Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

03-03-2009 om 21:42

Partijtje-laat je je kind zelf uitkiezen wie ze uitnodigt?

Mijn dochter wordt binnenkort 8 jaar. Nu heeft ze in haar klas best veel vriendjes en vriendinnen (vooral het laatste). Ze is de laatste tijd vaak uitgenodigd op partijtjes en heeft een aardig lijstje met kinderen die ze zelf wil uitnodigen. Ze mag er maximaal 7 uitnodigen, we gaan ergens naar toe met de auto en hebben 2 auto's ter beschikking. Meer wil ik ook niet hoor en dan wordt het partijtje ook duurder.
Nu had ze haar lijstje rond, maar van de week kwam ze met meisje B. die ze ook heel aardig vindt en ook wil uitnodigen. Meisje A. zou dan afvallen want daar heeft ze niet echt iets mee. Bij meisje A. is ze echter wel al 2 jaar achter elkaar op het partijtje gevraagd.
Ik vind dus eigenlijk dat ze meisje A. moet vragen, maar aan de andere kant vind ik ook dat ze zelf moet kunnen kiezen, het is tenslotte haar partijtje.
Wat zouden jullie doen? Een ander kind af laten vallen is geen optie. Verder zijn het echt vriendinnen en twee jongens (maar 1 jongen uitnodigen vind ik ook zo zielig, wil dochter ook niet).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zelf laten kiezen

Ik zou haar zelf laten kiezen in dit geval. Als ze een van haar beste vriendinnen niet uit zou willen nodigen zou ik wel bijsturen, maar niet in dit geval. Het lijkt er in je verhaal op dat ze hechter is met vriendin B dan met A. Dan is het ook legitiem om vriendin B uit te nodigen.
Anders zou ze verplicht iedereen moeten uitnodigen die haar ook heeft uitgenodigd, dat is niet werkbaar bij een kind dat veel wordt uitgenodigd zoals je dochter. Bovendien zouden dan steeds de kinderen uit de boot vallen die zelf geen (groot) feest kunnen geven om wat voor reden dan ook. Verder stimuleer je met het 'uitruilen' van feestjes dat kinderen gaan onderhandelen met andere kinderen die helemaal geen vriendjes zijn: als ik op jouw feestje mag komen mag jij op het mijne. Kinderen moeten leren dat echte vriendschap verder gaat dan of je op elkaars feestje mag komen en volgens mij heeft je dochter dat heel goed door!
Overigens: grote kans dat er nog wel een kind afzegt, en dan kan meisje A ook worden uitgenodigd.
Fijn trouwens, dat ze zo populair is!

Fonneke

Fonneke

03-03-2009 om 22:26

Ook zelf

Ik laat de kinderen grotendeels zelf kiezen wie ze willen uitnodigen. Kinderen waar ze echt veel mee spelen moeten ze wel uitnodigen (en willen ze ook altijd wel). De rest mogen ze zelf kiezen. Of ze bij een bepaald kind wel of niet op het feestje zijn uitgenodigd, vind ik niet belangrijk.

Euh

In die leeftijd laat ik ze wel zelf kiezen, maar houd wel de vinger aan de pols. Als ze een week voor het feestje ruzie hebben met beste vriend kunnen ze zomaar ervoor kiezen een heel ander kind mee te vragen waar jarige normaal gesproken niets mee heeft. Dat houd ik dus wel in de gaten. Zo zou ik juist niet mijn kind pushen om kind A te kiezen vanwege een paar keer op haar feestje te zijn geweest. Ik stimuleer de kinderen om juist die kinderen te kiezen waar ze veel en graag mee spelen (het hele jaar door).

Zelf

zelf laten kiezen, maarrr...ik lees twee jongens, anders is het zo zielig als die alleen is. Mijn zoon gaat regelmatig naar meisjesfeestjes. Is dan de enige jongen en heeft daar totaal geen probleem mee. Dat is meer onze beleving dan die van de kinderen.
Idee om vriendje twee (die dus wordt uitgenodigd omdat vriendje één anders alleen is) niet te vragen en wel meisje B.
Ik vind best dat je bij deze keuzes een beetje mag helpen op een rijtje te zetten. En eentje meer kan echt niet??????

groetjes van Purk

Tango

Tango

04-03-2009 om 23:21

Fijn

Dat jullie allemaal zeggen dat ze zelf mag kiezen, natuurlijk met een beetje begeleiding van ons.
De twee jongens wil ze echt allebei hoor, niet alleen omdat het anders zielig is. Ik had al geopperd een van de jongens af te laten vallen maar dat wil ze ook niet. Dit jongetje vind ze momenteel wel wat minder leuk, maar ze vindt hem ook gewoon een beetje zielig omdat hij doordat hij een beetje anders is dan anderen nergens wordt uitgenodigd. Dat vind ik dan wel weer erg lief van haar.
Een kind meer is echt geen optie omdat dat dus qua vervoer niet lukt. Ik ga niet nog een extra auto regelen voor 1 kind.
Ik denk dus dat ze gewoon meisje B. mag uitnodigen omdat ze dat nog steeds heel graag wil.
Verder zijn we natuurlijk erg blij met een dochter met veel vriendinnen. Op school is ze gewoon een heel gezellig en lief kind met heel veel fantasie en dat trekt andere kinderen aan. Was ze thuis ook maar altijd zo gemakkelijk.........

Tweede keus

"Overigens: grote kans dat er nog wel een kind afzegt, en dan kan meisje A ook worden uitgenodigd"

Dat doen wij dus niet. Voor zo'n kind is het dan toch een beetje tweede keus. Als er iemand afzegt, en dat gebeurt nogal eens, onze dochters zijn rond de voorjaarsvakantie jarig, dan is het jammer.

Pelle

Ja, dat kan inderdaad ook. Heb ik ook wel eens gedaan toen ik een feestje gepland had precies midden in de voorjaarsvakantie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.