Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mamba

Mamba

12-10-2008 om 19:19

Scheikundefeestje, hoe het was....

Erg leuk, en het dak zit er nog op . De kinderen hadden allemaal beschermende kleding, een beschermbril en handschoenen aan gekregen. Ik had een boekje voor ze gemaakt waar alle proeven in staan beschreven. We hebben slijm gemaakt, badbruisballen, een soort speeldrijfzand en een stuiterbal. Inmiddels was het al erg laat geworden en terwijl wij de woonkamer in orde maakten gingen zij even buiten spelen. Daarna een buffet met hamburgers en pizza en een film gekeken die dankzij de beamer op bioscoopformaat was. Alle knutsels mochten mee naar huis en om half tien was het huis weer van ons. Kortom, erg geslaagd!
Bedankt voor alle tips (Lies, die van c3 is inderdaad erg leuk!).

Groet, Mamba


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

13-10-2008 om 11:35

Klinkt leuk

en jammer dat mijn kinderen uit de partijtjesfase zijn! Mag ik van jou toch dat boekje (ik neem aan dat je het in de computer hebt staan)? Ik heb nl. twee knutselkinderen en het is bij ons nu herfstvakantie dus dit lijkt mij wel leuk voor ze.
Mijn e-mailadres is petra at trimt punt nl

gr.
Petr@

Erni

Erni

13-10-2008 om 12:45

Proefjesles

Hoi Mamba,

Het klinkt erg leuk wat je hebt gedaan. Hoe oud waren de kinderen?

Ik geef sinds een paar jaar proefjeslesjes op de school van mijn dochter (groep 3/4/5/6). Je hebt niets aan mij als zing-, voorlees- of luizenmoeder (te vals, te snel, te bijziend) dus ik wilde iets anders bedenken.

De kinderen zijn er zonder uitzondering erg enthousiast over. Van de tuttigste meisjes tot de stoerste jongens, allemaal vinden ze het leuk.

Mijn ervaring is dat de theorie nog niet erg blijft hangen (mijn watermolecuul van marshmellows met cocktailprikkers vonden ze erg lekker, niet interessant), maar de spanning en verwondering als er iets gebeurt wat ze niet verwachten, zorgt voor 100% aandacht.

Succesvol en goedkoop waren:

Proefjes waarbij je azijn, bakpoeder en wasmiddel mengt (al dan niet met kleurstof). Gaat enorm bruisen en kun je toverdrank of vulkanen van maken.

Het sap van een in stukken gehakte en gekookte rode kool gebruiken als indicator. Wordt knalroze of blauwgroen, afhankelijk van of je er azijn (zuur) of zeep (base) bij gooit.

Bord met laagje water, waxinelichtje er in zetten en aansteken, longdrinkglas er omgekeerd overheen zetten, wachten tot het vlammetje uitgaat en voila: het water stijgt. Kunnen ze geen genoeg van krijgen.

En zo zijn er nog meer. Ik haal mijn inspiratie onder andere van proefjes.nl en andere proefjessites, maar heb ook het een en ander aangepast en op papier gezet. Stuur dat graag door aan wie daar belangstelling voor heeft.

Groet,

Ine

Mariek69

Mariek69

13-10-2008 om 17:28

Ja ik!

Hoi Ine,

Ik heb interesse in jouw proefjes op papier! Nou ja, mijn kinderen eigenlijk

Heb hier een zoon die het liefst proefjes en labje speelt, dus jouw info is heel erg welkom.

Maar nu heb ik een heel herkenbaar e-mail adres, heb jij misschien een meer onherkenbare? Anders maak ik er een aan.

ik hoor het graag,

groetjes, Mariek

Ise

Ise

13-10-2008 om 19:49

Ook interesse

Het duurt nog even voordat mijn zoon 10 wordt, maar als jullie iets op papier hebben zou ik dat ook heel graag willen hebben. Mijn e-mailadres is [email protected]
Na alle speurtochten en buitenshuisfeestjes lijkt het me wel leuk om weer iets thuis te doen. Die film met de beamer lijkt me ook een leuke afsluiting.

Ise

Nena

Nena

14-10-2008 om 09:12

Ook interesse

[email protected]

Ik ook

Als je wilt, wil je het dan ook naar mij toesturen?
[email protected].
Erni, wat zijn de verhoudingen van bakpoeder, wasmiddel en azijn? Blijft die rook lang? Ik wil dit namelijk gaan doen met Halloween.

Tink

Tink

14-10-2008 om 20:37

Mag ik ook?

Lijkt me leuk voor als mijn zoons wat groter zijn
tinkerbelletjes apestaart Gmail punt com
Alvast dank!!

Faith

Faith

14-10-2008 om 21:53

En ik

[email protected]
En alvast dank!!!!

Puck2

Puck2

15-10-2008 om 11:53

Mag ik ook

Jongste (7) wil ook graag stuiterballen en badbruisballen maken op haar feestje. Moet denk ik wel kunnen toch?
groetjes Puck
[email protected].

Vera*

Vera*

15-10-2008 om 11:59

En ik

wil ook graag de info over de proefjes.
Zoals al gezegd, het is hier herfstvakantie.
[email protected].
Alvast bedankt.

En ik ook

Voor het kinderfeestje dat we hier binnenkort hebben
[email protected]

Mariek69

Mariek69

15-10-2008 om 13:48

Hier is ie dan

Toch maar een mailadres aangemaakt

Wil je aub de info sturen naar

[email protected]

Bedankt!

caro

caro

15-10-2008 om 15:48

Mamba

En ik ook graag

[email protected]

Bedankt en groetjes Caro

denny

denny

15-10-2008 om 22:02

Hier ook

Hier heb ik ook een 8 jarige scheikundige in spee (zeker na de open dag van de TU) die allerlei proefjes wil doen,en ik ben dan ook zeer geinteresseerd.

Overigens op www.c3.nl/kids/nl/default.asp staan ook proefjes.

Mijn email adres is [email protected]

J o l a n d a

J o l a n d a

15-10-2008 om 22:22

Mag ik

ook?

Alvast bedankt

juffie_j @ hotmail. com

Jolanda

Ik durf het bijna niet meer te vragen...

Maar het zou hier ook heel welkom zijn!

Vast bedankt,
Corina
corina.artcoco apenstaartje gmail.com

Pelle

Mamba heeft het idd niet aangeboden maar Erni volgens mij wel. Of heb ik het nu verkeerd gelezen?! :-SS

Mamba

Mamba

16-10-2008 om 16:41

Klopt

maar ik stuur met alle liefde alles door . Roep maar, wie wil?

Mag ik ook?

Namens mijn 11 jarige zoon en vriendjes vast bedankt!
[email protected]

caro

caro

16-10-2008 om 18:40

Hierboven ook al maar.......

Voor beide aanbieders van de proefjes hier mijn e-mail adres

[email protected]

Thanxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Petr@@

Petr@@

16-10-2008 om 19:58

Ook!

petra at trimt punt nl

Bedankt!
gr.
Petr

Puck2

Puck2

16-10-2008 om 20:28

Mamba, ik ook

Mamba, hierboven had ik mijn e-mail-adres al gegeven. Komt ie nog een keer: [email protected]
alvast dank je wel.

Pollewop

Pollewop

16-10-2008 om 22:29

Mag ik ook?

josarematiatyahoopuntcom

krasje

krasje

16-10-2008 om 23:30

Ik wil ook graag

En ook hier is belangstelling!

alvast bedankt

Ilse L

Ilse L

17-10-2008 om 09:03

Voor mij ook aub

Dag Mamba,

Ik ben ook geïnteresseerd.
ilselanszweert at hetemail punt com

Bedankt!
Ilse

Mariek69

Mariek69

17-10-2008 om 09:26

Heel graag ..

Hallo Mamba,

Ik had hierboven ook al mijn email adres gegeven, maar hier komt 'ie nog een keer:

[email protected]

Namens zoonlief heel hartelijk dank!!!

Groetjes Mariek

Erni

Erni

17-10-2008 om 11:45

Proefjes

Hoi,

Ik had het druk en heb een paar dagen niet op het forum gekeken. Zal proberen om vandaag de proefjespapieren door te sturen naar diegenen die dat vroegen.

Hartelijke groet,

Ine

Mamba

Mamba

17-10-2008 om 13:57

Tadaa!

Ik heb maar een paar proefjes uitgetikt, de rest zo van het internet geplukt. Vandaag ga ik op vakantie daarom krijgen jullie op deze manier de links.
http://www.c3.nl/kids/nl/page722.asp
http://www.c3.nl/kids/nl/page733.asp
http://www.proefjes.nl/proef.php?nummer=47&wetenschap=scheikunde
http://www.proefjes.nl/proef.php?nummer=117&wetenschap=scheikunde
http://www.proefjes.nl/proef.php?nummer=117&wetenschap=scheikunde
Deze heb ik vertaald: http://www.exploratorium.edu/science_explorer/ooze.html

Slime of flubber maken is me ondanks uren achter Youtube zitten niet gelukt. Ik heb nl geen idee wat 'elmers glue' is. Ik heb mijn proefjes met de sterke kinderlijm van de Hema gedaan. Flubber: 2 el lijm in kom, 1 el vloeibaar wasmiddel erbij. Roeren met vork, klont er uit halen en kneden. Evt. voedingsmiddel kleurstof erbij. Bewaren in plastic zakje. Met borax is het bij mij niet gelukt, ook niet wanneer ik andere lijm gebruikte.
Voor de stuiterbal heb ik nu even geen tijd, het proefje van c3 werkte niet bij mij. Deze heb ik wel met borax gedaan. Overzicht proefjes: http://www.c3.nl/kids/nl/page476.asp
http://scifun.chem.wisc.edu/HOMEEXPTS/HOMEEXPTS.html
http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=47&s=354

Tijdens het feestje ben ik niet meer toegekomen aan het maken van plastic, lijm maken en de viltstiftkleuren. Viltstiftkleuren is ook leuk voor iets jongere kinderen. Ik had de antwoordbladen er ook bij uitgeprint.
Zo, en nu ga ik koffers pakken .
Veel plezier met de proefjes! Mamba

Erni

Erni

18-10-2008 om 16:06

Proefjes

Ik zie dat Mamba al heel volledig is geweest. Voor wie nog wat uitgewerkte papieren wil: je kunt me mailen op [email protected]. Dan stuur ik proefjes mee terug.

Voor op school heb ik bij zo'n chemische internetwinkel ph papier gekocht, maar voor huis - tuin en keuken proefjes is dat niet nodig.

Hieronder een aantal goedkope succesnummers:

Mengsels van azijn (ongeveer 100 ml) bakpoeder (een zakje) en afwasmiddel (flinke kneep) doen het altijd goed. Eventueel met levensmiddelenkleurstof.
Proef 1: In een schoon bierflesje (eerst azijn, beetje water en zeep), in een bak zetten, inbouwen met papier/water/zand/klei, bakpoeder in het flesje erbij gooien en je hebt een geweldige bruisende vulkaan.
Proef 2: Vul een lege spafles met 100 ml azijn. Gooi hier de inhoud van 2 zakjes bakpoeder bij en schuif gauw een ballon om de hals van de fles. Kijk hoe de ontstane kooldioxide langzaam de ballon opblaast. Werkt ook fantastisch met latex handschoenen: langzaam gaat er een hand omhoog op de fles.

Stroken knippen van koffiefilterzakjes (bvk witte). Vervolgens op een uiteinde grote stippen zetten met verschillende kleuren viltstift, bodempje water in glas, stroken aan potlood in glas hangen (stippen net niet in het water) water langs stippen laten trekken en kijken uit wele kleuren de stippen eigenlijk bestaan. Werkt vooral goed met donkerblauw, bruin, zwart etc. Geen watervaste inkt gebruiken.

Bord met laagje water erin (eventueel beetje kleuren met limonadesiroop). Waxinelichtje erin laten drijven. Waxinelichtje aansteken, over waxinelichtje een omgekeerd longdrinkglas zetten. Wachten wat er gebeurt (vlammetje uit, water stijgt in glas). Deze is ook altijd leuk om te laten zien aan opa's en oma's

Statische elektriciteit: ballon opblazen, langs je wollen trui wrijven en dan... het haar van je broertje laten stijgen, een heel dunne waterstraal afbuigen, dunne snippertjes keukenpapier of tissue laten plakken aan de ballon.

Ballonnenrace - leuk met vriendjes of broertjes/zusjes (deze proef gaat eigenlijk over luchtdruk): Lang stuk glad touw (bijvoorbeeld breikatoen of bindtouw) pakken. Dit door een stukje van een dik rietje steken. Een einde aan een stoel o.i.d. vastbinden, andere kant vasthouden. Ballon flink opblazen, met een stuk plakband bevestigen aan het rietje. Touwtje spannen.... klaar voor de start.... ballon loslaten! Wiens ballon gaat het hardst?

Kaas maken: meng warme melk met citroensap. Goed roeren. Vervolgens door een stukje schoon doek afgieten. Nu heb je kaas gemaakt (kun je ook mee kneden net als klei).

Grote rode kool in stukken hakken en met water een half uur laten koken. Afgieten en het vocht opvangen in een kan. Dit rodekoolsap werkt perfect als indicator. Je kunt je kind er van alles bij laten gooien: azijn, zeepsop, soda, cola, etc. Zure dingen maken het rodekoolsap knalrozen, van basische dingen wordt het blauwgroen.

Koop een literfles bellenblaassop bij de speelgoedwinkel en laat je kind zelf blaaswerktuig knutselen van pijperagers, een stuk ijzerdraad omwikkeld met wol, een doorgeknipte lege fles, een oude ijzeren kleerhanger etc. Waar krijg je de mooiste bellen mee? Zelf sop maken kan ook. 15 delen (gekookt en afgekoeld) water met 1 deel afwasmiddel en een kwart deel glycerine (bij de drogist).

Zoutkristallen maken. Verwarm 300 ml water en los daar zoveel schep voor schep zoveel zout in op tot het water niets meer opneemt. Eventueel kleurstof toevoegen (voedingsmiddelenkleurstof of ecoline). In glas of beker gieten, wollen of katoenen draadjes over de rand in het mengsel laten hangen. Na verloop van tijd zie je de eerste zoutkristallen ontstaan op de touwtjes.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.,

Hartelijke groet,
Ine

Hevig veel dank voor alle tips hier

Mijn zoon heeft ook besloten om een chemie-partijtje te geven, als dat alsjeblieft mag Mam, want het lijkt me zooooo leuk... Nou, dat moet wel lukken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.