Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Quality time tradities

Ben benieuwd! Welke tradities hebben jullie thuis met de kinderen die echt even speciaal zijn of bijzonder? Of welke herinner je uit je eigen kindertijd en draag je een warm hart toe? Leuk om te lezen en inspiratie op te doen..het zijn de kleine dingen die het verschil maken nietwaar?!

Zelf denk ik altijd met weemoed terug aan het einde van de schoolvakanties. Aan het eind van iedere schoolvakantie bakte mijn moeder vroeger pannenkoeken 


Grappig, hier vierden wij juist de start van de vakanties langer dan 2 weken met pannenkoeken!
Bij alle verjaardagen en vader- en moederdag ontbijt met zijn allen op het grote bed met zelfgebakken croissantjes.
Aan het einde van de basisschool mocht het betreffende kind een vakantieland kiezen. Dat leverde een rondreis Westkust USA en een rondreis Sumatra-Java-Bali op.

Als een kind een 8 haalt voor een toets/ spreekbeurt/verslag dan mag het kiezen wat we eten. Ingevoerd toen dochter in de vwo brugklas ineens niet meer de beste van de klas was. Als stimulans om een tandje bij te zetten met leren en om maaltijden gezellig te houden. Over je zelfgekozen eten mag je niet miepen. 😄😉
Inmiddels 2e jaars student en havo examenkandidaat komen ze nog steeds thuis met:
Ik mag kiezen wat we eten! Ik heb een 8 punt nog wat voor toets dit, verslag dat of spreekbeurt zo.
Vanochtend kwam dochter van 20 nog de trap af stuiteren dat ze mocht kiezen, want 9 voor een opdracht. 
Gisteren vierden we een 8 voor informatica van zoon met pizza. Bij veel hoge cijfers is het niet altijd pizza of patat maar zijn spruitjes ineens ook iets om te kiezen. 

Op oudejaarsdag met elkaar een grote legpuzzel leggen 

Bij het begin van de vakantie mijn schoonouders bellen en heel hard 'vakantie!!!' roepen.

Vanaf 1 december elke ochtend in bed de dagelijkse aflevering van 'Kerst met Linus' kijken.

Okki21

Okki21

18-09-2022 om 20:34 Topicstarter

Hier wil ik invoeren: de dag dat kind langer is dan ik (niet heel moeilijk) vieren we dat door samen uit eten te gaan. Ergens een keer gelezen op een forum ook 😃

bij ons denk ik aan:
alleen in de vakanties vlokken op brood (ipv hagelslag)
begin van de zomervakantie vieren met het kopen van een boek 
in de kerstvakantie gaat de lego uit de kast en ligt soms de hele woonkamer vol
bij mijn ouders kregen we alleen ontbijtkoek in de vakanties

Iedere week een film avond met chips en wat te drinken. Eigenlijk eenvoudig, maar heilig voor de kinderen. 
En iedere zondagavond schepijs.

Leene

Leene

18-09-2022 om 20:52

elke avond voorlezen op ' het grote bed' ( tot ze 13 en 11 waren) deed mijn moeder ook al. Of op vakantie , wandelen en dan een boek meenemen om voor te lezen.Verder spelletjes spelen op zondag avond...uit eten met onze verjaardagen 

Vlak voor de kerst op een zondagmiddag wat lekkers en a Christmas Carol kijken.
Op kerstavond voor allemaal een boek onder de kerstboom.
Als we allemaal zomervakantie hebben halen we Chinees

Met kinderen:
Valentijnsdag was kinderdag ( naast vader-/moederdag). Ze kregen een minuscuul kadootje en mochten samen overleggen wat we aten.

Samen de kerstboom optuigen het 1e weekend na StKlaas.

Elke schoolvakantie 1x iets van fastfood.

Kerstmarkt van een tuincentrum bezoeken in de herfstvakantie.

Nu ze volwassen zijn: met Valentijn krijgen ze een kaart met mijn waardering en liefde en chocola.

De kersteditie All you need is love kijken op kerstavond.

Filmavond.

Gamenight ( bordspel) met kerngezin.

Met kleinzoon begint het allemaal net.
We gaan naar het tuincentrum met Kerst, naar een rustige ontmoeting met Sint, we tuigen de boom op ( hij weer af), we bakken lekkers voor speciale dagen,  knutselen voor verjaardagen in de familie enz.

Met de hond heb ik zelfs een traditie, elke 1 Oktober gaan we direct weer nieuwe wandelingen maken daar waar het niet mocht van het voorjaar tot najaar.


Zelf herinner ik me: chips op vrijdagavond, opblijfavond, uitgebreide gedichten met suprises met Sint, vissen op woensdagmiddag, zwemmen op zaterdag, de nieuwjaarsdag met de hele familie bij de grootouders, niewe haring, BBQ's in de winter, gezamelijke vakanties ( zou ik nu niet meer doen),  gekookt eitje op zaterdagochtend, ritjes maken naar onbekende gebieden in Nederland en dan eten mee, de lange stranddagen enz enz.

Ik houd van tradities tot ze een verplichting worden, dan verzinnen we iets nieuws. 

---

---

18-09-2022 om 21:01

Okki21 schreef op 18-09-2022 om 20:34:

Hier wil ik invoeren: de dag dat kind langer is dan ik (niet heel moeilijk) vieren we dat door samen uit eten te gaan. Ergens een keer gelezen op een forum ook 😃

Ja dat hebben wij 3x gedaan. Oudste wacht tot mijn man gaat krimpen en verwacht over 20 jaar het laatste diner.

zondag patat dag en voor de televisie mogen eten.
In het weekend in de ochtend televisie mogen kijken.
Iedere dag voorgelezen worden na het eten of voor het naar bed gaan
Op het einde van het schooljaar een klein cadeautje met een kaart met hoe het jaar us geweest met hoogte en diepte punten, maar het accent ligt op trots, groei en liefde.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

18-09-2022 om 21:11

Elke ochtend bij mijn grootouders, waarbij 's morgens de tafel gedekt was, grootvader naar aftershave rook en grootmoeder warme melk maakte voor mij. 
Twee klontjes suiker en "loeren"; tja zo sprak ik het uit. 

zelfgemaakte soep op de zaterdagavond.

--- schreef op 18-09-2022 om 21:01:

[..]

Ja dat hebben wij 3x gedaan. Oudste wacht tot mijn man gaat krimpen en verwacht over 20 jaar het laatste diner.

Dan zou ik nooit mijn etentje hebben gekregen 😅. Of krimpen mensen 10cm.

Wel een leuke om in te voeren trouwens. Onze zoons worden vast groter dan ik en dochter van man is met 10 jaar nog naar 15 cm van mijn lengte verwijderd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.