Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
san72

san72

22-01-2009 om 19:36

Regels

Hoi,

Ik ben even benieuwd wat de belangrijkste regels zijn die jullie thuis hanteren. Ik worstel er nogal eens mee (dochter van bijna 4). Ik wil niet eeuwig nee zeggen en daarmee een rotdag creeren voor mij en mijn dochter, maar ze kan vreselijk het bloed onder mijn nagels vandaag halen. Gekke bekken trekken wanneer ik streng tegen haar praat bv. Ze kent ook haar grenzen niet tussen stoeien en iemand anders gewoonweg pijn doen. En ze kan heel erg dwingend zijn.

Mijn regels zijn

Andere mensen niet pijn doen
Netjes vragen als je iets wil
Als je je zin niet krijgt niet meteen krijsen.
Geen tv voor het ontbijt (doordeweeks)
eten aan tafel

Hoe zien jullie dat? En lukt het om consequent te blijven?

Ben benieuwd!

groetjes San

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Goed

Goed om dergelijke regels op te stellen. Bij mij zijn er ook wel bepaalde regels, maar het probleem is dat mijn vriend en ik het niet eens kunnen worden over de regels. Daarbij komt ook nog dat mijn vriend voor werk zeker 3 dagen/week in het buitenland is, dan gelden dus sowieso 'mijn' regels.

Zo mogen mijn kinderen juist altijd 's morgens tv kijken totdat het ontbijt klaar is, omdat ik ze liever rustig voor de tv heb zitten dan dat ze samen ruzie gaan zitten maken of een krat lego oid midden in de kamer omkeren (waar ik me vervolgens hevig aan erger als ik na een werkdag met 2 hongerige kinderen thuis kom). Mijn vriend is dus juist heel erg tegen dat tv kijken 's morgens.

Consequent en duidelijk zijn tegen de kinderen is dus nog het grootste probleem!

san72

san72

23-01-2009 om 10:41

Grappig

Mijn man is doordeweeks helemaal niet thuis, alleen in het weekend, dus doordeweeks gelden mijn regels. Mijn man moet zich er maar aan aanpassen, eens of oneens, ik moet er mee leven doordeweeks. Gelukkig zijn we het redelijk eens, en in het weekend vind ik het niet erg om de boel een beetje de boel te laten, dan is het voor mijn dochter ook een feest dat papa er weer is (hij is dan ook heilig en veel liever hahahaha).
Maar idd consequent zijn is erg moeilijk...pfff ik heb het er soms erg moeilijk mee

Sandra

Sandra

23-01-2009 om 11:44

Positief

Wat ook helpt is om je regels positief te stellen. Dus de regel is dan niet 'niet van tafel wegrennen tijdens het eten' maar 'we blijven gezellig samen aan tafel tot iedereen klaar is'.
Dus benoem wat je van ze verwacht, en niet het gedrag dat je juist niet van ze wilt zien.

Natuurlijk

De voor de hand liggende over geen pijn doen, alsjeblieft dankjewel, handjes wassen na toiletbezoek en voor het eten, geen wedstrijdjes tijdens eten, niet liegen etc. hier ook nog:

Geen poezen door de wc spoelen
Geen scharen in haren
Niet voetballen in de kamer, ook niet met kussens of speelgoed
Schuursponsjes zijn geen speelgoed
De voordeur pas op slot doen als papa en mama ook binnen zijn
Geen nagellak op broertjes smeren
Niet met zijn tweeën op de wc

Maar voor de rest gaat het best goed hoor. Even serieus: de beste regel tot nu toe is dat je alles ook op een andere manier kunt vragen. Niet 'ga weg' maar 'wil je alsjeblieft schuiven', niet 'geef terug' maar 'wil je dat alsjeblieft teruggeven'. Het is een stuk rustiger nu.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.