Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Pffff, wat een gekke dingen kan een kleuter uithalen...

Ik ben gewoon verbaasd! Zoonlief van ruim 4,5 doet zulke rare dingen de laatste week. Hij verveelt zich naar, wil dat de school weer begint. Dit duurt nog een week en ik vraag me af hoe we die week door gaan komen, hoeveel gekke dingen kan een kleuter uithalen?
Woensdag heeft hij bij mijn ouders de halve zolder onder de poep (!) gesmeerd... Er staat daar een potje voor de nachtelijke noodgevallen van zoon die er 1 nacht per maand slaapt. Hij heeft hierop woensdag overdag gepoept, dunne poep (sorry voor de details). En hier is hij mee gaan spelen! Hij heeft zijn billen afgeveegd met knuffels die er lagen, heeft vervolgens zijn handen afgeveegd aan het hoeslaken van het bed. Heeft daarna met een stokje in de poep zitten roeren, dit stokje ergens in een la in de kast gelegd. Met zijn voeten door de poep gelopen en "gestempeld" op het tapijt... Kortom, ongelooflijk wat een ZOOI!
Hij heeft niks gezegd, mijn ouders zijn niet meer boven geweest dus we wisten van niks. Pas vrijdagochtend zijn ze er achter gekomen. Nou, ik was zo verbaasd en ZO BOOS, onvoorstelbaar. Hoe komt zoiets in je hoofd op? Gelukkig is het allemaal schoon geworden, ik heb een flinke bos bloemen langs gebracht en is alles weer koek en ei, maar ik ben nog steeds verbaasd dat hij dat heeft gedaan...
Vanmiddag (minder schokkend) was hij aan het buiten spelen met zijn nichtjes (8 en 7 jaar) op het garageplein achter. Blijkbaar moest hij nogal nodig plassen en heeft hij zo in de put staan plassen! Terwijl de poort van de achtertuin op het pleintje uitkomt, dus hij hoefde niet ver te lopen naar de wc. Hij vond het "gewoon leuk"....
Ik hou mijn hart vast voor de komende week, wat zal hij gaan uitspoken?
Herkennen jullie dit soort rare acties? Zou het inderdaad gewoon verveling kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-08-2009 om 10:11

Sanneke

Volgens mij komt het veel vaker voor dat kinderen met hun ontlasting gaan spelen. Het is gewoon nieuwsgierigheid. Ik hoop dat je niet boos op je zoon bent geworden, dan straf je hem voor zijn nieuwsgierigheid. Je kunt hem rustig uitleggen dat het niet de bedoeling is om met poep te spelen en dat je altijd op de wc moet plassen e.d. Er is genoeg over geschreven, google eens op het onderwerp. Groetjes, Yvon.

Tango

Tango

17-08-2009 om 19:27

Mee eens

Ik vind het op 4,5-jarige leeftijd ook niet echt meer zo gangbaar om met ontlasting te spelen. Kan me ook erg goed voorstellen dat je er boos om bent geworden, zou ik ook zijn. Straffen van de nieuwsgierigheid? Nou ja, jammer dan. Je wordt er toch niet echt blij van als je kind dit doet en dan nog bij je ouders. Nog fijn dat opa en oma het goed hebben opgepakt.
Ik denk meer aan een soort frustratie waaruit hij het gedaan heeft. Het niet lekker in zijn vel zitten door de vakantie. Komt me erg bekend voor, want ik heb er ook zo eentje hier. Gelukkig smeert hij niet met ontlasting, maar gezellig is anders: brutaal, vieze woorden zeggen (vooral aan tafel), niet luisteren etc. Wat dat betreft zijn we blij dat volgende week de school weer begint en dat hij van de week nog even bij opa en oma gaat logeren. Maar dat laatste is bij Sanneke geen oplossing natuurlijk.
Misschien kun je er nog wel met hem over praten, Sanneke. Of hij weet waarom hij het gedaan heeft en dat je begrijpt dat hij niet zo lekker in zijn vel zit. Verder misschien een beetje structuur aanbrengen in de vakantiedagen, zodat hij weet wat jullie gaan doen. Misschien kun je ook alvast wat afspraakjes maken met vriendjes uit de klas die alweer terug zijn.

Tango

Tango

17-08-2009 om 19:29

O ja

Dat van dat plassen vind ik wel normaal hoor voor die leeftijd. Hier in de buurt ook diverse 4 en 5-jarigen, waaronder Tangozoon die het reuze-interessant vinden om buiten in de bosjes te plassen, terwijl ze vlakbij huis zijn. Wij bespreken ook zeer regelmatig dat je dat dus niet doet, maar het dringt nog niet echt door, zeker als anderen het wel doen.

Sanneke*

Sanneke*

17-08-2009 om 22:11 Topicstarter

Niet boos worden?

Nou, dan mag je me eerst vertellen hoe ik dat zou moeten doen! Natuurlijk was ik boos, natuurlijk heeft hij op zijn kop gehad. Kom op zeg, straffen van nieuwsgierigheid? Om bij Tango aan te sluiten, jammer dan! Het kan gewoon echt niet, klaar!
Dat plassen vond ik ook niet zo ernstig hoor, ik was wel benieuwd of meer kleuterjongetjes dat doen. En jawel dus! Hij is toch minder raar dan ik dacht
Het is met name verveling en frustratie. Deze week de laatste vakantieweek, gelukkig hebben we de VakantieBijbelWeek! Hij vindt het super geweldig leuk. Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag is hij van 9.15 tot 11.30 onder de pannen. Bijbelverhaal, liedjes zingen, knutselen, er zijn ook veel klasgenootjes dus hij heeft me gelukkig geen moment gemist. Ik vond het heerlijk, hij ook. Structuur begint er zo in te komen, we wennen alvast aan het vroeger opstaan. Kortom, fijn!
Vandaag ging het gelijk beter, hij had zich vanmorgen heerlijk vermaakt en kon daardoor vanmiddag ook beter zijn ei kwijt. Kon weer zelf spelen en ging weer lekker naar het speeltuintje bij ons achter.
Gek eigenlijk dat zo'n ochtendje ervoor kan zorgen dat wij allebei zoveel beter in ons vel zitten, maar ik ben er erg blij mee!

Absurd

Absurd dat je niet boos zou mogen worden als een kind van 4,5 de kamer volsmeert met poep! Natuurlijk ben je dan witheet. Als je zoiets afdoet met 'experimenteergedrag' dan zou bij mij thuis geen steen meer op de andere liggen met 2 jongens die een levendige fantasie hebben wat betreft 'experimenten'!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.