Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Beppie

Beppie

29-01-2009 om 14:48

Opdringerig 'vriendinnetje' (6)

Mijn dochter had een vriendinnetje in de kleutergroep. Dit was een haat-liefde verhouding, maar het vriendinnetje hangt enorm aan mijn dochter. Vriendinnetje heeft nogal kuren: slecht luisteren en grote mond (ook tegen volwassenen), jaloers, gillen als ze haar zin niet krijgt, bazig, enz... waardoor ze bij een aantal meisjes niet meer mag komen. Door haar gedrag heeft ze dus ook niet veel aansluiting bij andere kinderen.
Gelukkig kwam dit schooljaar mijn dochter in een andere klas. Helaas hangt ze nog steeds enorm aan mijn dochter. Als we 's middags terug op school komen wacht ze haar op om te 'knuffelen', ze wilt in de pauzes steeds met mijn dochter spelen en natuurlijk ook afspreken. Hierin zit ook het probleem. Mijn dochter wilt graag iedereen te vriend houden en vind het dus erg moeilijk om nee te zeggen; bang dat 'vriendinnetje' boos wordt/gaat gillen/gaat huilen. Maar ik vind niet dat mijn dochter vriendinnen met dat meisje moet blijven omdat ze verder niemand heeft. Het is misschien hard om te zeggen, maar er zal toch eerst iets aan dat gedrag moeten worden gedaan.
Ik heb al gezegd dat ze gewoon 'nee' moet zeggen, maar dat vind ze heel moeilijk. Ze gaat dan ook gewoon liegen, zoals "ik moet ... dus ik kan niet afspreken." Ik heb al gezegd dat ze gewoon de waarheid moet zeggen, dat ze gewoon niet meer met dat meisje wilt afspreken. Ik merk dat mijn dochter het moeilijk vindt om het netjes op te lossen, zonder dat meisje een 'trauma' te bezorgen, ook omdat ze verder geen vriendinnetjes heeft.

Oeps beetje lang verhaal geworden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minka

Minka

29-01-2009 om 18:40

Wel veel hoor

Hoi,
Ik vind dat je wel veel verwacht van een zesjarige hoor! Ik zou in dit geval mijn dochter gewoon laten zeggen: "ik mag niet van mijn moeder". Dan hoeft ze niet te liegen of smoesjes te verzinnen, en kan ze toch duidelijk zijn.
Wat het knuffelen aangaat, ik zou als moeder zeggen dat ik dat niet wil hebben, dat getrek en gedoe.
Groet, Minka

MaximeM

MaximeM

29-01-2009 om 23:40

Durfde mijn zoontje ook nooit

Hoi,

Mijn zoontje durfde ook nooit nee te zeggen als een vriendje hem vroeg om te komen spelen en hij wilde niet. Meestal zei hij dan maar dat hij met mama naar oma ging. Soms ten koste van hemzelf want dan durfde hij op het plein niet meer met een ander kindje af te spreken en had hij dus niemand die middag. Ik heb het een tijdje aangekeken en toch geprobeerd hem te leren dat hij best vriendelijk nee kan zeggen. Hij is nu 10 en hij durft het sinds ongeveer een tot 1,5 jaar. Maar hij vind het nog steeds niet makkelijk.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.