Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

12-09-2011 om 23:16

Oei, zeg dat het een fase is! [pesten op school]

Zoon van zes jaar zit sinds kort in groep vier. En sindsdien komt hij thuis met allerlei verhalen in de trant van: " iedereen pest mij, met de gym hebben x, y en z mij gepest, met voetballen op het schoolplein deden a, b, c en d heel stom tegen mij, ik mocht niet in het doel staan", noem maar op. Ik krijg er bijna geen positief verhaal uit. Is dit een logisch iets in de ontwikkeling van een kind? Of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

13-09-2011 om 09:17

Lijkt me niet

Ik zou het zeker serieus nemen en even navragen op school of de juf hier even extra op kan letten.

Kan ook iets anders zijn

Hoe laat komt je zoon thuis? Mijn broer liep vroeger altijd te mopperen als hij uit school kwam, alles was stom en vervelend. Op enig moment bleek dat er bij hem eerst eten in moest. Als de bloedsuikerspiegel wat was gestegen gold dat ook voor zijn stemming.

Kijk dus even of zoon niet opknapt van een hapje van iets.

Verder: mijn zoon klaagt ook wel eens dat iemand akelig tegen hem gedaan heeft, maar dan is hij de volgende dag weer dikke maatjes met zo'n jongen.

Maar als je steeds dezelfde namen hoort, en die jongens zijn verder niet ook vriendjes van je zoon, dan zou ik toch eens een gesprekje met de leerkracht aanvragen.

Groeten,

Temet

koentje

koentje

13-09-2011 om 11:37

Wat je kan doen

is wat verder doorpraten over de situatie en je zoon concrete tips geven over hoe hij reageert. Tuurlijk kun je direct naar de leerkracht toe gaan maar zorg dat hij zelf handvatten krijgt om het aan te pakken.
OOk kan het zijn dat kinderen soms te snel het gevoel hebben te worden gepest. Dat ze eigenlijk erg onzeker/overgevoelig zijn.

liora

liora

13-09-2011 om 12:59

Sascha

Heel herkenbaar, mijn zoon had dit vorig jaar ook. Hij had het iets minder richting mij maar heel sterk in de klas. Was negatief, vond niks leuk, en zijn juffen konden niet (zoals ze gewend waren) het met een grapje doorbreken.

Ik maakte me echt zorgen om hem, hij zat niet lekker in zijn vel. Ben toen naar de opvoedadviseur gegaan en heb hele goeie hulp gehad. Drie gesprekken met mij en heel veel advies (ook schriftelijk materiaal) over hoe met zoon te praten over vriendschappen, en zo. Dit heeft enorm geholpen!!

Dus kijk het even aan, leg hem goed uit wat vriendschap is, verschil tussen pesten en plagen, dat er verschillende manieren zijn waarop je kunt reageren, hoe dat werkt, etc.

Liora

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2011 om 14:59

wat ook nog een rol kan spelen, is het wennen aan de nieuwe klas. Mijn beide kinderen waren altijd zo tot tegen de herfstvakantie negatief en nukkig, zowel over de klasgenoten als over de docenten. En dan begon het te veranderen; eind van het schooljaar waren er geen leukere klasgenoten en geen fijnere docenten. Nou ja, bijna dan

Tirza

Sascha

Wat vervelend voor jullie Sascha. Ik heb er geen idee over. Ik hoop voor jullie dat het idd een fase is en dat het snel overgaat. Dit klinkt zo sneu voor hem...

Sascha2

Sascha2

13-09-2011 om 23:38

Ik kijk het nog even aan

Zoals de titel al zegt, ik geef het nog even de tijd. Vanmorgen stond mijn man bij de leerkracjt van mijn zoon en die gaf wat voorbeelden hoe er af en toe onderling wordt omgegaan. De verhalen van mijn zoon zijn veel meer uitgemeten. Op het moment dat mijn man met de leerkracht sprak was mijn zoon heel vrij en gezellig met klasgenoten aan het praten en doem. Hij liep op zijn gemak rond en had niet door dat mijn man stond te kijken.
Ik gok erop dat het inderdaad een flinke portie moeheid is, gecombineerd met zijn leeftijd. Hij kan al een paar weken enorm pieken in zijn emoties, ipv boos worden wordt hij heel boos, verdrietige buien zijn enorme plensbuien van tranen etc. Uitvergroting van zijn gevoelens. Ik denk dat dit hierbij hoort. Hij kwam maandag thuis met het verhaal dat hij niet in het doel mocht staan bij het voetballen. Zijn leerkracht vertelde later hoe het was gegaan. Mijn idee is dat mijn zoon het echt heel naar vond dat hij niet in het doel mocht staan, maar dat nare gevoel nog de hele dag meesjouwt.
Ik zal met hem blijven praten en benoemen wat ik zie. Mocht het over een tijdje nog zo zijn, dan ga ik nog eens met zijn leerkracht praten. Dank voor jullie reacties!

Leren relativeren

thuis kan je lekker klagen, dus laat hem dan ook even klagen en verder kan je hem misschien wat leren relativeren. Verder is er hier de uitspraak "als die kinderen niet met jou willen spelen dan zijn het ook geen leuke kinderen en zoek je iemand anders op of ga je iets voor jezelf doen". En ook 'wat vervelend, X moet blijkbaar nog veel leren over samen spelen'.

Ik heb afgelopen jaren wel wat voorbij zien komen, hier op straat en op het schoolplein, thuis bij speelafspraakjes. Soms ontstonden er dan ook wel eens pittige gesprekken tussen de ouders onderling met altijd een goede afloop overigens bij mij, op 1 lijn proberen te komen en het is altijd prettig te weten wat een ander zoal denkt over pesten en buiten sluiten. Ik vind dat het hier nu in de straat goed gaat. Ik heb ook iedereen gevraagt om bij mj langs te gaan als mijn dochter vervelend doet.

Praten met de leerkracht helpt alleen als je een leerkracht hebt die die sociale dynamiek in de klas door heeft, wie met wie speelt, wat er op het schoolplein gebeurt, die door heeft welke kinderen in de groep juist wel of niet bij elkaar gezet moeten worden voor een betere sfeer. En hier heb je Kanjertraining, erg prettig het levert veel op.

Oh voordat

het overkomt dat ik alles wil regelen. Ik vind vooral dat ze het eerst zelf moeten proberen op te lossen. Dus ik vraag dat eerst ook aan mijn dochter 'denk je dat je er zelf uit komt of vind je dat ik iets moet doen ?'. Nou heb ik wel een kind waar ik goed en makkelijk mee kan praten, ook als ze behoorlijk over de toeren is.

Zoon kon dat ook

blijven hangen in sip humeur en als we het er even over hadden gehad zei ik; en nou wil ik heel graag iets horen wat wel leuk was vandaag. Meestal bleek hij dan toch wel een leuke dag gehad te hebben

Asa Torell

Asa Torell

14-09-2011 om 10:05

He sascha

Vervelend hoor, als je kind ineens in zo'n periode beland dat je het gevoel hebt dat het niet helemaal lekker met hem gaat, maar niet weet wat er precies is. Ik hoop dat het snel weer beter wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.