Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Oli

Oli

07-09-2011 om 12:10

Onhandelbaar

Deze vraag stel ik voor een vriendin die zelf geen kinderen heeft.

Haar drie kinderen van 4, 7 en 10 zijn zodra er andere mensen bij zijn (thuis, maar ook op visite) onhandelbaar. Ze luisteren niet, slaan en schoppen elkaar, gooien met dingen, vloeken en zeuren. Volgens mijn vriendin zijn ze thuis lief en netjes, maar zodra er iemand bij is ziet ze ze veranderen in kleine tirannetjes.

Omgekeerde is ook het geval. Als ze bij iemand anders zijn (bijvoorbeeld bij mij) zijn ze lief en luisteren ze. Zodra hun moeder dan ook maar een voet door de deur steekt is het drama.

Er wordt in het dorp waar ze wonen enorm over het gezin gepraat. Dat de kinderen ook enorm lief kunnen zijn zien buitenstaanders niet. Die zien alleen het negatieve gedrag.

Om een voorbeeld te geven:

Toen mijn zoontje jarig was kwamen ze al mopperend binnen met een gezicht op donder. Toen mijn man voor de grap zei 'als jullie ook kunnen lachen, mogen jullie binnen komen'. Waarop de middelste (jongen, 7) 'hou je bek' riep en de kamer binnen stormde de chipsbak aanviel en met speelgoed begon te gooien. Binnen een minuut hadden de drie kinderen onderling ruzie. Kortom, gezellige boel. Als hetzelfde jongetje bij ons logeert is er niets aan de hand, het is gezellig, hij kletst, luistert, speelt mijn zijn zusjes en mijn zoon.

Mijn vriendin vind het verschrikkelijk dat buitenstaander haar kinderen zo zien en wil graag weten wat er aan de hand kan zijn.

Iemand een idee??

Groetjes Olivia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

07-09-2011 om 12:12

Mijn idee

is dat, als je vriendin zelf geen kinderen heeft, haar 3 kinderen ook niet onhandelbaar kunnen zijn.
Maar misschien bedoel je het anders?

Oli

Oli

07-09-2011 om 12:16

Internet

O stom, ik bedoelde dat ze geen internet heeft.

Monet

Monet

07-09-2011 om 13:03

Mijn idee

Ik denk dat er in de interactie tussen moeder en kinderen iets flink scheef gaat. Ze zal dus vooral naar haar eigen gedrag moeten kijken, en daaraan werken, dan volgen de kinderen vanzelf.

Oli

Oli

07-09-2011 om 14:04

Tja...

Ze zegt zelf dat de kinderen thuis wel aardig lief en netjes zijn. Ik heb mij ook al af gevraagd wat ze zelf anders doet als er andere mensen zijn. Zijn er bijvoorbeeld thuis te weinig regels/consequentie (mijn vermoeden...) en vraagt ze als er iemand bij is ineens wel wat van de kinderen.

Maar ook al is het een hele goede vriendin, het is moeilijk om dat punt aan te snijden.

Karmijn

Karmijn

07-09-2011 om 14:19

Ergens gelezen en hier heel werkbaar

Voor onze nogal ongeremde zoon, hielp dit heel goed toen hij nog jonger was (ik heb het uit een of ander opvoedboek, ik weet niet meer welke):
Voor we ergens naar binnen gingen, bleef ik met hem staan. Ik zorgde ervoor dat ik hem aanraakte en zijn aandacht had. En dan zei ik iets als: 'We gaan nu op verjaardagsvisite bij ..... Daar is het waarschijnlijk druk en er zijn veel gasten. Ik verwacht van jou dat:..... '
En dan vertelde ik een paar regels die op dat moment van belang waren. Bijvoorbeeld: 'dat je niet met je handen in de chipsbak gaat graaien. Er zijn meer mensen, de chips is voor iedereen. Als je chips wilt, pak je een of twee chipjes. En vervolgens vertelde ik, wat er zou gebeuren als hij zich niet aan die regel zou houden.
Dus elke keer vier dingen: aandacht van het kind hebben, zodat het een moment van rust heeft, zeggen wat de situatie wordt, zeggen wat je verwacht, zeggen wat de gevolgen zullen zijn.
Wat ook heel goed werkte was een signaal afspreken. Zoon kon bij mij aangeven wanneer hij genoeg van het feest had en naar huis wilde, ik kon bij hem aangeven wanneer zijn gedrag niet ok was en ik naar huis wilde daarom.

Ik ben regelmatig snel weer vertrokken van een feestje, als mijn kinderen zich niet gedroegen. Ik ga niet met kromme tenen op zo'n feestje zitten.

Voor sommige kinderen is een feestje helemaal niet leuk, maar een stress volle gebeurtenis. Veel mensen, drukte, allerlei ongeschreven regels, onduidelijke situaties.

merel

merel

07-09-2011 om 14:31

Vriendin

Ik had een vriendin die enorm vervelend kon doen als haar moeder visite had. We waren wel wat ouder hoor, een jaar of 13. Maar als we bij haar thuis waren en er kwam visite dan kon ze enorm brutaal doen.
Waarom ze dat deed? Omdat haar moeder zich op dat moment enorm opgelaten ging voelen en niet echt durfde in te grijpen. Dus ze zei dan veel liever dan anders 'nou Maaike, nu ophouden hoor" of "haha Maaike zeg niet van die gekke dingen"... kortom dat meisje voelde haar macht groeien, zodra er visite was.
Durft jouw vriendin op te treden in dat soort situaties als de verjaardag? De kinderen voelen denk ik de ruimte die ze ineens krijgen en misbruiken dat.

Puck

Puck

07-09-2011 om 20:08

Of aandacht

Kan het ook een rol spelen dat als de kinderen met 1 volwassene zijn ze het gevoel hebben dat ze aandacht genoeg hebben en zodra 2 volwassenen samen praten oid ze zelf de aandacht op deze manier voor zich opeisen?

Tango

Tango

07-09-2011 om 21:12

Of onzekerheid

Kan ook meespelen. Mijn kinderen maken het gelukkig niet zo bont, maar Tangozoon weet zich soms ook niet echt houding te geven in gezelschap en gaat dan juist gek doen. Heel druk doen of zijn broek naar beneden doen. Doet hij nu gelukkig niet meer, maar wel toen hij 3 of 4 was. Ging hij overigens meteen op de trap hoor, ook al was het bij familie.
De tip die genoemd werd over voorbereiden op zo'n bezoek vind ik wel een goeie. Die ga ik ook toepassen, want Tangozoon is nog steeds geneigd heel druk te doen als we ergens op visite zijn.

Miekela

Miekela

08-09-2011 om 09:36

Of en en en....

Ik ging eens naar de huisarts (een wijze dame op leeftijd) met mijn toen 4 jarige dochter. Het kind ging meteen op onderzoek uit en had zo van alles te pakken wat echt niet mocht en wat van de huisarts was en luisteren ho maar. De huisarts keek het even aan en zei toen. Bij wat slimme ondernemende en drukke kinderen moet je in het openbaar ook streng blijven. Dit is harder werken voor de ouders. Het kost dus veel meer moeite om dit soort kinderen op te voeden. Na al die jaren moet ik zeggen dat mijn huisarts gelijk heeft gehad. Mijn kinderen zijn al wat ouder maar nog steeds moet ik elke keer strenger zijn en meer mijn best doen als er visite is. Rustig praten met de gasten komt wel eens voor. Maar het blijft hard werken. Het gaat wel goed op verjaardagen omdat ze dat echt heel leuk vinden en zich dus geen moment vervelen. Maar zodra een situatie gewoon is dan krijg ik het zwaar... Het kan echt heel gĂȘnant zijn. Bv ik zat een keer op een terras met dochter van 5 toen er een wat oudere dame met een wandelstok naast ons ging zitten. Toen zei mijn dochter Jeetje die is echt stokoud en heeft veel rimpels zeg. Met daarna de vraag Mam hebben alle stokoude mevrouwen een stok? Vervolgens zei ze dat ik een ...moeder ben en ging gillen omdat ze niet het grootste ijsje mocht. Dit met een veel te harde stem zodat het hele terras het hoort. Tja dan schaam ik me wel, zeker omdat het in Belgie was. Met allemaal rustige goed opgevoede kindertjes om ons heen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf een beetje onzeker ben over of ik mijn kinderen wel goed opvoed. Dus natuurlijk heeft dit invloed als er visite. Verder zijn mijn kinderen bij anderen (als ik er niet bij ben) lief de eerste paar keer maar als ze er vaker komen (bv Oma en Opa) dan gedragen ze zich ook druk en slecht luisteren). Dus Opa en Oma willen nu alleen nog maar een kind tegelijk te logeren, ik geef ze geen ongelijk. Is het misschien een idee dat je vriendin soms alleen met een kind op visite gaat? Dan zijn mijn kinderen meestal engeltjes. Dus als ze zelf naar een verjaardag gaat mag steeds een kind mee. Goed gedragen? Gaan we binnenkort weer met zijn tweetjes iets ondernemen als beloning. Het is trouwens niet abnormaal dat als de moeder binnenkomt de kinderen ineens vervelend gaan doen. Ze voelen zich het veiligst bij de ouders en als mam dan ze ophaalt even een ontlading. Ik zie dat heel vaal als er kinderen komen spelen. Zodra de mamma komt ineens van lief naar heel vervelend gedrag ha,ha. Echt grappig, minder leuk voor de moeder natuurlijk. Misschien alleen naar een verjaardag met alledrie als de pappa er ook is en anders niet. twee ouders is veel makkelijker om ze aan te pakken en eventueel met het stoute kind weer naar huis te gaan. De kinderen die zich gedragen mogen dan met de andere ouder blijven en feest vieren.

Herkenbaar

vroeger als mijn oom en tante met hun kinderen kwamen deden wij ook heel vervelend. Dit omdat onze ouders eerst altijd woorden hadden voordat ze allemaal binnen kwamen, die spanning dus en we waren ook jaloers op onze nichtjes denk ik, die waren een stuk jonger en mijn ouders liepen de hele tijd heel gespannen te doen.

Bij vrienden nu speelt dit ook, hun oudste kind kan vreselijk moeilijk en agressief doen bij specifiek publiek. Ik als omstander denk dat dat komt door de spanning die de moeder altijd heeft als er iemand komt en het kind niet betrokken wordt bij de voorbereidingen. Zo was er laatste een grote bbq bij hun waar hij weinig aandacht kreeg van de ouders en dat trekt hij blijkbaar niet, ik had hem gewoon een taak gegeven. iig heeft hij een ander jonger kind een stomp gegeven en geduwd, heel akelige actie was het. De moeder deed niets maar rende emotioneel naar boven toen ze het hoorde.

ik denk dat kinderen gewoon elke spanning van ouders over hun gedrag aanvoelen. Als zij relaxt is bij bezoek en de kinderen er gewoon bij mogen blijven, ook iets mogen vertellen, samen hapjes uitdelen etc het meer gelijkwaardig is.

Ik voelde het precies aan hoor als die oom en tante met die nichtjes langs kwamen, maakte mij ook echt niet uit dat mijn ouders heel kwaad werden, ik MOEST gewoon vervelend doen. En zodra die mensen dan weer vertrokken waren werden wij ook weer prettig in de omgang.

Oh en

het lag dus niet aan die oom en tante of die nichtjes, ook al vonden we ze wel wat vervelend (ze huilde altijd zo veel vond ik) het lag aan de sfeer vooraf en tijdens het bezoek. Dat gekissebis en geruzie voordat 'de schoonfamilie' langs kwam. Andersom was het overigens ook zo, als de andere familie kwam, maar die hadden geen kinderen en dan was de sfeer blijkbaar toch beter vooraf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.