Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Relatie losfietsen en zwemles

Hoor dat het beter is om pas te beginnen met zwemles als je kind los kan fietsen. Dan zou de motoriek ver genoeg ontwikkeld zijn.

Iemand ervaringen mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

20-04-2010 om 20:54

Nou...

Nou, los fietsen ging hier prima met net 4 jaar. Met dik vet 7 jaar heeft meneer eindelijk zijn A-diploma gehaald, hij ging op zwemles met 5,5 toen hij dus allang los kon fietsen (en hoe!). Dus ik zie niet zoveel verband...

Tango

Tango

20-04-2010 om 21:33

Zie het ook niet

Hier fietste Tangozoon met 4,5 jaar los, zwemles is nu met 5,5 jaar nog steeds een drama, hij is gestart net voordat hij 5 werd. We zijn nu even gestopt, na de meivakantie mag hij weer starten. Hij heeft er helemaal geen zin in.
Bij ons heeft het vooral met angst te maken voor onder water gaan e.d. En gewoon erg snel afgeleid. Op de fiets is hij dat gek genoeg veeeeel minder. Dat doet hij heel geconcentreerd. Ik zou dus echt niet op deze 'wijsheid' afgaan en je kind gewoon op zwemles doen als je vindt dat hij/zij eraan toe is.

Vreemd

Zie het verband ook niet. Dochter hier met net 4 op zwemles gegaan, kon toen ook al los fietsen.

Het enige wat ik wel vind, is dat ze voor het zwemmen op een gegeven moment wel wat kracht/conditie moeten hebben.

angel3

angel3

20-04-2010 om 22:39

Kruislingse motoriek

Zwemmen heeft wel met motoriek te maken in de zin dat ze kruis bewegingen moeten maken. Eerst benen en dan armen etc. of andersom.
Ik heb weleens gehoord dat ze over hun hoofd kruislings hun oor moeten kunnen pakken en dat ze dan die kruis beweging kunnen. Fietsen nooit van gehoord...

krin

krin

21-04-2010 om 09:13

Het wonder van de gelijktijdigheid

Ik denk dat de gemiddeldes toevallig bij elkaar in de buurt liggen en dat er daarom een verband wordt gezien waar dat niet bepaald hoeft te bestaan. Zoiets als wisselen en leren lezen/schrijven bij Steiner.
Dankzij dit topic herinner ik me wel dat de peuterzwemjuf zeer verbaasd was dat zoon met 3,5 los kon fietsen. Gezien zijn gebrek aan coördinatievermogen in het water, vermoed ik. Dus ook bij de instructeurs bestaat die opvatting, kennelijk.

jopi

jopi

21-04-2010 om 14:35 Topicstarter

Duidelijk

verhaal. HIj gaat op zwemles!
Dank!

100%mama

100%mama

21-04-2010 om 14:52

Nou, gaat hier niet op hoor

zoon fietste los met 3 jaar, fietste letterlijk in 1 keer weg (heb het godzijdank op tape, want niemand schijnt het te geloven, hahaha), zit vervolgens vanaf zijn 4e op zwemles en nu anderhalf jaar later 2 badjes opgeschoven en welliswaar in het diepe.....het fel begeerde diploma zit er voorlopig nog niet in, motorisch lukt het hem de buikslagen namelijk niet......fietsen doet hij overigens als de beste, geen motorische afwijking te vinden hoor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.