Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Imra

Imra

30-10-2018 om 20:21

Scheren

Mijn dochter van 10 jaar wilt scheren.

Ze heeft donkere haren, en best veel al ook.. Ookal heeft ze met een nagelschaartje zelf stiekem van alles lopen weg knippen.. Omdat ze het vies vind en het kriebelt en jeukt.

Ik zelf zit te twijfelen.. Het is best wel veel, en lang.. ze is de enige met schaamhaar in haar klas, ze moet op school verplicht douchen.. ik wil ook niet dat ze gepest word of zich dusdanig schaamt..

Wat is wijsheid?


Je weet het al.

In het kader van de veiligheid, scheren dan maar.

Half a twin

Half a twin

30-10-2018 om 21:51

in het kader van de veiligheid. ...

Ontharingscreme!
minder vaak nodig en geen jeukende stoppels.

vies?

Hoe komt een 10 jarige erbij dat haartjes 'vies' zijn?

Half a twin.

Is dat wat, van die crème? En ja, klinkt nóg veiliger.

Half a twin

Half a twin

30-10-2018 om 22:21

Ja ik vind het ideaal

Benen scheer ik, de rest doe ik met creme. Veel minder tot bijna geen last van. De haar wordt niet afgeschoren maar komt helemaal los, je hebt dus geen stoppeltjes en minder kans op ontstekingen of ingroeien van haren. Dochter van nu 16 is een jaar of 4 geleden ook begonnen met creme.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-10-2018 om 22:28

Crème

Je kunt niet elke ontharingscrème in die zone gebruiken. Daar heb je speciale voor waarmee je ook je bovenlip kunt doen.
Haar vinden we hier niet vies, maar omdat de buitenwereld okselhaar niet zo mooi vindt halen we dat meestal weg. Wat mijn dochters met hun schaamhaar doen weet ik niet, gelukkig hoef ik me daar niet mee bezig te houden. Ze weten niet beter dan dat het er zit, en ik heb vast wel eens laten weten wat ik van helemaal kaal vind bij volwassen vrouwen

Guera

Guera

31-10-2018 om 07:37

Hoezo vies

Ik hoor dit wel vaker van kinderen waarbij de ouders helemaal kaal zijn.
Waarom heb jij daar geen haar mama?
Omdat dat vies is.

Geen wonder dat je kind dan daar ook geen haar wil
Ik zou investeren in het bijbrengen aan je kind dat dat niet vies is en dat de andere kinderen dat ook allemaal gaan krijgen.
Nu al ontharen zou ik echt niet aan beginnen. En al helemaal niet met irriterende cremes.

Bicyclette

Bicyclette

31-10-2018 om 08:57

pesten

"ik wil ook niet dat ze gepest word of zich dusdanig schaamt"

Waar komt dat toch vandaan, die angst van ouders dat hun kind gepest gaat worden als het nét even ietsje anders/sneller/langzamer is dan 'de rest'?

En waar komt dan toch die impuls vandaan om kind hiervoor te beschermen door het 'anders zijn' zo onzichtbaar mogelijk te maken?

Waarom zou kind zich moeten 'schamen' voor een lichamelijke ontwikkeling die gewoon bij de leeftijd past en iedereen gaat krijgen?

En hoe komt het dat ouders zeker weten dat niemand in de klas schaamhaar heeft? En bovendien: wat doet het er toe?

Je kind maakt een volstrekt normale ontwikkeling door. Natuurlijk kan ze daar wat onzeker over zijn, maar door een 10-jarige zich te laten scheren zeg je eigenlijk: kind, je hebt gelijk, schaamhaar is inderdaad iets om je voor te schamen.

Half a twin

Half a twin

31-10-2018 om 14:20

persoonlijk gevoel

===En al helemaal niet met irriterende cremes.===

Zelf vind ik scheren meer irriteren dan ontharen met crème. Na scheren heb ik stoppeltjes, kans op ingroeiende haren, kans op ontstekingen dat is voor mij met crème veel minder het geval.
Dochter vond scheren eng en is ook begonnen met crème voor oksels en bikinilijn. Ik zie het probleem niet zo. Helemaal kaal doen we hier niet trouwens, beharing is heel gewoon maar soms esthetisch niet zo goed. Haarvrije oksels staat wel zo netjes als je een hemdje draagt.

Alison

Alison

31-10-2018 om 14:39

Bicyclette

Waar komt dat toch vandaan, die angst van ouders dat hun kind gepest gaat worden als het nét even ietsje anders/sneller/langzamer is dan 'de rest'?

En waar komt dan toch die impuls vandaan om kind hiervoor te beschermen door het 'anders zijn' zo onzichtbaar mogelijk te maken?

Ik ben het ontzettend met je eens maar moet mijn kind problemen krijgen/opmerkingen aanhoren/buiten de groep vallen/gepest worden vanwege mijn principes?

Dat vind ik een hele moeilijke overweging. Uiteindelijk zou de vraag en het gevoel van mijn kind leidend zijn maar ik zou mijn gedachten hier over zeker duidelijk maken.

Maar ik kan niet voor iemand anders, ook niet voor mijn kind, besluiten dat ze "dat" maar moet kunnen/aanvaarden/doen. Haar beleving is anders dan de mijne tenslotte en zij staat daar tussen haar klasgenoten, ik niet.

Lou

Lou

31-10-2018 om 16:50

Kind en principes

Ik vind die overweging niet zo lastig eigenlijk (en kom op hetzelfde resultaat als Alison). Je kunt je kind best én principes meegeven én haar toestaan die haartjes weg te halen. Voor een kind is het gewoon lastiger, als ze het al eens is met mama, om die principes ook vol te houden tegenover een groepje giechelende - of erger - leeftijdsgenoten. Dus ja, ik zou het rustig toestaan. Ze hoeft niet zich in de klas niet onzeker te gaan voelen vanwege de principes van haar ouders.

bicyclette

bicyclette

31-10-2018 om 18:32

acceptatie

Het gaat mij niet om principes.

Maar ik lees helemaal nergens dat er sprake is van pesten. Ik lees alleen over een onzekere puber-in-spé. En over een moeder die bang is dat haar kind eventueel gepest zou KUNNEN gaan worden. De aanname is blijkbaar dat de eerste in de klas met haargroei natuurlijk te maken krijgt met giechelende, starende of pestende klasgenoten. Ik geloof dat eerlijk gezegd helemaal niet. En als dat wel aan de orde is, dan wordt het hoog tijd voor een gesprek met de leerkracht.

Ik zou als ouder inzetten op zelfvertrouwen, en op acceptatie dat ze in een nieuwe levensfase terecht komt. Scheren kan altijd nog, maar niet als ontkenning van een normale lichamelijke ontwikkeling. Ik geloof namelijk niet dat dochter daarbij gebaat zal zijn.

Lou

Lou

31-10-2018 om 18:57

bicyclette

Het pesten is inderdaad een vermoeden van moeder. Maar dochter wil zelf scheren, dat telt toch ook mee?

Uit de openingspost:

"Omdat ze het vies vind en het kriebelt en jeukt."

Dat ze het vies vindt ga je niet ineens veranderen. Dat het kriebelt en jeukt al helemaal niet.

Pennestreek

Pennestreek

31-10-2018 om 20:37

Hmm, had ik geen last van. Jullie wel?

Het ging bij mij pas kriebelen en jeuken ná het scheren. Ik heb mijn kinderen er ook nooit over horen klagen. Maar goed, een ander kan natuurlijk andere ervaringen hebben. Vies is het natuurlijk niet, dat vindt geen enkel kind van zichzelf. Als ik af mag gaan op de geuren die de vrienden van mijn kinderen soms verspreiden en die ze in geen enkel opzicht lijkt te hinderen. Dus die kwalificatie schrijf ik toch echt toe aan de ouder(s).

Ik denk niet dat ik het zou verbieden, ook niet op die leeftijd. Maar ik zou het zeker niet aanmoedigen, om de boven al genoemde redenen. Dat er gepest gaat worden is geen zekerheid. En het is een normale ontwikkeling, eentje moet nou eenmaal de eerste met schaamhaar in zo’n klas zijn, net als dat er eentje het roodste haar heeft en eentje de meeste pukkels. Iedereen valt wel ergens mee op. Mochten er kinderen het nodig vinden om te pesten dan is het inderdaad aan de leerkracht daar wat aan te doen.

bicyclette

bicyclette

31-10-2018 om 21:14

vies

"Maar dochter wil zelf scheren, dat telt toch ook mee?"
"Dat ze het vies vindt ga je niet ineens veranderen."

Dit meisje is 10! Meisjes van 10 weten niets van scheren. Meisjes van 10 houden zich niet bezig met bikinilijnen of 'kaal is de mode'. Een meisje van 10 moet wennen aan haar veranderende lijf. En daarbij hoort ook dat ze leert (ja, dat kun je leren) dat schaamhaar niet vies is. En dat ze haar lichamelijke ontwikkelingen niet hoeft te verbergen. Daar ligt een rol voor de opvoeder.

En inderdaad: kriebelen en leuk krijg je vaak ná het scheren (of als de stoppeltjes doorkomen)

Doesja

Doesja

31-10-2018 om 22:47

verplicht samen douchen

Dat kinderen verplicht worden om samen te douchen, is een schande en overschrijdt de lichamelijke integriteit. Je wil je kind juist leren dat het niet verplicht of overgehaald kan worden tot dat soort dingen.

Aankaarten bij school dus, afschaffen dat verplicht douchen, alleen voor degenen die willen. Of 1-persoons doucheruimte bieden.
Sinds de doucheruimte op school kapot ging, is hier trouwens het douchen na gym afgeschaft, daar ben ik heel blij mee.
Als kinderen thuis 's ochtends voor het gymmen douchen, zijn ze na het gymmen nog schoon genoeg, zeker op die leeftijd.
Douche was trouwens te heet ook nog voor de gevoelige huid van jonge kinderen, dat is helemaal een schande om kinderen daartoe te dwingen.

Even anoniem

Even anoniem

31-10-2018 om 23:00

Jeuken

Hier ook een dochter die scheert en in de schaamstreek ook wel ontharingscreme gebruikt.
Maar nu heb ik ook een zoon die haargroei begint te krijgen en hij vindt dit ook erg jeuken. Hij begint dus ook over scheren. Bij hem vind ik het lastig, want wat gebruik je dan als man??? Zou ontharingscreme dan ook beter zijn?

Alison

Alison

01-11-2018 om 00:31

Even anoniem

Volgens mij is er geen verschil tussen mannen- en vrouwenhaar dus ik zou gewoon uitproberen wat iemand het fijnste vind.
Even een nuance, baardhaar is wel een graadje harder en stugger bij mannen

tondeuse en/of bleken

Zelf doe ik schaamhaar met de tondeuse. Dan hou je 1 a 2 mm over, en heb je echt geen last meer van broeierigheid. Je krijgt ook geen jeuk bij het doorbreken van nieuwe stoppels.

En ik vind lang haar met bloed erin echt gewoon vies, dat krijg je niet afgeveegd, terwijl ik kort haar met bloed nauwelijks anders vind dan kort haar zonder bloed. Iets kan normaal zijn en toch vies. Daarom laten we het bloed ook niet langs onze benen naar beneden lopen...

Manlief gebruikt trouwens ook de tondeuse op allerlei soorten lichaamshaar.

Ivm het samen douchen zou ze het overgebleven haar ook nog kunnen ontkleuren met ene creme. Dan valt het echt niet meer op.

Juline

Juline

01-11-2018 om 20:50

Ontharingscrème

Hoe bizar eigenlijk. Crème waar je haren spontaan van uitvallen. Wat zit er dan in dat dat gebeurt?

Zomaar een vraag. En oprecht benieuwd ook wel.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-11-2018 om 23:02

Juline

Goeie vraag. Volgens mij vallen de haren niet uit, maar lossen ze een beetje op of zo ?? Vertel eens crème-gebruikers, hoe werkt het volgens jullie en welke chemische formule schuilt er achter ?

Half a twin

Half a twin

02-11-2018 om 08:40

Haren "vallen" uit

Na het lang genoeg inwerken van de crème kun je de haren met een spatel van de huid schrapen. Als de crème nog niet lang genoeg heeft ingewerkt komen de haren niet los, steviger schrapen met de spatel helpt soms iets, dan trek je ze er uit. Persoonlijk laat ik de crème dan liever wat langer inwerken.

Over de chemische formule kan ik niet zoveel zeggen, daar is mijn scheikundige kennis niet groot genoeg voor. Dit zijn de Ingrediënten:

Aqua, urea, paraffinum liquidum, cetearyl alcohol, potassium thioglycolate, calcium hydroxide, talc, ceteareth-20, glycerin, sorbitol, magnesium trisilicate, parfum, propylene glycol, lithium magnesium sodium silicate, sodium gluconate, tocopheryl acetate, aloe barbadensis leaf juice, acrylates copolymer, limonene, potassium sorbate, sodium benzoate, Cl 77891

Geen idee welk ingrediënt wat doet.

Vooral voor oksels en bikinilijn vind ik het ideaal. Ben ik mee begonnen nadat ik 2 opeenvolgende vakanties niet in badpak kon, omdat ik allemaal ontstoken haarzakjes en ingegroeide haren had na scheren op die plaatsen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2018 om 15:38

Nieuwsgierig H-a-T

Wat gebruik jij precies.

Ik zweer trouwens bij de epilady.
Doet effe zeer, maar dat went. In de zomer dan.

In de winter is me dat teveel gedoe.

Flavia

Flavia

02-11-2018 om 15:53

Veet

HaT gebruikt Veet.

cremes lossen de eiwitten op dmv een chemische reactie.
De sodium benzoaat is het conserveermiddel van de creme, dat doet niet zo veel

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2018 om 15:57

Vroeg me al af hoe je dat wist Flavia

Maar ik geloof dat ik m snap.

Ben eigenlijk wel benieuwd welke Veet dan. Er zijn er nogal veel en de waarschuwingen over gebruik op gevoelige zones zijn niet mis. Durf niet zo goed.....

Jackie

Jackie

02-11-2018 om 16:30

Ginny

Epileren lijkt me bij je bikinilijn wel lastiger/pijnlijker dan bij andere gebieden. De schaamstreek al helemaal, of bedoelde je alleen de bikinilijn?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2018 om 17:31

Bikinilijn

En dat valt wel mee.
Achterzijde van mijn bovenbeen vind ik pijnlijker.

Goed, het is even geleden, een jaar of 25 denk ik. Ik had ontharingscrème op mijn benen gesmeerd en ging even zitten wachten. Het moment dat ik dacht: nou het prikt toch wel een beetje zag ik rode vlekken verschijnen op mijn met witte crème bedekte benen.
Bleken er dus daadwerkelijk gaten in mijn huid te ontstaan!
Er zal best e.e.a. verbeterd zijn inmiddels, maar ik ben sindsdien geen fan meer, zeg maar...

Half a twin

Half a twin

02-11-2018 om 17:39

Veet voor gevoelige huid

En dan alleen de bikinilijn verder niet.

Alison

Alison

02-11-2018 om 22:30

Huismerk

van de Kruidvat. Voor bovenlip en bikinilijn. Als ik klaar ben met douchen is het een beetje rood maar dat trekt snel weg. Geen gaten hier 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.