Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Op zoek naar objectieve kijk


Kipspies

Kipspies

13-09-2022 om 16:57 Topicstarter

troelahoep schreef op 13-09-2022 om 08:58:

[..]

Zeker. Maar wat levert het je op als je je kind laat testen, als je thuis geen problemen met haar hebt? Voor wie doe je het?

Als ik haar laat testen dan is het doel om haar beter te begrijpen. En uiteindelijk als het nodig is er op school mee aan de slag te gaan. 

Het gesprek met juf is geweest en juf heeft vandaag al geobserveerd en snapt wat ik bedoel. De voorbeelden die ik noemde, vindt zij ook pestgedrag. Ze gaat er alerter op zijn en actie in ondernemen. Over een aantal weken hebben we weer een gesprek.

Kipspies schreef op 13-09-2022 om 16:57:

[..]

Als ik haar laat testen dan is het doel om haar beter te begrijpen. En uiteindelijk als het nodig is er op school mee aan de slag te gaan.

Het gesprek met juf is geweest en juf heeft vandaag al geobserveerd en snapt wat ik bedoel. De voorbeelden die ik noemde, vindt zij ook pestgedrag. Ze gaat er alerter op zijn en actie in ondernemen. Over een aantal weken hebben we weer een gesprek.

Dat vind ik positief. Dat ze het zelf ook ziet, erkent dat het niet oké is en ermee aan de slag gaat. Geeft uiteraard geen garanties, maar het is een begin.

Dat klinkt wel goed dat de juf je nu begrijpt! Hopelijk verandert er snel wat in de klas!

Kipspies schreef op 11-09-2022 om 15:22:

[..]

Via hoe heb je dit laten testen? Moe en overprikkeld zijn herken ik hier ook. De ene dag meer dan de andere. Goed leren kan ze wel en vind ze ook leuk. Ik wil niet dat haar enthousiasme eronder gaat lijden.

Wij zijn via de huisarts doorverwezen naar een praktijk die iq testen etc doet. En nu worden we door de kinderarts weer doorverwezen.


ik heb een hele sterke dochter maar ze heeft moeite met een aantal zaken en nu behoefte om te onderzoeken waar haar issues vandaan komen. Vandaar dat we nu weer verder testen. 

Kipspies schreef op 13-09-2022 om 16:57:

[..]

Als ik haar laat testen dan is het doel om haar beter te begrijpen. En uiteindelijk als het nodig is er op school mee aan de slag te gaan.

Het gesprek met juf is geweest en juf heeft vandaag al geobserveerd en snapt wat ik bedoel. De voorbeelden die ik noemde, vindt zij ook pestgedrag. Ze gaat er alerter op zijn en actie in ondernemen. Over een aantal weken hebben we weer een gesprek.

Dat is ook heel prettig als je een meewerkende school hebt. Hopelijk blijft dat zo want dat is ontzettend belangrijk. 

Blijf goed vinger aan de pols houden

Mijn dochter liep op school vast en thuis ook. Gesprekken gehad met juffen, maar dat gaf niet snel genoeg resultaat. We hebben toen contact opgenomen met de ib-er over mogelijkheden en opties. Zij heeft ons een overzicht gestuurd van opties die via school, gemeente of zelf betalen kunnen. Dochter is gestarts bij schoolmaatschappelijk werk. Helpt haar om van negatieve spiraal naar positieve gedachten te gaan. Er zijn verschillende mogelijkheden voor hulp / ondersteuning. 

Kipspies schreef op 13-09-2022 om 16:57:

[..]

Als ik haar laat testen dan is het doel om haar beter te begrijpen. En uiteindelijk als het nodig is er op school mee aan de slag te gaan.

Het gesprek met juf is geweest en juf heeft vandaag al geobserveerd en snapt wat ik bedoel. De voorbeelden die ik noemde, vindt zij ook pestgedrag. Ze gaat er alerter op zijn en actie in ondernemen. Over een aantal weken hebben we weer een gesprek.

Oh dit klinkt wel goed! Ik hoop echt zo dat het helpt Bij m'n dochter vroeg ze tussendoor ook vaak even aan dochter hoe het ging, of de dag goed verlopen was bijvoorbeeld. Een betrokken leerkracht heb je echt nodig!

Kipspies schreef op 13-09-2022 om 06:59:

[..]

Hoi,

Ja, ik weet wel wie de ouders zijn. Dat met speel afspraakjes herken ik ook. Gister nog had dochter de stoute schoenen aangetrokken en 2 kindjes gevraagd te spelen. Ik had haar namelijk aangemoedigd om dat te doen. Op het laatste moment zeiden ze nee we kunnen niet want wij gaan samen spelen. Ik was er zelf niet bij, maar ik heb vandaag met de juf een gesprek gepland staan.

Ah dit is zo sneu  Precies dit kreeg mijn dochter ook te horen.. Zelfs de 'neutrale' meisjes deden dit bij haar (in opdracht van, begon ik te denken; was echt zo afgesproken).

Ik las hierboven dat ouders aanspreken vaak wordt afgeraden; kan ik me ook wel voorstellen! Ik ben het gesprek aangegaan met; dit en dat hoorde ik, weten jullie er iets van? En ook of ze wisten waarom/of mijn dochter soms ook iets verkeerd had gedaan misschien? Dus niet aanvallend  

Maar oh, ik hoop echt heel erg voor jouw dochter dat ze snel weer met plezier naar school gaat en dat ze de hulp en jullie de inzichten krijgen die dochter en jullie, in mijn ogen, verdienen 

Kipspies

Kipspies

14-09-2022 om 06:51 Topicstarter

HAHA!wait..what schreef op 13-09-2022 om 23:06:

[..]

Ah dit is zo sneu Precies dit kreeg mijn dochter ook te horen.. Zelfs de 'neutrale' meisjes deden dit bij haar (in opdracht van, begon ik te denken; was echt zo afgesproken).

Ik las hierboven dat ouders aanspreken vaak wordt afgeraden; kan ik me ook wel voorstellen! Ik ben het gesprek aangegaan met; dit en dat hoorde ik, weten jullie er iets van? En ook of ze wisten waarom/of mijn dochter soms ook iets verkeerd had gedaan misschien? Dus niet aanvallend

Maar oh, ik hoop echt heel erg voor jouw dochter dat ze snel weer met plezier naar school gaat en dat ze de hulp en jullie de inzichten krijgen die dochter en jullie, in mijn ogen, verdienen

Lieve reactie, dankjewel. Ik hoop dat het wat beter gaat. Maar mijn gevoel zegt dat het misschien niet genoeg is. Dat ze ernaast nog een extra zetje nodig heeft. 

Leene

Leene

15-09-2022 om 21:19

Kipspies schreef op 14-09-2022 om 06:51:

[..]

Lieve reactie, dankjewel. Ik hoop dat het wat beter gaat. Maar mijn gevoel zegt dat het misschien niet genoeg is. Dat ze ernaast nog een extra zetje nodig heeft.

Ja maar wie heeft een extra zetje nodig!. Het kan best zijn dat je dochter in sociaal opzicht achter loopt. Maar ik zou er ook proberen achter te komen hoe de sfeer in de klas is. Pesten en buitensluiten komt niet alleen door het kind wat misschien dan niet sociaal zo sterk is. Pesten is een groepsproces en er zijn echt klassen waarin niet gepest wordt. Gewoon niet. Je kind kan niets, kan niet oefenen als het steeds wordt afgewezen.

Ik besef dat ik erg fel hier op hamer omdat dit gebeurd is met mijn zoon. Eindeloos aan zijn hoofd 'gezeurd' dat hij dit of dat moest doen ( melden dan zou de juf het oplossen, niet zo snel huilen, gewoon naast iemand gaan lopen etc etc) Maar de juffen losten helemaal niets op.. niemand zei iets tegen hem, hij werd op een gegeven moment niet meer normaal begroet. Hij is vreselijk eenzaam geweest.

Je kind kan niets als de klas niet mee beweegt. Ik hoop dat je er samen met de juf uitkomt maar vraag ook door naar het klassen proces. Veel en veel te vaak wordt nog gezegd dat sommige kinderen nu eenmaal kwetsbaar zijn. Ja dat zal waar wezen maar pesten moet een no-go zijn. Als de juf dat niet doorheeft dan gaat dat echt fout. 

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je haar dan maar niet moet laten testen of op een sociale vaardigheidstraining moet doen. Maar pas op dat het kind niet denkt "zie je wel het ligt aan mij, ik ben gek, raar, ik kan het niet" Je kunt je kind op 20 sociale vaardigheidstrainingen doen maar als de klas niet mee beweegt schiet je er geen lor mee op.

Verder heb ik hele goede ervaringen met de scouting ( beide kinderen) daar werd mijn zoon wel geaccepteerd en kon hij dus ook sociale vaardigheden oefenen spelenderwijs. 
Ik zou zeggen probeer dat ze iets anders heeft naast school waar ze ook vriendschappen kan opdoen.

Kipspies

Kipspies

16-09-2022 om 06:58 Topicstarter

Leene schreef op 15-09-2022 om 21:19:

[..]

Ja maar wie heeft een extra zetje nodig!. Het kan best zijn dat je dochter in sociaal opzicht achter loopt. Maar ik zou er ook proberen achter te komen hoe de sfeer in de klas is. Pesten en buitensluiten komt niet alleen door het kind wat misschien dan niet sociaal zo sterk is. Pesten is een groepsproces en er zijn echt klassen waarin niet gepest wordt. Gewoon niet. Je kind kan niets, kan niet oefenen als het steeds wordt afgewezen.

Ik besef dat ik erg fel hier op hamer omdat dit gebeurd is met mijn zoon. Eindeloos aan zijn hoofd 'gezeurd' dat hij dit of dat moest doen ( melden dan zou de juf het oplossen, niet zo snel huilen, gewoon naast iemand gaan lopen etc etc) Maar de juffen losten helemaal niets op.. niemand zei iets tegen hem, hij werd op een gegeven moment niet meer normaal begroet. Hij is vreselijk eenzaam geweest.

Je kind kan niets als de klas niet mee beweegt. Ik hoop dat je er samen met de juf uitkomt maar vraag ook door naar het klassen proces. Veel en veel te vaak wordt nog gezegd dat sommige kinderen nu eenmaal kwetsbaar zijn. Ja dat zal waar wezen maar pesten moet een no-go zijn. Als de juf dat niet doorheeft dan gaat dat echt fout.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je haar dan maar niet moet laten testen of op een sociale vaardigheidstraining moet doen. Maar pas op dat het kind niet denkt "zie je wel het ligt aan mij, ik ben gek, raar, ik kan het niet" Je kunt je kind op 20 sociale vaardigheidstrainingen doen maar als de klas niet mee beweegt schiet je er geen lor mee op.

Verder heb ik hele goede ervaringen met de scouting ( beide kinderen) daar werd mijn zoon wel geaccepteerd en kon hij dus ook sociale vaardigheden oefenen spelenderwijs.
Ik zou zeggen probeer dat ze iets anders heeft naast school waar ze ook vriendschappen kan opdoen.

Wat ik bedoel is dat mijn dochter misschien van zichzelf niet zo weerbaar is. Het is fijner voor haar als ze trots krijgt om voor zichzelf op te komen. Ook voor later. Ik weet namelijk hoe het is

Maar ik weet ook hoe het is om te wisselen van school. En soms pakt dat goed uit, zoals in mijn geval op de basisschool. Maar het kan ook minder goed uitpakken en weer hetzelfde zijn.

Leene

Leene

16-09-2022 om 14:05

Kipspies schreef op 16-09-2022 om 06:58:

[..]

Wat ik bedoel is dat mijn dochter misschien van zichzelf niet zo weerbaar is. Het is fijner voor haar als ze trots krijgt om voor zichzelf op te komen. Ook voor later. Ik weet namelijk hoe het is

Maar ik weet ook hoe het is om te wisselen van school. En soms pakt dat goed uit, zoals in mijn geval op de basisschool. Maar het kan ook minder goed uitpakken en weer hetzelfde zijn.

Ik geloof best dat je dochter niet zo weerbaar is, dat was zoon ook niet ( en ik zelf vroeger ook niet) en onze dochter eigenlijk ook niet. Maar die was sociaal wel wat slimmer, had eerder door hoe de hazen liepen zogezegd. Maar toch is alleen zoon heel erg gepest.
Wat ik bedoel is dat je wel je dochter op een weerbaarheidstraining kan doen maar dat dit niets gaat helpen als ze gepest wordt en dat gaat niet aangepakt worden. Want dan leg je het bij haar. "als jij maar meer weerbaar wordt, dan krijg je vriendinnen" maar dat is gewoon niet waar!. een kind begint niets echt helemaal niets als de klas min of meer besloten heeft dat Truusje of Pietje een raar kind is en als je daar mee speelt je zelf ook raar bent. Als dat de groepsatmosfeer is begin je niets. 
Dus ik zou en dochter wel laten testen en evt een weerbaarheids training laten volgen én haar duidelijk maken dat pesten niet oké is NOOIT, dat het niet aan haar ligt én samen met de juf heel duidelijk krijgen wat er nu speelt in die klas. Als je merkt dat ze niet de klas aanpakken maar wel het gepeste kind ( met alle beste bedoelingen misschien) zou ik niet te lang doormodderen. 
En ja als je wisselt kan het ook fout gaan. Vertel mij wat, dat was onze grootste angst. Maar goed bij zoon was het ondertussen zo uit de hand gelopen dat alles beter was dan blijven. Maar nog steeds heb ik spijt dat ik hem niet eerder heb laten wisselen.

Zoon heeft ook speltherapie gevolgd, IQ getest, therapie speciaal gericht op jongens gevolgd, EMDR en toen doorgetest op evt autisme/ ADD of ADHD> waar uitkwam dat hij licht autistisch was. En eindeloze gesprekjes op school wat hem alleen maar het idee heeft gegeven dat hij zelf de schuldige was dat ie zo gepest werd. 
Niet doen Kipspies, nooit zo ver gaan... testen gaat niet de klassenatmosfeer beter maken. Het heeft zo'n druk op het gezin gegeven, en hij maar therapieën volgen en op school werd het erger, wat denk je dat dit met een kind doet?

Wat jij vertelt over die klas doen bij mij alle alarmbellen rinkelen!. maar goed wie weet krijgen ze het bij jullie op school wel goed op de rit. En o ja, laat haar in één keer helemaal testen. Dus niet eerst een IQ test en verder niets, want je hebt niets aan alleen een IQ test in dit geval, dan maar gelijk het beeld duidelijk krijgen als je toch wil testen. 

Kipspies

Kipspies

18-09-2022 om 21:36 Topicstarter

Leene schreef op 16-09-2022 om 14:05:

[..]

Ik geloof best dat je dochter niet zo weerbaar is, dat was zoon ook niet ( en ik zelf vroeger ook niet) en onze dochter eigenlijk ook niet. Maar die was sociaal wel wat slimmer, had eerder door hoe de hazen liepen zogezegd. Maar toch is alleen zoon heel erg gepest.
Wat ik bedoel is dat je wel je dochter op een weerbaarheidstraining kan doen maar dat dit niets gaat helpen als ze gepest wordt en dat gaat niet aangepakt worden. Want dan leg je het bij haar. "als jij maar meer weerbaar wordt, dan krijg je vriendinnen" maar dat is gewoon niet waar!. een kind begint niets echt helemaal niets als de klas min of meer besloten heeft dat Truusje of Pietje een raar kind is en als je daar mee speelt je zelf ook raar bent. Als dat de groepsatmosfeer is begin je niets.
Dus ik zou en dochter wel laten testen en evt een weerbaarheids training laten volgen én haar duidelijk maken dat pesten niet oké is NOOIT, dat het niet aan haar ligt én samen met de juf heel duidelijk krijgen wat er nu speelt in die klas. Als je merkt dat ze niet de klas aanpakken maar wel het gepeste kind ( met alle beste bedoelingen misschien) zou ik niet te lang doormodderen.
En ja als je wisselt kan het ook fout gaan. Vertel mij wat, dat was onze grootste angst. Maar goed bij zoon was het ondertussen zo uit de hand gelopen dat alles beter was dan blijven. Maar nog steeds heb ik spijt dat ik hem niet eerder heb laten wisselen.

Zoon heeft ook speltherapie gevolgd, IQ getest, therapie speciaal gericht op jongens gevolgd, EMDR en toen doorgetest op evt autisme/ ADD of ADHD> waar uitkwam dat hij licht autistisch was. En eindeloze gesprekjes op school wat hem alleen maar het idee heeft gegeven dat hij zelf de schuldige was dat ie zo gepest werd.
Niet doen Kipspies, nooit zo ver gaan... testen gaat niet de klassenatmosfeer beter maken. Het heeft zo'n druk op het gezin gegeven, en hij maar therapieën volgen en op school werd het erger, wat denk je dat dit met een kind doet?

Wat jij vertelt over die klas doen bij mij alle alarmbellen rinkelen!. maar goed wie weet krijgen ze het bij jullie op school wel goed op de rit. En o ja, laat haar in één keer helemaal testen. Dus niet eerst een IQ test en verder niets, want je hebt niets aan alleen een IQ test in dit geval, dan maar gelijk het beeld duidelijk krijgen als je toch wil testen.

Bedankt voor je input. Hoe ze het nu aanpakken is als volgt: de pester aanspreken op bepaald gedrag, als ze het zien. En hier dus alerter op zijn. Als ze een activiteit gaan doen dan wordt er eerst gevraagd wie er met mijn dochter de activiteit gaat doen, klaarblijkelijk worden hier een hoop vingers opgestoken  waarop dochter mag kiezen met wie zij het wil doen. 

ik heb geen idee of dit de juiste aanpak is. Echt niet. En ik weet hoe het voelt en wat het met je doet. En ik weet uit ervaring dat wisselen van school kan helpen. Zoals bij mij vroeger.

maar ik vind dat ik het nog een kans moet geven. Maar als het niet in de loop vd weken betert, dan houdt het op.

De reden dat ik dochter wil testen is ook omdat ze vaak moe en overprikkeld is. Ook thuis weleens. Maar ik weet hoe ze is, dus ik heb daar geen moeite mee. Ze is gebaat bij structuur en dat geef ik haar zoveel mogelijk. Maar ze kan ook van de leg zijn als we patat eten ipv broccoli. In de zin van huilen en boos zijn. En dat heeft ze met meer dingetjes. En ongemerkt pas je dat aan, maar ik merk dat het bij mijn andere kind zeg maar allemaal wat soepeler verloopt.

Er zijn dus blijkbaar wel genoeg kinderen die dingen samen met je dochter willen ondernemen. Dat vind ik al positief om te lezen. In ieder geval heel anders dan de zoon van Leene die totaal genegeerd werd.
Ik heb wel een beetje twijfels bij het telkens heel publiekelijk iemand 'regelen' voor jouw dochter. Dat zorgt ervoor dat het wel opvalt. Ik zou er eerder voor kiezen om zelf tweetallen of groepjes te maken als juf. 
Maar ik zou de school wel de kans geven om het aan te pakken. 
Als je dochter op meer vlakken tegen dingen aan loopt en je denkt dat je door testen handvatten kunt krijgen om daarmee om te gaan, dan kun je dat overwegen.
Mijn bezwaar was vooral dat testen geen oplossing is voor pestgedrag en dat pesten, ongeacht of een kind wel of niet een of andere diagnose heeft, nooit acceptabel is. 

Kipspies

Kipspies

19-09-2022 om 05:47 Topicstarter

hebben jullie nog tips ten aanzien van evt naar een andere school gaan?wat zeg je tegen zo'n school over de switch? Gewoon open zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.