Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

27-01-2012 om 12:31

Piano of vioolles

binnenkort heeft dochter een jaar blokfluitles gehad en kan ze doorstromen naar een ander instrument. Nu twijfelt ze nog tussen viool en piano. Ze vind ze beide mooi en kan niet goed kiezen.
Zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden wat de keuze nog zou kunnen beinvloeden

Piano kun je huren weet ik, hoe zit dat met een viool, hoe lang ben je bij beide instrumenten bezig om iets te kunnen spelen, viool is erg moeilijk heb ik gehoord.
ze is nog 7, niet te jong voor 1 van beide instrumenten?
wie kan me iets meer vertellen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

27-01-2012 om 12:41

Gewoon allebei

Niet moeilijk over doen, pikt ze wel op, het zijn beide snaarinstrumenten en de een is alleen net ff iets groter dan de andere.

+ Brunette +

+ Brunette +

27-01-2012 om 12:43

Niet te jong.

Ik ben met mijn zesde begonnen met pianoles en mijn jongere zus was niet veel ouder toen ze met viool begon.

Als je niet in een vrijstaand huis woont dan denk ik dat de buren minder last hebben van een viool dan van een piano en als geld een rol speelt zou ik ook voor een viool kiezen. Een piano neemt erg veel plaats in hoor! En ook al heb je zelf ruimte en geld zat, een viool is handiger als je dochter later op kamers gaat of veel gaat verhuizen (mijn zus verandert nogal eens van land en reist veel). Maar het voordeel van een piano is dat je er makkelijker de blits mee kunt maken, je komt weleens in situaties dat ergens een piano staat en dat ze je dan vragen of je niet even een stukje kunt spelen. Niet dat ik daar zelf ervaring mee heb, bij mij is de klad erin gekomen, mede omdat ik erg vaak ben verhuisd en na het verlaten van het ouderlijk huis altijd klein heb gewoond. Ook een elektrische piano of synthesizer neemt aanmerkelijk meer plaats in dan een viool.

+ Brunette +

+ Brunette +

27-01-2012 om 12:46

Terpi

Dat betekent dus ook dubbel oefenen. Houdt ze dat wel vol? Ik had er vroeger een k*thekel aan.

ayla

ayla

27-01-2012 om 13:14

1 instrument

Het wordt maar 1 instrument, dat houdt ze anders nooit vol en wij trouwens financieel ook niet. Ik wil haar bij beide een proefles laten doen dat in ieder geval. Nu zit er hier een grote muziekschool, daar kun je in beide instrumenten les krijgen. Maar er zijn ook diverse priveleraren. Wat zou het beste zijn? En individueel of in een groepje?

Electrische digitale piano

Als je voor piano kiest zou ik een electrische, digitale piano kiezen. Die is behapbaar in aanschaf (ik heb een Yamaha van ca. 300 euro), hij neemt niet veel plek in, je kan hem nog eens ergens anders neerzetten en het grootste voordeel is dat je hem heel zacht kan zetten of met koptelfoon op kan spelen.

skik

Vera*

Vera*

27-01-2012 om 13:33

Moeilijkheidsgraad

Wat ik van horen zeggen heb is dat viool een erg moeilijk instrument is. Bij een piano sla je een toets aan en je hebt een goede toon maar bij een viool komt veel meer kijken. Je moet rekening houden met vingerzetting, strijkstokhouding en snelheid, kortom je moet zélf op veel meer dingen letten.
Violen heb je in verschillende maten en kun je meestal huren bij de muziekschool. Tegen de tijd dat je dochter een hele (1/1) viool nodig heeft koop je er eentje.
Dochter mocht de piano hebben van opa en oma (die gingen kleiner wonen) en ik moet wel zeggen dat mijn woonkamer er een stuk geciviliseerder uitziet dan eerst, de kamer is ook veel voller daardoor.

ayla

ayla

27-01-2012 om 13:39

Maakt motoriek nog iets uit daarin

Haar fijne motoriek is niet super, vrij slecht zelfs, kun je dan beter niet aan viool beginnen?

Hier viool

dochter heeft ook getwijfeld tussen viool en piano. Ze heeft viool gekozen en is daar erg blij mee. Ik verwacht wel dat ze minstens 3 keer per week oefent (liefst 4) voor zo'n 10-15 min (en dat doet ze gelukkig uit zichzelf).

Viool is moeilijk omdat je met verschillende zaken tegelijk rekening moet houden: beide armen moeten juist bewegen, polsen correct, strijkstok niet laten afglijden, vingerzetting juist (en dus ook een goed gehoor nodig) en natuurlijk ondertussen nog naar je boek kijken.

Uiteraard zal piano ook z'n moeilijkheden hebben. Maar omdat wij thuis zo'n synthiser hebben staan, leert dochter daar piano op op zichzelf (maar ze zal vroeg of laat wel blokkeren daarop). Ze kan veel meer op de piano dan op de viool maar dat zal zo niet blijven.

Het verschil is ook dat je met piano al vrij snel echt stukken kan spelen, de vooruitgang bij viool verloopt trager en het klinkt dan nog niet eens meteen goed
Met de viool hebben wij allezins toch iets gevonden wat niet meteen zomaar goed gaat... een beetje doorzetten leert ze er wel van.

Ze heeft 1 keer per week les, 20 min en dat is individueel. De rest van het uur luistert ze -verplicht-naar andere kinderen (in haar geval twee meisjes die al zo'n 10 jaar spelen. Dat vind ik fijn omdat ze zo kan horen en zien waar ze naartoe moet werken). Maar meestal zijn de groepjes wel van gelijk niveau zodat ze ook eens samen kunnen spelen, dat kan ze nu niet.

Motoriek

hm Ayla, niet zo'n goede fijne motoriek... ik zou er toch nog eens over denken dan over die viool (of minstens aan een leerkracht van viool vragen). Mijn dochter heeft een heel goede fijne motoriek en dan loopt het nog niet allemaal meteen vlotjes hoor. Nu, verwacht niet dat je bij viool meteen meesterstukken gaat spelen, snel en correct vingers zetten moet je leren natuurlijk. Het voordeel van individueel les is dat de leerkracht het tempo van het kind volgt.

Overigens: viool kan je ook leren via de Suzukimethode (al voor kleuters). Daar worden de zaken anders aangepakt dan in een klassieker systeem, ik dacht meer de focus op al de zaken afzonderlijk en niet meteen alles tegelijk (én vingers juist én juiste strijkbeweging én ...).

Maar hoe dan ook: het kind moet het gewoon graag doen, of het nu goed speelt of niet.

Over allebei

in onze school mag je niet tegelijk 2 instrumenten leren spelen en moet die aanvraag worden goedgekeurd.

Ik zie ook helemaal niet in waarom een kind meteen voor 2 instrumenten les zou volgen... als je kind de zin en motivatie (en talent?) heeft om 2 instrumenten te doen, kan dat nog altijd een jaar of 3 na de start van instrument 1.

ayla

ayla

27-01-2012 om 14:03

Het is voor de leuk

ze houdt van muziek, ook klassiek, heeft er een redelijk gehoord voor. Het is voor de leuk en niet om later in carriere in te beginnen

Sahara

Sahara

27-01-2012 om 14:27

Viool

Onze zoon (7 jaar) is dit schooljaar begonnen met viool. Hij kan heel goed leren. Maar doet het op school niet bijzonder goed. Hij is namelijk heel slim maar ook ontzettend lui. Beetje het type "waarom zou ik pluswerk doen, zo gaat het toch ook goed".

Op de muziekschool bij ons konden de kinderen alle muziekinstrumenten uitproberen. Hij koos voor viool. Hij heeft dit jaar een groepsles van 1 uur en een individuele les van 25 minuten. Hij kan een viool huren tot hij groot genoeg is voor een hele viool. Hij heeft nu een 1/8 viool. Volgend jaar krijgt hij nog steeds een individuele les en gaat hij in het orkest meespelen.

Hij oefent iedere dag. Niet altijd even enthousiast. Maar hij vindt viool wel leuk. Zijn lerares is aardig maar wel ontzettend streng. Hij heeft geen talent maar volgens zijn juf kan hij het best leren. Viool is moeilijk maar hij heeft nog nooit een ander instrument gespeeld dus hij weet niet dat viool moeilijker is. En ik moet zeggen het klinkt (soms) best aardig. Met kerst kon hij al een paar kerstliedjes spelen.

Ik zag dat ze op de muziekschool ook de mogelijkheid boden om instrumenten uit te proberen. Kinderen konden dan een pakket afnemen met drie instrumenten naar keuze. Op ieder instrument kregen ze dan 4 lessen en daarna konden ze kiezen op welk instrument ze verder wilden gaan.

Fransien

Fransien

27-01-2012 om 14:46

Instrumentele basisvorming

Hier op de muziekschool kun je een jaar lang orientatie krijgen, iedere 6 weken een andere instrumentgroep, maar je leert 6 weken lang ook het 'hoofdinstrument' uit die groep bespelen (dochter heeft al djembe en blokfluit gehad, is nu bezig met gitaar en gaat straks viool en piano leren). De andere instrumenten komen maar 1 les langs. Misschien is dat wat voor je dochter (en heeft jullie muziekschool dat ook).
Mijn dochter is ook 7 en weet absoluut niet wat ze wil gaan spelen. We krijgen nu wel een goed beeld van wat haar ligt en wat niet. En 7 is absoluut niet te jong voor een instrument. Misschien is het gezien de motoriek wel handig om een leraar uit te kiezen die ervaring heeft met de suzuki-methode of anderszins aangeeft een bij het kind passende manier van lesgeven te zoeken. Soms heb je een kind wat net even anders leert...

Serwe

Serwe

27-01-2012 om 14:49

Moeilijke keuze

Ik neem aan dat je dochter niet een grote voorkeur heeft voor een van beide?
De keuze van een muziek instrument is moeilijk te bepalen, dat is vaak toch echt een gevoel.

Omdat wij een piano hebben zijn ze hier begonnen met piano les. Piano leer je iets makkelijker gemiddeld de basis waardoor je eerder stukken kan spelen. Nadeel is dat een piano veel ruimte in beslag neemt.

De oudste heeft een paar jaar pianoles gehad maar is toen gestopt. Hij is nu bezig zichzelf gitaar te leren spelen maar dat is echt gewoon op kampvuurliedjes niveau.

De tweede heeft nog steeds veel plezier in pianoles en heeft er nu een tweede instrument bij genomen; namelijk de cello. Ook een snaar instrument dus. Hij vond het in het begin erg moeilijk. Het viel hem tegen hoe langzaam het ging om de basis te beheersen. . Hij is ook niet echt een doorzetter dus we dachten eigenlijk dat hij na een half jaar zou stoppen maar tot onze verbazing is hij doorgegaan. Hij heeft nu twee jaar les en hij vindt het steeds leuker.

De tweeling (stuk jonger) zijn net begonnen met pianoles. Ze vinden het tot nog toe leuk. Ze oefenen elke doordeweekse dag gemiddeld 10 minuten per dag en dat is meer dan genoeg. We zijn niet heel strak daarin. Ze slaan ook wel eens een dag over. Soms hebben ze er helemaal zin en zitten ze een uur te spelen. De reden dat we voor piano hebben gekozen is dat we de piano nu toch al hebben. Ze mogen uiteraard als ze willen een ander instrument kiezen.

Viool is een afvalrace

Het is erg moeilijk en het duurt lang voordat je er plezier van hebt. Ik raad viool alleen maar aan als je zelf iedere dag een half uur met je kind wilt en kunt oefenen.
Eerlijk gezegd raad ik het alleen maar aan voor kinderen die heel veel motivatie uit zichzelf hebben en een duidelijke begaving of die uit een muzikaal nest komen en dus veel gestimuleerd worden in de eerste jaren. Het is volhouden, volhouden tot je op een plek komt dat je er zelf plezier uit krijgt en echt goed kunt samenspelen. Ze zeggen vaak dat dat wel 4 jaar duurt.
Ik zou dus eerder langer gaan snuffelen. Waarom alleen viool of piano? er zijn nog veel meer keuzes. En ik zou niet meteen piano doen omdat ze ook al blokfluit als inleidend instrument heeft gehad. Piano is ook weer iets algemeens. Ze moet haar roeping vinden. Niet overhaast ergens in stappen.

Serwe

Serwe

27-01-2012 om 14:56

Leeftijd

7 is een prima leeftijd. De tweeling is ook 7. De oudste twee zijn ook rond die leeftijd begonnen (de een met 8 en de ander met 7).
De tweeling heeft individueel op dit moment. Leraar komt aan huis. Lekker makkelijk. Ze krijgen om de beurt les. Van prive les leer je wel veel en ze spelen natuurlijk helemaal op je niveau in.
Het voordeel van groepsles is dat ze elkaar kunnen motiveren. Bovendien kan je op de muziekschool vaak ook theorie lessen volgen of samen spelen.

De tweede (van de cello) heeft nu op de muziekschool les maar wel individueel. Hij gaat volgend jaar beginnen met een soort in house orkest van de muziekschool waarbij ze dus samen oefenen en spelen. Dat is natuurlijk wel erg leuk.

Prive les is veel effectiever dan in een groepje les krijgen.

Serwe

Serwe

27-01-2012 om 14:58

Rodebeuk

Waarom is piano meer algemeen dan viool? Omdat het makkelijker is aam te leren? Maar verder kan je met piano (en trouwens ook met bokfluit)even 'diep' gaan en evenveel bereiken als met een viool.
Het is meer waar je persoonlijk de voorkeur aangeeft.

Hibiscus

Hibiscus

27-01-2012 om 15:00

Klarinet

waarom niet bijvoorbeeld klarinet. Als ze al een jaar blokfluit heeft gespeeld, zal dat een leuk instrument voor haar zijn, voordeel is dat ze in een orkest kan, wat waarschijnlik voor haar erg fijn zal zijn. Samen muziek maken is geweldig. Met viool zal dat een stuk langer duren. Viool moet je echt zelf willen en een beetje talent is ook niet weg.

Ik heb zelf 7 jaar van mijn leven weggegooid aan vioolles, wat een drama. Ik had duidelijk geen talent en mijn ouders zaten er niet bovenop met het oefenen. Uit mezelf deed ik het niet.

Onze kinderen spelen vanaf hun 7e piano, dochter wilde helaas geen klarinet. Ze moeten overigens iedere dag oefenen, dochter van 8 een kwartier en zoon minimaal een half uur. Dat doen ze gelukkig meestal uit zichzelf. Meestal, maar niet altijd...

Hibiscus

Och tja

Als kosten geen verschil maken, dan zou ik kind op een instrument laten spelen wat het zelf graag wil en maar zien wat er van komt. Wel op een muziekschool vanwege leuke optredens, samen spelen etc.
Als je nu een instrumentkeuze voor haar leven wilt maken, dan moet je toch eens zo'n strippenkaart uitproberen op de muziekschool. Hierbij kunnen kinderen gedurende een half jaar ofzo allerlei instrumenten uitproberen. Maar verwacht dan nog niet dat ze nooit opgeven of een ander instrument willen proberen. hier wisselden de drie kinderen zo rond hun 11e van instrument. (twee van dwarsfluit naar altsaxofoon, een van dwarsfluit naar gitaar).

liesl

liesl

27-01-2012 om 16:12

Viool hier

hier ook een dochter die viool speelt. ze is bijna tien en speelt het al weer 4 jaar. dochter heeft destijds een half jaar er om gezeurd, ze vond het zo'n mooi geluid en zo'n leuk instrument...toen hebben we maar toegegeven. Het is een heel moeilijk instrument en dochter kan dat erg goed gebruiken: een keer iets doen wat ze echt moeilijk vindt in plaats van dat alles haar maar komt aanwaaien. een uitdaging.

pas na 3 jaar vond ik het mooi klinken, en kan ze echt wat leuke liedjes spelen. tot die tijd was het echt niet mooi. natuurlijk kunnen ze al wel sneller liedjes spelen maar zuiver, mooi geluid kun je het dan nog niet noemen.

als het aan mij had gelegen dan had ik voor piano gekozen: we hebben de ruimte in huis en het geluid van een piano vind ik veel mooier. daarnaast is een piano veel toegankelijker, veel meer mensen vinden het mooi om naar te luisteren en er staat op veel meer plekken een piano dan dat er ergens een viool ligt.

maar goed, dochterlief was overtuigd dat ze viool wilde en mede daardoor houdt ze het nu al zo heel lang vol.

liesl

liesl

27-01-2012 om 16:34

Overigens

dochter heeft samen met een meisje van dezelfde leeftijd les. Dat gaat mooi gelijk op wat niveau betreft. Meiden zijn ondertussen erg goede vriendinnen geworden, en het voordeel is dat ze er samen meer lol in hebben dan alleen. Als een even geen zin meer heeft dan pept de ander haar op. Ik vind het daarom beter dan alleen les. Een groepsles zou ik niet doen, individuele aandacht is belangrijk voor vingerzetten, uitleg van de toch best moeilijke stof.

jongste is nu op gitaarles gegaan en ook zij speelt samen met een ander meisje. erg leuk!

Rafelkap

Rafelkap

27-01-2012 om 17:31

Piano

Piano is altijd handig voor als je later wat anders wilt gaan spelen. Viool minder. Dus als het een van die twee moet zijn zou ik voor piano gaan, al zou ik nooit een digitale piano in huis willen (hoe goed die nu ook zijn)
Maar er zijn natuurlijk veel meer instrumenten (klarinet, harp, gitaar)
Als ze het niet weet kan je ook concerten bezoeken, juist wat kleinere ensembles. Vaak worden er op zondag gratis uitvoeringen gegeven.

Rafelkap

Rafelkap

27-01-2012 om 17:33

Trouwens blokfluit

blokfluit, maar dan echt als je veel verder bent dan 1 jaartje les, is ook een heel mooi instrument!
Daarnaast kan altblokfluit of dwarsfluit een idee zijn.

Hmmm

Dochter hier heeft ook geen geweldige fijne motoriek. Altijd kramp gehad met schrijven, afijn. Eigenlijk heb ik daar helemaal niet bij stil gestaan. Ze is gewoon naar vioolles gegaan en volgens de juf had ze daar talent voor. Na een jaar of 2 wilde ze niet meer en is toen nog een jaar naar drumles geweest. Ook talent - of zeggen ze dat om ze aan te moedigen?
Jammer dat ze niet meer wil maar ze heeft een goede basis, als ze nog ooit iets wil kan ze het zo oppakken.
Zoon is fortuinlijker. Ik had hem graag aan een contrabas of zoiets gehad, maar na de akoestische gitaar is het een elektrische geworden maar zoon is er wel heel enthousiast mee. Beide kinderen hebben weleens wat gefrobeld met de piano of met de djembe of de blokfluit/altfluit. Zoon heeft op school blokfluitles en koor gehad. Wat mij betreft hoeft er niet gekozen te worden, dat gebeurt vanzelf wel en het is ook handig als je overal wat mee overweg kunt en je breed ontwikkelt op deze leeftijd.

Annet

Annet

27-01-2012 om 17:59

Hier gekozen voor piano en priveles

Onze kinderen hebben nooit basislessen gehad zoals algemene muziekvorming of blokfluit.
Piano vind ik een mooie basis, inderdaad ook voor instrumenten die nog volgen (of niet).
Gezien jouw eerdere beschrijvingen van je dochter denk ik dat het handig is om redelijk snel resultaat te zien, dan is het nut van het oefenen duidelijker en gaat het oefenen ook makkelijker.
Wij hebben gekozen voor priveles omdat bij een goede leraar de les dan volledig wordt afgestemd op het kind.
Het scheelde bij ons wel dat privé of een groepje weinig uitmaakte in kosten. En dat in ons geval de lerares erg goed is in het afstemmen van de les op het kind. Als de lessen voor iedereen gelijk zijn, dan hoef je ook niet te kiezen voor privéles.

Fiorucci

Fiorucci

27-01-2012 om 20:08

Over motoriek

Mijn zoon speelt electrisch gitaar. Hij heeft jaren kinderfysio gehad en schrijft nog steeds hierogliefen. Maar gitaarspelen kan hij goed, dus kennelijk is die motoriek geen belemmering!

bertje1

bertje1

27-01-2012 om 21:57

Piano

ik zou piano doen (kun je sneller een 'deuntje' spelen; viool moet je echt gemotiveerd voor zijn! en piano kun je inderdaad een digitale voor een red. prijs kopen. MOcht het aanslaan dan kun je altijd duurder overstappen.

Annet

Annet

27-01-2012 om 22:18

Oja, over motoriek

Jongste heeft een slechte fijne motoriek. Hij is jong begonnen met pianoles. Het fijne van de pianojuf was dat ze ook lette op de motoriek, dat hij niet ging verkrampen e.d. Ze had zelfs een tip voor de leerkracht op school, hoe hij kon zien dat jongste aan het verkrampen was in zijn hand. Dan is even wijzen erop voldoende om de juiste ontspanning te vinden. Leerkracht was heel blij met de praktische tip en simpele oplossing.
Ik denk dat het pianospelen zeker meegeholpen heeft aan het verbeteren van de motoriek.

Kittekat20

Kittekat20

27-01-2012 om 23:01

Bij ons is het zo gegaan......

3 kinderen die hoogbegaafd zijn. Leeftijd toen 5 7 en 8. Met vioolles begonnen toen ze 3 5 en 6 waren. Nou dat was niks want ze hadden niet meteen resultaat. Moesten er moeite voor doen. Goede houding leren. Pfff slechte fijne motoriek en geen geduld. Dat was een drama en ging niet goed.
Nog een tip Mamma vond het niet zo leuk Wat een kattengejank was dat. Het was de Suzuki methode dus ik moest als mamma (heel slechte fijne motoriek ook meedoen). Dit was geen succes geloof me Mijn man en ook de katten kropen weg. Toen de piano geprobeerd. Een elektrische piano in de aanbieding Roland prachtig geluid wel 2000 euro maar dan heb je wel een super mooi geluid. Ach en als je zelf ook op les gaat. En eventuele jongere kinderen kunnen heel goed al piano leren. Mijn 5 jarige dochter zit ook op les. Dus combineer het meteen. Wij hebben thuis les dat is wel zo makkelijk. (ja de buren ook blij want je kunt het geluid zachter zetten). Dat was leuk, kinderen les en mamma ook. Samen oefenen stimuleert enorm. Als volwassene ga je sneller in het begin. Dus kun je ze helpen met noten leren. Het is echt samen plezier hebben. Soms gezeur en gemopper want oefenen en als het moeilijk wordt hebben ze geen zin in. Mijn zoontje is nu 7 en klein van stuk. Nou als er ergens een piano staat en hij mag spelen. Dan zit hij echt in zijn eigen wereld en speelt echt indrukwekkend. Trots dat ik ben. Mijn dochter van 8 vindt het minder leuk. Als het jaar is afgerond denk ik dat ze niet meer verder wil. Jammer.... Maar ja, ik blijf het zien als: je geeft je kind een cadeautje voor later door het muzikaal op te voeden.... Succes met je keuze... oo ja even praktisch we oefenen 10 minuten per dag (lukt natuurlijk niet elke dag)en een uur piano les thuis kost 30 euro. Dan heb je met de piano al snel heel veel resultaat! Voor mijn kinderen was dit snel resultaat hebben belangrijk....

Kittekat20

Kittekat20

27-01-2012 om 23:05

Oo ja

een uur les is verdeeld over 3 kinderen....Zelf heb ik momenteel geen les. Ik doe op de achtergrond wel nog mee met oefenen en liedjes spelen.... Dat blijft nodig omdat ze dan meer gemotiveerd zijn als mamma meedoet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.