Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oudste zo boos bij voetballen

hallo,

Graag wat tips voor wie ze heeft. 

Mijn oudste zit sinds een tijdje op voetbal. Hij is vrij gedreven en heeft een goede conditie (heeft ie van z'n pa  ). Hij is de oudste van zijn afdeling, en dat maakt natuurlijk ook nogal wat uit op 6 jarige leeftijd qua fysieke kracht e.d.
De eerste wedstrijden verliepen goed, en zijn team won regelmatig. Maar de laatste weken zijn de tegenstanders wat sterker en worden de meeste wedstrijden verloren.

Mijn zoon kan hier erg slecht mee omgaan. Hij wordt boos en verdrietig, gaat zeggen dat hij heel slecht is en roept ook dingen als dat de rest van het team het niet goed genoeg doet. Ik vind dat heel erg, en voel dan ook wel enige schaamte. Hij gaat huilen tijdens de wedstrijden, of loopt soms zelfs naar de kant om niet meer mee te doen. 
Nu is het ook wel zo dat hij al best een beetje inzicht heeft en ook goed kan rennen, probeert over te spelen etc.
Een aantal kinderen in zijn team zijn (nog) wat dromerig, of hebben het spel nog niet zo door, en zijn vooral blij de bal een keer te raken. Wat natuurlijk helemaal prima is, het zijn nog hele jonge kinderen die met gestart zijn met teamsport.
Ik merk dat mijn zoon zich enorm irriteert dat de andere kinderen nog niet zo 'gedreven' zijn. Ik weet soms niet zo goed wat ik ermee moet. Ik probeer hem uit te leggen dat iedereen zijn best doet op z'n eigen manier. En dat verliezen natuurlijk niet zo leuk is, maar dat het er wel bij hoort. En de komende weken is het nog zoals het is. Waarschijnlijk stroomt mijn kind na de winterstop door naar een hogere leeftijdscategorie. Ik hoop dat dat ook al iets oplost. Maar tegelijkertijd zal hij ook moeten leren om zijn boosheid niet zo vrij te laten lopen. Iemand ervaringen? En tips?


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-11-2021 om 14:54

Wat zegt de trainer ervan?

OrganicDeer76

OrganicDeer76

13-11-2021 om 15:05

Ik lees dat je uitlegt dat verliezen niet zo leuk is. Kort door de bocht zou mijn antwoord zijn : joh kop op verliezen hoort erbij. Klaar! Niet een heel verhaal er van maken. 
Maar goed dat ben ik en ik kan slecht tegen kinderen die zo doen. Bij mijn eigen kinderen ook zo gedaan. Je verliest of je wint. Klaar. Dat is het spel. Je hebt je best gedaan en volgende keer beter.
Als je zoon dit blijft doen incl weglopen zou ik waarschuwen dat het de laatste keer is en de volgende keer doet hij niet mee. 
Snap je schaamtegevoel goed. 

Ik denk inderdaad dat de trainer hier ook wel wat tijd aan besteden kan. Mijn zoontje kon nog niet zo goed voetballen op die leeftijd en was dan best verdrietig als hij op zijn kop kreeg van andere kindjes omdat het niet goed was gegaan. Misschien kan je dat eens bespreken met hem, in een voorbeeldje,' stel dat jij je best doet en het gaat niet goed met de bal' dan zou je het toch ook niet leuk vinden als (en dan een voorbeeld wat hij doet) ..tegen je zegt? 
En ik neem aan dat hij ook wel eens een echte wedstrijd op tv ziet? Dan kan je ook eens aangeven dat de verliezende partij gewoon sportief blijft meespelen en niet boos aan de kant gaat zitten.
Maar goed, hij is nog klein, je hoort het vaker bij spelletjes, dat kinderen (nog) niet goed tegen hun verlies kunnen, misschien kan je het ook eens oefenen thuis, waarbij jij van hem wint en kijken hoe hij daar dan mee omgaat.(en bijsturen op dat moment)

Paar tips: 
* Leg hem uit dat als hij goed genoeg is dat dat wel gezien wordt en hij na de winter of na de zomer in een team komt met meer jongens van hetzelfde niveau. Eerst weet je niet welk niveau iedereen heeft dus het eerste jaar is een beetje kijken
* Vertel hem dat als hij zo doet ze hem niet zo makkelijk in een beter team gaan plaatsen. Hij moet juist laten zien dat hij ook kan omgaan met teamgenoten die niet zo zijn als hij. 
* Vertel hem dat hij zijn teamgenoten kan helpen door goed vrij te staan zodat ze de bal aan hem kwijt kunnen zodat hij kan proberen om het af te ronden. 
* Vertel dat hij veel meer leert van verliezen dan van (veel te makkelijk) winnen. Winnen is leuk maar als je blijft winnen (ook later als team) speel je het volgende halve jaar tegen sterkere tegenstanders. Juist omdat je er dan wat van kan leren. Er is geen bal aan om een spel of sport te doen tegen tegenstanders die veel minder goed zijn. Probeer te vergelijken met een spelletje: het is niet leuk om een spel te winnen van je kleine broertje of zusje die het spel niet goed begrijpt. Het is voor papa niet leuk om een spel voor 12 jaar en ouder te spelen tegen hem. 
* Leg hem vooral goed het systeem uit van elk half jaar hoger of lager spelen als je veel wint of verliest en dat alle wedstrijden winnen betekent dat ze jouw team niet goed hebben ingedeeld, niet dat jij zo goed bent. Andersom geldt dat ook als je alles verliest ben je niet slecht als team maar is jouw team niet goed ingedeeld. 

Complimenteer hem als hij goed vrij loopt, aardig is tegen zijn teamgenoten, hen complimentjes geeft als ze het goed doen en negeer huilen en mopperen. Zeg dan ook duidelijk dat je hier niet op gaat reageren omdat hij weet waarom (dat leg je dus vooraf uit). 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-11-2021 om 15:21

_Anoniem_ schreef op 13-11-2021 om 15:09:

Ik denk inderdaad dat de trainer hier ook wel wat tijd aan besteden kan. Mijn zoontje kon nog niet zo goed voetballen op die leeftijd en was dan best verdrietig als hij op zijn kop kreeg van andere kindjes omdat het niet goed was gegaan. Misschien kan je dat eens bespreken met hem, in een voorbeeldje,' stel dat jij je best doet en het gaat niet goed met de bal' dan zou je het toch ook niet leuk vinden als (en dan een voorbeeld wat hij doet) ..tegen je zegt?
En ik neem aan dat hij ook wel eens een echte wedstrijd op tv ziet? Dan kan je ook eens aangeven dat de verliezende partij gewoon sportief blijft meespelen en niet boos aan de kant gaat zitten.
Maar goed, hij is nog klein, je hoort het vaker bij spelletjes, dat kinderen (nog) niet goed tegen hun verlies kunnen, misschien kan je het ook eens oefenen thuis, waarbij jij van hem wint en kijken hoe hij daar dan mee omgaat.(en bijsturen op dat moment)

Hier pakt de trainer het op, mn zoon heeft zelfs een hele training voor straf niet mee mogen doen omdat ie een ander kindje gemept had.

Suusje. schreef op 13-11-2021 om 15:17:

Paar tips:
* Leg hem uit dat als hij goed genoeg is dat dat wel gezien wordt en hij na de winter of na de zomer in een team komt met meer jongens van hetzelfde niveau. Eerst weet je niet welk niveau iedereen heeft dus het eerste jaar is een beetje kijken
* Vertel hem dat als hij zo doet ze hem niet zo makkelijk in een beter team gaan plaatsen. Hij moet juist laten zien dat hij ook kan omgaan met teamgenoten die niet zo zijn als hij.
* Vertel hem dat hij zijn teamgenoten kan helpen door goed vrij te staan zodat ze de bal aan hem kwijt kunnen zodat hij kan proberen om het af te ronden.
* Vertel dat hij veel meer leert van verliezen dan van (veel te makkelijk) winnen. Winnen is leuk maar als je blijft winnen (ook later als team) speel je het volgende halve jaar tegen sterkere tegenstanders. Juist omdat je er dan wat van kan leren. Er is geen bal aan om een spel of sport te doen tegen tegenstanders die veel minder goed zijn. Probeer te vergelijken met een spelletje: het is niet leuk om een spel te winnen van je kleine broertje of zusje die het spel niet goed begrijpt. Het is voor papa niet leuk om een spel voor 12 jaar en ouder te spelen tegen hem.
* Leg hem vooral goed het systeem uit van elk half jaar hoger of lager spelen als je veel wint of verliest en dat alle wedstrijden winnen betekent dat ze jouw team niet goed hebben ingedeeld, niet dat jij zo goed bent. Andersom geldt dat ook als je alles verliest ben je niet slecht als team maar is jouw team niet goed ingedeeld.

Complimenteer hem als hij goed vrij loopt, aardig is tegen zijn teamgenoten, hen complimentjes geeft als ze het goed doen en negeer huilen en mopperen. Zeg dan ook duidelijk dat je hier niet op gaat reageren omdat hij weet waarom (dat leg je dus vooraf uit).

Uh, suusje. Dat kan je nooit zeggen. Hij is 6 jaar en de oudste dus hij speelt waarschijnlijk in de speelt in de 06 of o7 waarschijnlijk. Kaboutervoetbal dus met onderlinge partijtjes. Geen knvb indeling per half jaar. Heel vaak wordt er dan nog niet geselecteerd op niveau want kinderen ontwikkelen zich razendsnel.

Ga in elk geval geen toezeggingen doen over voetballen in een beter team. En kinderen van 5-6-7 jaar door een teamgenoot Laten uitleggen dat ze vrij moeten staan dat werkt niet zo goed. Laat het aan de trainers over. 

En TS hou er ook rekening mee dat lang niet alle kinderen geschikt zijn voor een teamsport. Ook goede kinderen niet. Het zit nou eenmaal wel eens tegen. Ook kunnen er altijd kinderen in een team zitten die minder goed zijn of juist veel beter. 

Mijn zoon is vorig jaar als laatste afgevallen voor het eerste selectieteam. Hij speelt nu in het tweede selectieteam en daarin is hij een van de beste. En ja, dat is soms frustrerend. Ik ga hem echt niet toezeggen dat hij vast wel in het andere team komt. Dat weet ik namelijk niet. Dit is zijn team en hij zal het ermee moeten doen. 

Saga

Saga

13-11-2021 om 16:01 Topicstarter

Keetie schreef op 13-11-2021 om 15:05:

Ik lees dat je uitlegt dat verliezen niet zo leuk is. Kort door de bocht zou mijn antwoord zijn : joh kop op verliezen hoort erbij. Klaar! Niet een heel verhaal er van maken.
Maar goed dat ben ik en ik kan slecht tegen kinderen die zo doen. Bij mijn eigen kinderen ook zo gedaan. Je verliest of je wint. Klaar. Dat is het spel. Je hebt je best gedaan en volgende keer beter.
Als je zoon dit blijft doen incl weglopen zou ik waarschuwen dat het de laatste keer is en de volgende keer doet hij niet mee.
Snap je schaamtegevoel goed.

Zoals jij het zegt doe ik het eigenlijk ook. Dat verliezen erbij hoort. Verder zeg ik er niet zoveel van. 

Ik ben inderdaad ook zo ver dat ik hem volgende keer van het veld haal (ben zelf leider en er is niet echt een trainer. Ze trainen met een grote groep kinderen met 6 trainers ofzo en ze gaan dan uiteen in kleinere groepjes, niet persé met het team waarmee je op de zaterdagen voetbalt). Maar ik weet dus niet of dat een goed idee is.  Hij kan thuis met spelletjes ook niet goed tegen zijn verlies en van de juf op school hoor ik het ook.

Toevallig liep er vandaag wel een trainer van een ander team op het veld, waarvan mijn zoon dus ook training krijgt en die sprak hem er wel op aan na de wedstrijd. Hopelijk heeft dat geholpen.


Saga

Saga

13-11-2021 om 16:07 Topicstarter

_Anoniem_ schreef op 13-11-2021 om 15:09:

Ik denk inderdaad dat de trainer hier ook wel wat tijd aan besteden kan. Mijn zoontje kon nog niet zo goed voetballen op die leeftijd en was dan best verdrietig als hij op zijn kop kreeg van andere kindjes omdat het niet goed was gegaan. 


En ik neem aan dat hij ook wel eens een echte wedstrijd op tv ziet? Dan kan je ook eens aangeven dat de verliezende partij gewoon sportief blijft meespelen en niet boos aan de kant gaat zitten.
Maar goed, hij is nog klein, je hoort het vaker bij spelletjes, dat kinderen (nog) niet goed tegen hun verlies kunnen, misschien kan je het ook eens oefenen thuis, waarbij jij van hem wint en kijken hoe hij daar dan mee omgaat.(en bijsturen op dat moment)

Tav dat eerste; eigenlijk is mijn kind meestal wel complimenteus richting anderen. Totdat ze op achterstand staan of ze verliezen. Dan neemt de frustratie de overhand. Hij weet zeker dat dat niet helpend is, maar hij doet het dan toch.  

Dat tweede heb ik toevallig vandaag thuis ook nog even kort benoemd. Vanavond kunnen we mooi meteen kijken hoe dat gaat 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

13-11-2021 om 16:07

Saga schreef op 13-11-2021 om 16:01:

[..]

Zoals jij het zegt doe ik het eigenlijk ook. Dat verliezen erbij hoort. Verder zeg ik er niet zoveel van.

Ik ben inderdaad ook zo ver dat ik hem volgende keer van het veld haal (ben zelf leider en er is niet echt een trainer. Ze trainen met een grote groep kinderen met 6 trainers ofzo en ze gaan dan uiteen in kleinere groepjes, niet persé met het team waarmee je op de zaterdagen voetbalt). Maar ik weet dus niet of dat een goed idee is. Hij kan thuis met spelletjes ook niet goed tegen zijn verlies en van de juf op school hoor ik het ook.

Toevallig liep er vandaag wel een trainer van een ander team op het veld, waarvan mijn zoon dus ook training krijgt en die sprak hem er wel op aan na de wedstrijd. Hopelijk heeft dat geholpen.


Misschien dat dat idd helpt. Ik hoop het voor je! Succes ermee 🌸

Wanneer kinderen in mijn les andere kids af gaan kraken / uitlachen / boos worden omdat de ander iets niet kan oid maak ik daar heel snel korte metten mee. Dat doen we hier niet. 
Afhankelijk van het kind en de situatie spreek ik ze eerst aan, leg kort uit hoe of wat (tijdens de les heb ik echt geen tijd voor een pedagogisch verantwoord gesprek) en geef direct aan welke consequenties er aan dat gedrag zitten. Blijft het kind bezig tijdens diezelfde les? Dan zijn de consequenties voor hem / haar / hen. En misschien zelfs voor de hele groep. Niet leuk, maar groepsdruk kan soms een prima middel zijn. 
Buiten de les om is er tijd om echt in gesprek te gaan. Tijdens de les kan dat niet, daarvoor is het te druk. Ik kan er wel een volgende les een thema van maken, bv samenwerken oid. 
Ik heb absoluut oog voor het individuele kind, diens karakter en hoe je hem/haar/hen het beste kan benaderen. Echter ongewenst gedrag heeft consequenties. Klaar. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

13-11-2021 om 16:08

Suusje. schreef op 13-11-2021 om 15:17:

Paar tips:
* Leg hem uit dat als hij goed genoeg is dat dat wel gezien wordt en hij na de winter of na de zomer in een team komt met meer jongens van hetzelfde niveau. Eerst weet je niet welk niveau iedereen heeft dus het eerste jaar is een beetje kijken
* Vertel hem dat als hij zo doet ze hem niet zo makkelijk in een beter team gaan plaatsen. Hij moet juist laten zien dat hij ook kan omgaan met teamgenoten die niet zo zijn als hij.
* Vertel hem dat hij zijn teamgenoten kan helpen door goed vrij te staan zodat ze de bal aan hem kwijt kunnen zodat hij kan proberen om het af te ronden.
* Vertel dat hij veel meer leert van verliezen dan van (veel te makkelijk) winnen. Winnen is leuk maar als je blijft winnen (ook later als team) speel je het volgende halve jaar tegen sterkere tegenstanders. Juist omdat je er dan wat van kan leren. Er is geen bal aan om een spel of sport te doen tegen tegenstanders die veel minder goed zijn. Probeer te vergelijken met een spelletje: het is niet leuk om een spel te winnen van je kleine broertje of zusje die het spel niet goed begrijpt. Het is voor papa niet leuk om een spel voor 12 jaar en ouder te spelen tegen hem.
* Leg hem vooral goed het systeem uit van elk half jaar hoger of lager spelen als je veel wint of verliest en dat alle wedstrijden winnen betekent dat ze jouw team niet goed hebben ingedeeld, niet dat jij zo goed bent. Andersom geldt dat ook als je alles verliest ben je niet slecht als team maar is jouw team niet goed ingedeeld.

Complimenteer hem als hij goed vrij loopt, aardig is tegen zijn teamgenoten, hen complimentjes geeft als ze het goed doen en negeer huilen en mopperen. Zeg dan ook duidelijk dat je hier niet op gaat reageren omdat hij weet waarom (dat leg je dus vooraf uit).

Ik kan me hier helemaal niet in vinden eerlijk gezegd.  Met de eerste paar punten kweek je in mijn ogen arrogantie. 

Ik zou hier waarschijnlijk vrij korte metten mee maken,  met dit gedrag. Verliezen hoort er bij. Punt.

Niet iedereen is even goed in voetbal.  Het gaat ook om de gezelligheid van teamsport. Er bij weg lopen is een soort van je team (tijdelijk) in de steek laten.

En ik snap dat je je schaamt. Mijn dochter deed dan aan een individuele sport,  maar kwam een keer briesend de tribune op(verloren natuurlijk ), omdat de scheidsrechter partijdig zou zijn en de tegenstander zich niet aan de regels hield. Ik schaamde me kapot, maar heb er wel gelijk korte metten mee gemaakt.  Als ze de beslissing van de scheidsrechter niet kon accepteren en dit haar wijze van reageren is, dan is ze niet geschikt voor deze sport en houdt het op. Kiezen of delen.  Uitslag leren accepteren of kappen met deze sport. Ze was overigens wel een paar jaar ouder.

Mallebeppie schreef op 13-11-2021 om 16:08:

[..]

Ik kan me hier helemaal niet in vinden eerlijk gezegd. Met de eerste paar punten kweek je in mijn ogen arrogantie.

Ik zou hier waarschijnlijk vrij korte metten mee maken, met dit gedrag. Verliezen hoort er bij. Punt.

Niet iedereen is even goed in voetbal. Het gaat ook om de gezelligheid van teamsport. Er bij weg lopen is een soort van je team (tijdelijk) in de steek laten.

En ik snap dat je je schaamt. Mijn dochter deed dan aan een individuele sport, maar kwam een keer briesend de tribune op(verloren natuurlijk ), omdat de scheidsrechter partijdig zou zijn en de tegenstander zich niet aan de regels hield. Ik schaamde me kapot, maar heb er wel gelijk korte metten mee gemaakt. Als ze de beslissing van de scheidsrechter niet kon accepteren en dit haar wijze van reageren is, dan is ze niet geschikt voor deze sport en houdt het op. Kiezen of delen. Uitslag leren accepteren of kappen met deze sport. Ze was overigens wel een paar jaar ouder.

Amen. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-11-2021 om 16:13

Saga schreef op 13-11-2021 om 16:07:

[..]

Tav dat eerste; eigenlijk is mijn kind meestal wel complimenteus richting anderen. Totdat ze op achterstand staan of ze verliezen. Dan neemt de frustratie de overhand. Hij weet zeker dat dat niet helpend is.

Dat tweede heb ik toevallig vandaag thuis ook nog even kort benoemd. Vanavond kunnen we mooi meteen kijken hoe dat gaat

Ik zou toch proberen om die eigenschap om te buigen

Saga schreef op 13-11-2021 om 16:07:

[..]

Tav dat eerste; eigenlijk is mijn kind meestal wel complimenteus richting anderen. Totdat ze op achterstand staan of ze verliezen. Dan neemt de frustratie de overhand. Hij weet zeker dat dat niet helpend is, maar hij doet het dan toch.

Dat tweede heb ik toevallig vandaag thuis ook nog even kort benoemd. Vanavond kunnen we mooi meteen kijken hoe dat gaat

Dan is hij niet complimenteus omdat die ander iets goed doet maar omdat ze dan op winst staan. Met andere woorden: het gaat hem niet om het andere kind maar om hemzelf. 
En dat is waarschijnlijk helemaal niet bewust en hoort ook voor een deel bij de leeftijd. Maar als jij niet ziet waarom hij n ander kind complimenteert dan kun je ook niet op de juiste manier reageren. 
In plaats van ‘wat goed dat je Pietje een compliment gaf’ zou je beter vragen ‘waarom geef je Pietje een compliment als jullie voorstaan en word je boos op hem zodra het gelijkspel wordt?’ 

Saga

Saga

13-11-2021 om 16:24 Topicstarter

BlueFawn schreef op 13-11-2021 om 16:13:

[..]

Ik zou toch proberen om die eigenschap om te buigen

Daar wil ik graag proberen om een steentje in bij te dragen inderdaad. Zowel voor de andere kinderen als voor hemzelf. Want zo maak je ook geen vrienden natuurlijk.  Ik weet overigens niet of de andere kinderen hem echt horen, want hij roept het meer in frustratie tegen mij, terwijl de rest dan voetbalt. Maar dan nog.


Bedankt voor alle reacties en ook dat mijn schaamte begrepen wordt. Ik vind dat heel erg om te schrijven. Mijn kind is namelijk echt een lief, leuk, gezellig, grappig, sociaal en zorgzaam kind, maar hij is ook zo enorm competitief en perfectionistisch. Dan komt echt zijn 'moeilijke' kant om de hoek kijken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.