Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tomboy

Tomboy

11-06-2011 om 13:02

Opvoeden tot lesbiënne?

Mijn dochter van 7 heeft 3 jaar borstvoeding gehad en zit daarnaast graag aan mijn borsten als we liggen te knuffelen. Daarnaast kleedt ze zich vanaf haar kleutertijd graag als een jongetje, veel van haar kleren komen van de jongensafdeling van grote ketens, al trekt ze na wat aandringen ook wel stoere meidenkleding aan. Volgens haar (stief)vader zou dit latente lesbische neigingen stimuleren en stelt zich dwingender op dan ik, die juist het idee heb dat verplicht rokjes en jurkjes dragen averechts zou kunnen werken op het ontwikkelen van een mannelijke levensstijl. Meningen? Persoonlijke ervaringen?

Om een zijdelingse discussie over homodiscriminatie te voorkomen: mij maakt het absoluut niets uit hoe mijn dochter zich kleedt en of ze "het" later liever met vrouwen doet dan met mannen. Zelf was ik ook een meisje dat liever een jongetje had willen zijn maar tegenwoordig ben ik een heterosexuele vrouw die best ook wel rokken en jurken draagt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

11-06-2011 om 13:18

Latente lesbische neigingen?

Pff fijn zo'n dwingende stiefvader. Ik dacht dat de tijd toch wel voorbij was dat we dachten dat eventuele homosexualiteit door opvoeding te onderdrukken was. Laat dochter lekker aandoen wat ze leuk vindt en laat haar lekker zijn wie ze is.

Vic

Vic

11-06-2011 om 14:39

Meningen? ervaringen?

Je wilt weten of het dragen van broeken inderdaad kan leiden tot homoseksualiteit? Serieus?
Ik heb wel een beetje een idee van hoe deze stiefvader in elkaar zit (je bent toch wie ik denk dat je bent?). Hij heeft aparte ideeën hoor.

Jemig

nou wat een lastig type, die man dan hè. En wat dan nog, wat is er mis met lesbisch zijn. Ja zoiets zou ik zeggen. Ik vind het wel leuk dat mijn dochter naast de meisjes kleding ook stoerdere kleding draagt, ze mag uitzoeken wat ze wil en zolang het niet ordinair is vind ik het prima.

Ik zou zelf trouwens niet gediend zijn van een 7 jarige dochter die aan mijn borsten friemelt.

Mona

Mona

11-06-2011 om 15:31

Hahaha welnee!

Goh dat had ik kunnen zijn, tot mijn 12e had ik kort haar, droeg alleen maar jongenskleding en wilde ook het liefst een een jongetje zijn. (ik had alleen maar neven, broers, en buurjongens, weinig meisjes in de buurt dus) op school zag ik wel meisjes, maar daar had ik niets mee. Ik hield van hutten bouwen, met auto's spelen en crossfietsen. Met mijn moeders borsten heb ik ook wel gefrunnikt toen ik nog wat jonger was, ik denk dat ik ook wel 6 of 7 was. Ik kan me nog herinneren dat ik het een soort grappige 'puddinkjes' vond, je kon ze zo leuk laten wiebelen. Totáál geen sexuele gevoelens zaten daarbij hoor.
Enfin, toen in in de brugklas kwam was het jongen-zijn ineens over. Ik ging mijn haar laten groeien en langzaamaan meisjes kleding dragen. Ik ben nu gewoon getrouwd ben op en top vrouw en heb niets met lesbisch zijn (alhoewel daar niets mis mee is natuurlijk) qua kleding draag ik nog steeds niet graag jurken en rokken maar wel mooie broeken en hakken en van stoere kleding hou ik nog steeds.

Hibiscus

Hibiscus

11-06-2011 om 15:35

Lekker laten

Laat dat kind lekker dragen wat ze wil. Dat ze aan je borsten zit bij het knuffelen zou ik niet prettig vinden, maar dat is persoonlijk.

Hibicus

Mona

Mona

11-06-2011 om 15:40

Nog even

Jurken en rokken dragen; vroeger liet ik me door mijn moeder ook wel eens overhalen om een jurk aan te trekken. Of soms MOEST het ook, met kerst of mijn verjaardag ofzo. AF-SCHU-WE-LIJK vond ik dat. Ik voelde me er totaal niet fijn in, in die meisjes kleding.
Laat haar gewoon, ze voelt zich wellicht helemaal niet gelukkig in die meiden dingen. Ik denk dat het beter is voor haar zelfvetrouwen om te kunnen zijn wie ZIJ is, ookal is het anders dan anders. Ik zou me alleen bemoeien met haar kleding in de vorm van dat het niet te koud is in de winter of te warm in de zomer. Verder moet het schoon zijn en redelijk matchen bij elkaar. (als voorbeeld, mijn dochter had een klasgenootje die het echt helemaal zelf mocht bedenken en die dan een zomerrokje met dikke maillot en balletschoentjes aandeed in de winter. Tja...dat zou me iets te ver gaan, maar een beetje inbreng van haarzelf en van mama is denk ik niet verkeerd.

Het gaat niet om de kleding

het gaat niet alleen om de kleding. er zijn zat meisjes die jongensachtig zijn.

maar ik vind het een raar punt dat je zegt dat ze graag aan je borsten zit. al zou ze later lesbisch blijken te zijn,dan zit je toch als 7 jarige niet aan de borsten van je moeder? dat heeft daar niets mee te maken.

mijn zoons zijn tot nu toe hetero maar zitten ook niet aan mijn borsten hoor.

Mona

Mona

11-06-2011 om 18:05

Deed ik ook

Nou ja dan en bik dus zeker raar Ik kan me nog herinneren dat ik vaak op zondag ochtend bij mijn ouders in bed mocht liggen en ik inderdaad wel aan de borsten van mijn moeder zat. Vond ik een grappig gezicht die wiebelende dingen. Verder zat er niets achter en zat ik de rest van de week niet constant aan haar borsten hoor. Ik denk dat dochter het een knus gevoel geeft, zeker als ze t/m haar 3e borstvoeding heeft gekregen. Je zou het natuurlijk wel langzamerhand kunnen gaan afbouwen dat gefriemel...
Ik kan me herinneren dat ik zelf een tijd op een kinderclub heb gewerkt, toen was ik 18 /19 jaar en daar was een meisje van ongeveer 6, die als ze op schoot kroop ook meteen aan je borsten begon te zitten. Uiteraard was ik daar als 18 jarige niet van gedient dus haalden we gauw die handjes uit je trui, maar dat was ze denk ik gewend van thuis ofzo, een gezellig knuffelmoment vermoed ik. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het dus vaker voorkomt.

koentje

koentje

12-06-2011 om 15:08

Een kind van 7

moet nodig leren dat ze niet aan iemands borsten zit te frunniken. Dat is niet een kwestie van persoonlijke smaak; dat hoort gewoon bij de opvoeding.

En wat die kleding betreft...... pffff wat een vent. Dat je daar serieus op in gaat!

Een kind van 7

Mag aan mama's borsten zitten zolang mama dat OK vindt. En volgens mij wordt een mens daar niet lesbisch van.
Is stiefpapa misschien jaloers omdat ie zelf liever aan die borsten zit? En heeft ie dan zelf misschien ook latente neigingen of zo?

Marcb

Marcb

12-06-2011 om 20:35

Zou me er weinig van aantrekken.

Gewoon laten doen wat ze doen wil.

Afgezien wat men er ook van zou mogen denken, kinderen 'ontwikkelen' geen homosexualiteit. Daarbij, deden ze het wel, wat zou dat dan nog.

Als dat kind zich zo wil kleden en zich daar happy bij voelt zou ik het gewoon zo laten.

Misschien een cursusje voor de stiefvader in kwestie? Klinkt mij een beetje in de oren dat die meer hulp nodig heeft dan jouw dochter.

Ik zou me er verder niet druk over maken.

Marc

Tomboy

Tomboy

12-06-2011 om 21:14

Borsten

Bij anderen doet ze het niet, aan borsten zitten, haar schaamtegevoel is in die zin prima ontwikkeld. Misschien lok ik het ook wel zelf een beetje uit, ik slaap vaak topless en als dochterlief 's ochtends in mijn bed kruipt ben ik vaak nog te lui/slaperig om even een hemd aan te trekken. Enfin, na honderd keer nee zeggen zal het kwartje wel vallen.

Blij te lezen dat eigenlijk iedereen het met me eens is, ook ik geloof niet dat kleren e.d. doorslaggevend zijn voor het ontwikkelen van iemands seksuele identiteit.

koentje

koentje

13-06-2011 om 11:39

Dirks mama

mag een kind van 7 ook aan papa's piemel zitten zolang papa dat oke vind dan?

Primavera

Primavera

13-06-2011 om 12:26

Tuurlijk, het komt door de borstvoeding

Jahoor, tuurlijk het komt door de lange borstvoeding. Heel gek maar als kinderen geen opvolgmelk krijgen maar moedermelk direkt uit de borst dan lopen de meisjes door het langere contact met de borsten kans om Lesbiennes te worden terwijl de jongens juist weer sneller op mannen vallen. Levensgevaarlijk die borsten, daar moet je je kind zo snel mogelijk van afwennen. )))))))))
Goed even serieus. Ik denk dat je kind de borsten gewoon nog ziet als een soort troostdoekje, knuffelbeest what ever. Meer genegenheid tot iets heel veiligs ipv seksueel. De vergelijking met een piemel is dan ook niet te trekken.
Zelf heb ik ook lang borstvoeding gegeven. Na het stoppen daarmee waren de kinderen inderdaad nog aangetrokken tot mijn borsten, maar dat heb ik met zachte hand ontmoedigd omdat ik dat zelf niet prettig vond.
Groeten Primavera

margje van dijk

margje van dijk

13-06-2011 om 12:35

Ach jongens

Mijn kinderen hebben respectievelijk 3, 4 en 5 jaar borstvoeding gehad, de laatste jaren alleen 's ochtends vroeg in mijn bed. Daarbij kwamen ze schaamteloos aan mijn borsten. Ook jaren nadat ze gestopt waren kwamen ze nog steeds bij mij in bed liggen en mijn borsten voelen. Ik kan me geen scenario indenken waarbij dit onwenselijk zou zijn, zolang ik dat zelf OK vond. Geen kind heeft bij mijn weten ooit de neiging gehad aan de borsten van een andere vrouw te zitten, dus dat verband is er absoluut niet persé. Papa's piemel is een volslagen ander apparaat en heeft er ook niets mee te maken, ik heb ze tenslotte ook niet geleerd om met hun vingers in mijn poepgat of tussen mijn tenen te zitten.

Tjongejongejongejonge, wat verbaas ik me over de starter van dit draadje, maar niet minder over de reacties die suggereren dat een kind het verschil tussen 'mijn en dijn' niet weet als het wel eens aan de borsten van zijn moeder komt.

Om me zwak uit te drukken: het lijkt me sterk.

Margje

Tomboy

Tomboy

13-06-2011 om 14:55

Dank voor de reacties.

Heb hem vandaag verteld dat ik door jullie in mijn mening wordt bevestigd dat er niets aan de hand is en dat niemand van het forum ook maar iets in zijn standpunt ziet. Antwoord: "De mening van een stelletje anonieme forumdeelnemers vind je dus kennelijk belangrijker dan wat je eigen vent vindt." Zucht...

Koentje

"mag een kind van 7 ook aan papa's piemel zitten zolang papa dat oke vind dan? "

Ja hoor, dat mogen ze als ze daarvoor minstens 3 jaar daar aan gedronken hebben.

Men o men, wat is DAT nou weer voor een oerstomme vergelijking????

Met een piemel plas je, uit een borst drink je. Nog al een verschil lijkt me.

Als de eigen vent

Er zulke idiote ideeën op na houdt, tja, dan zou ik dat inderdaad niet belangrijk vinden. Laat ie maar eens uitleggen hoe het zit dan. En vooral ook uitleggen dat ie NIET jaloers is.

Ah joh, laat 'm gewoon dit draadje lezen. Ik wil het hem ook nog wel buiten de anonimiteit zeggen hoor.

Je kan niet opvoeden tot lesbiënne

Al voor de geboorte is in de hersenen vastgelegd of je in aanleg hetroseksueel of homoseksueel bent. Of je je een jongen of meisje voelt ook. Daar verander je als opvoeder helemaal niks meer aan.

Het is ook een rare gedachtegang dat een meisje dat zich jongensachtig kleedt, later lesbisch zou worden. Dat berust vast op het vooroordeel dat lesbische vrouwen mannelijk gedrag en uiterlijk zouden hebben. Lesbische vrouwen komen in net zoveel soorten en smaken als hetrovrouwen.

Vriendinnetje van dochter wordt opgevoed door haar twee moeders. Tot een jaar of 8 liep ze het liefst in jongenskleding (incl. jongensonderbroeken). De vooroordelen van mensen uit de omgeving waren niet van de lucht. Nu is ze 12, reuzetrots op haar borsten en zijn verliefdheden op jongens niet van de lucht. Je kan er op 7-jarige leeftijd echt nog niets van zeggen welke kant het opgaat, bovendien heb je geen invloed op de seksuele oriëntatie van je kind.

Gelukkig zie jij dat ook zo, nu je partner nog!

skik

Jip

Jip

15-06-2011 om 06:56

Ach nee joh

Volgens mijn moeder krijg je dat van hormoonspuiten. Want mijn nichtje heeft die vroeger gehad en ze is nu lesbisch........
(mijn man heeft ze ook gehad dus ik ben met een homo getrouwd.....)

Je bent het of niet, verander je niks aan.

Bellefleur

Bellefleur

15-06-2011 om 08:28

Tomboy,

Misschien kun je je man hiermee overtuigen: in de jaren 90 heeft dr. Swaab de resultaten van een onderzoek gepresenteerd, waarin stond dat je door middel van hersenscans kan zien of iemand homo is of niet. Is er dus niets aan te veranderen, het is in de hersenen vastgelegd. Net zoals links- of rechtshandig zijn. Mijn ervaring is dat mannen vaker met wetenschap dan met gezond verstand te overtuigen zijn . Overigens zou ik ook niet zo gauw van mening door veranderen als mijn partner met een stelletje anonieme forumdeelnemers op de proppen zou komen...

Tomboy

Tomboy

15-06-2011 om 16:14

Izar en bellefleur

Izar, ik ben het helemaal met je eens dat je niet eens zou moeten willen dat je kind hetero is. De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat je kind dan geen last heeft van homohaters, subtiele discriminatie en andere ongein.

Bellefleur, hij weet dat niet alleen anonieme forumdeelnemers het met me eens zijn maar ook mijn vriendinnen en familieleden. Nu zijn die nogal progressief dus nogal subjectief. Zelf zal hij best vrienden hebben die het juist met hém eens zijn en mij een onverantwoordelijke moeder vinden.

De discussie is inmiddels zó hoog opgelopen dat ik diep in mijn hart heb besloten dat ik uit elkaar wil (moet het hem nog zeggen, hik tegen het slecht-nieuws-gesprek aan). Hij heeft wel meer rare ideeën over kinderopvoeding, ik voel me er steeds minder lekker bij. Het welzijn van mijn kind gaat vóór.

Bellefleur

Bellefleur

16-06-2011 om 09:25

Izar, tomboy

Wat ik bedoel met mijn verwijzing naar dr. Swaab, is dat het juist geen afwijking is. Maar iets wat voorkomt. Net zoals links- of rechtshandig. Dus niet iets wat besmettelijk, ziekelijk is.
Overigens valt het me op dat de harde scheidslijn tussen homo/hetero aan het vervagen is. Iemand die al jaren een homorelatie had is nu een heterorelatie aan gegaan, en andersom. Het is net alsof er weer een taboe aan het verdwijnen is. Terwijl daarbuiten homo's juist weer meer worden gediscrimineerd.
Tomboy, wat verdrietig voor je dat deze discussie zo hoog oploopt. Heel veel sterkte.

Tirza G.

Tirza G.

16-06-2011 om 14:15

Misschien

Gaat het ons (als de soort mens) eindelijk lukken om op een méns verliefd te worden ipv op een man of vrouw. Biseksueel: ideaal. En ook zo enorm veel keuze
Tomboy: sterkte. Dit zijn geen leuke dingen.

Tirza

Tirza

Zo zie ik het eigenlijk gewoon. Men wordt verliefd op een persoonlijkheid. De seksuele aantrekkingskracht speelt daar natuurlijk een rol bij. Ik heb me nog nooit lichamelijk tot een vrouw aangetrokken gevoeld, maar ik sluit echt niet uit dat me dat eens zou kunnen overkomen. In het begin heb ik me trouwens ook niet tot mijn huidige vriend aangetrokken gevoeld, maar toen ik verliefd op hem werd is dat wel veranderd

Muizemeis

Muizemeis

16-06-2011 om 21:19

Ja en nee

Ik wilde vroeger ook altijd een jongen zijn en droeg vaker broeken dan rokken. Verder klom ik in bomen en sprong ik over sloten, ging ''snachts vissen etc etc. Toch een heel erg heterovrouw geworden, dus in dat opzicht nee ik denk het niet
Bij ons op school loopt een jongetje rond en die droeg al heel jong rokken en jurken en mocht dat van zijn ouders. Aan een kant mooi aan de andere kant heeft dat denk ik heel veel bij met ontwikkeld. Ik vraag me bij dit kleutertje van 4 af in hoeverre hij dit van nature heeft en in hoeverre het gestimuleerd is.
Muizemeis

Mijn zoontje wordt vast later een echte dekhengst

hij is zes en laatst aaide hij plotseling over de onderkant van mijn borst en zei: 'Lekker zacht en rond.' Jonge geleerd...

Dat er nog mensen zijn met zulke ideeën! Wonen jullie trouwens in Nederland? Ik heb een tijd in Italië gewoond en was gechoqueerd over hoeveel mensen vonden dat homo's enge viezerds waren.

Dan moet ik mij ook zorgen maken

Mijn zoontje wilde een K3 jurkje (zo eentje met die regenboog erop) voor zijn verjaardag. Ik vertelde dat aan iemand en die ging er echt serieus op in en zei: ik ken ook iemand met zo'n genderkind??? Naja...

Hij is dol op roze, K3 en Dora.. maar ook op auto's, dino's, etc. Who cares? Tijd zal het leren en het maakt mij ook niks uit maar ik geloof niet dat je homo's of lesbo's kunt kweken.

Suz@nne

Suz@nne

19-06-2011 om 13:26

Italie (o.t.)

Ik ken een Italiaan die naar Nederland is "gevlucht" vanwege de bekrompen menatliteit daar. Hij vertelde me o.a. dat de gemiddelde moeder liever een kind heeft die junk is, dan een homo.
Tss..
Hij komt uit Rome trouwens, dus dat is redelijk zuidelijk. Wie weet gaat het in het noorden meer de goede kant op!

Primavera

Primavera

19-06-2011 om 18:20

Italië (ook ot)

Ach, ook in Italië vernadert de boel langzaam aan, ze hobbelen alleen zoals gewoonlijk bij dit soort dingen op een tiental jaren afstand achter Nederland aan.
Dolce & Gabbana, twee beroemde italiaanse ontwerpers zijn al tijden lang opelijk homoseksueel en het merk verkoopt uitstekend.
De Premier is verder duidelijk op z'n retour. Bij de laatste gemeenteverkiezingen verloor zijn partij als nooit ter voren en het referendum waar hij tegen was heeft bij de normaal niet stemmende Italianen zoveel stemmen opgeleverd dat dat ook een geweldige nederlaag is geworden. Als er NU verkiezingen zouden worden gehouden dan lag hij eruit. De vraag is of hij het tot het einde van z'n mandaat gaat halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.