Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Plaswekker

voor mijn zoon willen wij een plaswekker aanschaffen. Ik zie door de bomen het bos niet meer; Urifoon, Rodger, ga zo maar door.
Ik hoor graag ervaringen of maakt het eigenlijk niet uit welke je neemt. Verzekering vergoedt hele plaswekkergebeuren tot 500 euro. Dus roept u maar

groetjes van Purk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Persoonlijk

Goede ervaringen met Urifoon. Vriendelijk (Ik moest een keer iets vragen) Werkte goed, alleen de broekjes zaten bij mijn zoon een beetje strak bij de pijpen... Heb je een stevig kind, zou ik een maatje groter bestellen (ik heb ze opengeknipt) En het allerbelangrijkste: Het werkt!!!! Groet Suus

purk

purk

07-03-2009 om 18:18 Topicstarter

Besteld - klein vraagje pelle

heb zojuist eentje van Urifoon besteld. En warempel...ik zit dus te denken welke bestellen we, wat zullen we doen....meneer was prompt vannacht droog! Was vanochtend om kwart over zes zelf wakker geworden, omdat hij voelde dat hij ging plassen. Klein beetje in pyjamabroek, maar toen dus actie ondernomen en naar de wc gedraafd.
Ik vond het al zo vreemd dat hij niet kwam melden dat zijn bed nat was....maar Purk geen zin om te verschonen, dacht...hij moet zich maar melden. Maar hij kon dus lekker weer in een droog bed kruipten. Stond ik daar met de wasmand vanochtend naast zijn bed
WEl besloten om hem te bestellen. Hij wordt vergoed en dit was één keertje. Verder verkeerd jongste tegenwoordig ook wat vaker in een nat bed. Dus die kan aangesloten worden op de zender als we klaar zijn met oudste.
Ik heb wel goede hoop erop dat het gaat slagen. Hij is al eens een peridoe droog geweest en vannacht bleek ook maar weer eens dat hij het wel kan.

Pelle, met dat drinken vlak van te voren, ben je daar mee gestopt, toen het goed ging. Ik dnek niet dat oudste zin heeft om elke nacht zijn bed uit te moeten om te plassen namelijk.

groetjes van Purk

Marlou H.

Marlou H.

09-03-2009 om 21:29

Rodger

Hier Rodger. Niet extra laten drinken maar ook geen drinken onthouden. De luierbroek over de plaswekkeronderbroek hebben wij ook gedaan. De eerste 3 nachten werd onze zoon zelfs van de plaswekker niet wakker Ik wel dus. Rodger adviseerde ons in dat geval onze zoon alsnog wakker te maken. De 4e nacht werd ie zelf wakker van de plaswekker en na een dikke week was hij droog.

Veel succes!!

Marlou

Pippie

Pippie

10-03-2009 om 13:01

2 x rodger

Hier ook ervaring met rodger. Met goede resultaten. Wel ieder kind op z'n eigen wijze, natuurlijk. Dochter was na 1 week droog. Toch schema afgemaakt.

Zoon deed er veel langer over. met na het gebruik ook nog wat ongelukjes, zo heeeeel af en toe. Als hij erg moe is bijv. Motivatie vanuit het kind is wel absolute voorwaarde.

Pippie

Hoe oud

Hoe oud waren / zijn jullie kinderen toen jullie met de plaswekker begonnen?

Merel

Merel

13-03-2009 om 09:29

10 jaar

Hoi,

Mijn zoon is 10 jaar en we zijn net 4 dagen bezig. Ben benieuwd of het lukken gaat, tot nu toe gaat het nog niet anders dan anders.

Merel

Zoon was 10

Hij is nu net een paar maanden vanaf. Suus

purk

purk

13-03-2009 om 18:27 Topicstarter

Update

nu drie nachten bezig. Het valt me reuze mee. Ik zag op tegen midden in de nacht strompelend naar zijn kamer terwijl er een alarm loeit.
Tot nu toe is de wekker drie keer af gegaan. Elke keer tussen half elf en elf. Hij wordt goed wakker, stopt accuut met plassen, rukt de zender van zijn onderbroek en gaat naar het toilet waar hij zijn plas zeg maar afmaakt.

Fijne is....onder de zenderonderbroek heb ik een gewone gedaan, omdat de eerste avond het ding afging vanwege zweet. Hij plast zulke kleine beetjes, dat verder zijn beddegoed niet nat is....geen gehannes dus met lakens en was.

Ik heb goede hoop hier.

groetjes van Purk

MaximeM

MaximeM

15-03-2009 om 13:09

Hoe het hier gaat

Hoi,

Mijn zoontje is 10 jaar en gaat doordeweeks altijd om 21.00 naar bed. De plaswekker gaat nog steeds erg verschillend af, maar is nu een paar keer rond 3.30 uur afgegaan en in het weekend, dan gaat hij pas om 23.00 uur naar bed, ging de wekker af om 6.00 uur. Hij slaapt er alleen dwars doorheen! De afgelopen nacht had hij gedroomd en het geluid hoorde bij zijn droom zei hij en bleef dus gewoon liggen. Het zijn ook nog steeds enorme plassen die hij doet (hij heeft er nog een luierbroek overheen zodat zijn bed niet nat wordt) Er hoeft dus ook geen plas afgemaakt te worden op de toilet, meneer is al klaar. Hij is trouwens wel echt wakker als we de wekker afdoen en de natte broek uittrekken. Hopelijk gaat hij toch binnenkort het geluid herkennen en wakker worden (én stoppen met plassen!)

Maxime

Vera*

Vera*

15-03-2009 om 13:17

Maxime

Het lijkt me handig als je je zoon wakker maakt zodat hij zélf de wekker uit kan doen. Als je eerst de wekker uitzet en dan je zoon wakker maakt hoort hij niet waarvoor hij wakker moet worden.

Kari1

Kari1

15-03-2009 om 19:10

Ook eens met vera en pelle

"Hij is trouwens wel echt wakker als we de wekker afdoen" We? Nee, híj! Leren wakker worden van de wekker is de eerste stap. Die kun je niet overslaan. Als dat nog niet lukt dan: wakker schudden, laten horen dat de wekker gaat, hem ZELF de wekker laten uitzetten, ZELF natte spullen laten uittrekken, toch naar het toilet laten gaan om te plassen, (ook al is er niks meer te plassen, het hoort er bij) en zelf droge spullen aandoen en de wekker opnieuw zetten. Motivatie vanuit het kind is daarom echt een voorwaarde.
Als het af en toe gaat lukken om wakker te worden van de wekker wordt het een wedstijdje; wie zet het eerst de wekker uit, hij of mama. Jij spurt dus dan je bed uit als je de wekker hoort en hij moet proberen eerder te zijn. Dat motiveert hem om "er op te gaan slapen", en alert te worden op de wekker.
Pas dán kan de volgende stap komen: door de wekker halverwege de plas stoppen en nog wat overhouden voor op de wc. En daarna volgt pas wakker gaan worden voordat de wekker afgaat. Dat is dan doel bereikt. Sommige kinderen doen al die stappen in 3 dagen, maar er zijn er zat met langzame vooruitgang waarbij het gerust een paar weken duurt. Dat mag ook.
Kari

MaximeM

MaximeM

15-03-2009 om 19:44

Samen

Hoi,

Ik maak hem wakker en daarna laat ik hem de wekker afzetten, dat doen we al zo. Verder kleed hij zich dan om en geef ik in het donker de schone onderbroek aan, verder valt er niet veel te doen natuurlijk. De keren toen het om 6.00 was hebben we de wekker er niet meer op gezet omdat hij om 7.30 al weer uit bed moest en de luier ook compleet vol zat, dus een plas zou niet meer komen. Ik zal volgende keer zorgen dat hij dan toch naar het toilet gaat, wie weet komt er nog een beetje plas. Slapen op de wekker doen we iedere dag al, we zijn er echt mee bezig, hij houdt ook een lijstje bij, hoe laat hij naar bed is gegaan, hoe laat de wekker af ging. Of de luier erg nat of een beetje nat was, en of hij zelf van de wekker wakker werd (is tot nu toe alleen de eerste keer gebeurd) Nou ja, we gaan gewoon stug door.

Maxime

Kari1

Kari1

15-03-2009 om 21:06

Goed bezig

zo te lezen zijn jullie goed bezig Maxime! Het bijhouden van hoe laat, hoeveel, zelf wakker geworden, is een goed idee om toch kleine veranderingen over 1-2 weken te kunnen zien. Het is nu zaak om zelf wakker te leren worden van de wekker. Bij ons heeft het volgende denk ik wel geholpen: Er stond een bakje met een handvol stuivers naast zijn bed, en ik had een voorraadje in mijn nachtkastje. Zette hij zelf de wekker af dan kreeg hij er een stuiver bij, maar was ik er eerder bij dan moest hij er 2 inleveren. En niet 's morgens afrekenen, maar boter bij de vis. Zo stimuleert het nog meer om echt zelf snel wakker te worden.
Kari

Vera*

Vera*

15-03-2009 om 21:22

En ook

Toen we onder begeleiding voor dochter met de plaswekker bezig waren zei de begeleidster ook dat je de plaswekker vóórdat je ging slapen moest laten afgaan. Dit als een soort geheugensteuntje zodat je hersenen konden herinneren waarvoor ze wakker moesten worden.

MaximeM

MaximeM

16-03-2009 om 10:14

Motivatie neemt af bij zoon

Hoi,

Hmm, vannacht was het om 2.50 uur en werd hij weer niet wakker van de wekker (die we inderdaad altijd even testen bij het naar bed gaan, dus het geluid kent hij) ik ben nog even blijven liggen (hij ligt op zolder, wij een etage lager) maar meneer werd er niet wakker van. Dus na een paar minuten toch maar naar boven gegaan en hem wakker gemaakt. Wekker af laten zetten en omgekleed. Vervolgens onder dwang naar beneden gestuurd om te plassen. (hij wilde niet, wilde weer in zijn bed stappen om verder te slapen) beneden een klein plasje gedaan (de luier zat namelijk helemaal vol, dus hij had een grote plas in bed gedaan) en hij ging weer mopperend naar boven. Hij is nu boos naar school en hij wilde het schema ook niet invullen. Ik hoop dat we gauw een beetje vooruitgang gaan boeken, dat geeft een beetje moed.

Maxime

p.s. hij is niet te paaien met geld, zelfs het zakgeld wat hij iedere maand krijgt (en waar hij om vergeet te vragen zelfs) wordt in zijn portomonnee gestopt en dat was het dan, hij kijkt er niet meer naar om.

MaximeM

MaximeM

16-03-2009 om 19:29

Oeiii

Nou, als ik met een nat washandje aankom midden in de nacht weet ik zeker dat ik een boos mannetje heb. Hij wordt uiteindelijk wel wakker, als ik hem wakker schudt hoor. Alleen dus niet uit zichzelf van het geluid van de wekker. Ik zou een washandje daarna een beetje onnodig pesten vinden, trouwens als je mij sjacherijnig zou willen hebben moet je inderdaad met natte washandjes aankomen midden in de nacht ;-0

Maxime

MaximeM

MaximeM

17-03-2009 om 09:47

Toch maar een washandje

Hallo,

Afgelopen nacht werd hij om 0.30 wakker (manlief was nog wakker, ik lag al om 23.15 te slapen) en heeft hem geholpen.(hij had een heel klein plasje gedaan) Vervolgens ging de wekker om 4.40 opnieuw.(toen was hij drijfnat) Ik heb een paar minuten gewacht, niemand werd wakker. Naar de zolder gegaan, licht aangedaan en zoon wakker gepord. Deken van hem afgehaald, het enige wat hij deed is met een loeiende wekker zijn deken weer over hem heen trekken. Dus ik heb hem gezegd op te staan en zijn wekker uit te zetten. Daarna het hele ritueel weer. Vervolgens heb ik een uur wakker gelegen kon niet meer in slaap komen en realiseer me dat het zo ook niet werkt. Ik denk dat ik hem echt (dank Pelle) toch met een washandje wakker moet maken, niets moet zeggen (hij voert opdrachten gedachtenloos uit namelijk) en dus hem zelf moet laten bedenken wat hij nu moet doen. (die wekker moet uit). Het wakker maken van 0.30 uur, daar kan hij zich namelijk niets van herinneren, terwijl hij dus in het volle licht 2 trappen is afgelopen en op de wc is gaan plassen.

Schema samen weer ingevuld en hij was niet sjacherijnig vanmorgen en vond het een goed idee van het washandje (brr)

Maxime

MaximeM

MaximeM

18-03-2009 om 08:30

Vannacht

Hoi,

Vannacht ging de wekker één keer, om 4.15 uur. Ik heb hem nog 5 minuten laten door piepen en ben toen naar zolder gegaan. Licht aangedaan en zoon wakker geschudt zonder iets te zeggen. Hij deed daarna zelf zijn luier en onderbroek uit en zette de wekker af. Verder heb ik voor de zekerheid nog gevraagd wat we die avond gegeten hadden (dat wist hij goed te vertellen) en hij is beneden nog even gaan plassen. Hij had trouwens een bomvolle luier. Nog steeds geen verandering hier te merken dus,alleen dat we zelf steeds vermoeider worden.

Maxime

Vera*

Vera*

18-03-2009 om 09:06

Maxime

Ik weet niet hoe lang je al bezig bent maar als je na een lange tijd geen verbetering merkt dan zou je de huisarts om een verwijzing naar een plaspoli kunnen vragen. Mijn dochter is daar ook geweest en die kreeg eerst een uitgebreid onderzoek, o.a. de uroloog en bijhouden van drinken,plas en poep en de bekkenbodemtherapeut.
Bij mijn dochter was het een 'simpele' plaswekkertraining met veel begeleiding maar je kind heeft, als het zelf van het bedplassen af wil, wel het idee dat het serieus genomen wordt.

Anoniem

Anoniem

18-03-2009 om 11:37

Hier heeft niets geholpen (nu 13 jaar)

Onze 13-jarige slaapt met een luierbroekje, loopt bij de kinderarts en gebruikt medicijnen. Wat ik allemaal niet geprobeerd heb, ik kan er een boek over schrijven. Zodra ik ergens ook maar het lef heb om te vertellen dat ik een kind heb dat 's nachts nog niet droog is, vliegen de tips me om de oren en als ik dan vermoeid reageer dat ik al die tips al ken, dan krijg ik nog een sneer na.

Ik heb besloten om me er niet meer druk om te maken, de afspraken bij de kinderarts na te komen en rustig af te wachten. Er zal ooit wel een dag komen dat ze wel droog kan blijven en als die dag niet komt, nou dan zijn er wel ergere dingen om te hebben.
Ik beloon mijn kind niet als ze droog blijft, dan zou ik haar belonen voor iets waar ze geen invloed op heeft en wat dan toevallig een keer goed uit pakt. We zien het wel.

MaximeM

MaximeM

18-03-2009 om 11:40

Pas 11 dagen

Hoi,

We zijn pas 11 dagen bezig, dus we gaan nog even door hoor. Ik vertel het verder eigenlijk ook niet hoor, dat hij nog niet zindelijk is 's nachts. Maar anoniem, hoe doen jullie dat dan met schoolkamp enzo? Mijn zoon ziet hier dus erg tegenop. Wil best naar kamp maar hoe moet dat dan met slapen gaan? Hij is al iemand die zich enorm druk kan maken om wat anderen zeggen/denken, dus ik weet dat hij het niet ziet zitten om zich op de toilet (bijvoorbeeld) stilletjes een luier aan te doen, en de ochtend erop gauw weer af te doen.

Maxime

MaximeM

MaximeM

18-03-2009 om 11:45

Nog even iets

Ik beloon inderdaad ook niet, om de zelfde reden als jij schrijft. Hij kan er geen invloed op uitoefenen dus het zou alleen maar fustratie opleveren. We gaan er heel neutraal mee om, vind het voor thuis ook helemaal geen punt, het is meer dus de verhalen van op kamp gaan, of logeren. Dat wil hij dus niet.(en dat snap ik best)
Nu maar hopen dat hij een keer wakker wordt in de nacht van die wekker, hij slaapt op dat moment gewoon te vast, dus waarschijnlijk is dat ook de reden dat hij niet voelt dat hij plassen moet. Laatst had hij per ongeluk zijn wekker om 0.00 uur gezet en ging dat ding af, wij zaten nog beneden en ineens hoorde ik hem (op zolder) dus ik heb de wekker afgezet, daar slaapt hij dan ook doorheen, terwijl hij makkelijk om 6.00 of 7.00 uur wakker zal worden van die zelfde wekker (dan zit hij in een lichtere slaap waarschijnlijk)

Maxime

Anoniem

Anoniem

18-03-2009 om 11:53

Maxime

Mijn dochter zit inderdaad ook met schoolkamp. Wat haar heeft geholpen, is een gesprek met de kinderarts. De kinderarts vertelde haar dat heel veel kinderen dit 'probleem' hebben en dat het zonde is als je je leven erdoor laat leiden. Vervolgens is er gekeken met welke oplossing mijn dochter toch op kamp kon. Wat haar geholpen heeft, is dat de docent op de hoogte was. Verder heb ik met haar gekeken naar nachtkleding waarin zij zich prettig voelt (een broekje niet zo zichtbaar is).
Ook weet ze dat iedereen wel iets heeft waar hij/zij mee zit en dat dat bedplassen haar 'probleem' is. Ze hoeft niet perfect te zijn, andere mensen zijn dat ook niet.

Ze heeft inmiddels vriendinnen die ze vertrouwt en die op de hoogte zijn.

Op het kamp heeft mijn dochter dus toch stilletjes de trainer afgedaan en weggegooid. Andere kinderen hebben er niets van gemerkt, maar het heeft haar wel even tijd gekost om over die drempel te stappen.
Zijn er bij jou kinderen in de buurt die al op kamp zijn geweest en kunnen vertellen hoe zij dat vonden? Je zoon ervaart dan misschien dat het echt heel leuk kan zijn.
Mijn oudste is inmiddels 2x op schoolkamp geweest en beide keren is het goed gegaan. Er was altijd een docent op de hoogte en ze had de tweede keer ook een mobiele telefoon bij zich, dat gaf haar het gevoel dat ze kon bellen als het niet goed ging. Ze heeft trouwens niet gebeld (veel te druk met leuke dingen), wel 1x een sms gestuurd.

Bastet

Bastet

18-03-2009 om 18:55

Tip voor maxime

Maxime,dry nights heeft sinds kort luierbroekjes voor oudere kinderen,die eruit zien als shorts.Lijkt me bruikbaar voor schoolkamp misschien?
Groetjes,Bastet

MaximeM

MaximeM

18-03-2009 om 23:35

Hee bastet

Goh, ik wist helemaal niet van die broekjes, ben even op internet gaan zoeken maar zie ze eigenlijk niet op de nederlandse huggies website zelf, maar wel op de belgische site? Zijn ze wel in Nederland te koop, weet jij dat toevallig. Ik ga morgen sowieso wel even bij de Kruidvat kijken, helaas doet de site van Kruidvat het niet op dit moment...
Dát zou wel een oplossing zijn voor logeren enzo.

Maxime

Bastet

Bastet

19-03-2009 om 07:14

Maxime

Ik heb in nederlandse tijdschriften advertenties gezien,dus dat zou toch te krijgen moeten zijn,ik zou anders even contact opnemen met Dry Nights!
Groetjes,Bastet

Anoniem

Anoniem

19-03-2009 om 10:51

Maxime

Ik heb die broekjes al een keer gezien bij Kruidvat. Ze zijn dus in de winkel te krijgen. Heb ze zelf niet gekocht omdat het bij mij om een jongedame gaat.

Kari1

Kari1

19-03-2009 om 21:49

Maxime

Ik lees af en toe tussen de regels door (maar dat kan ik best verkeerd lezen natuurlijk) dat vooral jij er hard aan trekt, en dat hij wel bereid is om mee te doen. Maar de bottom-line is dat HIJ het moet doen. 't Is ZIJN feestje. (nou ja...:-S) En omdat hij nog een kind is sta jij hem natuurlijk bij, maar hij is degene die a.h.w. de (door jou wat gestuurde) beslissingen neemt over hoe jullie het gaan doen. Wat zou hij b.v een goede manier vinden om te leren wakker te worden van de wekker? Dat washandje? of heeft hij zelf andere ideeën?
"Vannacht ging de wekker één keer, om 4.15 uur. Ik heb hem nog 5 minuten laten door piepen en ben toen naar zolder gegaan." Zou ik véél eerder doen, zo snel mogelijk, meteen je bed uit. Hem 5 minuten naast een piepende wekker laten liggen, daarmee leert hij alleen maar dat geluid nóg verder te onderdrukken.
Je hebt gezegd dat je hem niet wilt belonen omdat hij er niets aan kan doen. Maar belonen is wel degelijk een heel belangrijke motivator in een leerproces. Wat je bedoelt is dat hij het niet expres of met boze opzet doet, en dat klopt natuurlijk. Maar als je ervan uitgaat dat "hij er niets aan kan doen", stop dan maar, dan heeft het toch allemaal geen zin? Hij gaat juist leren dat hij er wél iets aan kan doen.
Dat met die stuivers, dat gaat ook niet om het geld (wat koop je nou voor een paar stuivers?). Het gaat om de tokens, je kunt het ook met fisches of smarties doen. Het gaat om het wedstrijdelement. Krijgt hij voor elkaar om het bakje steeds voller te maken, is hij mama te snel af? Dát is de motivator.
Kari

MaximeM

MaximeM

19-03-2009 om 23:34

Kari

Hallo Kari,

Ik begrijp je niet helemaal. Ik liet de wekker nog even afgaan in de hoop dat hij het op een gegeven moment tóch zou horen en dan wakker zou worden van de wekker in plaats van van een mama die aan zijn arm schudt. Hij vond het washandje best een goed idee, maar ik zie de toegevoegde waarde niet echt, of ik nou aan zijn arm schudt of een washandje ga natmaken, iets anders dan de wekker maakt hem dan wakker. Ik kan hem beloven dat hij iets krijgt als hij eerder wakker wordt van de wekker dan ik, maar hij hoort de wekker gewoon NIET, het is ook niet zo dat ik bovenkom en hij wakker ligt te worden, hij ligt gewoon doodstil verder te slapen. Laatst ontdekten we dat met de gewone wekker die hij per ongeluk gezet had. Om 0.00 uur ging er ineens boven op zolder een wekker af, ergens rond 0.05 begon ik dat pas beneden in de woonkamer te horen, en liep naar boven, hij sliep gewoon naast de wekker door.
Verder ga ik hem inderdaad niet belonen omdat ik echt het gevoel heb dat dit niet werkt. Natuurlijk hebben wij een paar jaar geleden al eens beloningen uitgedeeld als hij een droge luier had, maar het leverde alleen maar meer fustratie op. Want 9 van de 10 dagen had hij een natte luier en dus geen beloning (wat voor een kind dan voelt als 'straf' ik krijg niets, want ik heb het niet goed gedaan) Een kruisjeskaart hebben we ook gedaan, en dan met 3 kruisjes wat leuks kopen (dat ding lag dus stof te vangen, dat duurde veel te lang) en tevens is hij er ook niet echt voor te paaien, in het krijgen van beloningen. Ik ken kinderen die heel competetief zijn, als voorbeeld op school, wie de meeste mensen op de kinderpostzegellijst krijgt die wint iets. Maar daar is hij dus ook niet voor te vangen, terwijl een vriendje van hem de eerste dag al meteen alle deuren afrende, hoeft dat gedoe van hem niet zo. Ik snap dat ook niet helemaal hoor (deed vroeger namelijk als kind wel mee met dat soort wedstrijdjes) maar hij vind dat helemaal niet leuk, hoeft niet persé te winnen. (wat hij wél leuk vindt is in teamverband winnen met voetbal bijvoorbeeld, maar ik zie hem geen sport doen als tennis, als je in je uppie moet winnen)

Wat ik nu heb bedacht is naar boven te gaan als de wekker afgaat, ik wacht wel een paar minuten (de rest van de familie slaapt net zo vast als hij dus niemand stoor ik ermee) en ik hoop dus dat hij op een gegeven moment wel zélf wakker gaat worden van de wekker.(en dat hij dan op een gegeven moment bij het horen van de wekker stopt met plassen) Dan ga ik, als hij niet zelf wakker wordt, dus zelf maar naar boven en ga aan hem schudden tot hij wakker wordt (ik zeg verder niets) en hij weet dat hij dan de plaswekker moet uitzetten en de onderbroek en luier uit moet doen. Dan gaan we naar beneden om te plassen en vervolgens weer naar boven. Daar doet hij zijn schone spullen weer aan en gaan we weer slapen. Ondertussen vraag ik hem wat dingen om te checken of hij écht wakker is, dus iets van wat we hebben gegeten/gedaan vandaag. De ochtend daarop vullen we het schema in.
Maar goed, als dat ook geen effect heeft, moet ik misschien maar een paar dagen naast hem gaan slapen en meteen reageren als de wekker afgaat door hem wakker te schudden, zodat hij stopt met plassen. Uit de info van het boekje bij de plaswekker en op internet moet ik ervan uitgaan dat het ook wel 2 tot 3 maanden in beslag kan nemen,dus we gaan nog even door ☺ (we zijn nu 12 dagen bezig en gisteren was hij droog! Maar ja, hij is zo ongeveer een keer in de 10 dagen droog, dus ik juich niet te vroeg.

Maxime

P.s vanmiddag heb ik die luierbroekjes gekocht van Drynites maar je ziet van een paar meter afstand al dat het een papieren broekje is. Ik vind het niets (maak het pak wel op natuurlijk) en ik bedacht me ook later, als zoontje op schoolkamp gaat, dan moet hij dus, als alle kinderen naar bed gaan dat broekje aan trekken (en zijn onderbroek uit doen) dus hij moet dan toch nog een prive plekje zoeken om zich om te kleden, ik zie dan niet echt de toegevoegde waarde van zo'n broekje. Of zie ik dat verkeerd?

Kari1

Kari1

20-03-2009 om 08:05

Meer uitleg

"Hij vond het washandje best een goed idee, maar ik zie de toegevoegde waarde niet echt," of jij toegevoegde waarde ziet doet er niet zo toe. Het gaat om ZIJN ideeën. (In dit geval was het idee geloof ik van jou afkomstig, dus die vlieger gaat hier al niet meer op.) Het gaat er niet om dat hij met mama meewerkt, maar dat mama met hem meewerkt. Het komt zijn motivatie ten goede als dat er voor iedereen heel duidelijk ligt.
"Ik kan hem beloven dat hij iets krijgt als hij eerder wakker wordt van de wekker dan ik, maar hij hoort de wekker gewoon NIET" Als je ervan uitgaat dat dat een gegeven is, houdt dan maar op. Het is toch juist de bedoeling dat hij hem wel gaat horen? Een motivator (1 erbij als het is gelukt, 2 eraf als het niet is gelukt) kan daarbij helpen, meer dan gewoon gaan zitten wachten tot het misschien een keer gebeurt. De motivator is niet de belofte dat hij iets krijgt want het te krijgen ding op zich is natuurlijk helemaal niet interessant (als je braaf bent krijg je een snoepje, wie doet het daarvoor). Het gaat om het hulpelement dat toeleidt naar ZIJN doel (droog zijn).
"Laatst ontdekten we dat met de gewone wekker die hij per ongeluk gezet had." Dat heeft er niets mee te maken. Iemand die naast het spoor woont slaapt door treingedender heen en wordt wakker van een zuchtje van de baby. Zelf wordt ik niet wakker van de wekker van mijn man (gaat een uur eerder) maar wel keurig van de mijne, die net een ander piepje heeft. Je zoon moet leren het geluid van de plaswekker als een zuchtje van de baby te herkennen, en dat kan.
Daarom ben ik ook niet zo'n voorstander van die wekker heel lang laten afgaan, want daarmee wordt hij getraind om het als treingedender te beschouwen en oefent in het wegdrukken ervan: onbewust misschien irritant maar niet iets om voor wakker te worden.
"Verder ga ik hem inderdaad niet belonen omdat ik echt het gevoel heb dat dit niet werkt." Jammer.
"Natuurlijk hebben wij een paar jaar geleden al eens beloningen uitgedeeld als hij een droge luier had, maar het leverde alleen maar meer fustratie op...kruisjeskaart..stof te vangen" Uiteraard. Daar is hij nog lang niet aan toe. Eerst maar eens zelf wakker worden van die wekker, dat is de stap waar jullie nu mee bezig zijn.
"hij er ook niet echt voor te paaien, in het krijgen van beloningen...wint iets...Maar daar is hij dus ook niet voor te vangen...dat soort wedstrijdjes, maar hij vind dat helemaal niet leuk, hoeft niet persé te winnen." Dit klinkt weer alsof hij het allemaal voor mama doet en mama hem met beloningen moet zien te paaien. Hij doet het voor zichzelf! Is dat wel duidelijk voor hem? Ook hier weer: als hij niet persé hoeft te "winnen" (in dit geval: uiteindelijk zonder luier kunnen slapen en wakker worden als hij een volle blaas heeft), dan is zijn motivatie op dit moment misschien toch niet voldoende?
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.