Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Agchie

Agchie

19-10-2009 om 10:38

Schaarslag bij zwemles

Beste allemaal,

Sinds een paar maanden zit mijn zoon op zwemles, hij ging als een speer en moest met een maand of vier alleen nog de schoolslag onder de knie krijgen. Helaas komt daar nu een kink in de kabel, want dat lukt hem niet. Hij blijkt een schaarslag (asymmetrische beenslag) te hebben.

De zwemschool zegt dat het niet af te leren is en dat hij het op kracht moet gaan redden, maar dat hij er uiteindelijk wel mee af mag zwemmen.
Op internet lees ik dat het wel afgeleerd zou kunnen worden en dat het dragen van zwemschoenen kan helpen.

Zijn hier ouders die hetzelfde hebben of hadden met hun kind en bij wie het wel is afgeleerd, danwel verbetert?
Ik ben op zoek naar ervaringen en eventuele tips hoe ik hem ermee kan helpen!

Groetjes,

Agchie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
notje

notje

19-10-2009 om 12:01

Gezien

Mijn dochter heeft er geen last van,maar bij haar in de groep waren er wel kindjes met dat probleem.
Deze moesten dan waterschoenen aan (Liefst die van plastic,geen surfschoen) en dan linker schoen rechts,en rechterschoen links dragen.Na een paar weken ging het dan wel goed.Hoe het werkt weet ik niet,maar het schijnt te helpen.
Succes,groet Notje

Vera*

Vera*

19-10-2009 om 12:08

Schoenen

Als je schoentjes draagt bij het zwemmen zijn je voeten wat zwaarder en moet je bewuster een zwemslag maken en voel je dus beter wat je doet.

Rosy

Rosy

19-10-2009 om 20:23

Hier ook

Mijn dochter had het ook. Ze heeft zo ook haar Diploma A gehaald. Diploma B heeft ze bij een andere zwemschool gehaald en die heeft het wel voor elkaar gekregen dat ze de schoolslag goed doet. Wat en hoe ze het gedaan hebben weet ik niet.

Hier ook schoenen gedragen!

Min oudste heeft precies hetzelfde gehad en de zwemleraar kwam toen met het idee om waterschoenen aan te doen. Na een paar weken ging het super en had ze de slag goed te pakken en mocht ze afzwemmen. Haar B en C had ze zo te pakken!

margje van dijk

margje van dijk

20-10-2009 om 10:03

Ook

Mijn jongste zoontje had het ook (de andere twee niet). Tegen ons zeiden ze dat het wel af te leren was, maar dat hij nooit een groot zwemmer zou worden. Hij heeft extra aandacht gehad met zwemles en heeft gewoon zijn diploma's gehaald.

Doet me trouwens denken aan een anecdote. Manlief belde me op een dag op, nadat de zwemjuf hem gebeld had: "Weet je wel dat jij waarschijnlijk een schaarslag hebt?". "Wat?", zeg ik. "Ja, die zwemjuf zegt dat het bijna altijd erfelijk is, en ik heb dat niet, dus zal jij het wel moeten hebben". Het lijkt me sterk, maar ach, ik heb geen tijd hier verder over na te denken.

Komt later een keer mijn moeder langs in een weekend, en we hebben het er nog eens over. Ze zet meteen de pianokruk middenin de kamer. Jongste, ga jij er eens op liggen en ga eens zwemmen, zegt ze. Jongste erop en inderdaad: benen gaan naar boven en beneden in plaats van naar links en rechts. En nou jullie eens, zegt ze tegen oudste en middelste. Oudste en middelste zwemmen keurig recht. Nou jij, zegt ze tegen mij. Dus ik lig te zwemmen op de pianokruk en hoor van de omstanders dat ik ook keurig recht zwem. Dan man er op. "Ook recht he?", concludeert hij zelf terwijl hij in het droge ligt te zwemmen. Ehm, nou, nee. Hij harkt door de lucht met z'n benen.

Gelukkig waren er getuigen, anders had-ie het nou nog niet geloofd.

Margje

Agchie

Agchie

22-10-2009 om 13:04

Contact gehad met zwemschool

Bedankt voor de reacties, ik ga het denk ik wel proberen. Daarvoor heb ik even contact gehad met de zwemschool, en daar krijg ik de volgende reactie:

"Een schaarslag heeft niet te maken met verkeerde stand vande voet, maar komt voort uit de knie of zelfs heup.We werken inderdaad nog wel eens met waterschoenen maar dan omdat een kind met zogeheten flapvoeten zwemt, kind heeft dan geen gevoel hoe de tenen opgetrokken moeten worden. Waterschoenen kunnen dan helpen om de goede stuwvlakken te laten voelen."

Ze zijn echter wel van goede wil en mijn zoon mag de komende tijd met zwemschoenen zwemmen. Ik ben echter benieuwd of het dan wel het gewenste effect gaat hebben.
Aan de andere kant, als ik hem op een tafel laat droogzwemmen, dan doet hij het keurig....helemaal gelijk. Dus wie weet....

Groetjes,

Agchie

Siena

Siena

23-10-2009 om 22:44

Jeminee

ik word weer plaatsvervangend gefrustreerd. Hier was ook een kind met een asymmetrische beenslag, bij het rugzwemmen maar niet bij het borstzwemmen. Of het een schaarslag heette weet ik niet meer.
Wat een ellende! De zwemvereniging waar we lesten bleef er eindeloos mee bezig, en afzwemmen mocht aldoor niet, want ja, verkeerde slag hè. Oefenen-oefenen-oefenen. Kind verloor compleet het plezier in zwemmen en ging meer achteruit dan vooruit.
Uiteindelijk via de schoolzwemjuf dit aangekaart en raad eens wat, hij mocht die volgende week gewoon met school mee afzwemmen want dat kon hij volgens hun allang. Niks gezeur over verkeerde slag. Zwemvereniging boos, jammer dan.
Hij hoeft toch geen wedstrijdzwemmer te worden?

Puck2

Puck2

24-10-2009 om 08:33

Niet afzwemmen?

Hier ook een kind met schaarslag en de zwemschool heeft er eigenlijk nooit iets mee gedaan. Ik wist niet eens dat er een trucje met zwemschoenen bestaat. Maar de zwemschool zei hier dat het ook niet echt af te leren was en dat een kind er gewoon mee af mag zwemmen mits het de afstanden e.d. maar goed aan kan en het hoofd ook (letterlijk en figuurlijk) goed boven water kon houden. Bij zowel het A- als B-afzwemmen was een bondsbobo aanwezig voor inspectie en ook die had er kennelijk geen problemen mee want kind heeft de diploma's zonder verdere opmerkingen gewoon gehaald.

Guinevere

Guinevere

24-10-2009 om 14:01

Zelf gehad

Ik heb dat zelf ook. Maar in "mijn tijd" was het kennelijk nog de bedoeling dat je dat afleerde. Ze hebben het 3 jaar geprobeerd, zonder succes. Toen kwamen ze kennelijk pas tot het inzicht dat het blijvend was en mocht ik op 9-jarige leeftijd afzwemmen voor mijn A-diploma.
Later bleek ik het technisch toch te kunnen, netjes met beide benen hetzelfde doen. Zo heb ik toen een baantje of 10 weten te zwemmen. De dag erna kon ik bijna niet meer lopen van de pijn. Dus laat mij maar lekker lelijk zwemmen, dan kom ik ook vooruit in het water.
Gisteren zag ik trouwens nog een jongen met die slag afzwemmen voor zijn C-diploma, ging hardstikke goed.

Mamzzzzzie

Mamzzzzzie

26-10-2009 om 11:07

Geen probleem

Mijn dochter (nu 12) zwom ook zo. Ik noemde het altijd zwemmen als een aangeschoten zeeschildpad... Bij haar was het geen knie- of heup probleem, ze heeft korte achillespezen,de zwemlerares noemde het balletvoetjes. Veel geoefend met op haar hakken lopen, maar die zwemslag ging er niet meer uit. Bij het afzwemmen toen ze net 7 was hebben ze er niet moeilijk over gedaan, maar dat scheelt nogal eens per zwemschool. Omdat zij een erg sterk bovenlichaam heeft compenseert ze haar beenslag met een sterke armslag. Let maar eens op: met borstcrawl gaat je kind waarschijnlijk wel als een speer!

Er gaat me een licht op....

want ik mocht ook pas heel laat diploma zwemmen terwijl ik het volgens mij ook best goed deed. Ik kan nu prima zwemmen, en snel ook. Kan ook heel goed met alleen mijn armen schoolslag doen, en hou een zwemvriendin dan goed bij (dat zegt ook wat over haar zwemkwaliteiten...). Gisteren ging ik zwemmen en heb goed op mij beenslag gelet, en jawel hoor: het is een rommeltje als ik er niet aan denk. Maar ik ga wel hard!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.