Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ongesteld worden enzo

Mijn dochter van 10 begint met de ontwikkeling van borstjes. Ik voel harde schijfjes onder haar tepeltjes.
Ze vertelde me zelf vorige week dat ze schaamhaar kreeg (ze noemde het alleen wat anders).
Aangezien ze van het weekend klaagde over buikpijn helemaal onderin haar buik vermoed ik dat binnen afzienbare tijd haar eerste menstruatie gaat komen.

Uiteraard heb ik haar al verteld dat er bloed uit je vagina komt als je ongesteld bent zodat ze er enigszins op voorbereid is. Ik weet nl nog maar al te goed dat ik me kapot schrok toen ik voor het eerst menstrueerde.

Wat voor tips kunnen jullie me nog meer geven? Iemand ervaring in een goed "sexuele voorlichting" boek?

Best even moeilijk voor mij bij mijn eerste kind. (ze heeft nog 2 zusjes dus ik kan maar vast voorbereid zijn)

Inget

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2009 om 22:54

Boeken

Twee leuke boeken:
Over baby's enzo (vanaf een jaar of zeven heel geschikt)
Over sex enzo (vanaf een jaar of tien)

Klokhuis

als je op internet kijkt naar klokhuis is er een uitzending van de meisjes pubertijd, hier wordt heel duidelijk uitgelegd wat er veranderd aan een meisjes lichaam,dit samen met mijn dochter gekeken en over gepraat, was haar daarna duidelijk.
krulleke

marie

marie

15-10-2009 om 00:06

Nog een boek

Hoi
Dit boek hebben wij hier thuis:
Ben jij ook op mij? van Sanderijn van der Doef.
Kijk wel een beetje uit met het laten lezen door vriendinnetjes enzo. Ik kreeg toen we het net hadden een bezorgd telefoontje van een moeder van een vriendinnetje dat haar dochter had verteld dat ze bij ons een sexboek gelezen had. Toen kon ik die moeder gelukkig uitleggen dat het toch wel iets anders anders zat. Bleek dat ze er daar in dat gezin nog helemaal niet bezig waren met zulke dingen (daar waren ze toch nog veel te jong voor? - let wel: meiden van bijna 11).
En borstjes en schaamhaar wil nog helemaal niet zeggen dat ze gelijk ongesteld worden hoor - kan gerust nog wel een jaar duren.
succes

Laminaat

Laminaat

15-10-2009 om 08:32

Menstruatie en sex

Inget,

Ik zou de link tussen menstruatie en sex nu maar even achterwege laten. Tenzij je dochter met sexualiteit bezig is natuurlijk. Bij de voorbereiding op de eerste menstruatie horen dingen als "wat kan je verwachten dat er aan je lichaam verandert?" "Maandverband of tampons?" "Vertel je het aan je vriendinnen en hoe?" "hoe vaak moet/mag je verschonen" "waarom bloed je?" "hoe ga je om met eventuele buikpijn?"
Een meisje van tien is ook als ze menstrueert nog geen volwassene. Ik neem aan dat ze weet waar de kindertjes vandaan komen. Als ze intiemere vragen heeft, kan ze daar dan bij jou mee aankomen? Een voorlichtingsboek in huis is nooit weg, maar menstruatie = sex is wel wat te veel voor zo'n jong meisje dat ook al die lichamelijke veranderingen doormaakt.
Groetjes,
Laminaat

Inget

Inget

15-10-2009 om 13:49 Topicstarter

Geen sex

Ik zie inderdaad dat ik me wat verkeerd uit heb gedrukt. Ze is totaal nog niet met sex bezig. Het woord alleen al vindt ze niet om aan te horen

het gaat me dus idd niet om sexuele voorlichting in de zin van sex maar meer voorlichting geven over haar lijfje en de veranderingen.

Ik heb het programma van Klokhuis opgezocht en ga dat zo eerst alleen even bekijken.
Kan ik het later met haar samen bekijken.

Jullie boekentips heb ik opgeschreven. Daar ga ik me in verdiepen.
Bedankt voor jullie tips so far!

Inget

Helen

Helen

15-10-2009 om 21:34

"gewoon" vertellen

Mijn meiden zijn nu 7 en 8 en als ze me vroegen waarom ik een inlegkruisje, maandverband of tampon gebruik, vertelde ik dat er soms bloed uit mijn spleetje ( of hoe je het ook noemt)komt. Dat mijn buik elke maand een nestje maakt voor een baby en als er geen baby komt, komt het nestje er uit. Ze weten ook van het eitje en het zaadje maar verder niet met sex bezig.

Laatst vroeg dochter het weer toen ze me maandverband zag en heb ik het opnieuw verteld. O, ja. Ze vinden het allemaal heel normaal... Dus mijn tip is om het "gewoon" te vertellen en niet als iets beladens te maken.

Annet

Annet

15-10-2009 om 21:46

Waarom is het moeilijk?

Heb je hiervoor niets gedaan aan sexuele voorlichting? Vind je het onderwerp zelf heel moeilijk? Ik hoop dat je meer verteld hebt dan: er komt bloed uit je lichaam.
Haal inderdaad een boekje en vertel hoe je lichaam in elkaar zit. Als je dochter het nog niet weet, vertel dan ook hoe kindjes gemaakt worden. (praten over sex komt later wel).
Maar je zult er nu echt aan moeten beginnen. Anders wordt het onderwerp voor jou en dochter veel te pijnlijk. En dat zou jammer zijn. Er is nog zoveel te vertellen.

Inget

Inget

15-10-2009 om 22:28 Topicstarter

Niet onwetend

Ons meidje is niet helemaal onwetend wat betreft mensturatie, ontwikkeling en het ontstaan van baby's.
Uiteraard heb ik haar verteld over hoe babytjes in je buik komen wanneer ze er naar vroeg.
Ik doe er niet geheimzinnig over en bloot is bij ons thuis absoluut geen taboe. Ook niet wat betreft een blote papa (in een huishouden met totaal 4 vrouwen incl ikzelf)

Ik wil alleen niet dat ze zich schaamt of rot schrikt bij de eerste menstruatie en ik merk dat ik voor mezelf de "boel" even weer moet opfrissen want mijn eerste menstuatie was zoooooo lang geleden

Bedankt voor alle tips en het meedenken
Inget

Helen

Helen

16-10-2009 om 08:38

O, ja..

...en ik heb er laatst ook bijverteld dat er vroeger, toen oma een meisje was, niet over gepraat werd en dat meisjes dan heel erg schrokken als ze voor het eerst ongesteld werdem. En dat het tegenwoordig heel gewoon is om er over te praten en dat meisjes nu dus weten dat ze ongesteld worden als ze ineens bloed in hun onderbroek hebben. Dan krijg je allerlei vragen als lkrijgt iedereen dat, en wanneer enz.

Het gaat vast lukken maar ik kan me voorstellen dat je er minder bij stilstaat en gewoon tegen aanloopt als je zelf niet menstrueert. (dan maar met de ketchup aan de slag)

Dochter

hier was toch wel erg geschrokken ondanks de goede voorlichting. Meer zo van; was dat nou, is dat echt?
Ze was nog erg jong, 10,5 jaar dus eigenlijk nog echt helemaal kind. Ik heb voor haar het boek gekocht; het opgroeiboek voor meisjes( via bol)
en dat vind ze een heel fijn boek, alles wat je wil weten staat erin.
ik+ji+wij hebben we ook en ook de anderen uit die serie maar ik weet even niet hoe die heten.

Praktisch

Je zou haar ook praktische tips kunnen geven, bijvoorbeeld bijhouden in je agenda dmv een sterretje wanneer je het bent geworden, de voor-en nadelen van maandverband en tampons, wat te doen als je bent doorgelekt (uitwassen etc).
Ook praten over de PMS week, hoe je je soms heel moe kunt voelen of dat je kunt huilen om niks
Door aanknooppunten te geven hoeven ze er niet onzeker over te zijn. Het is nogal een verandering al die hormonen.
Overigens heb ik als kind vanaf m'n 9e maandelijks buikpijn gehad en begon ik "pas" op m'n 11e te menstrueren.

Tussen neus en lippen door (grapje!)

Hier 2 dochters...en bij oudste was het eigenlijk al 'normaal'gespreksonderwerp. Geen gedoe, ingewikkeld gedoe, hier is het gewoon onderwerp van gesprek...net als dat papa zich nodig moet scheren en je knie die krak doet bij tijd en wijle. Soms gaat er daar over en een andere keer daar over. Oudste dochter was dus niet verrast of geschrokken..integendeel ze keer er zelfs naar uit (vondt dat het té laat kwam) en hoewel ik haar tig keer had gezegd dat ze 'blij' moest zijn dat het nog niet zover was en ze er vast flink van zou gaan balen bleef ze 'vol verwachting'. En voor jongste nu is het nog 'gewoner', want die ziet nu niet alleen d'r moeder, maar ook d'r zus als voorbeeld.
groeten albana

Inget

Inget

18-10-2009 om 00:08 Topicstarter

Wie kent dit boek?

Ik de winkel kreeg ik een tip om het boek te kopen : een vrolijke drukte

wie kent dit boek en heeft er ervaringen mee?

groet
Inget

Annet

Annet

18-10-2009 om 22:08

Volgens mij ooit bekeken

Ik dacht dat dit boek alleen maar over menstruatie gaat. Ik zou zelf toch eerder kiezen voor een wat bredere informatie.

Ben jij ook op mij

Het boek 'ben jij ook op mij' hebben wij hier in de kast staan. Onze dochter van 9 heeft er ook in gelezen, en hier staat echt alles in.

We zijn hier verder ook gewoon open, en hier op de wc staat altijd van alles wat je nodig kunt hebben tijdens je menstruatie. Dus als ze me zien lopen met een zakje naar de prullenbak, of met tampons of maandverband, zeggen ze zelf al: ben je ongi, mam? ). Ik heb ze ook uitgelegd wat dat precies is.

Groet,
Rosalisa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.