Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Roblox geld terugkrijgen

hier hebben de kinderen in het verleden via de cc die gekoppeld was aan de ipad aankopen gedaan in roblox. Twee keer zonder toestemming (achter elkaar) en ook netjes het geld terufg gekregen. Als ts 70e per persoon en dat in elk geval keer 3 (haar zelf, man en dochter) had liggen dan is er voor minimaal 200 euro aan robloxtegoed gekocht. Ik zou hiervoor in elk geval een telefoontje naar het hoofdkantoor wagen. Maar neem sowieso online contact op met roblox. Mojn ervaring is dat ze netjes reageren. 

Anoniemvoornu schreef op 23-06-2025 om 22:47:

[..]

Hier heeft mijn nichtje van 9 een doos lego van 200 euro zelf gespaard en gekocht bij de speelgoedwinkel zonder haar ouders , ze zullen vast vaker kinderen in de winkel krijgen die een hoog bedrag uitgeven.

Ik zou een kind van 9 niet over straat laten gaan met 200 euro en als ouder mee gaan. Dus hoe vaak een winkel nu kinderen van die leeftijd met zoveel geld krijgen vraag ik me af. Ik betwijfel het. 

MamaE schreef op 23-06-2025 om 23:21:

[..]

Ik ben een stuk principiëler dan jij in het algemeen. Maar ja, ik vind dat bij diefstal de schade volledig vergoed dient te worden. En vertrouwen dat is beschadigd, moet hersteld worden. Dat kost tijd. Mag een kind leren hoor.

Beweegredenen zou ik zeker wel bespreken, maar is geen vrijbrief voor zulke bedragen stelen.

Niemand zegt ook dat het een vrijbrief moet zijn, dat zou weer het andere uiterste zijn. Tussen bijna een jaar / half jaar straf en een vrijbrief zit ook nog een heel gebied.

Vanuit je eigen gevoel zal het voor jou zo voelen; dat iemand lang boete moet doen en berouw moet tonen voordat bij jou het vertrouwen terug is. Dat kan. Maar is ook alleen jouw kant. Of het kind er daadwerkelijk wat van leert; dat denk jij, maar is dat ook zo? Waar baseer je dat op? Zo streng ermee omgaan en je kind langdurig straf geven pas weer vertrouwen alles betaald is komt je band met kind niet ten goede. 

TrefleQ schreef op 23-06-2025 om 23:22:

Ik vind de straffen die hier genoemd worden voor een kind van 10 echt absurd. Straf tot het einde van het jaar, geen verjaardag- of sinterklaaskados, heel veel klusjes doen.

Mogelijk kent ze de waarde van zóveel geld niet goed. Ik zou vooral willen dat ze beseft dat ze dit echt niet, nooit meer, mag doen. Als ze dat beseft en oprecht spijt heeft, zou ik haar wel een deel maar echt niet alles terug laten betalen.

Het is geen doorgewinterde crimeneel: het is een kind dat iets deed wat echt niet goed is. Om haar leven tot het einde van het jaar daardoor te verzuren lijkt me niet helpend. Vergevingsgezindheid bijbrengen en een liefdevolle relatie met je kind hebben is ook belangrijk.

Dit inderdaad. Opgroeien is ook fouten maken en leren dat ergens een consequentie aan zit maar dat hoeft niet maandenlang als een soort veroordeling alsof kind een crimineel is. Goed om als ouders naast een passende consequentie, te monitoren waar het fout is gegaan. 

Vrijevlinder schreef op 24-06-2025 om 03:15:

[..]

Ik zou een kind van 9 niet over straat laten gaan met 200 euro en als ouder mee gaan. Dus hoe vaak een winkel nu kinderen van die leeftijd met zoveel geld krijgen vraag ik me af. Ik betwijfel het.

Meestal gaan ouders dan mee. Hier ook gehad met zoon. Niet alleen liep hij met veel geld op zijn bankpas, ik moest uiteindelijk ook bij de kassa laten weten dat het klopte. En dit ging om een tablet bij mediamarkt. Daar was de dame bij de kassa ook allert😃

Daarom vind ik dit ook een vreemd verhaal eigenlijk. Is het meisje wel alleen op pad geweest of waren er andere, oudere kinderen bij betrokken?

Anoniemvoornu schreef op 23-06-2025 om 22:47:

[..]

Hier heeft mijn nichtje van 9 een doos lego van 200 euro zelf gespaard en gekocht bij de speelgoedwinkel zonder haar ouders , ze zullen vast vaker kinderen in de winkel krijgen die een hoog bedrag uitgeven.

Dat die winkelier het óók fout deed, bewijst niet dat het wel mag. Ze horen te checken bij de ouders. 
https://wetboekplus.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1-artikel-234-handelingsbekwaamheid/

De juridische remedie staat hier:
https://wetboekplus.nl/burgerlijk-wetboek-boek-3-artikel-32-handelingsonbekwaamheid/

Dus TO, naar de winkelier. Aangeven dat je geen toestemming hebt gegeven en dat de winkelier dat bij dit soort bedragen ook niet mag verwachten. En daar hoef je niet voor naar de rechter. Pas als de winkelier het naast zich neerlegt is een gang naar de rechter nodig. Bij lage bedragen kom je dan bij de kantonrechter uit. Daar kun je ook zelf heen, zonder advocaat. Via de site rechtspraak.nl kun je vinden welke rechtbank je moet hebben en hoe e.e.a. in z’n werk gaat. 

Die winkelier zit misschien fout, maar als het tegoed verbruikt is, snap ik dat ze dit niet terug willen nemen. 
Want dan zijn er ineens heel veel mensen die er misbruik van gaan maken. 

Vrijevlinder schreef op 24-06-2025 om 07:15:

Die winkelier zit misschien fout, maar als het tegoed verbruikt is, snap ik dat ze dit niet terug willen nemen.
Want dan zijn er ineens heel veel mensen die er misbruik van gaan maken.

Hoe dan? Ik zou zeggen dat daarna de winkelier niet langer minderjarigen zulke grote bedragen tegelijk gaat laten uitgeven. 

Gingergirl schreef op 24-06-2025 om 06:11:

[..]

Niemand zegt ook dat het een vrijbrief moet zijn, dat zou weer het andere uiterste zijn. Tussen bijna een jaar / half jaar straf en een vrijbrief zit ook nog een heel gebied.

Vanuit je eigen gevoel zal het voor jou zo voelen; dat iemand lang boete moet doen en berouw moet tonen voordat bij jou het vertrouwen terug is. Dat kan. Maar is ook alleen jouw kant. Of het kind er daadwerkelijk wat van leert; dat denk jij, maar is dat ook zo? Waar baseer je dat op? Zo streng ermee omgaan en je kind langdurig straf geven pas weer vertrouwen alles betaald is komt je band met kind niet ten goede.

Dat klopt. Je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld de helft van dat bedrag. Hoe lang de straf duurt, is ook afhankelijk van welke keuzes je als ouders eventueel in overleg met kind maakt. Maar een kind mag dit van mij echt wel flink voelen. Dat zoiets je iets kost, naast het vertrouwen van je ouders.

Topicstarter vraagt helemaal niet om advies over straf. Ze geeft duidelijk aan dat dat deel al afgehandeld is met kind.
Ik snap dat ze ook vindt dat de winkelier onverantwoord heeft gehandeld (en dat is een volwassene). 

Dweedledee schreef op 23-06-2025 om 18:48:

ChatGPT heeft de volgende tekst geformuleerd. Ik zou deze sturen via hun contactpagina.

Subject: Unauthorized Purchase by Minor (Roblox Gift Cards)

Dear Roblox Support,

I am the parent of a 10-year-old child who has a Roblox account. Recently, my child took money without my permission and used it to purchase Roblox Gift Cards at a physical store in [vul hier de stad/winkel in]. These cards were redeemed on her account without my knowledge or approval.

The funds were intended for household needs and the purchase was completely unauthorized. I have contacted the store, but they cannot refund the money since the codes have already been redeemed.

I kindly request that the funds associated with the redeemed gift cards be reversed or refunded, or that the corresponding Robux balance be removed from the account and refunded.

My child is under 13, and according to Roblox’s Terms of Use, purchases by minors require parental consent. This was clearly not the case.

Relevant details:

• Approximate date of purchase: [datum]
  • Cards purchased: Roblox Gift Cards (physical)
  • Total amount spent: [bedrag in euro]
  • Account username: [gebruikersnaam van het Roblox-account]

Please let me know if any additional information is needed. I hope this issue can be resolved appropriately.

Kind regards,

[Jouw volledige naam]

[Je e-mailadres]

(Optional: [Telefoonnummer])

Dit zou ik doen.

Vooral omdat het om een groot bedrag gaat.  Alles wijst erop dat hier de 'alarmbellen' hadden moeten rinkelen voor ze voor verkoop overgingen.

er.is.maar.1.Pino schreef op 24-06-2025 om 06:52:

[..]

Dat die winkelier het óók fout deed, bewijst niet dat het wel mag. Ze horen te checken bij de ouders.
https://wetboekplus.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1-artikel-234-handelingsbekwaamheid/

De juridische remedie staat hier:
https://wetboekplus.nl/burgerlijk-wetboek-boek-3-artikel-32-handelingsonbekwaamheid/

Dus TO, naar de winkelier. Aangeven dat je geen toestemming hebt gegeven en dat de winkelier dat bij dit soort bedragen ook niet mag verwachten. En daar hoef je niet voor naar de rechter. Pas als de winkelier het naast zich neerlegt is een gang naar de rechter nodig. Bij lage bedragen kom je dan bij de kantonrechter uit. Daar kun je ook zelf heen, zonder advocaat. Via de site rechtspraak.nl kun je vinden welke rechtbank je moet hebben en hoe e.e.a. in z’n werk gaat.

Alsjeblieft zeg. Doe even normaal. Ons rechtssysteem staat al voldoende onder druk.

Contant geld is een nieuwe ervaring voor kinderen. Wat kun je daarmee doen? Je kunt er iets mee kopen, je kunt het stelen.... . Compleet nieuwe levenservaring. 

Anoniemvoornu schreef op 23-06-2025 om 21:43:

[..]

Is het niet vervelender dat je dochter een veelvoud van 50 gestolen heeft? De winkelier kun je niet echt iets verwijten vind ik.

ik zit me ook af te vragen waarom moeder zo hamert op derde partijen die dochter toegestaan hebben iets te kopen terwijl in mijn ogen het mega-probleem (en niet puberella die grenzen opzoekt maar 100x ernstiger) is een dochter die niet een tientje, maar véél geld gepakt heeft en nu goedgepraat wordt met "ze is wel geschrokken". 

hier is echt heel veel mis. 

TrefleQ schreef op 23-06-2025 om 23:22:

.

Mogelijk kent ze de waarde van zóveel geld niet goed. Ik zou vooral willen dat ze beseft dat ze dit echt niet, nooit meer, mag doen. Als ze dat beseft en oprecht spijt heeft, zou ik haar wel een deel maar echt niet alles terug laten betalen.

Het is geen doorgewinterde crimeneel: het is een kind dat iets deed wat echt niet goed is. Om haar leven tot het einde van het jaar daardoor te verzuren lijkt me niet helpend. Vergevingsgezindheid bijbrengen en een liefdevolle relatie met je kind hebben is ook belangrijk.

We hebben geen aanwijzingen dat ze verstandelijk beperkt is dus ik vind wel dat we aan mogen nemen dat een kind van 10 dit begrijpt. 

dat eeuwig straffen zie ik ook niet hoor, maar het moet wel substantieel zijn. 100 euro ofzo want ze mag best even voelen dat dit echt, écht 70 stappen te ver is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.