat politie gedoe. Toen moest hij soms zijn pet thuis laten en was hij gewoon een jongetje die gewoon meespeelde.
En werd dan ook meteen niet vervelend gevonden. heeft allebij niets met de computer te maken, maar zijn wel voorbeelden van het zelfde niveau.

evenzo

evenzo

25-01-2012 om 09:39

Mijn dochter heeft ook hele periodes niet andrrs dan paardje gespeelt. Maar dat deden ze dan allemaal. Als mijn kind zichzelf buitensluit door niets andrrs meer te willen/kunnen spelen, omdat hij vast zit in zijn eigen fantasie, dan zou ik dat toch ook zorgelijk vinden denk ik.
En neem maar van mij aan dat een kind wat de hele tijd met zijn tong buiten zijn mond loopt en doorlopend probeert iedereen te likken er erg raar uitziet. Ik denk eigenlijk dat ik dat toch zou proberen te verbieden.

buzz

buzz

25-01-2012 om 13:33

voor de aller aller laatste keer zeg ik nu, dat ik hier wijzer ben geworden, en dat dat verbieden achteraf niet zo slim is geweest.
Dat is dan ook al lang uit de weg geruimd, door mij, bij mijn zoon, bij vriendje en moeder.
Maar dat waren ouwe koeien want daar hadden we het al wijd en breed over gehad. Maar dat scheint dus nog een keer te moeten.
Verder kan je best begeleiden, en ze op dingen wijzen wat mij betreft,...... als je je politie pet thuis laat spelen de andere wel met jou.
En andersom kan dat ook, vraag of dat als je eerst mee dat speeld of je later dan samen dat gaat doen.

Proberen het te verbieden is wat anders als het verbieden, in mijn oren klinkt dat anders.
Daarbij zijn er erg veel verschillende manieren van opvoeden. waarbij heel veel manieren goed zijn.

Likken zou ik ook proberen te verbieden, erg on fris om jan en alleman van een lik te voorzien, voor de krijger en de gever. En daar zou ik het kind en ook een kind van een ander wat hier zou spelen op wijzen, hee dat is niet fris wat je doet. Daar mag je best iemand op attenderen vind ik

Wel vreemd trouwens dat je nu ineens over iets anders commentaar hebt en geen reactie geeft over mijn wel of niets te maken hebben met computeren reactie.

Obsessie

Een keer cowboy spelen, een andere periode weer politieagent,de dinoperiode en de sterren en planeten interesse, inderdaad, het hoort er allemaal bij. Maar als het een obsessie wordt, wordt het gewoon spuugvervelend.
Voor sommige kinderen houd dit in dat ze met het onderwerp van hun liefde opstaan en er mee naar bed gaan. De hele dag door maar èèn onderwerp.
Hier hebben we ook van die fases gehad. Maar als de fase erg lang duurde of erg extreem was volgde er wel een flink gesprek. Een kind mag best weten dat niet iedereen de hele dag zin heeft in verhalen over b.v. Pokèmon en zin heeft in schijngevechten. Zelf werd ik er ook stapeldol van. En spelletjes waarbij je iedereen aflikt? Getver, verbieden dus.

buzz

buzz

25-01-2012 om 15:39

Ok p

verkeerde conclusie getrokken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.