Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Rekenen kind 6 jaar

Mijn zoontje van 6 vind rekenen super leuk. Maar het is soms ingewikkeld om het uitdagend te houden omdat hij tegelijkertijd nog weinig goed geautomatiseerd heeft maar wel al veel kan. We schrijven iedere avond een som op zn bord en soms vraagt hij of we hem een rijtje sommen geven. Vanavond was het (3^3 + 3) / ? = 15. En die weet hij dan meteen. Maar dingen als 24/3 is dan weer veel te moeilijk. Dus t is een beetje van hoe nu verder. Leuke sommetjes geven of echt een beetje terug naar de basis of zou het prima zijn dat hij de basis pas over een paar jaar leert en nu gewoon wat sommetjes als puzzel krijgt. 


Iemand tips of ideeën?


Schoolwerk gewoon op school laten? Als het nodig is dat jullie thuis iets met hem oefenen, hoor je het vast vanzelf. 

Ik zou niks doen of eventueel helpen met automatiseren. 

Misschien staat hier iets tussen? Tafels leren is altijd goed. 
https://www.rekenen.nl/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-08-2023 om 22:26:

Misschien staat hier iets tussen? Tafels leren is altijd goed.
https://www.rekenen.nl/

Tafels leren ze pas in groep 4 en volgens een bepaald systeem (herhaald optellen, op de school van onze zoon). Deze 6-jarige zit waarschijnlijk nog in groep 3 of gaat na de zomer naar groep 4. Dan is tafels oefenen nu dus nog niet nodig. 

Ons kind is ook een ster in rekenen. Op die leeftijd waren het vooral + en - sommen met grotere getallen. Maar wat vooral uitdaging gaf waren de bordspellen. Dammen en schaken. Ook sudoku is een hit, toen nog kindersudoku met 6 ipv 9 blokjes. Laat schoolwerk idd vooral op school en zoek uitdaging in andere dingen. Succes!

-Nienke- schreef op 03-08-2023 om 22:29:

[..]

Tafels leren ze pas in groep 4 en volgens een bepaald systeem (herhaald optellen, op de school van onze zoon). Deze 6-jarige zit waarschijnlijk nog in groep 3 of gaat na de zomer naar groep 4. Dan is tafels oefenen nu dus nog niet nodig.

Als hij het leuk vindt, wat maakt dat uit. Stimuleren zolang ze het leuk vinden is veel belangrijker.

Inderdaad bordspellen doen en hem dan de score laten bijhouden. 

Laten helpen met bakken.

Winkeltje spelen en dan wisselgeld Laten terugbetalen.

En af en toe een som doen als de situatie zich er voor leent snoepjes verdelen bijvoorbeeld. 

Er zijn ook games met rekensommen.

Spelenderwijs toch helpen met automatiseren en stimuleren als hij dat zelf doet. Hij zal zelf misschien ook al gedeeltelijk ontdekt hebben dat het tijd scheelt als je bekende combinaties gebruikt.

-Nienke- schreef op 03-08-2023 om 22:29:

[..]

Tafels leren ze pas in groep 4 en volgens een bepaald systeem (herhaald optellen, op de school van onze zoon). Deze 6-jarige zit waarschijnlijk nog in groep 3 of gaat na de zomer naar groep 4. Dan is tafels oefenen nu dus nog niet nodig.

Hier thuis een goede rekenaar van zes die uit zichzelf bezig is met tafels zonder het te weten.  Wij hebben het nooit benoemd of verteld dat er tafels zijn er waarvoor ze handig zijn.

Het gaat hier spelenderwijs en het is zelf ontdekt. Bij memory wordt de buit in groepjes van bijvoorbeeld gelegd en dan 2-4-6 etc geteld. Vaak ook grotere groepjes van 5 of 6 bijvoorbeeld. Het enige wat wij doen om te stimuleren "En hoeveel heb je als je nog een keertje .... erbij doet "

Ik zou het niet gaan pushen maar ik zou het ook niet gaan vermijden omdat het pas in groep 4 wordt aangeleerd.

Wij gebruiken montessori materiaal, zoals bv montessori telraam, honderdbord en pythagoras bord. Ze hebben veel mooie rekenmaterialen waarin het rekenen ook zichtbaar en tastbaar wordt. Je kan het ook op allerlei manieren in het spel toepassen.

Ik was als kind ook gek op tellen & rekenen. Wat mijn ouders zoal mij zoal hebben laten doen..
- Veel bord- en dobbelspelletjes spelen. Vroeger was Yahtzee favoriet, maar nu zouden Qwixx of Regenwormen ook leuk zijn.
- Onderweg in de auto kentekenbingo of spelletjes zoals het optellen van de kentekens van de eerstvolgende 3 auto's. Of bijvoorbeeld de volgende 2 blauwe auto's. 
- Tellen van wielen van vrachtwagens op de parkeerplaats (en als we nu alleen aan deze kant mogen kijken, kan je dan zelf uitrekenen hoeveel hij er in totaal heeft)
- Boodschappen-bonnetjes voorspellen door tijdens het winkelen alle productprijzen bij elkaar op te tellen (bij kleine hoeveelheden - wel wat lastiger door de kommagetallen natuurlijk)
- Traptreden tellen met beklimmen van torens etc.
- Tellen hoeveel suikerklontjes er in een verpakking gestapeld zitten (en hoeveel kopjes thee met elk 2 klontjes zijn dat dan? En als we elke dag 4 kopjes thee drinken, hoeveel dagen gaat het pak dan mee?)
- en ga zo maar door met tellen en sommetjes maken in het dagelijks leven

Op school worden er strategieën aangeleerd om mee te rekenen. In het begin zal hij die strategieën niet nodig hebben, maar later wel. Het is dan heel beperkend als hij zijn eigen strategieën heeft bedacht en die blijken niet te werken bij ingewikkelde sommen.
Dingen kan je op verschillende manieren uitrekenen en kinderen die snel denken kunnen daar hele creatieve manieren in gevonden hebben. Ik zou dus eerder op school verrijking vragen bij zijn rekenwerk.
Het spel regenwormen heeft met tellen te maken, of misschien Rummikub? 

Spelletjesplein heeft schoolse spelletjes als hij perse iets wil.

Ben ik nu heel dom of gebruiken jullie andere tekens? Kun je deze eens uitleggen:
(3^3 + 3) / ? = 15
Of is het gewoon drie tot de derde plus drie? 
En dit zou hij dan vanzelf kunnen maar 24 delen door 3 niet? 

Er is een boek dat heet de telduivel. De auteur weet ik niet meer. Daarin worden allerlei getallen-weetjes behandeld in verhaalvorm tussen de hoofdpersoon en de telduivel. Helemaal niet eng en ingedeeld in hoofdstukjes die je zou kunnen voorlezen. 
Je zou de tafel van 1, 2 en 10 kunnen introduceren zonder dat je school al teveel voor de voeten loopt. Dat voor de voeten lopen, daar moet je wel een beetje voor oppassen omdat je anders een kind krijgt dat zich bij bepaalde onderwerpen doodverveelt. En dat is in je kinds nadeel.

Mijn ervaring is dat je het beste iets met rekenen kan doen in verhaalvorm omdat de cito rekentoetsen gaan over sommen die je uit een verhaalvorm moet halen, waarbij het dus eigenlijk gaat om talige sommen. En dat gaat over interpretatie van de tekst en voorstellingsvermogen. Interpretatie van teksten leer je door veel verhalenboeken te lezen itt boeken met weetjes. Tussen 6 en 8 zijn kinderen net feitensponzen en zijn de meesten dol op feitenboeken dus dat doen ze zelf al. 

Bloemenaandewaterkant schreef op 04-08-2023 om 13:07:


Je zou de tafel van 1, 2 en 10 kunnen introduceren zonder dat je school al teveel voor de voeten loopt. Dat voor de voeten lopen, daar moet je wel een beetje voor oppassen omdat je anders een kind krijgt dat zich bij bepaalde onderwerpen doodverveelt. En dat is in je kinds nadeel.

Maar een kind dat er in geïnteresseerd is, stopt dan echt niet na 1/2/10. 
Toen mijn oudste bezig was met het tafeldiploma op school, ging de kleuter thuis meteen mee en die schreef ze zo foutloos uit tot en met de tafel van 32 of zo. Er hoefde hem niks uitgelegd te worden.

Valeria schreef op 04-08-2023 om 13:18:

[..]

Maar een kind dat er in geïnteresseerd is, stopt dan echt niet na 1/2/10.
Toen mijn oudste bezig was met het tafeldiploma op school, ging de kleuter thuis meteen mee en die schreef ze zo foutloos uit tot en met de tafel van 32 of zo. Er hoefde hem niks uitgelegd te worden.

Daar heb je gelijk in maar richt je thuis dan op het niet-schoolse deel van de interesse van je kind. Laat school zijn school ding doen en thuis doe je verrijking. Er zijn vast boekjes op marktplaats te vinden die je op school als verrijkingsmiddel toebedeeld krijgt. Mijn kind kreeg ook verrijkingsmiddelen toebedeeld maar was of te laat om het bij de ib-er te halen (dichte deur) of koos voor de donald duckjes in de klas. [En als de leerkracht aan iets anders begon moest die kind er weer helemaal nij betrekken (leg dat boekje nu weg.. nee echt weg).. etc.] Én dat laatste kan je nog beter thuis toestaan (neem een abonnemnt of koop ze bij de tweedehands). Een kind dat zich verveelt in de klas is niet alleen niet leuk voor kind zelf maar ook voor het tafelgroepje, de klas en de juf. Laat het schoolse deel van de magie bij school en doe thuis andere magie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.