Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mama van Lisa

mama van Lisa

14-01-2009 om 20:06

Rare spelletjes....is dit normaal?

Vaak komen op woensdag twee hele lieve zusjes (6 en 4) bij mijn dochter Lisa (4) spelen. Op een gegeven moment zei het oudste zusje: "kom we gaan boven spelen". "Wat gaan jullie doen" vroeg ik? "Dat mag jij niet weten', zei ze.
Zonder hun te willen controleren liep ik 5 minuten later naar boven en liep langs de slaapkamer van mijn dochtertje. Ik zag dat alle drie de meiden hun shirts aanhadden, maar voor de rest alles uit. Ze liepen in hun blote billen. Het oudste zusje tikte en streek met een stokje over mijn dochters billen die met de rug naar haar toe stond.
Ik vroeg hun streng (maar zeker niet boos) direct de onderbroeken weer aan te trekken en dat ik dit niet wilde.
Later heb ik de oudste zus bij me geroepen en op vriendelijke toon gevraagd wie op dat idee gekomen is. Ze zei dat iedereen tegeliijk dat riep toen zij vroeg wat ze wilden gaan doen. Onzin natuurlijk, ze loog duidelijk (overigens is dat meisje de hele middag vrij timide geweest en heeft een heftige huilbui gehad toen haar ouders haar kwamen ophalen).

Aangezien Lise mijn enig kind is weet ik niet of dit normaal gedrag is voor 6-jarigen. Is er iemand op dit forum die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ook weet ik niet of ik de ouders op de hoogte moet stellen.

Elke reactie is welkom hierop,

mama van Lisa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
May

May

14-01-2009 om 20:17

Lastig..

Ik zou het er misschien toch effe met de ouders over hebben. Niet beschuldigend naar het oudste meisje toe, maar gewoon melden wat ze gespeeld hebben... En misschien op een rustig ogenblik nog eens even met je dochter praten. Dat je wilt dat ze haar kleren aanhoudt als ze speelt...

hesi

hesi

14-01-2009 om 22:08

Sluit ik me bij aan

ik had het denk ik al ff bij ophalen gezegd maar ik zou het zeker eens noemen bij de ouders. Misschien moet je het wel voorzichtig inkleden, wie weet wat daar thuis gebeurd, misschien heeft ze dat wel van pappa en mamma gezien ofzo, ja ik denk maar even hardop hoor.

En idd je eigen dochter zeggen het ondergoed aan te houden

Ik zou het ook even bespreekbaar maken met de ouders. Kinderen doen zoiets in alle onschuld, dus er tegen je kind niet al te raar over doen, maar even duidelijk maken dat je niet in je blote billen speelt, dat geeft geen pas.
Hier heeft zus het een tijdje erg leuk gevonden om in het bijzijn van vriendinnetjes aan broertje te vragen zijn broek naar beneden te trekken. Hij - trots - voldeed telkens aan dit verzoek. Toch maar even verteld dat dit niet echt netjes en beleefd is. Zonder boos te worden. Ook maar even aan de ouders verteld. Iedereen kan hier anders op reageren en verhalen kunnen een eigen leven gaan leiden. Terwijl er niks aan de hand is.

Sandra

Sandra

15-01-2009 om 09:46

Vrij normaal

Ik vind het op zich vrij normaal gedrag voor kleuters. Voor hen horen billen, piemeltjes etc. er gewoon bij, ze maken deel uit van hun lijf, en ze worden nog niet gehinderd door ongemakkelijke gevoelens hierover. Ik vind het ook bij uitstek de leeftijd om ze duidelijk te maken waar de grenzen liggen. Dus onderbroek aanhouden als er anderen bij zijn. Spelen met je piemel doe je als je alleen bent. Dat soort dingen.
Ik zou de andere ouders denk ik ook even laten weten dat ze in hun blootje hebben gespeeld en hoe je daarop hebt gereageerd. Dit zijn weer mooie leermomenten voor een kind (en de ouders).

Jo Hanna

Jo Hanna

16-01-2009 om 12:44

Volgens mij normaal

De belangrijkste vraag zou voor mij zijn of alle kinderen er vrijwillig aan meededen. Dwang en druk zijn voor mij uit den boze. Verder zie ik wat jij beschrijft als normaal spel-/experimenteergedrag.
Groet, Jo Hanna

mama van Lisa

mama van Lisa

16-01-2009 om 23:44

Jo hanna

Even uit nieuwsgierigheid: sta jij dit soort spelletjes toe? Ik bedoel als vriendinnetjes in hun blote billen rondrennen?

Ik heb overigens al de moeder op de hoogte gebracht en zij reageerde normaal tot dusverre. Haar dochter van 6 is nog wel lange tijd huilerig geweest.

Bloot

ach ik vind het heel normaal, maar ik stuur het dus wel, ze mogen hier bloot spelen met hun onderbroek aan. Verder lopen ze af en toe in de zomer wel bloot rond, dan zijn ze zich aan het verkleden of gaan ze in het badje buiten en rennen dan wat rond. Maar spelen gebeurt hier dus bij voorkeur in tenminste hun onderbroek, wat ze verder allemaal uitspoken met wat kijken en vergelijken vind ik ook weer heel normaal.

Vroeger, in de jaren 80 toen ik klein was kwamen alle buurtkinderen in hun blootje bij ons in de tuin, daar zijn hele gezellig foto's van, wij hadden zo'n groot zwembad van oranje zeil en stokken. Het was toen nog heel normaal dat die kinderen bloot op straat van het ene naar het andere huis liepen.

mama van Lisa

mama van Lisa

17-01-2009 om 19:10

Manda

Hoi Manda,

Je hebt helemaal gelijk,

Spelen mag best in je onderbroek, maar niet bloot, tenzij het zomers lekker warm is en het zwembadje in de tuin staat opgesteld. Heerlijk, eerst gaat ze met haar blote billen in het zwembadje zitten, vervolgens dipt ze haar billen in de zandbak en vice versa...zwembad wordt langzaamaan zandbak en de zandbak wordt steeds wateriger...

Toch laat ik Lisa sinds afgelopen zomer niet meer bloot op het strand spelen (toen 3,5). Ik weet niet, voelt niet goed meer.

Vaak is er geen eens dwang

bij dat soort spelletjes.

Ook zonder dwang kan je dingen doen (als kind en ook als volwassene) die je eigenlijk niet zo leuk vindt, maar in de groepsdynamiek of omdat dat vriendinnetje zo leuk of populair is doe je dan maar toch mee. Daarom krijgen ook pedofielen zo veel voor elkaar, het kan ook wel fijn voelen terwijl het heel fout is.

Je moet dus ook breed met je kinderen over 'bloot' kunnen praten. Wat is nu wel normaal en wat is vreemd ? Waar voel je je goed en veilig bij ? Hoe geef je aan (dat is heel moeilijk) dat je iets niet leuk vindt terwijl het wel je beste vriendje is ?

Al dat soort zaken zijn ingewikkeld maar wel belangrijk om over na te denken en over te praten met kleuters, vind ik althans, ik vind dat heel belangrijk.

Jo Hanna

Jo Hanna

17-01-2009 om 22:37

Ligt eraan

Ik weet niet of ik het onder alle omstandigheden zou toestaan. Dat ligt aan de situatie. Ik heb wel eens een doktersspelletje bijgewoond (dat speelde zich gewoon in de huiskamer af) waarbij een van de kinders een prik in haar blote bil kreeg en dat heb ik gewoon laten gebeuren. Overigens waren dokter en patient beide rond de drie. Mijn oudste is nu vier en speelt nooit op haar eigen kamer.
Ik baseer mijn houding eigenlijk vooral op het feit dat ik vroeger zelf vrij veel van dit soort spelletjes heb gespeeld. Ik weet nog dat ik het heel spannend vond, dat ik ook wel wist dat het 'geheim was' en dat dat juist ook spannend was, dat er ergens ook een groot taboe op zat en dat dat ook nĂ­et prettig voelde. Oftewel, verwarrend. Mijn ouders lieten het ook toe, dat wist ik pas veel later, dat ze het wel wisten en het negeerden. Ik ben met twee nichtjes eens betrapt door onze oma en dat gaf me toch een scene, met die oma dan. Daar schrokken wij erg van en daar moesten wij ook van huilen. Ik heb eigenlijk zelf het gevoel dat het huilen vooral te maken had met het weten dat het 'eigenlijk fout' is, het betrapt zijn en de heftige reactie van onze oma. Er is nooit meer met ons over gesproken.
Ik denk dat ik, als ik bij zo'n scene was binnengelopen het ook zeker zou benoemen en bespreken. Ik zou mijn kinderen het 'eigenlijk fout' willen besparen dat ik door het zwijgen van mijn ouders voelde. En het is inderdaad genuanceerder dan ik in mijn eerste posting zei, ook zonder dwang kan een ervaring slecht uitvallen en dat is ook belangrijk om boven te krijgen. Ik zou het denk ik ook aangrijpen voor een gesprek over grenzen aangeven, fijn vinden etc.
Misschien ten overvloede maar ik vind spelletjes met leeftijdgenoten en spelletjes met veel oudere kinderen of volwassenen van een heel andere orde. Daar zou ik zonder meer tegen optreden.

Bso

Mijn zoon (ruim 4,5) was dergelijke spelletjes laatst aan het spelen op de bso en toen werden hij en het vriendinnetje (ook 4 of 5) er terecht en nadrukkelijk op gewezen dat ze op de bso hun onderbroek aan dienden te houden! Ha, ha. Ik was er niet van geschrokken ofzo en vond dat ze het wel goed hadden opgelost.
Als hij zoiets thuis zou doen dan reageer ik hopelijk ook zo.
Hij zit ook wel een aan zijn piemel als hij op de wc zit of in bad en dat vind ik ook geen probleem, maar als hij tijdens het eten in zijn broek zit te graaien dan zeg ik dat hij dat maar moet doen als hij alleen is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.