Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Rekenen kind 6 jaar


SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

04-08-2023 om 13:51

Evaluna schreef op 04-08-2023 om 11:11:

Op school worden er strategieën aangeleerd om mee te rekenen. In het begin zal hij die strategieën niet nodig hebben, maar later wel. Het is dan heel beperkend als hij zijn eigen strategieën heeft bedacht en die blijken niet te werken bij ingewikkelde sommen.

Ik denk dat het jongetje ook een nieuwe strategie razendsnel onder de knie zal hebben... als ik het zo lees.

Als het kind graag wil rekenen, moet je 'm rekensommen geven. Maar ik zou inderdaad proberen via school de extra oefeningen te krijgen.

Er is ook scuala als spel. Met oefeningen (taal, geschiedenis) voor groep 3 of 4, maar ook voor groep 5 en hoger. Je kunt de rekenkaartjes van de ene groep nemen en de rest van een andere groep.

Bloemenaandewaterkant schreef op 04-08-2023 om 13:34:

[..]

Daar heb je gelijk in maar richt je thuis dan op het niet-schoolse deel van de interesse van je kind. Laat school zijn school ding doen en thuis doe je verrijking. Er zijn vast boekjes op marktplaats te vinden die je op school als verrijkingsmiddel toebedeeld krijgt. Mijn kind kreeg ook verrijkingsmiddelen toebedeeld maar was of te laat om het bij de ib-er te halen (dichte deur) of koos voor de donald duckjes in de klas. [En als de leerkracht aan iets anders begon moest die kind er weer helemaal nij betrekken (leg dat boekje nu weg.. nee echt weg).. etc.] Én dat laatste kan je nog beter thuis toestaan (neem een abonnemnt of koop ze bij de tweedehands). Een kind dat zich verveelt in de klas is niet alleen niet leuk voor kind zelf maar ook voor het tafelgroepje, de klas en de juf. Laat het schoolse deel van de magie bij school en doe thuis andere magie.

De magie???

Daddy_gijs schreef op 04-08-2023 om 13:51:

[..]

Ik denk dat het jongetje ook een nieuwe strategie razendsnel onder de knie zal hebben... als ik het zo lees.

Als het kind graag wil rekenen, moet je 'm rekensommen geven. Maar ik zou inderdaad proberen via school de extra oefeningen te krijgen.

Er is ook scuala als spel. Met oefeningen (taal, geschiedenis) voor groep 3 of 4, maar ook voor groep 5 en hoger. Je kunt de rekenkaartjes van de ene groep nemen en de rest van een andere groep.

Snel denken en flexibel is niet een vanzelfsprekende combinatie is mijn ervaring bij mijn kinderen 🙈

Valeria schreef op 04-08-2023 om 14:03:

[..]

De magie???

De magie voor een kind.. de “ohhhhhh zit het zo” momenten, van je kind.

Bloemenaandewaterkant schreef op 04-08-2023 om 14:44:

[..]

De magie voor een kind.. de “ohhhhhh zit het zo” momenten, van je kind.

Dus een kind expres gaan afremmen omdat anders de juf straks de bevrediging mist dat dit kind het ineens wel snapt, terwijl hij het natuurlijk allang snapt.
Afremmen helpt namelijk helemaal niet. Bij leren lezen werkt dat ook niet trouwens. Ze doen dat stiekem toch.
Verbreden of andere uitdagingen gaan zoeken kan misschien nog wel een optie zijn. Er zijn veel zaken waar je bij kan rekenen, zoals bij koken, geocachen, houtbewerking, handwerken… dan kun je het wat uitbreiden met andere kennis die daarbij hoort en raakt hij wellicht ook begeesterd door navigatie, handwerken, koken, tekenen, programmeren of tuinbouw of wat je hem maar aanbiedt.

AnnaPollewop schreef op 04-08-2023 om 14:50:

[..]

Dus een kind expres gaan afremmen omdat anders de juf straks de bevrediging mist dat dit kind het ineens wel snapt, terwijl hij het natuurlijk allang snapt.
Afremmen helpt namelijk helemaal niet. Bij leren lezen werkt dat ook niet trouwens. Ze doen dat stiekem toch.
Verbreden of andere uitdagingen gaan zoeken kan misschien nog wel een optie zijn. Er zijn veel zaken waar je bij kan rekenen, zoals bij koken, geocachen, houtbewerking, handwerken… dan kun je het wat uitbreiden met andere kennis die daarbij hoort en raakt hij wellicht ook begeesterd door navigatie, handwerken, koken, tekenen, programmeren of tuinbouw of wat je hem maar aanbiedt.

Zucht, nee dat staat er toch niet? 
Wil je dat je kind zich verveelt op school met de kans dat het school saaaaaaaaaai gaat vinden, niet oplet op momenten dat er iets aan bod komt wat het nog niet kent? Doe dan lekker thuis het programma wat op school ook afgedraaid wordt. De klas, school en de juf zal je dankbaar zijn (not). de kans is dat de juf jullie als lastige ouders ziet en je kind niet goed in kan schatten want het let vaak niet op maar kan het al wel heel goed maar soms kan het kind er ook niets van. 

Wil je je kind verder ontwikkelen (leuk!) kies dan onderwerpen die op school niet aanbod komen. Daarin kan je verbreden maar ook verdiepen.

Bloemenaandewaterkant schreef op 04-08-2023 om 15:00:

[..]

Zucht, nee dat staat er toch niet?
Wil je dat je kind zich verveelt op school met de kans dat het school saaaaaaaaaai gaat vinden, niet oplet op momenten dat er iets aan bod komt wat het nog niet kent? Doe dan lekker thuis het programma wat op school ook afgedraaid wordt. De klas, school en de juf zal je dankbaar zijn (not). de kans is dat de juf jullie als lastige ouders ziet en je kind niet goed in kan schatten want het let vaak niet op maar kan het al wel heel goed maar soms kan het kind er ook niets van.

Wil je je kind verder ontwikkelen (leuk!) kies dan onderwerpen die op school niet aanbod komen. Daarin kan je verbreden maar ook verdiepen.

Het ging om tafels. Jij stelde voor 1, 2 en 10 aan te bieden. Ik denk dat een slim kind dan vanzelf de andere tafels ook meteen snapt. Als het 1, 2 en 10 niet al uit zichzelf heeft gesnapt. Tafels thuis weghouden bij een kind maakt de rekenles op school echt niet minder saai.

Een slim kind heeft vrijwel geen "oooh zit het zo!" momenten op de lagere school. Mijn jongste zei tegen de mentor in de brugklas dat hij op de lagere school helemaal niets geleerd had. Tegen de tijd dat het aan bod kwam, wist hij het al. Hij vond het inderdaad supersaai. Heb ik hem thuis schoolwerk gegeven? Nee. Zocht hij thuis zelf schoolse dingen uit? Ja. Deed hij andere dingen thuis? Ja. Maar voor rekendingen had hij ongeveer 1 seconde nodig om het door te hebben.

Valeria schreef op 04-08-2023 om 15:19:

[..]

Het ging om tafels. Jij stelde voor 1, 2 en 10 aan te bieden. Ik denk dat een slim kind dan vanzelf de andere tafels ook meteen snapt. Als het 1, 2 en 10 niet al uit zichzelf heeft gesnapt. Tafels thuis weghouden bij een kind maakt de rekenles op school echt niet minder saai.

Een slim kind heeft vrijwel geen "oooh zit het zo!" momenten op de lagere school. Mijn jongste zei tegen de mentor in de brugklas dat hij op de lagere school helemaal niets geleerd had. Tegen de tijd dat het aan bod kwam, wist hij het al. Hij vond het inderdaad supersaai. Heb ik hem thuis schoolwerk gegeven? Nee. Zocht hij thuis zelf schoolse dingen uit? Ja. Deed hij andere dingen thuis? Ja. Maar voor rekendingen had hij ongeveer 1 seconde nodig om het door te hebben.

Ik denk dat je de bijdrage waar jij naar refereert, wat te letterlijk neemt. Je kan natuurlijk de tafels doen máár als je het pad gaat bewandelen dat school al doet dan … 

Bovendien bestaat school uit meer dan rekenen die, zelfs al ben je goed in rekenen, ook interessant kunnen zijn en zeker een ooooh-zit-dat-zo momenten op leveren. Mijn kinderen lazen de studieboeken geschiedenis graag, mn over buitenlandse oorlogen, hun opa vertelde hen over zijn vakgebied (natuurkunde) en zo zijn er meer (delen van) onderwerpen die op school niet of nauwelijks aan bod komen. Want wat op school onderwezen wordt is maar een smal deel van elk onderwerp. Keuze genoeg dus eigenlijk.

En ik denk dat jouw kind het voorbeeld is hoe saai school wordt. Had je kind dat alleen met rekenen of met alle vakken? Toen het naar de middelbare ging, kon jouw kind toen wel plannen en ordenen of was zijn werkgeheugen zo groot dat hij dat op het vo ook niet tegen kwam? 

Als hij rekenen leuk vindt, kan je ook in de winkel een paar oefenboeken kopen zodat hij zelf kan uitkiezen welke opdrachten hij leuk vindt om uit te rekenen.
Ik zou  geen sommen gaan bedenken, maar hem laten kiezen.

PS eens met Moirmel: teken 3^3 zegt mij niets, 3x3 wel. Maar de combinatie 3x3+3/?=15 daar kan ik geen touw aan vast knopen. De som lijkt mij te ingewikkeld opgesteld voor een kind van 6. Maar dat is het gevaar bij zelf bedenken; ze kunnen qua vorm, afwijken bij wat ze op school gewend zijn.

Bloemenaandewaterkant schreef op 04-08-2023 om 15:45:

[..]

En ik denk dat jouw kind het voorbeeld is hoe saai school wordt. Had je kind dat alleen met rekenen of met alle vakken? Toen het naar de middelbare ging, kon jouw kind toen wel plannen en ordenen of was zijn werkgeheugen zo groot dat hij dat op het vo ook niet tegen kwam?

De zoveelste d/t-herhalingsopdrachten vond hij ook saai

Hij heeft geen problemen gehad in de brugklas en de tweede. Wij sturen hem alleen naar boven om te beginnen, maar controleren zijn huiswerk niet.

Flanagan schreef op 04-08-2023 om 15:45:

Als hij rekenen leuk vindt, kan je ook in de winkel een paar oefenboeken kopen zodat hij zelf kan uitkiezen welke opdrachten hij leuk vindt om uit te rekenen.
Ik zou geen sommen gaan bedenken, maar hem laten kiezen.

PS eens met Moirmel: teken 3^3 zegt mij niets, 3x3 wel. Maar de combinatie 3x3+3/?=15 daar kan ik geen touw aan vast knopen. De som lijkt mij te ingewikkeld opgesteld voor een kind van 6. Maar dat is het gevaar bij zelf bedenken; ze kunnen qua vorm, afwijken bij wat ze op school gewend zijn.

3^3 is 3 tot de 3e macht. Hoe kan kind dat uitrekenen als het de tafels niet kent? 

Mijn dochter kan goed rekenen en had snel door hoe vermenigvuldigen werkte, maar automatiseren was lastig (zij deed dan bijv 8x2= 2+2+2+2+2+2+2+2 en dat duurt te lang). Geautomatiseerde tafels zijn later handig bij deelsommen. Tafelposter op toilet hielp bij automatiseren.  

mijn zoon, ook 6, houdt ook van rekenen en kijkt graag Numberblocks. Zo leert hij makkelijk rekenen en tegelijkertijd leert hij Engels. 

Je zou kunnen denken aan de boekjes van bijv Rekenkundig en Rekentijger. Je kunt ook kijken op de site van W4kangoeroe, dat is een wereldwijde wiskundewedstrijd voor kinderen van alle leeftijden en er staat ook oefenmateriaal op. Deze dingen stimuleren meer het wiskundige denken wat niet hetzelfde is als rekenen in de lagere jaren van de basisschool.

Automatiseren is belangrijk, een kind dat zijn eigen strategiën ontwikkelt, gaat daar waarschijnlijk last van krijgen.

De nieuwe manier om deelsommen te berekenen kennen wij als ouders niet en onze zoon liep er ook op vast.
Gelukkig haddden we op dat moment een flexibele meester die naar het kind keek. 

"Hoe zou jij dit doen, Pietje? Kun je me het laten zien?" Okee, dat heet dus een staartdeling en op die manier mag je het ook doen van mij.

Sinds 1991 is er trouwens iets veranderd in de officiële rekenwijze. Tot onze grote verbijstering.

16:8x2= tegenwoordig 4.

Man en ik hebben 16:8x2=1 geleerd.

'MeneerVanDalenWachtOpAntwoord' is niet meer zoals wij die hebben geleerd...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.