Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Puberaal gedrag bij 7 jarige

Schemerlampje schreef op 27-05-2026 om 16:34:

[..]

Je kunt een handdoek toch even om je heen slaan? Ik zou sowieso eerst wel afdrogen (anders hebben zo’n druipspoor achter je aan) maar dan met badkleding aan naar binnen lopen, daar alles uit, verder afdrogen en dan aankleden.

Ik zou niet verwachten dat een 7 jarige een handdoek om zich heen slaat.

Waarom kleding niet gewoon buiten? 

Dat vind TO te platvloers.

Zeespiegel

Zeespiegel

28-05-2026 om 18:25 Topicstarter

Duckie73 schreef op 28-05-2026 om 10:23:

Dat vind TO te platvloers.

Gaat ie lekker?

Zeespiegel schreef op 28-05-2026 om 18:25:

[..]

Gaat ie lekker?

Wat vind jij platvloers? 

Zeespiegel schreef op 28-05-2026 om 18:25:

[..]

Gaat ie lekker?

Geef je nog eens antwoord op de vragen?

Zeespiegel

Zeespiegel

29-05-2026 om 09:12 Topicstarter

Lotus_ schreef op 29-05-2026 om 07:32:

[..]

Geef je nog eens antwoord op de vragen?

Als daar antwoord op had willen geven , had ik het gewoon in de openingspost gezet Ik heb gekozen niet te doen.

Ik sprak de kinderen aan op gebracht dat rond deze leeftijd afgeleerd behoort te worden, naar mijn inzicht. Normaal wordt dat of wel genegeerd, of wel gehoorzaamd of wel tegen gesproken. Nu werd er gereageerd met opzettelijk misdragen. Op een manier die ik zelf op die leeftijd niet zou verwachten. 
het kind van een ander straffend vind ik zelf ongepast. Ik heb achteraf uiteraard wel de ouders ingelicht. Maar wat kan je wel doen op zo'n moment, wanneer je het kind niet naar huis kan sturen?

Je maakt het jezelf door zwart/wit denken veel te moeilijk. 
Jij wilt geen moeder zijn die...jij vind ander kind straffen ongepast....jij gaat uit van toen jij 7 was.....gedrag wat jij niet verwacht.

Daarnaast laat je een hele analyse op los op dit gedrag. Je hebt al bepaald dat dit problematisch gedrag is van dit kind. En nu heb je de ouders ingelicht.

Dan vraag je wat je kan doen op zo'n moment als je kind niet naar huis kan sturen. Wat wil je horen over je eigen handelen/denkwijze als je al bepaald hebt dat het gedrag van dit kind niet klopt?

Ik denk dat je je vergist. Niet alle 7 jarigen zijn braaf en reageren zoals jij verwacht. Ik heb 4 kinderen en in de loop der jaren zoveel verschillende kinderen meegemaakt. Van hondsbrutaal tot superlief. Van manipulerend tot veel te meegaand. 

Als ouder leer je ervan en vaak denk je achteraf. Gelukkig is dat niet mijn kind.

Bij dit kind zou ik het kort houden. Vooraf verwachting uitspreken. Jullie mogen in het water spelen en daarna droog je je daar af en trek je gelijk je droge kleren aan. En je houdt het in de gaten. Een van mijn kinderen had een vriendje die altijd iets kapot maakte als hij boven speelde. Dus mochten zij samen niet boven spelen. Ik zorgde ervoor dat er speelgoed beneden lag en ze konden naar buiten gaan maar niet boven want als die twee samen waren deden ze raarste dingen en dat was niet de schuld van dat jongetje want mijn zoon was er ook bij maar een wisselwerking tussen die twee jongens

Ik raad je toch echt aan om je even wat verder te verdiepen in wat normaal gedrag is en wat niet. Uit jouw posts hier blijkt dat je erg uitgaat van hoe je zelf was als kind (of hoe je dénkt dat je was) en dat je best wel een rigide manier van denken hebt. Ik denk dat je er wat van gaat opsteken. 

Zeespiegel

Zeespiegel

29-05-2026 om 14:00 Topicstarter

Dweedledee schreef op 29-05-2026 om 10:26:

Ik raad je toch echt aan om je even wat verder te verdiepen in wat normaal gedrag is en wat niet. Uit jouw posts hier blijkt dat je erg uitgaat van hoe je zelf was als kind (of hoe je dénkt dat je was) en dat je best wel een rigide manier van denken hebt. Ik denk dat je er wat van gaat opsteken.

Daarom heb ik het dus op het forum geplaatst. Om de insteek van andere mensen met hopelijk meer ervaring te lezen.

Zeespiegel

Zeespiegel

29-05-2026 om 14:11 Topicstarter

linn19 schreef op 29-05-2026 om 09:28:

Je maakt het jezelf door zwart/wit denken veel te moeilijk.
Jij wilt geen moeder zijn die...jij vind ander kind straffen ongepast....jij gaat uit van toen jij 7 was.....gedrag wat jij niet verwacht.

Daarnaast laat je een hele analyse op los op dit gedrag. Je hebt al bepaald dat dit problematisch gedrag is van dit kind. En nu heb je de ouders ingelicht.

Dan vraag je wat je kan doen op zo'n moment als je kind niet naar huis kan sturen. Wat wil je horen over je eigen handelen/denkwijze als je al bepaald hebt dat het gedrag van dit kind niet klopt?

Tja ik heb het net al in andere woorden nog een keer beschreven. Opzettelijk objectievere bewoording, gezien we gingen verzanden in details als handdoek wel of niet bij het zwembad.

Ja met de handdoek om naar boven gaan had ik misschien vooraf moeten zeggen. I.p.v. zodra ik zag dat het niet gebeurde. Maar best kans dat het kind dan gewoon hetzelfde gereageerd had. Zullen we nooit zeker weten. 

Zeespiegel

Zeespiegel

29-05-2026 om 18:07 Topicstarter

vdberghisa schreef op 27-05-2026 om 21:57:

Zoals je verteld spelen er bij het kind thuis dingen. Gedrag zoals dit zal denk ik aandacht zoeken zijn. Wellicht tijdelijk. Ik zou mijn eigen kind uitleggen dat dit niet de bedoeling is en dit ook tegen de 7-jarige zeggen. Vooral redeneren waarom dit niet de bedoeling is, dit helpt kinderen bij het begrijpen waarom iets niet of wel mag ipv het gevoel hebben dat er gewoon maar iets wordt gezegd.

Dankjewel, ga ik doen.

mijn dochter van bijna 7 loopt ook wel eens naakt door het huis als dat haar zo uitkomt. Volgens mij past dat ook nog prima bij de leeftijd. 
Bijvoorbeeld als ze al uitgekleed heeft om te douchen maar bedankt dat er nog iets beneden ligt wat ze mee wilde nemen de douche in. 
Of als aan het afdrogen is en ineens naar het toilet moet (die beneden is), ze gaat dan ook gerust nog even naakt in de keuken haar handen wassen en nog even iets aan ons vertellen voordat ze terug gaat om aan te kleden.  Of zoals vandaag, ze ging boven omkleden om in het zwembadje te gaan,  bedacht toen dat haar bikini nog beneden hing, kleed zich rustig verder uit voordat ze naakt naar beneden komt om haar bikini aan te doen. 
Als we er iets van zeggen haar ze met haar billen schudden en zegt er ook iets bij. Meestal maken we er een grapje van. We maken er in ieder geval geen ding van. 
Mijn dochter zou dit niet doen als er bezoek is, ook niet als ze bij een ander kind speelt en gaat zwemmen.. behalve als dat andere kind wel naakt naar binnen loopt, dan zou ze denken dat het normaal is daar.

Als een ouder mij hierop zou aanspreken zou ik er ook geen groot ding van maken bij mijn kind. Wel vertellen dat het daar een regel is dat ze niet in hun blote billen mogen lopen dus dat ze daar rekening mee moet houden. Maar dat ik snap dat ze dat niet kan weten als het eigen kind dat wel gewoon doet. Dat ze dus ook niks fout heeft gedaan. 

Dat ze dit niet meer doen komt echt vanzelf wel. Dat is er bij mijn dochter ook wel want ze doet het dus in principe niet buiten het gezin. 

Vonden die ouders van dat jongentje zijn gedrag ook zorgelijk? Ik had weleens een keer een moeder aan de lijn die na het spelen mij toch moest vertellen dat ze het niet vond kunnen dat mijn dochter praatte met haar mond vol. Toen dacht ik ook mens waar maak je je druk om. Maar volgens haar was het echt een doodzonde. 

Tja, ieder huis heeft zijn eigen regels. Maar als je die niet heel duidelijk van tevoren benoemt kun je niet verwachten dat een 7-jarige die spontaan bedenkt. En zelfs dan, als het kind het thuis anders gewend is denkt het tijdens het spelen echt niet na over de regels van het huis.

Hier liepen trouwens buurkinderen (en die van mezelf) nog wel ouder naakt rond. Juist heerlijk toch, dat ze dat vrij kunnen en mogen, en er zelf nog geen problemen mee hebben? Ze kunnen nog heeeel lang preuts en voorzichtig zijn.

En ja, er zijn ook kinderen die niet meteen braaf reageren als jij ze vraagt iets te doen. Of die zelfs tegendraads doen. Dat is echt niet meteen problematisch gedrag, hoort allemaal in het normale spectrum met 7 jaar. Wel kun je met 7 jaar aangeven dat je ergens niet van gediend bent. En na een waarschuwing ergens een consequentie aan verbinden. Ik heb ook wel eens een vriendinnetje tijdens een partijtje gewaarschuwd, en bij niet gehoorzamen naar huis gestuurd. Ik heb de ouders gebeld, situatie uitgelegd en toen het meiske nog een keer de fout in ging nogmaals gebeld. Toen zijn ze haar komen ophalen.

Voor een volgende keer (als die er nog komt) dus duidelijk en kort uitleggen wat niet de bedoeling is en met de ouders afspreken dat die eventueel kind kunnen komen halen. En anders niet meer bij jou spelen/logeren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.