Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Valkyre

Valkyre

16-03-2011 om 21:49

Schema en clubjes kleuters

Zoonlief gaat binnenkort wennen op de basisschool (en de BSO). Op dit moment heeft hij, naast drie dagen creche, 1x per week een clubje (dansles).

Straks (na de zomer) moet hij natuurlijk ook op zwemles. Hij heeft nogal watervrees (haren wassen is al een drama) dus ik wil graag dat hij naast nog iets "leuks" kan doen - of dat nou dansen is of iets anders, en of dat financieel nog haalbaar is, is een tweede, haha!

Maar goed, mijn vraag is: hoe zit het schema van jullie kleuters eruit? Hoe vaak BSO, hoe vaak clubjes? Hoe vaak in de week zwemles? Op de lange duur kan ik misschien mijn werk wat meer binnen schooltijden plannen (nou ja, persen) maar voorlopig zitten we nog vast aan drie dagen BSO ( woensdag en donderdag vrij). Wat is haalbaar? Ik wil hem ook nog lekker buiten laten spelen...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou, om eerlijk te zijn

2x bso en verder niets.
Te druk. We vonden het zelf niet meer leuk met dingen er nog bij.
Het starten met school plus bso was voor mijn kinderen een hele kluif. Na een jaar komt er wel weer ruimte, maar mijn jongste is van school gewisseld dus daar ga je weer. Hij wil dolgraag vioolles, al vanaf zijn derde, dus dat gaan we wel doen. En zwemles doen we bij een jaar of zes.

Voor het afspreken met andere kinderen kan het ook handig zijn om uit te kienen wat drukke dagen zijn. Donderdag zit bijvoorbeeld bijna iedereen op de bso.

Wat hier ook hielp was dat ze vrijdag bso juist leuk vinden, omdat het dan echt anders van karakter is.

Samenvatting: wennen kost tijd. Volg je kind. Er zijn zat kinderen die wel 3x bso trekken plus clubjes. Maar je plannen zoals je ze nu vertelt roepen wel om een "überkind"...

Sascha2

Sascha2

16-03-2011 om 22:06

Hier

Mijn oudste van zes gaat drie dagen (ma-do-vrij) naar de bso, heeft op donderdagavond voetbaltraining en op zaterdag een wedstrijd. Samen met mijn tweede kind (ook drie dagen bso, bijna vijf) zit hij op zwemles, twee keer per week (woensdagmiddag en zaterdag). Althans, over twee weken begint de zaterdagzwemles. Eind april is het voetbalseizoen afgelopen en is er wat meer rust.
Tja, buitenspelen wordt bij ons veel op de bso gedaan, halve middagen zijn ze buiten. Op de twee vrije middagen wordt er met vriendjes afgesproken, een rustige middag gehouden of iets anders. Vooralsnog werkt dit prima voor ons. Mijn ervaring is wel dat de eerste paar weken school erg vermoeiend kunnen zijn, dus rustige middagen waren hier wel nodig. Maar al gauw waren ze beiden gewend en is dit schema erin geslopen.

Sascha2

Sascha2

16-03-2011 om 22:08

Klopt rb

Klopt wat je schrijft: ook hier waren het pittige eerste weken. Waarom wacht je niet met zwemles tot je zoontje wat ouder is, Valkyre? Na de zomer is hij 4,5, vrij jong om te starten. Wellicht zit daar een oplossing in?

Annet

Annet

16-03-2011 om 22:11

Wachten met zwemles

Ik zou zeker niet beginnen met zwemles op dit moment. Het eerste kleuterjaar is inspannend genoeg. En als jij al verwacht dat je kleuter niet blij gaat zijn met zwemmen, zou ik zeker wachten. Misschien eerst zelf gaan zwemmen of in bad watervrij maken.
Dan houd je één clubje over voor de leuk. Maar die zou ik ook alleen doen als je kleuter daar zelf zin in heeft.

Met 6 beginnen met zwemmen kan ook, dan zijn ze sneller klaar. Maar met 5 is in ieder geval ruim op tijd.

Mamvantwee

Mamvantwee

16-03-2011 om 22:15

Rustig aan

Stapje voor stapje en kijken wat je naast school en bso erbij wilt doen. Als het dansen nu al leuk is, gewoon blijven dansen. Maar niet al zwemles plannen, ik zou daar even mee wachten.
Mijn kinderen gaan sinds hun vierde naar school, drie ( nu twee) dagen bso. Daar is pas een jaar later een keer per week zwemles bijgekomen. En eigenlijk mogen ze pas na het zwemdiploma een andere hobby kiezen, maar voor mijn dochter heb ik die voorwaarde laten vallen omdat het leren zwemmen zo eindeloos lang duurt; zij zit nu ook op dansles.

Maar ik wil dus maar zeggen: kalm aan, kijk het eerst met school en bso een half jaar aan en beslis dan wat je eventueel nog meer wilt en kunt doen.
Groet, Mamvantwee

Valkyre

Valkyre

16-03-2011 om 22:24

Waterrijke wijk

We wonen in een wijk met veel water, vandaar evt na de zomer al zwemles... Maar ik heb nog niks geregeld, dus misschien staat hij nog wel een half jaar op de wachtlijst, haha!

Er is dus wel veel verschil tussen wat kinderen aankunnen/normaal vinden! Nu heb ik wel een ueberkind natuurlijk, maar hij is best gevoelig, dus het moet ook weer niet teveel worden. Ik denk dat we inderdaad het beste pas met zwemles en/of een extra "clubje" kunnen beginnen als hij een beetje gewend is op school en BSO. Of als hij van drie naar twee dagen BSO gaat, ervan uitgaande dat dat ueberhaupt mogelijk is...

Overigens gaat hij straks naar een sport-BSO, waar (na de crackers en limo) eigenlijk alleen maar buiten wordt gespeeld, tenzij het echt noodweer is. Maar hij heeft (wat een luxe) ook twee goede vriendjes hier in de buurt, en ik wil niet dat die "vriendschappen" verwateren...

Wat wil ik toch veel voor hem! Tjonge... Als kind had ik zelf ook 1 clubje, plus muziekles - maar natuurlijk geen BSO...

Asa Torell

Asa Torell

16-03-2011 om 23:05

Veel water

Ja, dat is hier ook, maar zoon (inmiddels 7) kan na ruim 2 jaar lessen nog steeds niet zwemmen. En erger nog, hij denkt zelf van wel sinds hij dankzij de zwemles van zijn watervrees af is. Dus tenzij je zo'n waterratje hebt dat het op zijn 4e binnen een jaar leert, zou ik er nog lang niet aan beginnen. Gewoon nog lange tijd (ook met diploma's, want ik heb me laten vertellen dat dat heel weinig garantie biedt bij jonge kinderen) verbieden bij het water in de buurt te komen is mijn kijk inmiddels.

Asa Torell

Asa Torell

16-03-2011 om 23:07

Clubjes

Zoon heeft hier trouwens sinds het begin van school 3x BSO en verder geen clubjes, behalve sinds zijn 5e zwemles op zaterdag. En dat is voor hem al meer dan genoeg. Ook voor mij trouwens .
Ik ken wel een aantal ouders die hun enige vrije middag besteden aan het naar gym oid. brengen van een kleuter, die dat dus blijkbaar wel trekt (dit zijn kleuters met ook 3x BSO). Dus als jij en zoon die dansles echt leuk vinden zou ik die erin houden en kijken hoe het gaat. Maar er nog iets bij lijkt me niet gauw nodig.

Vic

Vic

16-03-2011 om 23:12

Zwemles

4 jaar is veel te vroeg om met zwemles te beginnen. Dan doe je er misschien wel een jaar langer over, dus ben je op hetzelfde moment klaar als wanneer je een jaar later begint. Bovendien is het ook een beetje zonde van het lesgeld als de zwemschool eerst een half jaar bezig is met het watervrij maken van je zoon. Dan kun je beter zelf regelmatig gaan zwemmen en zorgen dat hij in ieder geval onder water durft.
Toen mijn dochter 4 was ging ze 3 dagen naar de bso, en op 1 bso-middag naar turnen (brengen en halen door bso). Nu is ze 6 en heeft ze daarbij nog twee keer per week zwemles. Ze zwemt al ruim 5 jaar wekelijks met haar vader dus ik had gehoopt dat ze in een half jaar wel haar A zou hebben. Dat gaat waarschijnlijk niet lukken helaas.

Valkyre

Valkyre

17-03-2011 om 00:04

Asa

Dat verbieden doe ik al, en dat werkt ook prima tot nu toe. Maar toch... Het zou al winst zijn als hij niet in paniek zou raken.

Ik denk dat ik eerst maar 'ns een paar keer zelf met 'm ga zwemmen. En dan zien we wel weer verder. Oh, en dansles is op "pappadag" (stom woord) en pappa onderneemt graag iets met zoon. Maar dat kan ook dierentuin of museum zijn. Verder speelt mee dat we een zeer musikaal gezin zijn - en tegelijk met muziekles en zwemles beginnen lijkt me ook niks...

Bedankt voor de tips! Meer input is zeer welkom.

Bij ons

Hier gaat zoon pas met 4j 9m naar school en omdat ik eind augustus de tweede verwacht hoeft hij in ieder geval het eerste jaar geen nso/bso te doen. Anders zou het 3 dagen geweest zijn. Vind ik eerlijk gezegd wel lekker voor hem, want school is hier gelijk een hele hap met lezen en schrijven.

Hij heeft vanaf zijn 3e altijd 2 keer in de week iets gedaan, zwemmen en gym of zwemmen en tennis. Nu doet hij alleen nog zwemmen en dat bevalt mij eigenlijk wel. Zoon zou graag weer tennisen vanaf mei. Misschien dat we op een gegeven moment nog pianoles erbij doen, maar dat kan hopelijk van huis. Twee dingen per week vind ik zat. Als er 3 keer bso is zou ik een ding per week erbij genoeg vinden.

Wel veel hoor

Ik vind het persoonlijk wel allemaal veel...dansen, zwemmen en naar school en BSO.
Ik denk dat je het maar eerst bij Bso en school moet houden, want dat is al echt veel voor een net 4 jarige kleuter.
Langzaam opbouwen en kijken hoeveel energie hij heeft. succes!

Limi

Limi

17-03-2011 om 07:35

Hier

Mijn zoontje is nu een paar maanden 4. Hij gaat naar school en 1 avond in de week heeft hij zwemles.

Hij is gewoon gelijk thuis na school, geen BSO, maar meer activiteiten lijken me nu niet heilzaam.

Gym is altijd wel nuttig, maar dat is op zaterdagochtend en dan hebben al 3 andere familieleden iets. Bovendien zou het dan zijn omdat *ik* het nuttig vond. In de aangrenzende prachtwijk is er goedkope gym op woensdagmiddag, maar dat zal wel niet voor ons gelden.

Hanne.

Hanne.

17-03-2011 om 08:53

Hier niet rustig aan

Wij zijn niet rustig aan begonnen. Vanaf de eerste schooldag zijn ze meteen 3 dagen naar de BSO gegaan (ma di do), en (vrijwel) direct ook naar zwemles.

Oudste heeft het eerste jaar er niets bij gedaan omdat hij niets leuk vond, maar sport nu (hij is 6) daarnaast ook. Jongste is vanaf dag 1 én naar de BSO én naar zwemles én naar een sportclubje geweest.

De zwemles is op een BSO dag en ook de sport probeer ik zo in te plannen dat het of op een BSO dag valt, of op een niet BSO dag aan het einde van de dag. Zo hebben ze eigenlijk de hele woensdag en vrijdag middag én het weekend op af te spreken met wie ze maar willen.

Hanne.

Hanne.

17-03-2011 om 08:55

En ze vinden het geweldig

En ze vinden het geweldig. Sporten gaat hier via een roulatiesysteem zodat ze allemaal verschillende sporten uit kunnen proberen. Consequentie is dat ze af en toe een paar weken niets hebben. Dan komen ze echt vragen wanneer ze weer mogen.

Onze kleuter

gaat 2 dagen naar de opvang en gymt 1x per week.
Zwemles begint na de zomervakantie en dan is ze 5,5 jaar.

Leandra

Leandra

17-03-2011 om 09:41

Hier

Mijn jongste is met bijna 5 aan zwemles begonnen en het ziet er naar uit dat hij na een jaar zijn a heeft. Maar ik heb hem op zwemles gedaan omdat hij al zo watervrij was.Daar wilde ik gebruik van maken Hij is ook al tijdens de 2e les naar een volgend bad gegaan en nog weer 4 lessen verder naar het derde bad. Nu is het echte werk begonnen . Hij heeft 2 keer in de week bso en sinds een paar weken zwemt hij met de bso. Dus zwemles en bso in 1. Dat scheelt ook natuurlijk. Verder heeft hij er niets naast. Vind ik ook nog niet nodig. Na de zomervakantie gaat hij naar groep 3 en dat lijkt me inspannend genoeg in het begin. Als hij 6 is en zijn diploma's heeft, mag hij er iets bij doen. Liefst wil hij nu al op scouting en schaken net als zijn grote broer. Maar het is druk genoeg zo. Lekker niets hoeven is ook fijn, vooral als kleuter. Lekker thuis met vriendjes spelen of gewoon even alleen spelen.

Groetjes Leandra

Guinevere

Guinevere

17-03-2011 om 11:29

Niks

Onze bijna 4-jarige gaat van zijn gymclubje af zodra hij volledig naar school gaat. Ik vind dat hij het dan al druk genoeg krijgt.
Zwemmen wil ik hem pas laten doen als hij 5 is en dan dus wel in het weekend. En tegen die tijd waarschijnlijk ook weer op gym, of misschien net iets eerder als hij 100% gewend is aan school. En alleen maar omdat ik denk dat de schoolgym niet uitdagend genoeg voor hem is, anders zou ik helemaal geen gymclub willen doen tijdens zijn kleutertijd.
Lekker weinig dus in het begin.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-03-2011 om 11:51

Rustig aan

Houd er rekening mee dat school in combinatie met een paar dagen BSO er enorm inhakt bij een beginnende kleuter. Onze dochter is erg beweeglijk en heeft altijd bergen energie, maar die eerste schoolmaanden vielen niet mee voor haar. Ze was vaak afgepeigerd als ik haar ophaalde. Ze gaat dus op het moment ook niet naar clubjes. Ik ben zelfs pas na drie maanden school met speelafspraakjes begonnen. Geef je zoon eerst maar ruim de tijd om te wennen aan een totaal nieuw bestaan.
Zwemles doen we hier vanaf vijf jaar, dus als ze naar groep 2 gaat. Lijkt me vroeg genoeg.
Groetjes
Massi

Hier

Mijn oudste zoon begon in groep 1 en hij moest toen 2x per week naar de BSO en na 3 weken zijn we gestart met zwemles 1x een uur per week. Wij hebben totaal geen problemen gehad. Hij heeft zijn A,B en C in 1,5 jaar gehaald en veel plezier gehad iedere week met zwemmen. Voor hem was dit gewoon zijn sport. De jongste is ook met 4 jaar direct gaan zwemmen en heeft ook zo'n 1,5 jaar gedaan over A, B en C. Beide kinderen hoeven niet meer naar de BSO, want ik heb mijn werktijden kunnen aanpassen. De oudste vond de BSO altijd best lang duren, maar de jongste kreeg er geen genoeg van.

Nu de diploma's in de pocket zijn zit de oudste 1x per week op Karate en de jongste op voetbal. 1x trainen en 1x een wedstrijd.

Ik vind 4 jaar om te starten met zwemmen helemaal niet te vroeg. Zou het bij een derde precies zo doen.

Verder hangt het van het kind af hoeveel activiteiten er kunnen. Ik vind persoonlijk 1 sport per kind genoeg. Wel mogen ze als ze dat willen nog een muziekinstrument leren bespelen, maar 2 sporten vind ik niet nodig. Al die onmogelijke traininstijden, rennen en vliegen.

Ze moeten van mij wel verplicht iets aan sport doen. Vind dat gewoon goed voor hun ontwikkeling en gelukkig hebben ze er veel plezier in.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-03-2011 om 14:57

Zo min mogelijk

Wij doen zo min mogelijk en dat is ook wel genoeg (kleuter 5,5). Twee keer BSO (vindt hij erg leuk, dat wel), een keer muziekles (tot nu toe nog aan huis, dat heeft geen haast) en verder drie keer niks. Toevallig hoorde ik net dat hij volgende maand aan de beurt is voor zwemles. Onder de vijfeneenhalf zou ik daar niet aan beginnen, dan is het langdurig recreatief zwemmen en voor kinderen die niet dol zijn op zwemmen is dat niet leuk. Laat staan voor ouders.
De rest van de tijd heeft hij hard nodig om buiten te spelen, kloeien, timmeren, apparaten uit elkaar te halen en met een boekje op de bank te liggen. Ook allemaal erg belangrijk.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-03-2011 om 14:58

Kloeien?

Wat zou dat nou weer zijn...

Valkyre

Valkyre

17-03-2011 om 16:49

Bedankt!

Bedankt voor alle tips en inzichten. Ik denk niet dat mijn zoon het soort kind is dat dolgraag naast 3x BSO ook nog twee clubjes doet per week. Dus we gaan in oktober of november kijken hoe 't gaat, en of hij er iets bij wil doen. Voor zijn verjaardag krijgt hij misschien al wel een eenvoudig instrument, maar daar laten we 'm nog maar even mee aanklooien - hij is nog te jong voor les (alle tweejarige kinderen met Suzukiviolen ten spijt...).

De dansles is afgelopen voor hem (peuterdans, onder schooltijd) omdat hij 4 wordt, en we wachten even af wat hij wil. Sport hoeft niet, want op zijn school hebben de kleuters dagelijks (!) gym, en dan nog drie dagen per week sport-BSO. Plus buitenspelen natuurlijk (bij mooi weer de hele dag...). Dus als we er een clubje bij zouden doen, dan toch eerder een instrument dan zwemmen. (Knutselen doen we thuis al veel, en tekenen, boekjes lezen etc.) Maar daar kijken we dan in het najaar wel naar, denk ik. Het zwemmen, zo hebben we besloten, stellen we in ieder geval uit tot januari. En tot die tijd gaan we gewoon zo af en toe iets "los" leuks doen (met mamma zwemmen vindt hij wel leuk, als ik 'm maar goed vasthoud, haha...).

Valkyre

Bso telt bij mijn kinderen kwa zwaarte gewoon als clubje, heb ik gemerkt. Ik zit dan ook nog steeds in de klem van eigenlijk minder dagen bso willen; mijn werk belet dat.

Ze genieten van thuis met niets. We zijn door omstandigheden gestopt met voetbal en mijn zoon vindt het nog steeds heerlijk dat hij zoveel makkelijker af kan spreken (is nu 9).

Oh ja, laatste nabrander: ik vond het erg opvallend dat de Kinderen Van Tegenwoordig helemaal niet zitten te wachten op uitjes. Als wij in het weekend ergens heen willen, hoe leuk ook, kiezen ze 9 van de 10 keer voor thuisblijven! Echt een opvallend verschil. Ik verdenk de bso en alle moderne media... wat was het toch saai vroeger

Primavera

Primavera

17-03-2011 om 21:40

Zwemles uitgesteld bij kleuter met watervrees

Hallo Valkyre,
Quinto (onze derde) had verschrikkelijke watervrees. Harenwassen was een drama, het bad zonder harenwassen was een drama en al was het buiten over de 35°C en zette ik een pierenbadje in de tuin, hij ging er nog niet met één teen in.
Met 4 jaar was er plaats bij de zwemlessen, maar hij wilde niet, dus heb ik die beurt voorbij laten gaan. Driekwart jaar later was hij ineens van zijn watervrees af en toen heb ik hem weer op de wachtlijst gezet en vlak voor zijn vijfde kon hij beginnen.
Het is helemaal goed gekomen met hem, nu een dikke 3,5 jaar later zwemt hij in de zwemselectie en valt zelfs in de prijzen bij wedstrijden. Nooit gedacht dat net dat kind wat vanaf baby al een gruwelijke hekel aan water had zich later zou ontplooien tot zo'n fantieke zwemliefhebber.
Zijn jongere zus is juist dol op water en is met een dikke drie jaar al begonnen met zwemles. Ik kan niet zeggen dat er een juiste leeftijd is om met zwemles te beginnen. Je moet kijken naar je kind (en of de planning van de zwemlessen haalbaar is).
Groeten Primavera

Hanne.

Hanne.

18-03-2011 om 09:08

Kinderen van tegenwoordig en uitjes

Ik herken dat helemaal niet dat de kinderen geen uitjes zouden willen. Met 3 dagen BSO en 2 clubjes pp willen ze in het week k end het liefste nog zwemmen of naar ballorig of logeren of weet ik veel wat.

Hebben mijn kinderen dan echt zo abnormaal veel energie? Ik ben zelf eerder de beperkende factor. Na 5 dagen werken heb ik in het weekend behoefte aan rust!

Hanne

Zo'n generaliserende uitspraak wordt natuurlijk geleverd met garantie tot de deur ....

't is meer een trend die mij en een paar kennissen opviel, dat die landerige zondagen zonder TV van vroeger niet meer lijken te bestaan.

Kende je deze al: als iets waar is, is het tegendeel ook waar!

Asa Torell

Asa Torell

18-03-2011 om 20:51

Zwemles en watervrees

Hier heeft zwemles wel goed geholpen tegen watervrees. Dat vond ik dan wel handig. Helaas wil de rest wat minder goed lukken.
Wat betreft hoe snel je het op je vierde leert: in elk geval helpt het ook om groot te zijn. Dan gaat dat kracht zetten wat makkelijker. Gemiddeld bedoel ik natuurlijk, er zijn vast ook kleintjes die het op hun derde al kunnen. Maar met dochter waag ik het daar maar niet op, ik wacht gewoon wel tot ze zes is.

angelina ballerina

angelina ballerina

18-03-2011 om 22:51

In het begin rustig aan

Ik zou het in het begin rustig aan doen. Het is inderdaad al vermoeiend genoeg als ze net naar school gaan. Mijn dochters van 4 en 5 gaan ook ma, di en do naar de bso. Op dinsdag gingen ze allebei naar dansles maar voor de jongste was dit echt te vermoeiend. Als ik haar dan om 17.00 uur daar ophaalde kon ze alleen nog maar huilen van vermoeidheid, dus daar zijn we mee gestopt. Alleen 3 dagen bso en woensdag en vrijdag eventueel gezellig afspreken gaat perfect. Zij kan ook met 4,5 starten met zwemles maar ik denk dat we nog een jaar wachten. Volgens de badjuf is dat ook beter. Oudste van 5,5 gaat wel naar dansles en op zaterdagochtend zwemmen en dat gaat perfect. Ze is heeft elke dag wel iets maar vindt het allemaal leuk dus dan geeft dat niet.

Sera

Sera

19-03-2011 om 01:05

Watervrij maken

Zelf zou ik een kind pas op zwemles doen als hij of zij helemaal watervrij is (gek woord eigenlijk maar zo noemen ze dat bij de zwemles). Zwemles is best duur dus ik wil eigenlijk dat ze met zo weinig mogelijk zwemlessen hun diploma halen. Daarom zou ik pas met zwemles beginnen als een kind geen watervrees heeft en een goede motoriek en conditie. 5 jaar vind ik een betere leeftijd om te beginnen dan 4 in de meeste gevallen. Het schijnt zo te zijn dat hoe langer je wacht hoe minder lessen er nodig zijn. Een vriendin heeft haar kinderen pas met 7 jaar op zwemles gedaan (kwam door andere omstandigheden) en die hadden dus binnen een half jaar A en B gehaald.
Mijn jongste dochter is met 5 jaar begonnen en ze heeft ongeveer 10 maanden gedaan over A en 2 maanden over B. Ze wil nu ook C halen dus daar is ze nu mee bezig. We verwachten voor de zomer er vanaf te zijn.
Tot ze 2 jaar was had ze helemaal geen watervrees. Daarna is ze ongeveer een jaar bang geweest voor water. We hebben niet echt veel er aangedaan behalve proberen water leuk te maken door bijvoorbeeld een badje in de tuin te zetten met een heel klein laagje water waar we dan bootjes in konden laten varen en zo. De watervrees nam uiteindelijk af. We zijn altijd veel naar het zwembad en naar het strand geweest dus ze was helemaal gewend aan water voor ze begon met zwemles;

Naast zwemles zit ze op ponyrijden (1x in de week) en ballet (1x in de week). Na de zomer gaat ze waarschijnlijk beginnen met pianoles (wil ze zelf graag)

Ze zit overigens nu in groep 2. Toen ze nog in groep 1 zat had ze alleen ballet 1x in de week en een knutselclubje 1x in de week maar dat is gestopt omdat de mevrouw die het gaf is verhuisd. Ze gaat daarnaast naar de BSO.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.