Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Online pianolessen 6 jarige

Mijn 6 jarige wil graag piano leren spelen. Door onze drukke agenda’s vind ik 1x pw fysiek les op dit moment te veel. Ik heb als kind ook piano leren spelen en kan dus wel noten lezen en een beetje spelen.
ik wil nu een digitale piano kopen en ben op zoek naar een goede online methode die we op eigen tempo kunnen volgen die voor een 6 jarige geschikt is. Online gekeken en er is best veel aanbod. Wie heeft hier ervaring mee en goede tips/aanraders voor een online lesmethode?

alvast bedankt!


je kan ook kiezen 1x per 2 weken fysiek les.  En les aan huis kan je ook doen

online piano leren spelen voor een 6 jarige die van zichzelf geen wonderkind is dat is wel heel moeilijk.  
ik heb ze altijd eerst zelf blokfluit geleerd zodat ze noten kunnen lezen, dat is een goede basis. Daar kan je ook mee beginnen en dan samen de tom stone boekjes doorwerken 

Ik zou ook voor fysiek gaan en inderdaad evt aan huis.(of evt een combi van fysiek en online)
Jezelf (online) een goede vingerzetting aanleren is voor een volwassene al lastig, laat staan voor een zesjarige!

Zelf heb ik heel veel aan het Youtube kanaal van Annemie van Riel gehad, zij laat oa eenvoudige piano
tutorials zien met beste leuke deuntjes.

Er zijn ook piano-docenten die online prive les geven. 

Ik doe het zelf met Simply nu. Die luistert naar wat je doet en de uitleg is duidelijk. Weet alleen niet of die ook in het Nederlands kan. 

SuzyQFive schreef op 12-03-2023 om 01:07:

Er zijn ook piano-docenten die online prive les geven.

Ik doe het zelf met Simply nu. Die luistert naar wat je doet en de uitleg is duidelijk. Weet alleen niet of die ook in het Nederlands kan.

Ik zou het afraden. Elk kind is anders natuurlijk, maar mijn kind, toen 6 ook, werd heel opstandig van online muziekles. Ze vond het niet echt, ik móest ernaast zitten en ze ging echt een beetje raar doen. Sowieso het elke dag oefenen moest er inslijten en daar hielp zo’n online lesje niet bij. 

Ik zou toch kijken of een live les ergens tussen te plakken is, zelfs op de muziekschool kan je flink naar je eigen agenda plannen. Ik zou dan wel aan het begin van het schooljaar starten. 

Kijkende naar mijn zesjarige zou online pianoles niet werken. Ik zou eerder kijken voor eventueel privéles aan huis, dat scheelt ook weer in reistijd. Eventueel om de week. 

Een belangrijk aspect van musiceren/muzikaal opvoeden is het plezier in het samen leren spelen. Online werkt dat niet. Is er inderdaad niet iemand die aan huis kan komen?

SerpentineHawk22

SerpentineHawk22

12-03-2023 om 10:44

absor schreef op 12-03-2023 om 00:37:

je kan ook kiezen 1x per 2 weken fysiek les. En les aan huis kan je ook doen

online piano leren spelen voor een 6 jarige die van zichzelf geen wonderkind is dat is wel heel moeilijk.
ik heb ze altijd eerst zelf blokfluit geleerd zodat ze noten kunnen lezen, dat is een goede basis. Daar kan je ook mee beginnen en dan samen de tom stone boekjes doorwerken

Ik ben ook op mijn 5e/6e begonnen met muziek (ook blokfluit, daarna piano). Ok piano is moeilijk maar ik heb er nog iedere dag plezier van dat ik op jonge leeftijd begonnen met muziek en ik denk echt wel dat dat kan. (Maar ik zou sowieso dan wel kijken of het toch niet mogelijk is om live les te krijgen van iemand)

TO leuk dat je kind dat wil! Gaat ie de rest van zijn leven plezier van hebben...

EmmaT schreef op 12-03-2023 om 09:59:

Een belangrijk aspect van musiceren/muzikaal opvoeden is het plezier in het samen leren spelen. Online werkt dat niet. Is er inderdaad niet iemand die aan huis kan komen?

Daar sluit ik me bij aan. Hier begonnen met AMV les via een muziekvereniging. Want noten kunnen lezen is wel erg fijn als je verder gaat met muziek maken. En de oudste is uiteindelijk Hoorn gaan spelen en de jongste saxofoon na een jaartje gitaar.

Naast piano is het leuk om te kunnen spelen op een instrument wat je mee kunt nemen. 

Beide kinderen hebben van het spelen op een instrument een hobby gemaakt en ze worden vaak gevraagd in te vallen bij verschillende soorten orkesten. 

Samen muziek maken is een mooie tijdsbesteding. 

Is er geen muziekschool of vereniging in de buurt waar je kind kan starten met noten leren lezen en waar ze de basis van muziek kan leren. Dan gaat het starten op een piano makkelijker denk ik. 

Succes met de muzikale plannen van je kind

Mevrouw75 schreef op 12-03-2023 om 08:01:

[..]

Ik zou het afraden. Elk kind is anders natuurlijk, maar mijn kind, toen 6 ook, werd heel opstandig van online muziekles. Ze vond het niet echt, ik móest ernaast zitten en ze ging echt een beetje raar doen. Sowieso het elke dag oefenen moest er inslijten en daar hielp zo’n online lesje niet bij.

Ik zou toch kijken of een live les ergens tussen te plakken is, zelfs op de muziekschool kan je flink naar je eigen agenda plannen. Ik zou dan wel aan het begin van het schooljaar starten.

Helemaal eens hoor, maar TO gaf aan dat ze geen fysieke lessen wil 🤷🏼‍♀️

Biem

Biem

12-03-2023 om 19:34 Topicstarter

Oké dan ga ik er toch nog even goed over nadenken om te kijken of we dan toch nog live lessen te krijgen. In ieder geval om de beginselen te leren.
ik zal eens kijken of de optie aan huis hier ook te krijgen is. Dat is planning-technisch nog wel in te passen. 
bedankt voor jullie inzichten!

Biem schreef op 12-03-2023 om 19:34:

Oké dan ga ik er toch nog even goed over nadenken om te kijken of we dan toch nog live lessen te krijgen. In ieder geval om de beginselen te leren.
ik zal eens kijken of de optie aan huis hier ook te krijgen is. Dat is planning-technisch nog wel in te passen.
bedankt voor jullie inzichten!

Afhankelijk van waar je woont, zou je ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld conservatorium studenten die als bijbaan muziekles geven.

Ik zou ook zeker geen online muziekles nemen. Ofwel fysiek les op de muziekschool, ofwel aan huis als je zelf een piano/keyboard hebt. Eens per week of eens per twee weken. En natuurlijk dagelijks oefenen. Dat kost enige discipline, maar is wel nodig als je een instrument wil leren spelen, zeker in het begin.
Verder kun je het aantal clubjes/hobby's van een kind ook limiteren. Dus muziekles prima, maar dan moet je stoppen met iets anders. Of bijvoorbeeld eerst het zwemdiploma halen en daarna pas muziekles.

Heeft je kind nog allemaal andere activiteiten dan dat je nergens een uurtje vrij kan maken daarvoor?
Wij hebben alleen hier in de straat al twee pianoleraren zitten. Daar kunnen ze ook zelf heen. 

Biem

Biem

13-03-2023 om 07:54 Topicstarter

nou we zijn gescheiden en hebben ivm werk ex geen vaste omgangsregeling. En ze heeft ook nog wat andere hobby’s en 2 middagen bso. Dus een vast moment naar les elke week is op het moment wel een dingetje. En we wonen niet midden in een grote stad, dus als we naar les moeten, zit er ook weer reistijd bij zeg maar. Kortom we moeten keuzes maken 😉

Biem schreef op 13-03-2023 om 07:54:

nou we zijn gescheiden en hebben ivm werk ex geen vaste omgangsregeling. En ze heeft ook nog wat andere hobby’s en 2 middagen bso. Dus een vast moment naar les elke week is op het moment wel een dingetje. En we wonen niet midden in een grote stad, dus als we naar les moeten, zit er ook weer reistijd bij zeg maar. Kortom we moeten keuzes maken 😉

En de bso? Heeft die geen muziek in het pakket zitten? Bij de bso waar zoon op zat werden ze naar sport of cultuur gebracht. De muziek/ballet/kunst aanbieder zat in een groot gebouw en de kinderen die van hun ouders daar les hadden werden gebracht en gehaald.

En soms kan een kind wel wat willen, en jij als ouder ook, maar dat het dan toch niet kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.