Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
                                            Max88
03-11-2025 om 16:09
MamaE schreef op 03-11-2025 om 11:30:
Oh en over kinderen verschonen op school; dat kan gewoon niet. Je kunt niet de klas alleen laten en voor elk kind dat verschoond moet worden, moet de juf haar werk onderbreken en is ze per keer een x aantal minuten geen les aan het geven. Als er dan een stuk of 5 kinderen niet zindelijk zijn, ben je al gauw een uur per dag geen les aan het geven.
Daarnaast hoort het niet bij het takenpakket van een leerkracht van de basisschool en wel bij dat van een pedagogisch medewerker. Door in de klas een hoekje in te richten voor de verschoning, zoals ze op de opvang ook een ruimte hebben voor verschonen, geef je het signaal af dat dat normaal is. En dat is het niet.
Zorg dat je kind een bepaalde mate van zelfredzaamheid heeft als het naar school gaat en als dat om een of andere reden nog niet haalbaar is, zorg dan dat school er geen of zo min mogelijk last van heeft.
Ik vind dat wel heel overdreven, wat en wie is normaal?
De meeste kinderen doen hooguit een plas op school, dus nogmaals: hoe vaak zou dit nou voorkomen.
                                            Jorni
03-11-2025 om 16:10
MamaE schreef op 03-11-2025 om 13:24:
[..]
Ik lees regelmatig dat kinderen 'tegenwoordig' veel meer zouden moeten en veel jonger dan vroeger en ik betwijfel dat ten zeerste. Wat moeten kinderen nu allemaal meer en eerder dan vroeger? Er zijn juist steeds meer kinderen die niet zelfredzaam zijn omdat ze gewend zijn dat alles hen voorgedaan en nagedragen wordt. Het geeft ook het idee dat ze dingen zelf niet kunnen, wat niet bevorderlijk is voor hun zelfvertrouwen.
Rijp zijn voor bepaalde dingen, mee willen werken...sommige dingen moeten nu eenmaal en kan en mag echt verwacht worden van een gezond kind met een normale ontwikkeling. Sommige dingen kun je ook beter eerder corrigeren. Bijvoorbeeld hoe je een banaan of een boterham eet op een normale manier. Dat kun je echt beter direct op de goede manier aanleren dan daarmee wachten tot een kind naar groep drie gaat, er 'rijp' voor is of er zelf zin in heeft.
Nou als ik zie wat kinderen allemaal al moeten op de opvang en kleuterschool dat is veel en veel meer dan vroeger toen ik zelf zo jong was. Toen mochten kinderen nog meer kinderen zijn. Tegenwoordig niet meer. Alles moet sneller en vroeger. Sommige dingen zijn makkelijker en sneller aan te leren bij kinderen als ze net iets ouder zijn en met veel meer moeite en met pushen als ze jonger zijn. Dan kies ik als ouder liever voor net iets later, maar wel meteen snel en meteen goed. En uiteindelijk kan ieder kind zich zelf aankleden en worden ze allemaal groot.
Ik ben blij dat op de school van mijn kinderen ze pas in groep 3 zijn begonnen met het omkleden. Dochter wilde dat in begin van groep 2 pas echt helemaal zelf doen en toen deed ze het ook direct goed. Ik ben blij dat ik toen niet heb hoeven pushen en dat het vanuit haar zelf kwam. Jas en schoenen deed ze al veel langer zelf en dat was gelukkig genoeg voor school.
                                            AnnaPollewop
03-11-2025 om 16:19
MamaE schreef op 03-11-2025 om 11:30:
Oh en over kinderen verschonen op school; dat kan gewoon niet. Je kunt niet de klas alleen laten en voor elk kind dat verschoond moet worden, moet de juf haar werk onderbreken en is ze per keer een x aantal minuten geen les aan het geven. Als er dan een stuk of 5 kinderen niet zindelijk zijn, ben je al gauw een uur per dag geen les aan het geven.
Daarnaast hoort het niet bij het takenpakket van een leerkracht van de basisschool en wel bij dat van een pedagogisch medewerker. Door in de klas een hoekje in te richten voor de verschoning, zoals ze op de opvang ook een ruimte hebben voor verschonen, geef je het signaal af dat dat normaal is. En dat is het niet.
Zorg dat je kind een bepaalde mate van zelfredzaamheid heeft als het naar school gaat en als dat om een of andere reden nog niet haalbaar is, zorg dan dat school er geen of zo min mogelijk last van heeft.
Soms lukt dat laatste gewoon niet. Een kind is een levend wezen, dat laat zich niet zomaar in een stramien drillen. En je hebt er vanaf thuis ook geen grip op, een kind dat thuis dingen wel kan krijgt het misschien in de drukte van een groep niet voor elkaar; en andersom kan groepsdruk juist weer helpen.
Die zelfredzaamheid moet dan ook weer precies goed zijn, want dat een kind uit eigen initiatief allerlei dingen doet, kan ook niet bepaald elke leerkracht waarderen en zo krijg je steeds overal gedoe over terwijl kinderen gewoon niet allemaal hetzelfde zijn. Een beetje leerkracht kan daar mee overweg.
(Ik zie hier in de wijk ook wel mensen om het minste of geringste tegen hun hond schreeuwen of voortdurend aan de riem sjorren zonder te zeggen wat ze willen, of van die "doe normaal" bevelen geven. Dat werkt niet bij honden, hoe gezeglijk ook, en kleuters kunnen ook weinig met aansporingen die boven hun macht liggen of volstrekt onduidelijk zijn).
 En ongelukjes had mijn zoon in groep 4 ook nog - de juf verbood hem gewoon om naar de wc te gaan als hij moest, met als gevolg dat hij zich een paar keer bevuilde en onder hoongelach van de klas moest zien te redden met schone kleding ergens vandaan (BSO denk ik). Want zulke juffen heb je ook nog. Pas na de derde keer begon ik me er over op te winden, en achteraf heb ik daar nog steeds spijt van.
                                            Jorni
03-11-2025 om 16:30
AnnaPollewop schreef op 03-11-2025 om 16:19:
[..]
Soms lukt dat laatste gewoon niet. Een kind is een levend wezen, dat laat zich niet zomaar in een stramien drillen. En je hebt er vanaf thuis ook geen grip op, een kind dat thuis dingen wel kan krijgt het misschien in de drukte van een groep niet voor elkaar; en andersom kan groepsdruk juist weer helpen.
Die zelfredzaamheid moet dan ook weer precies goed zijn, want dat een kind uit eigen initiatief allerlei dingen doet, kan ook niet bepaald elke leerkracht waarderen en zo krijg je steeds overal gedoe over terwijl kinderen gewoon niet allemaal hetzelfde zijn. Een beetje leerkracht kan daar mee overweg.
(Ik zie hier in de wijk ook wel mensen om het minste of geringste tegen hun hond schreeuwen of voortdurend aan de riem sjorren zonder te zeggen wat ze willen, of van die "doe normaal" bevelen geven. Dat werkt niet bij honden, hoe gezeglijk ook, en kleuters kunnen ook weinig met aansporingen die boven hun macht liggen of volstrekt onduidelijk zijn).
En ongelukjes had mijn zoon in groep 4 ook nog - de juf verbood hem gewoon om naar de wc te gaan als hij moest, met als gevolg dat hij zich een paar keer bevuilde en onder hoongelach van de klas moest zien te redden met schone kleding ergens vandaan (BSO denk ik). Want zulke juffen heb je ook nog. Pas na de derde keer begon ik me er over op te winden, en achteraf heb ik daar nog steeds spijt van.
Helemaal eens met deze post. Soms wordt er vergeten dat ze te maken hebben met unieke levende wezens met allemaal een eigen willetje die allemaal weer verschillend zijn (zowel thuis als in een groep). Het leven is ook niet zo maakbaar. Wat op een rustigere en meer met gezond verstand er naar kijken en minder uitgaan van gemiddeldes en tabellen zou al veel stress en gedoe schelen wat dit soort dingen betreft.
                                            Rekenenisleuktaalook
03-11-2025 om 16:33
Jorni schreef op 03-11-2025 om 16:03:
[..]
Nou, dat denk ik niet. De meeste kinderen willen in groep 2 het al zelf doen, terwijl het bij kinderen van 4 jaar vaker voorkomt dat ze dat nog niet zelf willen/kunnen. Het is dan veel fijner als kinderen het zelf willen en ook kunnen dan dat je alle zeilen bij moet zetten om een kind dit te laten doen op jongere leeftijd. Het kan natuurlijk,maar kan wel meer strijd/stress opleveren voor kind en ouders.
Zodra ze in groep 3 zitten dan kunnen ze het denk ik sowieso allemaal, alleen al omdat ze dat soort dingen van nature echt zelf willen doen. Dat geeft ook meer lucht aan kindjes die dat nu eenmaal pas later kunnen/willen. Ik ben dus geen voorstander om dat soort dingen naar voren te trekken.
Maar dan draai je het dus om. Dan krijgen alle kinderen uitstel van iets moeten omdat sommigen nog niet zo ver zijn.
In Nederland gaan kinderen vanaf vier jaar naar school. Ze stromen het hele jaar in. Dus de leerkracht heeft voor het jongste kind mogelijkheden voor steeds even wat extra aandacht. En als er weer een nieuwe leerling komt verschuift dat steeds een beetje.
                                            Rekenenisleuktaalook
03-11-2025 om 16:36
AnnaPollewop schreef op 03-11-2025 om 14:29:
[..]
Die protocollen waren er vroeger niet en we weten inmiddels wel wat er toen allemaal mis ging, lijkt me.
Ik vind het juist wel goed dat er veel meer wordt nagedacht over hoe het voor een kind is om zomaar door een vreemde aangeraakt te worden op persoonlijke plekken (daar reken ik de gewone blote huid ook onder) en in het geval van pijn en angst.
Dat mensen elkaar voortdurend lopen te beschuldigen en dus iedereen probeert niks verdachts te doen en dat ook omstandig uitlegt waardoor er nog meer de nadruk komt te liggen op wat er allemaal fout kan zijn is wel een jammerlijke ontwikkeling. Vroeger konden kinderen uit de buurt zomaar op een ijsje of snoep getracteerd worden of ergens naar de puppies kijken, tegenwoordig mag je als volwassene alleen nog maar binnen een straal van 10 meter van een kind komen als je er zelf een hebt.
Terwijl ik best vaak ouders helemaal niet zo leuk zie doen tegen hun kinderen, dus de kinderen schieten daar nog niet zoveel mee op en missen wel de ervaring met die gekke buurman die zo leuk verhalen kan vertellen of de buurvrouw verderop die ze rustig bij laat komen met de kat op schoot als er thuis weer eens ruzie is.
En ondertussen worden er nog steeds kinderen misbruikt want dat stopt echt niet zomaar door een protocol, het zijn immers alleen de goedwillenden die zich door protocollen laten leiden.Maar goed, zoals gezegd, wel goed dat we meer aandacht hebben voor de autonomie van kinderen. Zou nog wel wat meer vanuit de kinderen gedacht mogen zijn, en minder vanuit de angst voor aansprakelijkheid.
Vooral die tweede persoon, die niks doet maar alleen toezicht houdt, is voor het geval er iets bijzonders gebeurt. De eerste is er natuurlijk echt voor het kind.
                                            Jorni
03-11-2025 om 16:49
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-11-2025 om 16:33:
[..]
Maar dan draai je het dus om. Dan krijgen alle kinderen uitstel van iets moeten omdat sommigen nog niet zo ver zijn.
In Nederland gaan kinderen vanaf vier jaar naar school. Ze stromen het hele jaar in. Dus de leerkracht heeft voor het jongste kind mogelijkheden voor steeds even wat extra aandacht. En als er weer een nieuwe leerling komt verschuift dat steeds een beetje.
Ja dat klopt, maar dat is toch niet erg als het om zoiets als omkleden gaat? Dat is namelijk iets dat iedereen wel leert, tenzij er een medische reden/handicap is. Of dat nou met 4 jaar is of met 5 jaar. Wat maakt het uit. En in groep 3 kunnen ze het allemaal makkelijk. Winsituatie voor iedereen.
Het geeft veel ouders en kinderen dan echt wat meer lucht voor als ze net met een wat meer 'laatbloeier" te maken hebben. Uiteindelijk draait het lesgeven toch om andere belangrijkere dingen zou ik denken en dan leren ze al meer dan genoeg dingen.
                                            Joszy
03-11-2025 om 16:54
Jorni schreef op 03-11-2025 om 16:49:
[..]
Ja dat klopt, maar dat is toch niet erg als het om zoiets als omkleden gaat? Dat is namelijk iets dat iedereen wel leert, tenzij er een medische reden/handicap is. Of dat nou met 4 jaar is of met 5 jaar. Wat maakt het uit. En in groep 3 kunnen ze het allemaalmakkelijk. Winsituatievoor iedeteen.
Het geeft veel ouders en kinderen dan echt wat meer lucht voor als ze net met een wat meer 'laatbroeier" te maken hebben. Uiteindelijk draait het lesgeven toch om andere belangrijkere dingen zou ik denken en dan leren ze al meer dan genoeg dingen.
Ik vind wel dat er een verschil zit tussen ouders zoals deze TO die aangeeft: we oefenen echt wel, maar het lukt nog niet. En ouders die ik hier ook wel lees die zeggen: ik werk zoveel, als ik mijn kind dan zie wil ik het leuk hebben, als peuter haar zin niet krijgt gaat ze krijsen en dat is voor iemand leuk, of de hond moet het ontgelden als hij het er niet mee eens is...
                                            Jorni
03-11-2025 om 17:00
Joszy schreef op 03-11-2025 om 16:54:
[..]
Ik vind wel dat er een verschil zit tussen ouders zoals deze TO die aangeeft: we oefenen echt wel, maar het lukt nog niet. En ouders die ik hier ook wel lees die zeggen: ik werk zoveel, als ik mijn kind dan zie wil ik het leuk hebben, als peuter haar zin niet krijgt gaat ze krijsen en dat is voor iemand leuk, of de hond moet het ontgelden als hij het er niet mee eens is...
De reden dat kind het dan uiteindelijk nog niet kan is inderdaad niet hetzelfde. Echter in beide gevallen is het resultaat hetzelfde, namelijk kind kan het dan nog niet in de kleuterklas. En als een kind keihard in de weerstand schiet en echt niet wil dan kun je als ouder hoog en laag springen (zeker peuters en kleuters), maar dan lukt het toch echt niet.
In groep 3 kunnen ze het allemaal zonder gedoe. Ik weet wel waar ik dan voor zou kiezen als school wat omkleden voor gym betreft. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Iedereen blij.
                                            Rekenenisleuktaalook
03-11-2025 om 17:03
Jorni schreef op 03-11-2025 om 16:10:
[..]
Nou als ik zie wat kinderen allemaal al moeten op de opvang en kleuterschool dat is veel en veel meer dan vroeger toen ik zelf zo jong was. Toen mochten kinderen nog meer kinderen zijn. Tegenwoordig niet meer. Alles moet sneller en vroeger. Sommige dingen zijn makkelijker en sneller aan te leren bij kinderen als ze net iets ouder zijn en met veel meer moeite en met pushen als ze jonger zijn. Dan kies ik als ouder liever voor net iets later, maar wel meteen snel en meteen goed. En uiteindelijk kan ieder kind zich zelf aankleden en worden ze allemaal groot.
Ik ben blij dat op de school van mijn kinderen ze pas in groep 3 zijn begonnen met het omkleden. Dochter wilde dat in begin van groep 2 pas echt helemaal zelf doen en toen deed ze het ook direct goed. Ik ben blij dat ik toen niet heb hoeven pushen en dat het vanuit haar zelf kwam. Jas en schoenen deed ze al veel langer zelf en dat was gelukkig genoeg voor school.
Echt? Of lijkt dat maar zo?
Bij ons wordt niet meer verwacht dan wat ik vroeger zelf ook moest kunnen op het gebied van zelfredzaamheid.
Jas aan en uittrekken, en ophangen.
Omkleden voor gym met soms wat hulp.
Zelf naar de wc gaan, billen vegen en handen wassen.
Zelf eten en drinken.
                                            Rekenenisleuktaalook
03-11-2025 om 17:07
Jorni schreef op 03-11-2025 om 16:49:
[..]
Ja dat klopt, maar dat is toch niet erg als het om zoiets als omkleden gaat? Dat is namelijk iets dat iedereen wel leert, tenzij er een medische reden/handicap is. Of dat nou met 4 jaar is of met 5 jaar. Wat maakt het uit. En in groep 3 kunnen ze het allemaal makkelijk. Winsituatie voor iedereen.
Het geeft veel ouders en kinderen dan echt wat meer lucht voor als ze net met een wat meer 'laatbloeier" te maken hebben. Uiteindelijk draait het lesgeven toch om andere belangrijkere dingen zou ik denken en dan leren ze al meer dan genoeg dingen.
Als ze het eerder niet deden is het niet zo dat het klassikaal in groep drie ineens als vanzelf gaat natuurlijk. Dan kunnen ze het fysiek, maar worden ze afgeleid door alle indrukken, en interacties van alles en iedereen.
Leren aan- en uitkleden in de drukte van een groep is juist iets dat ook op school geleerd kan worden.
                                            Jorni
03-11-2025 om 17:29
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-11-2025 om 17:07:
[..]
Als ze het eerder niet deden is het niet zo dat het klassikaal in groep drie ineens als vanzelf gaat natuurlijk. Dan kunnen ze het fysiek, maar worden ze afgeleid door alle indrukken, en interacties van alles en iedereen.
Leren aan- en uitkleden in de drukte van een groep is juist iets dat ook op school geleerd kan worden.
Dan is het denk ik juist het beste om het te doen zoals de school van mijn kinderen het doet. In groep 1 en 2 alleen de schoenen verwisselen en vanaf groep 3 helemaal omkleden met gym. Zo wordt het stapje voor stapje opgebouwd en is dat voor iedereen goed te doen. En zelf jas aan en uittrekken moeten ze sowieso al iedere dag op school tegelijkertijd.
                                            Jorni
03-11-2025 om 17:32
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-11-2025 om 17:03:
[..]
Echt? Of lijkt dat maar zo?
Bij ons wordt niet meer verwacht dan wat ik vroeger zelf ook moest kunnen op het gebied van zelfredzaamheid.
Jas aan en uittrekken, en ophangen.
Omkleden voor gym met soms wat hulp.
Zelf naar de wc gaan, billen vegen en handen wassen.
Zelf eten en drinken.
Nou als ik zie wat kinderen al leren in groep 2 dat zijn al veel dingen die ik vroeger echt pas in groep 3 leerde. En omkleden voor gym hoefde ik ook echt niet in de kleuterklas. Gelukkig maar.
Zelf eten en drinken, naar de wc gaan, jas aantrekken en uittrekken (zelf dichtmaken weet ik niet meer) ja dat moest ik vroeger ook al in de kleuterklas.
                                            Bakblik
03-11-2025 om 18:07
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-11-2025 om 17:07:
[..]
Ja en daarvoor is het noodzakelijk dat je kind het (bijna) kan als kind naar school gaat.
                                            MamaE
03-11-2025 om 18:30
Jorni schreef op 03-11-2025 om 17:32:
[..]
Nou als ik zie wat kinderen al leren in groep 2 dat zijn al veel dingen die ik vroeger echt pas in groep 3 leerde. En omkleden voor gym hoefde ik ook echt niet in de kleuterklas. Gelukkig maar.
Zelf eten en drinken, naar de wc gaan, jas aantrekken en uittrekken (zelf dichtmaken weet ik niet meer) ja dat moest ik vroeger ook al in de kleuterklas.
Kun je dit concreet maken? Wat moesten jouw kinderen leren toen ze kleuter waren wat jij pas in groep 3 of later hoefde te leren?
Overigens zijn er ook kinderen die niet uit zichzelf dingen willen leren of het wel makkelijk vinden als alles voor wordt gedaan. Ik was zo'n kind. Uitstel maakt dit echt niet beter.