Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Rekenen kind 6 jaar


Onze zoon werd blij van rekendoolhoven (mazes). Niveau en grootte kun je zelf instellen.

Deze website heeft gratis materiaal waar je kind uitdaging kan vinden zonder school voor de voeten te lopen.

https://worksheetworks.com/

Poezenmeisje schreef op 05-08-2023 om 08:34:

Sinds 1991 is er trouwens iets veranderd in de officiële rekenwijze. Tot onze grote verbijstering.

16:8x2= tegenwoordig 4.

Man en ik hebben 16:8x2=1 geleerd.

'MeneerVanDalenWachtOpAntwoord' is niet meer zoals wij die hebben geleerd...

Deze opgaven zouden niet mogen bestaan zonder haakjes. Dan kan elke regel genegeerd worden, gewoon tussen haakjes eerst uitrekenen. Haakjes zijn niet voor niets geïntroduceerd in de wiskunde.

Dus: (16:8)x2 of 16: (8x2)

Auwereel schreef op 05-08-2023 om 09:27:

[..]

Hoewel ik dus erg voor haakjes ben, hoef ik niet mezelf te quoten...

Poezenmeisje schreef op 05-08-2023 om 08:34:

Sinds 1991 is er trouwens iets veranderd in de officiële rekenwijze. Tot onze grote verbijstering.

16:8x2= tegenwoordig 4.

Man en ik hebben 16:8x2=1 geleerd.

'MeneerVanDalenWachtOpAntwoord' is niet meer zoals wij die hebben geleerd...

Ja, want dat klopte gewoon niet 🤣. 
Is soms op school ook irritant als ik die leerlingen dat moet afleren want dan had opa/oma/papa/mama ze dat aangeleerd. 

rijtje is; 

1. Haakjes
2. Machten en Wortels
3. Vermenigvuldigen en Delen
4. Optellen en aftrekken



Auwereel schreef op 05-08-2023 om 09:27:

[..]

Deze opgaven zouden niet mogen bestaan zonder haakjes. Dan kan elke regel genegeerd worden, gewoon tussen haakjes eerst uitrekenen. Haakjes zijn niet voor niets geïntroduceerd in de wiskunde.

Dus: (16:8)x2 of 16: (8x2)

Waarom? Je kan het zonder haakjes prima uitrekenen want deze kan prima van links naar rechts gelezen worden. 

Overigens word ik zelf helemaal jeuzel van het splitsen. We leren ze nu toch allemaal weer de staartdeling aan want dat is toch duidelijker. 

Maar daarvoor is het wel nodig dat je tafels en deeltafels geautomatiseerd hebt. 


Automatiseren is wel handig. Ik heb dat zelf overigens ook nooit heel goed gedaan. Ik rekende het gewoon snel even weer uit. Maar toen ik de lerarenopleiding Wiskunde ging doen was het toch wel handig. Zeker voor de toets hoofdrekenen waarbij je 150 complexere sommen in 20m moest maken… 

Mijn dochter (ook HB’er, gaat nu naar 3VWO) heeft het nog steeds niet geautomatiseerd maar kan wel hele complexe opgaven maken. Ze bedenkt haar eigen strategieën, die soms veel beter zijn en soms omslachtig. Ze leert niet zoals de meeste mensen eerst met alle kleine puzzelstukjes en dan naar een geheel maar juist andersom, van het geheel naar de puzzelstukjes. DMT’s op schoop maakte ze wel altijd goed omdat ze het razendsnel nog even uitrekent. 

Dus is het nodig? Voor de snelheid in ieder geval. Ik zou het wel aanraden om het uiteindelijk wel te leren. Niet alle kinderen hebben het nodig voor rekeninzicht. Maar veel kinderen wel. Ik ken je kind niet natuurlijk. 

SuzyQFive schreef op 05-08-2023 om 09:57:

[..]

Waarom? Je kan het zonder haakjes prima uitrekenen want deze kan prima van links naar rechts gelezen worden.

Overigens word ik zelf helemaal jeuzel van het splitsen. We leren ze nu toch allemaal weer de staartdeling aan want dat is toch duidelijker.

Maar daarvoor is het wel nodig dat je tafels en deeltafels geautomatiseerd hebt.


Moet de wereld het wel eens zijn wat de juiste leesrichting is. Bij een langere som wordt dat nogal onoverzichtelijk.

IB'er in groep 3:
"Ik heb geen wortelsommen, die doen we niet op de basisschool. Hoe kómt dat kind erop?"

Wij: 
Zijn nichtje van 10 jaar heeft hem kwadraten geleerd en hij bedacht zelf dat er dan ook iets omgekeerds moest bestaan, dus hebben we hem leren worteltrekken.

IB'er:
"Die van 10 jaar krijgt nog geen kwadraten!"

Ja, we weten het, onze kinderen zijn gek. Dat is mijn broer en mij nooit opgevallen. Neef en nicht zijn even gek, dan merk je het niet.


Poezenmeisje schreef op 05-08-2023 om 08:38:

Onze zoon werd blij van rekendoolhoven (mazes). Niveau en grootte kun je zelf instellen.

Deze website heeft gratis materiaal waar je kind uitdaging kan vinden zonder school voor de voeten te lopen.

https://worksheetworks.com/

Wat een leuke mazes op die website! Heel blij dit gelezen te hebben, bedankt!

Poezenmeisje schreef op 05-08-2023 om 16:18:

IB'er in groep 3:
"Ik heb geen wortelsommen, die doen we niet op de basisschool. Hoe kómt dat kind erop?"

Wij:
Zijn nichtje van 10 jaar heeft hem kwadraten geleerd en hij bedacht zelf dat er dan ook iets omgekeerds moest bestaan, dus hebben we hem leren worteltrekken.

IB'er:
"Die van 10 jaar krijgt nog geen kwadraten!"

Ja, we weten het, onze kinderen zijn gek. Dat is mijn broer en mij nooit opgevallen. Neef en nicht zijn even gek, dan merk je het niet.


Nee, sommige collega’s in het onderwijs zijn er alleen maar om kinderen in hokjes te drukken 🤪. Jij bent 10, dus jij hoort in groep 6, dus jij maakt deelsommen. 

Dan is het wel weer leuk dat je kleuter eerst bijles gaf aan groep 5 en diezelfde kinderen (inmiddels puber) op de open dag van de middelbare school tegen de wiskundeleraar roepen: "Hé, meester dat is Pietje! Die is supergoed in rekenen!"

Malloczero

Malloczero

09-08-2023 om 13:32 Topicstarter

Dubbel

Malloczero

Malloczero

09-08-2023 om 13:33 Topicstarter

Mugske schreef op 04-08-2023 om 21:50:

[..]

3^3 is 3 tot de 3e macht. Hoe kan kind dat uitrekenen als het de tafels niet kent?

Mijn dochter kan goed rekenen en had snel door hoe vermenigvuldigen werkte, maar automatiseren was lastig (zij deed dan bijv 8x2= 2+2+2+2+2+2+2+2 en dat duurt te lang). Geautomatiseerde tafels zijn later handig bij deelsommen. Tafelposter op toilet hielp bij automatiseren.

Hij kent wat keersommen uit zn hoofd, door het het optellen vaak te doen en omdat dit bij numberblocks goed is uitgelegd. 

Ik heb een tafelsposter voor hem besteld. Bedankt voor de tip.

Malloczero

Malloczero

09-08-2023 om 13:39 Topicstarter

Dankjewel voor de tips allemaal. We gaanet rekentijger aan de slag en ik ga alle websites rustig bekijken.

(Ff snel een lijstje gemaakt voor mezelf)

Lijstje van alle links:

https://www.rekenen.nl/
W4kangoeroe
https://worksheetworks.com/

Andere tips:

montessori telraam, honderdbord en pythagoras bord

Rekentijger

Winkeltje spelen

Tafelpost

Malloczero

Malloczero

09-08-2023 om 14:02 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 05-08-2023 om 16:18:

IB'er in groep 3:
"Ik heb geen wortelsommen, die doen we niet op de basisschool. Hoe kómt dat kind erop?"

Wij:
Zijn nichtje van 10 jaar heeft hem kwadraten geleerd en hij bedacht zelf dat er dan ook iets omgekeerds moest bestaan, dus hebben we hem leren worteltrekken.

IB'er:
"Die van 10 jaar krijgt nog geen kwadraten!"

Ja, we weten het, onze kinderen zijn gek. Dat is mijn broer en mij nooit opgevallen. Neef en nicht zijn even gek, dan merk je het niet.


Hahha heerlijke reactie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.