Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
amar

amar

22-10-2008 om 18:48

Oude omafiets of mountainbike

Hier woedt een heftige discussie wat nou beter is: een oude omafiets of een mountainbike. Zoon wordt binnenkort 11, en ziet vriendjes 'heerlijk' fietsen op die omafietsen, maar ook ziet hij stoere mountainbikes, waarop je goed kan crossen.
Hij heeft eerder een mountainbike gehad, maar die mankeerde snel van alles. Dat ligt waarschijnlijk aan zijn eigen nonchalance, en misschien ook wel aan het merk mountainbike .
Hij heeft zijn fiets het meest nodig voor 'crossen', d.w.z. snel heen en weer naar school, naar sport e.d..
Welke ervaringen hebben jullie, en welk merk kunnen jullie aanraden?
dank voor jullie reakties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

22-10-2008 om 19:20

Omafiets

Mijn zoon van 14 heeft nu ruim 2 jaar een omafiets. De eerste werd al na 2 maanden gesproken, de vervangende fiets had al na een maand of 3 een reparatie van 70 euro nodig. Hij fietst nog en daar is alles mee gezegd. Maar mijn zoon hoeft er nog geen 5 minuten mee te fietsen naar school en naar de voetbal dus ik vind het wel prima.

Dit was een niet al te dure fiets, 250 euro.

Saartje

Saartje

22-10-2008 om 21:23

Beiden

Hoi amar

maar zoon heeft allebei maar gaat op de omafiets naar school en sport. Op de lagere school gebruikte hij de mountainbike ook nog voor sport maar nu nog alln om te mountainbiken, omafietsen fietsen lekkerder volgens hem.

groet

Saar

Omafiets

Zoon (13) heeft aan het eind van groep 8 een omafiets gekregen. Fiets daarmee naar school (nog geen 5 minuten) en naar sport en waar hij verder nog naartoe moet. De mountainbike is hier uiteindelijk verkocht, want die stond alleen maar stof te happen in de schuur.

Ook als hij 5 kilometer verderop moet zijn, is dat geen probleem met de omafiets. Die fietsen inderdaad heerlijk (spreek ik ook uit eigen ervaring).

Emmalynn

amar

amar

22-10-2008 om 22:36

Omafiets

ik ben geloof ik nog van een vorige generatie omafietsen, en die fietsten toen (20 jaar geleden) helemaal niet zo lekker. Dus ik kon me niet voorstellen dat ze zo lekker fietsen, realiseer ik me nu opeens.
Ik ga toch maar eens goed kijken naar die omafietsen,er kan veel veranderd zijn!!

Maylise

Maylise

22-10-2008 om 23:54

Hier mountain bike

Mijn zoon van 15 is hier thuis een van de weinige regelmatige fietsers en hij heeft een mountain bike waar hij zich mee naar school begeeft. Hij is er tevreden mee. Ik ben er niet dol op persoonlijk, ik vind zo'n oma fiets veel lekkerder fietsen. Het is wat comfortabeler. Zoon vindt zijn mountainbike fijn wat veel versnellingen (ja, echt nodig in Nederland ) en waarschijnlijk wat stoerder. Hij fietst ongeveer 3 à 4 km naar school ermee en daarnaast naar andere activiteiten.
Mijn zoontje van 9 wil ook een mountain bike. Op dit moment heeft hij een crossfiets dus dat is alleen handig in de buurt en om natuurlijk mee te crossen. Dat is ook waar hij het voor gebruikt. Voor echt ergens heen fietsen is dat ding niet handig. Ik denk dat als hij met zijn verjaardag nog steeds een mountain bike wil ik hem er een geef. Zo'n crossfietsje is ook niet handig als hij straks op de fiets wat verder dan onze wijk wil want wat je kan er niet echt ver mee geraken.

Maylise

Roos

Roos

23-10-2008 om 11:29

Omafietsen van nu

De omafietsen van nu, die je overal ziet van zo rond de 150 euro, zijn niet te vergelijken met die van vroeger hoor. Zoon heeft er een, en echt stevig is hij niet te noemen. Voor een keer een lange afstand kan natuurlijk best, maar als er structureel langere afstanden mee gefietst moeten worden zou ik het niet aanraden.
Roos

Roos

Roos

23-10-2008 om 11:30

Er zijn wel goede omafietsen te koop, nog steeds. Maar daar betaal je uiteraard een stuk meer voor dan de 150 euro waar ze nu voor weg gaan.

Oma-fiets van 400 euro

hier heeft oudste al 3 jaar een omafiets van 399 euro om precies te zijn. een gazelle. en ze fietst er lange afstanden mee....(14 kilometer per route, heen en terug=28km). hij gaat wel elke zomervakantie in 't grote onderhoud. dat kost meestal wel zo'n 50 euro aan vervangende onderdelen...maar dat lijkt me ook niet verbazingwekkend gezien de afstanden die er mee afgelegt worden en de manier waarop de gemiddelde tiener ermee omgaat...(niet als moeders staat te kijken, maar om de hoek wel). afgelopen zomer moest er een nieuwe ketting op (doorgesleten) en 2 nieuwe binnen en buitenbanden. tsja heeft zo'n fiets dan schuld? de fiets van vriendin (die dagelijks meefietst) was 800 euro een échte volwassenfiets (zoals de mijne) en moest ongeveer netzoveel qua onderhoud. het enige nadeel is dat ie geen versnellingen heeft en met wind tegen is dat wel 's lastig. maar ze wilde 'm toen zelf en versnellingen worden ook snel kapot getrokken op school hoor ik her en der.
groeten albana

Lute

Lute

27-10-2008 om 22:43

Omafiets met versnellingen

tja, dat was ook mijn twijfel, die versnellingen. Koop je een omafiets mét versnellingen dan ben je volgens mij het dubbele kwijt en dat vind ik toch een flinke hap(=ongeveer 700,=). Maar of ze de versnellingen echt nodig hebben? Mijn kind fietst iedere dag 24 km.

Faith

Faith

29-10-2008 om 11:39

Wel versnellingen

WIj zijn gegaan voor een niet al te dure(b-merk) fiets, met drie versnellingen. Nu heb ik spijt van dat we niet een stoerdere en robuustere fiets hebben gekozen. Maar voor onze andere zoon gaan we niet voor een nieuwe, het is echt zonde wat er na een paar jaar van overblijft op die middelbare scholen! Wel heb ik er spijt van dat er niet meer versnellingen op zitten. Zoon fiets toch maar elke dag 26 km door weer en wind. Met wat meer versnellingen was dat vast prettiger, Ik heb nu zelf een tweedehands giant met 21 versnellingen, fiets echt heerlijk! Faith

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.