Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Op welke leeftijd lazen jullie de gebroeders leeuwenhart voor?

Op het (luister)boek staat 10+, poehee, da's nog even wachten. Maar wie weet kan het al eerder?
En Rodebeuk had laatst een geweldige tip: "Scheppingsverhalen uit alle windstreken", vanaf wanneer kan dat zo'n beetje? Ik kan het moeilijk inschatten ogv de beschrijvingen.
Zoon is wel al redelijk wat gewend (Kleine Kapitein, Rode prinses, Michiel vd Hazelhoeve, allerlei sprookjes, AM Schmidt, Otfried Preussler etc.).
Verder houd ik me weer eens aanbevolen voor tips, niet eens omdat we geen leesvoer meer hebben, maar ik houd van voorleesdraadjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

22-08-2009 om 19:35

Scheppingsverhalen

De gebr. leeuwenhart ken ik nog niet.
Maar wij hebben n.a.v. de tip op ool wel de scheppingsverhalen meegenomen op vakantie. Zoon van net 7 en dochter van 11 hebben allebei genoten van het voorlezen. De verhalen zijn zeker niet te moeilijk. Wij hebben tijdens de vakantie ook deel 2 van de kleine kapitein gelezen. Qua woordgebruik is dat moeilijker dan de scheppingsverhalen.
Het zou wel kunnen dat oudere kinderen meer uit die scheppingsverhalen halen dan 6-7-jarigen. Maar dat maakt ze alleen maar leuk om later nog eens te lezen.

He wat leuk

om mijn eigen tip terug te zien.

Wij zijn begonnen met de scheppingsverhalen bij 6. Dat is een leeftijd dat ze er kwa ontwikkeling echt iets mee kunnen (heb wel wat voorlijk kind, dus slag om de arm). Leuk om te horen dat de kinderen van 7 en 11 ze ook mooi vonden. Ik denk dat iedere leeftijd er iets anders uithaalt. Dat vind ik ook juist zo leuk. Ik stuur ook niet, praat niet uitgebreid na of zo, maar ik merk inderdaad dat dat kan verschillen, wat kinderen oppikken.

Anneque

Anneque

23-08-2009 om 11:22 Topicstarter

Mooi!

Dan wacht ik niet lang meer met de scheppingsverhalen. Qua thematiek denk ik idd dat hij er best wat mee kan, het ging me vnl. om het woordgebruik. Als dat niet moeilijker is dan Biegel, is het geen punt.
En de gebr. Leeuwenhart? Iemand al voorgelezen aan een jong kind?

Parel80

Parel80

23-08-2009 om 12:14

Leeuwenhart later

Natuurlijk, het kan ook eerder, maar Leeuwenhart vind ik meer voor 10+, net als Tonke Dragt. Je moet tenslotte ook nog wat moois overhouden voor de grotere kinderen, anders zit je straks je elfjarige W.F.Hermans voor te lezen, omdat alle mooie jeugdboeken al uit hebt.

Bastet

Bastet

23-08-2009 om 14:14

Haha parel

Dat is beslist waar,ik zocht als twaalfjarige al boeken uit op de volwassenenafdeling van de bieb,ik had bij de jeugdboeken alles al uit..
Mijn zoon las de gebroeders leeuwenhart op zijn 11e,hij vond het prachtig,was erg onder de indruk.
Groetjes,Bastet

Ilva

Ilva

23-08-2009 om 21:29

7/8 jaar

Mijn zoon was 7 of 8 toen mijn man het voorlas. Nu is hij niet snel bang en vond hij het dus prachtig. Ik, daarintegen, zat bij het eerste hoofdstuk al te huilen, daarom las papa het maar verder voor. Zo zielig, die moeder die haar beide kinderen verliest. Ik kon er niet tegen. Hoewel ze natuurlijk wel dood moeten zijn voor het hele avontuur.

Vorig jaar

Vorig jaar heeft mijn nu 11 jarige de gebroeders leeuwenhart zelf gelezen (ze leest sneller zelf dan ik kan voorlezen...). En hij was prachtig. Nu in de vakantie heeft ze 'm nog een keer gelezen. Ze leest graag boeken 2 of 3 keer, vooral als ze errug mooi waren.Dus hij kan nog een keer...
groeten albana

Anneque

Anneque

24-08-2009 om 09:47 Topicstarter

Hermans

Inderdaad, inderdaad, ik moet geduld oefenen. Kan soms haast niet wachten, eerlijk gezegd vrees ik ook dat ik aan sommige boeken niet toe zal komen omdat hij dan zelf alles leest......ik hoop maar dat hij het óók leuk blijft vinden om voorgelezen te worden.
Maar goed, ik laat Leeuwenhart dus nog maar even liggen.

Prulletje

Prulletje

25-08-2009 om 00:05

10+?

Oh... Mijn dochter heeft het gelezen in groep vijf. Ik weet het toevallig omdat ik in de klas moest wachten op de lerares, en toen heb ik mijn dochters leesboek uit haar la gepakt. Ze was toen net acht, en ze vond het een geweldig boek.

Prulletje

Hier gebroeders leeuwenhart bij 7 jaar

Of is dat erg ontaard? Ik kan me herinneren dat ik het als kind zo mooi vond en kon bijna niet wachten het aan dochter van 7 voor te lezen. Ze vond het ook mooi en luistert het nu als luisterboek op haar cd-speler. Ook de Zevensprong van Tonke Dragt vond ze geweldig (net als ik overigens .

Ik kan me trouwens herinneren dat de gebroeders Leeuwenhart mij is voorgelezen in de derde klas door juf (groep 5 van nu). Volgens mij kun je het dus best proberen.

mar-ank

mar-ank

28-08-2009 om 17:11

Leeuwenhart

Mijn oudste dochter kreeg het op school voorgelezen in groep 5. Daarna heeft ze het zelf in groep 6 gelezen (9 jaar dus). De jongste heb ik het afgelopen jaar voorgelezen. Die was toen net 8, en heeft genoten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.