Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Scholenwissel groep 8 - wel of geen goed idee?

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 20:32 Topicstarter

eenhoornn schreef op 06-08-2025 om 19:27:

Onze dochter heeft op de laatste dag in groep 7 de knoop doorgehakt om groep 8 op een andere school te doen.
Ook al jaren een erg onrustige klas. In eerste instantie hebben wij vooral de houding gehad: 'Je komt overal mensen tegen die drukker enz zijn dan jij, maar daar kun je niet voor weglopen'. Heel groep 7 bleef ze wisselend zeggen dat ze wel naar een andere school zou willen, dat wisselde af met weken waarin ze er niet over had. Uiteindelijk door een gebeurtenis in de laatste week van groep 7 in de klas (kinderen die gevochten hadden in de klas terwijl de juf even uit de klas was), hebben we toch de stoute schoenen aangetrokken om met de directeur van de andere school te gaan praten. In een paar dagen tijd hebben dochter, wij en de IB'ers met elkaar kennis gemaakt en is dus letterlijk op die laatste vrijdag de keuze gemaakt.

Wij zijn hierbij echt meegegaan in de wens van dochter. Achteraf hadden we het inderdaad eerder moeten doen, maar we maakten de eerdere keuze met de beste bedoelingen.
Ze heeft een geweldig jaar gehad en was binnen een paar dagen al een onderdeel van de klas.
Ik zou er echt alles op alles voor zetten om het nog voor elkaar te krijgen, als dit echt ook de wens van dochter is.

Wat fijn Eenhoornn dat jullie dit voor jullie dochter hebben kunnen doen en wat fijn dat ze zo'n goed laatste jaar op de basisschool heeft gehad nog! ♥️ Dat gunnen we onze dochter ook zo. Maar ze twijfelt heel erg of ze het wil (als het überhaupt nog kan, het onbekende is eng en ze is niet anders gewend dan deze school. Dank voor jouw bemoedigende bericht! En ook heel fijn dat jouw dochter hier zelf zo duidelijk in was én dat het ook nog zo goed is uitgepakt!

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 20:33 Topicstarter

Thy schreef op 06-08-2025 om 17:56:

Ik denk dat je je kind zo snel mogelijk uit deze sociaal onveilige omgeving moet halen, ik vind ook dat je niet te laat bent ( zoals je nu denkt ).

Sommige scholen nemen vlot zij-instromere aan, andere scholen zijn erg voorzichtig.
Als er verder geen zorgen zijn rondom je kind, kan het ineens snel gaan als je geluk hebt.

Je kunt alvast een mail sturen, de meeste directeuren/leerkrachten starten al in de laatste week van de zomervakantie. Dan kun je misschien al vlot na de vakantie terecht voor een gesprek en dan kun je ook zelf nog nadenken of dit de juiste plek is.
Sterkte!

Dankjewel Thy! Ik heb ze al gemaild en ga ze de laatste week van de vakantie direct bellen. Dank voor jouw advies!

Marietjepietje

Marietjepietje

06-08-2025 om 20:35 Topicstarter

Yindi schreef op 06-08-2025 om 18:02:

In 99 van de 100 gevallen zou ik zeggen: niet meer wisselen van school voor alleen groep 8.

Maar in jullie geval denk ik: al heeft ze maar een jaar sociale "rust" om zo weer op te laden voor een start in de brugklas waar je weer nieuwe vrienden moet maken voor de komende 4-5-6 jaar. De verwachting "met een lach en een traan afscheid nemen van een hechte groep", die hoort bij een groep 8, komt op de oude school ook niet uit, want als de school geen actie onderneemt tegen kinderen uit groep 7 gaan ze dat helemaal niet doen tegen de bijna-pubers uit groep 8 die nog meer de grens op gaan zoeken.

Houd idd rekening met overstap na de herfstvakantie (dan kan het alleen maar meevallen als het om de een of andere reden sneller gaat), en bel de school op in de laatste week van de vakantie - want dan wordt er vaak al gewerkt.

Dankjewel Yindi!

Marietjepietje schreef op 06-08-2025 om 20:28:

[..]

Hoi Roos, we hadden het inderdaad veel eerder deze stap moeten onderzoeken, maar elke keer hadden we de hoop dat het beter zou worden, met behulp van de school. Toen de zomervakantie net was begonnen kwam bij onze dochter al het verdriet eruit, daarvoor hadden we ons niet voldoende gerealiseerd hoeveel stress ze al die tijd had.

Ohh wat sneu .

Als ze zelf heel graag naar een andere schoolwil…….dan direct doen

hier een kind dat in gr 7 gewisseld is. Niet vanwege pesten of onveiligheid maar omdat de nieuwe school qua uitdaging beter aansloot. Hij vond het een verademing, kinderen snapten hem ineens en hij lag goed in de groep. Op de oude school ook, alleen de klassplitsing van 5 naar 6 (in een 6 en 6/7) heeft slecht uitgepakt. Inmiddels zit hij al in de bovenbouw van het VO, hoewel hij daar altijd een paar vrienden en ook minder leuke klassen had, is hij nu enorm opgebloeid en heeft hij een fijne, grote vriendenkring. Je weet nooit hoe het uitpakt maar een wissel in het laatste jaar, zeker als ze zelf graag wil, kan wel net die boost geven voor de overgang naar het VO. 

waarom heb je deze school op het oog? Is het een school die dochter zelf ook aanspreekt? 
Zitten er bij hockey ook meiden met wie het klikt van een andere school? Dan zou je die school ook eens kunnen onderzoeken. 
Ik zou dochter op deze leeftijd in ieder geval betrekken bij de keuze

Marietjepietje

Marietjepietje

07-08-2025 om 08:24 Topicstarter

duizel schreef op 07-08-2025 om 06:34:

waarom heb je deze school op het oog? Is het een school die dochter zelf ook aanspreekt?
Zitten er bij hockey ook meiden met wie het klikt van een andere school? Dan zou je die school ook eens kunnen onderzoeken.
Ik zou dochter op deze leeftijd in ieder geval betrekken bij de keuze

Dankjewel Duizel! Er is niet veel keuze wat betreft scholen in de buurt. Deze school staat goed bekend en ze kent 1 iemand op deze school bij wie ze dan hopelijk in de klas kan komen. Ze twijfelt heel erg of ze wil wisselen, ik wil het ook nog niet "pushen" omdat nog niet duidelijk is of het uberhaupt kan. Wat ik wel merk is dat dochter de neiging heeft om vast te houden aan het bekende, ook al voelt het voor haar niet fijn en veilig. Ze is nog te jong om zo'n grote beslissing te overzien. 

Marietjepietje

Marietjepietje

07-08-2025 om 08:26 Topicstarter

Marit! schreef op 06-08-2025 om 22:01:

hier een kind dat in gr 7 gewisseld is. Niet vanwege pesten of onveiligheid maar omdat de nieuwe school qua uitdaging beter aansloot. Hij vond het een verademing, kinderen snapten hem ineens en hij lag goed in de groep. Op de oude school ook, alleen de klassplitsing van 5 naar 6 (in een 6 en 6/7) heeft slecht uitgepakt. Inmiddels zit hij al in de bovenbouw van het VO, hoewel hij daar altijd een paar vrienden en ook minder leuke klassen had, is hij nu enorm opgebloeid en heeft hij een fijne, grote vriendenkring. Je weet nooit hoe het uitpakt maar een wissel in het laatste jaar, zeker als ze zelf graag wil, kan wel net die boost geven voor de overgang naar het VO.

Hi Marit, dank voor jouw reactie! Fijn dat het voor jouw zoon goed heeft uitgepakt. Ik wens dit ook zo voor mijn dochter. Maar een wissel geeft geen garantie op een goede uitkomst. Hoewel ik van nog niemand reacties heb gelezen op dit forum dat ze spijt hebben van een scholenwissel. Als een kind niet goed landt, geen aansluiting vindt, terug wil naar de oude school, dat risico lijkt me zo groot en van te voren niet in te schatten!

Marietjepietje schreef op 07-08-2025 om 08:26:

[..]

Hi Marit, dank voor jouw reactie! Fijn dat het voor jouw zoon goed heeft uitgepakt. Ik wens dit ook zo voor mijn dochter. Maar een wissel geeft geen garantie op een goede uitkomst. Hoewel ik van nog niemand reacties heb gelezen op dit forum dat ze spijt hebben van een scholenwissel. Als een kind niet goed landt, geen aansluiting vindt, terug wil naar de oude school, dat risico lijkt me zo groot en van te voren niet in te schatten!

Dat klopt, dat weet je niet. Je weet enkel wat nu is, en dat is dat je dochter het niet fijn heeft en dat de sfeer niet goed is. Misschien goed om alle voors en tegens met haar op een rijtje te zetten zodat je dat goed kunt overwegen. Maar garantie dat t goed gaat zul je nooit hebben. Niet als je blijft en niet als je gaat. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.