Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
flora B

flora B

20-07-2009 om 13:43

Nu al puberen?

Hoi, Onze zoon van bijna elf kennen wij bijna niet meer terug, al een paar weken is alles "nou en??" "Boeien" moet altijd het laatste woord hebben, heeft "OVERAL" verstand van etc......Het zal wel pubergedrag zijn, maar hij is onze oudste en ik vind het al zo jong.
En verder, mijn ergert zich hier kapot aan (we hebben er al 2 weken vakantie op zitten) en corrigeert hem voortdurend.Heeft dit zin?? vraag ik aan de ervaren ouders? Je moet weten dat hij altijd een zeer braaf jongetjes is, en zeer zorgzaam voor iedereen etc.... ik vind het eigenlijk heerlijk dat hij wat meer kerel gaat worden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anneke12

anneke12

20-07-2009 om 18:19

Herken het

Ik herken het gedrag zeker wel.
Maar dan bij mij dochter,die is dan nu net 12 jaar.
Maar heeft af en toe een houding.
Altijd het laatste woord en dan die blikken als of ze het tegen een schoolvriendin heb.
En dan nog niet eens over het gedis en je in de reden vallen.
Maar bij moet ze direct naar de kamer en dan blijf ze daar om na te denken. Daarna praat ik met haar, alleen het effect is van korte duur.
Mijn man en me dochter lijken ook met karakter op elkaar dus dat bots dan ook lekker
Dus ik ben zelf ook wel nieuwschierig naar ander tips.

Soms puber, soms kleuter...

Hier ook een bijna 11 jarige zoon. Ook herkenning. Het ene moment is het "Maakt mij toch niks uit." "Lekker boeien" "Ik ga nog niet naar bed" "Laat me effe met rust ja?" enz.
Het andere moment is hij dolgelukkig met zijn gewonnen knuffels op de kermis en kruipt lekker tegen me aan op de bank. Ik vind het prachtig, die ontwikkeling. Het steeds verder van je ouders los maken, maar ze toch nog minstens 10 jaar hèèl hard nodig hebben. Hij krijgt ook een heel ander lijf. Langer, het puppievet verdwijnt, andere houding. Soms loopt hij erbij als een zwerver. Haar slordig, oude kleren aan. Terwijl ik dan graag wil dat hij er leuk uitziet omdat we naar Familie gaan. Zaterdagavond gingen we uit eten. Hij was een uur bezig met zijn toilet. Haar stoer, luchtje op. Zucht. Waarom toen wel, zo netjes? Ik had niets gezegd, alleen maar : "Ben je klaar? Dan kunnen we gaan." Hij was heel verontwaardigd:"Jeetje zeg, zò ga ik echt niet uit eten!".
Dus als hem iets opgedragen wordt probeert hij een "nee", ik ben er kampioen in geworden om toch mijn zin te krijgen als moeder, terwijl hij denkt dat het zijn idee is...
Mijn man heeft er ook meer moeite mee, vindt hem al snel brutaal, reageert feller op hem. Dat houdt de boel mooi in evenwicht, denk ik dan maar.Komt het vast wel goed met mijn beginnende puber.

Brutaal

Hoi,
zijn jullie jongens er ook al brutaal bij? en zo ja, hoe reageer je er dan op? mijn zoon is pas 9 maar ik herken veel uit jullie verhalen.
alleen is hij ook extreem brutaal en wil hij niets meer aannemen van ons.

groetjes,annemieke

Annemir

Nee, mijn zoon is niet echt brutaal en zeker niet extreem. We voeren nog al eens gesprekken over "omgangsnormen" en dat het ook belangrijk is hoè je iets zegt en wanneer. Het is soms ook de toon waarop hij iets zegt die ons als ouders niet aanstaat.Hij pakt dat toch wel snel op moet ik zeggen. Hij ziet ook in dat hij dan meer bereikt.
De grens wat brutaal is ligt denk ik voor iedere ouder ergens anders. Ik hoor wel eens vriendjes hun moeder uit schelden voor "stom wijf" of "loop niet zo te zeiken". Ik hoor zo`n moeder dan ook nog liefdevol antwoord geven. Bij mij zou zoon dan kilometers over mijn grens gaan...Hij mag van alles denken, maar hij hoeft het niet te zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.