Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Op zoek naar objectieve kijk


Kipspies

Kipspies

19-09-2022 om 05:51 Topicstarter

MamaE schreef op 18-09-2022 om 23:41:

Er zijn dus blijkbaar wel genoeg kinderen die dingen samen met je dochter willen ondernemen. Dat vind ik al positief om te lezen. In ieder geval heel anders dan de zoon van Leene die totaal genegeerd werd.
Ik heb wel een beetje twijfels bij het telkens heel publiekelijk iemand 'regelen' voor jouw dochter. Dat zorgt ervoor dat het wel opvalt. Ik zou er eerder voor kiezen om zelf tweetallen of groepjes te maken als juf.
Maar ik zou de school wel de kans geven om het aan te pakken.
Als je dochter op meer vlakken tegen dingen aan loopt en je denkt dat je door testen handvatten kunt krijgen om daarmee om te gaan, dan kun je dat overwegen.
Mijn bezwaar was vooral dat testen geen oplossing is voor pestgedrag en dat pesten, ongeacht of een kind wel of niet een of andere diagnose heeft, nooit acceptabel is.

Ik kijk het een poosje aan nog. Ik weet ook niet of ze het continu publiekelijk doet hoor. Maar het is een voorbeeld. Vind het lastig merk ik. Mijn andere kind begint over 2 weken op die school. Als er toch een switch komt, moet zij 2 keer wennen. Dat vind ik ook vervelend. 

Lastig dat de jongste net begint. Je kan overwegen om dat moment iets uit te stellen, totdat je duidelijkheid hebt.
Verder zou ik wel eerlijk zijn mocht je wisselen. Dan zeg je dat je dochter zich niet fijn voelt op school en zelf heeft aangegeven te willen wisselen.
Heb je wel al een alternatieve school op het oog? Heeft je kind al een dagje proefgedraaid daar? Zo'n wissel zou ik weloverwogen willen doen, omdat het niet iets is wat je nog vaker wil doen.

Leene

Leene

19-09-2022 om 09:18

Kipspies schreef op 19-09-2022 om 05:47:

hebben jullie nog tips ten aanzien van evt naar een andere school gaan?wat zeg je tegen zo'n school over de switch? Gewoon open zijn?

Wij zijn open geweest, op advies van de psycholoog( die gelijk ook aangaf dat hij gebeld mocht worden door de IBer van de nieuwe school, die dat ook heeft gedaan ) en wij konden ook eerlijk vertellen dat hij het op scouting en de zwemclub wel goed deed. En op de SOVA training ook.

De IBer van de nieuwe school wilde ook bellen met de school waar zoon toen op zat. Dat vonden we ook goed, met die IBer hadden we ook geen problemen gehad. En die zag zelf ook in  dat het compleet was vastgelopen in de klas.

Ik zou goed navragen hoe de klas is, wij kregen te horen dat de klas waar zoon in zat een lief klasje was maar wel klein en dat ze in een combi zaten met een andere klas waar nogal wat haantjes in zaten, máár dat ze de klas na de kerstvakantie gingen splitsen omdat er een LIO kwam. Dus hebben we het aangedurfd, en inderdaad zijn eigen klas was een superklas met overigens meer kinderen met problemen en die werden allemaal zonder uitzondering geaccepteerd. Hij was wel blij dat de klas gesplitst werd. Want de andere groep was inderdaad nogal heftig ( maar geen pestgedrag naar zoon toe gelukkig) Hij is helemaal bijgekomen daar.

Leene

Leene

19-09-2022 om 09:24

Kipspies schreef op 19-09-2022 om 05:51:

[..]

Ik kijk het een poosje aan nog. Ik weet ook niet of ze het continu publiekelijk doet hoor. Maar het is een voorbeeld. Vind het lastig merk ik. Mijn andere kind begint over 2 weken op die school. Als er toch een switch komt, moet zij 2 keer wennen. Dat vind ik ook vervelend.

Ja dat is lastig. Onze oudste was net van school af toen zoon is gewisseld. Maar wij hadden het sowieso wel gedaan ook als oudste nog op de oude school had gezeten, maar goed toen ging dochter al wel zelf naar school. 
Ik weet van een ander jochie bij zoon in de klas waarvan de broer werd gepest en die hebben inderdaad alle kinderen van school gehaald. Dus ook de jongen bij zoon in de klas die het goed naar zijn zin had en zusje die net een jaar op school zat.

Zij hebben wel gewisseld na de zomervakantie, dus niet midden in een schooljaar. Maar goed scholen zijn net weer begonnen dus ja ik snap dat als het niet gaat je niet wilt wachten tot de zomervakantie.
Zoon hebben we uiteindelijk gewisseld, twee weken na de herfstvakantie, toen was alles pas rond (dat is toch wel heftig hoor midden in het schooljaar)

Kijk het nog even aan, als het echt niet gaat wellicht na de kerstvakantie?

En weet je in een kleuterklas komen na de kerstvakantie ook weer altijd andere kinderen erbij dus dat is een soort natuurlijk.. ik zou me niet zo'n zorgen maken over je jongste.

Kipspies

Kipspies

19-09-2022 om 20:01 Topicstarter

MamaE schreef op 19-09-2022 om 08:04:

Lastig dat de jongste net begint. Je kan overwegen om dat moment iets uit te stellen, totdat je duidelijkheid hebt.
Verder zou ik wel eerlijk zijn mocht je wisselen. Dan zeg je dat je dochter zich niet fijn voelt op school en zelf heeft aangegeven te willen wisselen.
Heb je wel al een alternatieve school op het oog? Heeft je kind al een dagje proefgedraaid daar? Zo'n wissel zou ik weloverwogen willen doen, omdat het niet iets is wat je nog vaker wil doen.

Nee ik weet niet of dat een mogelijkheid is. Proefdraaien terwijl je nog niet weet wat je gaat doen..

Vandaag was weer een pittig dagje voor dochter. Met tegenzin ging ze heen. Niemand stak vandaag de vinger op om met haar te spelen zei ze. En ze werd uitgelachen met uitkleden bij gym. Juf hett hierop wel een hartig woordje met de dames gesproken die aan het lachen waren. Ik vrees een beetje dat de juf dit ook niet echt gaat veranderen.

Leene

Leene

19-09-2022 om 20:18

Kipspies schreef op 19-09-2022 om 20:01:

[..]

Nee ik weet niet of dat een mogelijkheid is. Proefdraaien terwijl je nog niet weet wat je gaat doen..

Vandaag was weer een pittig dagje voor dochter. Met tegenzin ging ze heen. Niemand stak vandaag de vinger op om met haar te spelen zei ze. En ze werd uitgelachen met uitkleden bij gym. Juf hett hierop wel een hartig woordje met de dames gesproken die aan het lachen waren. Ik vrees een beetje dat de juf dit ook niet echt gaat veranderen.

Pfff... Wie wil er met ' truusje' spelen en dan steekt niemand zijn vinger op. Dat maakt het alleen nog erger..uitlachen bij gym. Klinkt allemaal bekend, helaas.

Ik zou heel korte lijnen houden met de juf.. vraag ook hulp van de IB er. Een van de IB ers heeft een actie gedaan die hielp. Namelijk gezegd in de klas ' jullie hebben gezegd dat iedereen in de klas het fijn moet hebben ( klassenregel , door kinderen zelf opgesteld) toch is hier iemand die het niet fijn heeft. Weten jullie wie dat is? Ja natuurlijk wisten ze dat. Weten jullie hoe dat komt? Ja uiteindelijk kwamen ze los, daarna excuses aangeboden helaas zijn ze niet doorgegaan op dat pad. Maar dat was de enige actie die hielp.

Sterkte voor jou en je dochter 


Kipspies

Kipspies

19-09-2022 om 20:30 Topicstarter

Leene schreef op 19-09-2022 om 20:18:

[..]

Pfff... Wie wil er met ' truusje' spelen en dan steekt niemand zijn vinger op. Dat maakt het alleen nog erger..uitlachen bij gym. Klinkt allemaal bekend, helaas.

Ik zou heel korte lijnen houden met de juf.. vraag ook hulp van de IB er. Een van de IB ers heeft een actie gedaan die hielp. Namelijk gezegd in de klas ' jullie hebben gezegd dat iedereen in de klas het fijn moet hebben ( klassenregel , door kinderen zelf opgesteld) toch is hier iemand die het niet fijn heeft. Weten jullie wie dat is? Ja natuurlijk wisten ze dat. Weten jullie hoe dat komt? Ja uiteindelijk kwamen ze los, daarna excuses aangeboden helaas zijn ze niet doorgegaan op dat pad. Maar dat was de enige actie die hielp.

Sterkte voor jou en je dochter


Ik zie het somber in. Zo'n ib er kun je die zelf benaderen of gaat dit via school?

Leene

Leene

19-09-2022 om 22:41

Elke school heeft als het goed is een IBer, je kunt gewoon om een gesprek vragen met juf én IB-er op de school van zoon zat die er bij problemen standaard bij. 
Sterkte hoor

Kipspies schreef op 19-09-2022 om 20:01:

[..]

Nee ik weet niet of dat een mogelijkheid is. Proefdraaien terwijl je nog niet weet wat je gaat doen..

Vandaag was weer een pittig dagje voor dochter. Met tegenzin ging ze heen. Niemand stak vandaag de vinger op om met haar te spelen zei ze. En ze werd uitgelachen met uitkleden bij gym. Juf hett hierop wel een hartig woordje met de dames gesproken die aan het lachen waren. Ik vrees een beetje dat de juf dit ook niet echt gaat veranderen.

Ik bedoelde met uitstellen het startmoment op de basisschool voor de jongste. Het lijkt me echt niet handig om haar over twee weken te laten starten en na de herfstvakantie naar een andere school te doen. Dan kan ze beter wat langer op het kdv blijven (als dat kan) en dan met grote zus mee gaan als jullie een keuze hebben gemaakt.

Heb je wel al een of meer scholen op het oog waar je dochters heen zouden kunnen en die jij ook geschikt acht? Want als je serieus een wissel overweegt, zou ik me wel z.s.m. gaan oriënteren.

Kipspies

Kipspies

20-09-2022 om 06:46 Topicstarter

MamaE schreef op 19-09-2022 om 23:14:

[..]

Ik bedoelde met uitstellen het startmoment op de basisschool voor de jongste. Het lijkt me echt niet handig om haar over twee weken te laten starten en na de herfstvakantie naar een andere school te doen. Dan kan ze beter wat langer op het kdv blijven (als dat kan) en dan met grote zus mee gaan als jullie een keuze hebben gemaakt.

Heb je wel al een of meer scholen op het oog waar je dochters heen zouden kunnen en die jij ook geschikt acht? Want als je serieus een wissel overweegt, zou ik me wel z.s.m. gaan oriënteren.

Ah zo, ik snap het. Hm ja, het kdv stopt dus. Daarnaast is manlief het er niet mee eens om haar te laten 'wachten'. Ik snap het ook wel want ze wil zo graag. En telt de kruisjes af. Dus dat gaat dan toch switchen worden indien nodig.

Ik heb hier in de buurt nog 1 school op het oog. Daar wil ik even sfeer gaan proeven met de oudste. En anders wordt het verder weg. Daar ligt niet mijn voorkeur ivm grootouders die ook weleens ophalen en geen auto hebben, maar wat moet dat moet.

Ga toch een andere school zoeken. Als jouw andere kind nog maar net moet beginnen hier (dus in groep 1 zit neem ik even aan) dan kun je met dat kind heel eenvoudig overstappen. Liefst inderdaad voor je jongste gaat proefdraaien, en anders ben ik het eens met MamaE dat je dat kind dan een korte periode thuis houdt, als dat mogelijk is. Zou ideaal zijn.

Hoe gaat het nu Kipspies? Heb je al wat stappen ondernomen? En hoe gaat het op huidige school met dochter? 
Hopelijk een stukje beter..

Kipspies

Kipspies

20-10-2022 om 19:11 Topicstarter

HAHA!wait..what schreef op 02-10-2022 om 21:57:

Hoe gaat het nu Kipspies? Heb je al wat stappen ondernomen? En hoe gaat het op huidige school met dochter?
Hopelijk een stukje beter..

Hoi, dankjewel voor het vragen. Ik heb het idee dat het wat beter gaat. De juf is er erg mee bezig. Daarnaast heb ik het idee dat bepaalde dingen ook aan mijn dochter liggen. Het pest gedrag niet hoor, daar is geen excuus voor. Maar om een voorbeeld te noemen: een van de meisjes met wie zij een klik had, vind ze nu te druk en wil ze niet meer mee spelen. Daarnaast was ze uitgenodigd voor een kinder feestje maar daar wil ze ook niet naartoe omdat ze (en dit klopt ook) er erg onwel vandaan komt. Teveel prikkels en hoofdpijn en buikpijn. Ook vind ze het niet fijn omdat ze niet weet wie er komen. Ik vind het lastig te bepalen of ik haar wat moet pushen om die sociale contacten op te doen, ook voor beter contact met klas genoten. Of dat ik haar thuis moet laten.

En zo zijn er nog wel wat voorbeelden.

Je kunt haar moeilijk dwingen om met bepaalde kinderen te spelen of naar kinderfeestjes te gaan, maar als zij steeds kinderen afwijst en nee zegt tegen feestjes is de kans wel groot dat ze uiteindelijk niet meer gevraagd gaat worden of kinderen ook nee tegen haar zeggen. Dat overziet zij zelf waarschijnlijk nog niet, maar dat zou ik haar wel proberen duidelijk te maken.
Bij een feestje zou ze aan de jarige kunnen vragen wie er allemaal komen en eventueel wat ze gaan doen (hoewel de plannen bij slecht weer ook last minute kunnen wijzigen) als dat de spanning deels weg kan nemen. 

Kipspies

Kipspies

20-10-2022 om 23:06 Topicstarter

MamaE schreef op 20-10-2022 om 21:01:

Je kunt haar moeilijk dwingen om met bepaalde kinderen te spelen of naar kinderfeestjes te gaan, maar als zij steeds kinderen afwijst en nee zegt tegen feestjes is de kans wel groot dat ze uiteindelijk niet meer gevraagd gaat worden of kinderen ook nee tegen haar zeggen. Dat overziet zij zelf waarschijnlijk nog niet, maar dat zou ik haar wel proberen duidelijk te maken.
Bij een feestje zou ze aan de jarige kunnen vragen wie er allemaal komen en eventueel wat ze gaan doen (hoewel de plannen bij slecht weer ook last minute kunnen wijzigen) als dat de spanning deels weg kan nemen.

Precies wat jij zegt probeer ik haar mee te geven. Ze gaf vanmorgen aan wel te willen, maar te willen weten wie er meegaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.