Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Overgevoelige dochter

Lieve medeopvoeders,

Ik weet het niet meer, dus hoop ik dat jullie met goede tips komen. Het gaat om mijn dochter van 10 jaar. Al sinds haar geboorte ( bij het nakijken van haar lijf stikte ze al bijna in haar boosheid, en de vroedvrouw zei toen al, die heeft haar grote broer zo onder de duim) is ze een pittige tante. Van jongs af aan wist ze precies wat ze wel en niet wou.
Nu heeft ze problemen op school. Ze zit in een klas met drie jongens en drie meiden. 1 van die drie meiden was voor anderhalf jaar terug nog haar beste vriendin. Nu ligt ze eruit bij de meiden. Vorig jaar na de herfstvakantie merkte ik voor het eerst echt hoe erg ze er tegenop zag om weer naar school te gaan.
En sindsdien is het alleen maar erger geworden. De klap kwam helemaal toen zij als enige van haar groep niet op het verjaardagsfeestje van haar toenmalige vriendinnetje mocht komen. Op het moment dat mijn dochter huilend thuis kwam en me dat vertelde kon ik het gewoon niet geloven!!!
Na een aantal weken was het volgende meisje jarig en weer mocht mijn dochter als enige niet op het feestje komen.
Het probleem is dat we (school en wij als ouders) niet precies weten wat het probleem is tussen die meiden. Mijn dochter speelt nu veel met groep 3 en 4 , en met de jongens uit haar klas. Maar het vreet natuurlijk enorm aan haar en dat merken we thuis ook heel erg.
Nu is mijn dochter dus iemand bij wie de tranen er snel zijn, ze is gigantisch fanatiek, gaat tot het uiterste en vraagt erg veel van zichzelf, ze is heel gevoelig, en reageert ook primair.
Het probleem speelt dus van twee kanten, mijn dochter moet om leren gaan met haar emoties ( in september gaat ze een sociale vaardigheidstraining doen) maar ik vind dat de kinderen uit de klas ook moeten om leren gaan met haar en haar niet op haar gedrag moeten afrekenen.
Wie heeft tips voor mij en weet hoe we met een schone lei zouden kunnen beginnen. Moeten wij als ouders ons nu wel of niet er mee bemoeien.
Want dat is het grote probleem, wij als ouders van die 4 meiden denken daar verschillend over.
Maar de andere kinderen in de klas hebben er ook last van, mijn dochter is er vaak ziek van, en het voormalige vriendinnetje van mijn dochter is er ook vaak ziek zijn. Dus er moet gewoon wat gebeuren, want ze moeten nog een paar jaar met elkaar door.
Help me alsjeblieft met goede tips...................
Hartelijke groet van hangwang

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vriendschappen

Je dochter hoeft geen prachtige vriendschappen met kinderen uit de klas te hebben. Vrienden kies je uit. Op school heb je klasgenoten waar je 5 dagen per week redelijk mee overweg moet kunnen. Elkaar respecteren en in je waarde laten. Daar ligt een grote taak voor de leerkracht. Dat je dochter niet uitgenodigt wordt voor feestjes is niet af te dwingen.
Ook niet door de leerkracht. Hoe meer je daar zelf als ouder de nadruk op legt hoe kleiner het zelfvertrouwen van je dochter wordt. Laat haar vriendschappen opbouwen buiten school. Een sport, leuke vereniging, kinderen die ze (leert) kennen buiten school. Heel veel kinderen op de basisschool bouwen daar geen hechte vriendschappen op. Veel worden er zelfs gepest. Geef je dochter juist het gevoel dat ze goed is, zoals ze is. Geef tips hoe ze sommige dingen anders kan aanpakken, dingen die het leven op school makkelijker maken.
Als ze gepest wordt bespreek dit dan met de leerkracht. Ook als ze zelf pest. Het blijft lastig. Op de basisschool vanaf groep 5/6 worden de verschillen tussen de kinderen steeds duidelijker. Vriendschappen veranderen en het meisje dat de eerste jaren je beste vriendin was, lacht je in groep 6 ineens uit om je rare broek. Of het goedlerende jongetje met wat vreemd gedrag wordt bestempeld als nerd.Ja, de maatschappij is best hard. En de basisschool is een mini-maatschappij op zich. Wie niet aan "de eisen voldoet" wordt buitengesloten. Het wordt helemaal lastig als je geen zin hebt om aan de eisen te voldoen. En gewoon lekker jezelf wilt blijven.

Een ander veranderen

Het gedrag van een andere veranderen valt niet mee. Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt om haar een sova training te laten volgen. Dan leert je dochter anders met de kinderen om te gaan, waardoor het gedrag van de kinderen vanzelf ook zal veranderen.
Naturlijk is het heel verdrietig om te zien dat jouw kind eruit ligt. Als er weer eens zo'n feestje is waar ze niet bij wordt uitgenodigd kan je misschien met haar iets leuks gaan doen.
sterkte ermee!

mar-ank

mar-ank

20-04-2009 om 19:41

Herkenning

Mijn dochter heeft in haar klas nooit echte vriendinnen gehad. Het zijn gewoon haar types niet. Er zijn er eigenlijk maar twee waar ze goed contact mee heeft. De rest heeft ze geen ruzie mee, maar vriendinnen kun je het ook niet noemen. Ze werd dan ook eigenlijk nooit op feestjes uitgenodigd, terwijl ze zelf wel ieder jaar trouw een hele bups meiden uitnodigde. Dat vond ik wel heel sneu voor haar. Dit jaar heeft ze zelf alleen die twee meisjes waar ze wel mee kan opschieten uitgenodigd, en verder nog haar beste vriendin die niet in die klas zit. Dat vond de rest helemaal niet leuk! Helemaal niet toen ze hoorden dat het een slaapfeestje werd. Lekker puh! En het was hartstikke gezellig!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.