Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

's nachts wakker en bang voor nachtmerrie

Mijn jongste, dochter van 6, is ineens bang voor nachtmerries en wordt telkens midden in de nacht wakker. Ze is altijd een prima slaper geweest. Bij het naar bed brengen hoefde haar hoofdje maar het kussen te raken en ze sliep, nooit 's nachts wakker, nooit moeite met inslapen. Maar nu is het ineens helemaal mis. Al bijna 2 weken is dit nu aan de gang, ze piept al als we tanden gaan poetsen dat ze bang is voor een nachtmerrie. Het gekke is dat ze, voor zover ik weet, nog nooit een nachtmerrie heeft gehad. Ik vermoed dat het eerder een soort niet nader te benoemen angst in het algemeen is. Ze wordt nu standaard om 1 of 2 uur in de nacht wakker. Ze is dan bang, meldt zich bij ons, wil eigenlijk ook bij ons slapen (wat we niet toestaan) en is echt in tranen en een beetje boos uit onmacht. Na een paar keer sussen en heen en weer lopen slaapt ze weer in. Soms word ze na een uurtje weer wakker. Ik heb haar gevraagd of er iets aan de hand is maar dat ontkent ze. Ze is de laatste tijd wel wat meer prikkelbaar, word wat sneller boos, huilt wat sneller.
Dit is al met al geen groot probleem en ik ga er vanuit dat het vast wel weer overgaat, maar ik vraag me af waar dit ineens vandaan komt. Mijn dochter is juist altijd zo'n probleemloos type geweest, heeft altijd lekker en vrolijk in haar vel gezeten.
Dat de school weer begonnen is zou er mee te maken kunnen hebben maar ook dat is vreemd. Ze is gek op school, doet het goed daar en heeft veel vriendinnetjes die ze in de vakantie heel erg gemist heeft.
Als ze nog een baby was zou ik zeggen dat ze een regeldag heeft of 'een sprongetje moet maken'.
Kan dat? Dat ze in een soort ontwikkeling zit, waar ze doorheen moet? Een soort overgangsfase?
Mijn vraag is eigenlijk of iemand dit bekend voor komt.
En wat kan ik doen om haar hier mee te helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

23-08-2010 om 12:02

Iets soortgelijks

Mijn zoon was een tijdje geleden ineens doodsbang voor weerwolven (hij was toen 7). Bang dat er 's nachts een weerwolf op zijn kamer zou komen.

Ik had ook geen idee waar dit vandaan kwam, maar na een tijdje kwam ik erachter dat dit uit de Dolfje Weerwolfje boeken moest komen, hoe lief en aardig en speels ze het thema daar ook behandelen.

Wat ik heb gedaan en wat ontstellend goed werkte: hem zelf een oplossing laten bedenken. Ik nam hem serieus, wat volgens mij beter helpt dan blijven herhalen dat weerwolven niet bestaan. "Goh, wat vervelend voor je". En vervolgens: Wat kunnen we doen om die weerwolf bij je weg te houden? Toen verzon hij zelf: ze zijn bang voor zilver. Dus heb ik mijn oude zilveren bedelketting van vroeger rondom zijn bed gehangen. En toen was het echt over!

Hij heeft een half jaar later zelfs een Dolfje Weerwolfje feestje gehouden. Daar hebben we ook met z'n allen "beschermkettingen" gemaakt van knoflook. (Werkt geloof ik meer tegen vampieren, maar dat heb ik maar in het midden gelaten). Die ketting heeft hij er ook bij gehangen. (Het meurt als de ziekte, maar allà, en het wordt al minder).

Qua nachtmerries is het minder concreet natuurlijk, maar ook dat hebben we - nu ik erover nadenk - al eens gehad met zoon. Toen had hij bedacht dat hij misschien een "dromenvanger" moest hebben. We hebben nagedacht over wat dat kon zijn, en hij kwam met een zelfgenutselde (zwarte) vleermuis van papier-maché die hij op school had gemaakt.

Die hangt nu pal boven zijn bed (hoogslaper) en hij hangt er nog steeds. Ik denk dat hij toen ook 6 was of zo.

Bij mijn zoon werkt deze aanpak dus erg goed. Misschien ook wat voor je dochter? Praat erover met haar, neem haar serieus, en laat haar zelf een oplossing bedenken, eventueel met wat gestuurde tips van jouw kant.

Margje

Guinevere

Guinevere

23-08-2010 om 13:40

Ja, dromenvanger

Inderdaad helpt een dromenvanger erg goed tegen nachtmerries. Vooral als je er zelf eentje maakt. Sinds de dromenvanger hangt, gaat het hier erg goed. Als er toch per ongeluk een keer een enge droom is, dan komt dat omdat de dromenvanger "vol" is. Regelmatig legen dus dat ding! En meenemen op vakantie.

Zorra

Zorra

23-08-2010 om 14:54 Topicstarter

Goed idee

Die dromenvanger vind ik een heel goed idee. Daar was ik zelf nog helemaal niet opgekomen. Wellicht ben ik daar niet eerder opgekomen omdat ik helemaal niet geloof in die dingen. Maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Het gaat erom dat zij erin geloofd. Ik ga er morgen gelijk 1 halen. Ik denk dat het wel gaat werken.
Blijft wel dat ik maar niet begrijp waar het vandaan komt, maar ja. Dat is bij het merendeel van angsten misschien wel zo. Ben zelf bang voor kikkers, maar vraag me niet waarom.

Mama

Mama

23-08-2010 om 14:55

Haha

Nou, mijn vriendin wist gisteren te melden dat haar 5 jarige dochter heel boos was. Want haar zelfgemaakte dromenvanger hielp direct de eerste nacht al niet. Vol kon hij nog niet zijn.
Ze voelde zich erg voor de gek gehouden.

margje van dijk

margje van dijk

23-08-2010 om 16:17

Betrek haar er wel mee

Ga niet gewoon zo'n ding halen, "alsjeblieft", en klaar. Het werkt beter als je eerst met haar gaat bespreken wat jullie eraan kunnen doen. Dan opper je dat er dromenvangers bestaan, of dat wat zou kunnen zijn? Pas als zij zelf uitspreekt dat ze denkt dat dat wel eens een goed idee zou zijn, heb je kans dat het gaat helpen. Ook al heb jij dat een beetje gestuurd.

En natúúrlijk geloof ik in zilveren bedelkettingen en knoflookhangers tegen weerwolven. Wat dacht jij dan!

Margje

margje van dijk

margje van dijk

23-08-2010 om 16:18

Mee = in

(De titel van m'n bericht klopt niet)

Guinevere

Guinevere

23-08-2010 om 22:01

Zelf maken

Je kunt zo'n dromenvanger ook zelf maken. Dan werkt ie nóg beter, omdat hij op het kind is afgestemd. Bovendien gaat het idd om de magie en suggestie. Paar magische termen zeggen, besprenkelen met indiaans water...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.