Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sadistische trekjes

Mijn kind is 4 en net begonnen op de basisschool. Het probleem is dat hij af en toe sadistische trekjes vertoond. Hij kan ineens uit het niets iemand knijpen of slaan (volwassenen of kinderen). Ik heb al van alles geprobeerd, time-outs, boos worden, op z'n niveau gaan zitten en aankijken terwijl ik uitleg dat dat echt niet kan, zeggen dat papa en mama daar verdrietig van worden. Heeft iemand tips, we weten echt niet meer wat we moeten doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehh

enige wat ik kan verzinnen is een keer terug knijpen als jij het slachtoffer bent. Zal wel niet zo pedagogisch verantwoord zijn. Verder denk ik dat hij gewoon niet zo goed weet hoe hij zichzelf een houding moet geven en dan maar wat gaat knijpen. Hier hadden we een neefje die raar hard ging brullen als een leeuw als hij verlegen was.

Fase

Die van mij heeft ook een 'brulperiode' gehad, hij maakte zo wel andere kindjes bang. Roooaaar!Ik ben een KROKODIL riep hij tegen iedereen. Is voorbij. Daarna kwam billenpetsen: sloeg hij iedereen op de billen (nee, had hij echt niet van thuis), ook de juf. Nu is hij van het harde boeren en publique, op zijn winden is hij ook altijd trots. Is iets anders dan knijpen natuurlijk, maar ik denk dat dat ook een fase is om ermee om te gaan dat hij zich misschien geen houding weet te geven. Ik denk dat je het best consequent door moet gaan met hoe je nu bezig bent (time out enz) en dat het dan wel over gaat...

Gnome

Gnome

03-02-2009 om 10:47

Ik hoop ook op tips!

Hier ook, stiekem broertje knijpen, hondje schoppen en slaan. Het lijkt wel of er ergens iets is misgegaan in de opvoeding. (wat mijn zus ook vind, die heeft zoon nu gebombardeerd tot adhd met autistische trekken... voor de goede orde, hij is druk, maar that's all!)

Op de trap, terug knijpen etc, hij zit me gewoon uit te lachen, het interesseert hem helemaal niets! Moeilijk hoor!

maar stiekem wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n draakje

Emmawee

Emmawee

04-02-2009 om 22:23

Wanneer?

Je hebt het vooral over de vraag hoe je moet reageren. Maar weet je ook wanneer dit gedrag ontstaat? Je zegt 'ineens uit het niets', maar vaak is dit niet waar en bouwen kinderen eerst heel wat spanning op voor ze dit soort gedrag gaan vertonen. Probeer eens op te letten en bij te houden wanneer hij dit doet. Vaak zie je dan toch een gemeenschappelijke noemer, bijvoorbeeld: een onduidelijke situatie, of er wordt iets van hem verwacht op sociaal gebied dat hij moeilijk vindt, of hij heeft even niets te doen, of moet ergens op wachten. Met een beetje mazzel is er aan de aanleiding iets te doen.
Groeten, Maw.

Maaike

Maaike

11-02-2009 om 11:52

Hier ook!

Hallo!
Ik kwam kijken op het forum om mijn vraag te stellen: hoe moeten we om gaan met onze zoon van net 5, die al een tijd nogal agressief kan doen. Dus ik vond het toch fijn om te zien dat Saskia en Gnome hier ook mee zitten. Onze zoon is gelukkig niet agressief op school, maar thuis kan hij uit het niets ineens slaan of schoppen of - nog erger - ons letterlijk naar de keel grijpen!
Ik schaam me dood als er anderen bij zijn en vraag me af waar onze opvoeding fout is gegaan.

Even nadenken over de vraag van Emma: hij wordt boos als wij hem (mondeling) corrigeren: niet met je voeten op tafel! bijvoorbeeld. Dan gaat hij mij schoppen. En zijn vader werkt soms, zonder ook maar iets te doen, als een rode lap op een stier!

Wij proberen het ook met time-outs en een 'goed gesprek' op zijn niveau.

Hopelijk heeft iemand andere tips. In elk geval is het fijn om te zien dat wij niet de enige zijn!

Emmawee

Emmawee

11-02-2009 om 22:46

Maaike

Allereerst: welkom op 't forum!
Niet om flauw te doen... maar wat gaat er vooraf aan het voeten op de tafel doen? Het voeten op de tafel doen (bijvoorbeeld), kan al een actie zijn die voor hem volgt uit een rotgevoel, of de strijd aan willen gaan met jou / jullie. Een correctie kan voor sommige kinderen heel hard aanvoelen. Als een afwijzing eigenlijk, terwijl je dat niet zo bedoeld. Een instructie 'lieverd zet je voeten eens op de grond' klinkt aangenamer. Niet dat daarmee alles opgelost is, maar het kan helpen om de sfeer prettig te houden.
Wat ik mij verder afvroeg: hebben jullie hem wel eens een acceptabel alternatief aangeleerd? Ik heb met mijn peuter echt staan voordoen hoe hij boos op de grond kon stampen en hoe hij heel hard kon roepen: IK VIND HET NIET LEUK!!! Kan ook helpen, misschien?
Heeft hij ook andere manieren om zijn ongenoegen te uiten?
Groeten, Maw.

Maaike

Maaike

15-02-2009 om 19:27

Emmawee

Beste Emmawee,

Bedankt voor je antwoord.
Wat het zou kunnen zijn: hij wil de aandacht niet delen. Als we aan tafel zitten, praat ik natuurlijk met hem, maar ook met zijn vader. Dat kan hij niet hebben. Dan zeg ik tegen hem dat we ook graag met hem praten, maar wel 'normaal' en dan probeer ik met hem een gesprekje te beginnen over school of over de Bobo die hij net met ons gelezen heeft.
Ik zeg hem ook dat hij best boos mag zijn, maar inderdaad door bijvoorbeeld stampen op de vloer. Maar het is wel een goeie tip! Ik ga dat nog eens proberen.

Positieve aandacht en blijven uitleggen hoe het wel moet.

Groetjes, Maaike

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.