Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ans

Ans

26-04-2012 om 13:21

Schreeuwen en gillen

mijn dochter schreeuwt en gilt zo'n beetje de hele dag. Begint sóchtends al: het is al 8 uuuuuuuurrrrrrr, we koommmmmeeen te laaaaaat. Na school ook: eerst poeslief totdat de vraag komt: wat eten we. Of iets anders waar ze haar zinnetje wil hebben. Ze kan echt drammen en wij (zoon, man en ik) hebben het gehad. Schreeuwen ook al terug en soms geef ik ze zelfs een tik. Ik kan het niet verdragen en doe mijn best om rustig te blijven maar ik ontplof ook. Ze verpest de hele sfeer en op school is ze superverlegen. Ze heeft het erg naar haar zin op school en op de sportclubjes dus daar ligt het niet aan. Ze is 11, misschien de puberteit? Maar hoe moet ikhiermee omgaan? En de rest in huis? Ik kan het niet goedkeuren maar negeren kan ook niet. Ik heb haar vaker gezegd en gevraagd te stoppen en gezegd dat als er echt wat is niemand meer luistert. Dit is dus ook al vaak. Als ze zich stoot of pijn doet en huilt reageert niemand meer en is ze weer boos dat ze niet getroost wordt. Hoe komen we hier uit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

26-04-2012 om 21:04

Negeren

Negeren kan niet zeg je. Waarom kan dit niet? Ik zou dat dus wel doen en vantevoren aangeven dat je alleen reageert als ze normaal tegen je praat. Nu blijf je aandacht geven aan haar gegil en houdt je het daardoor in stand.
Overigens vind ik wat ze 's morgens roept wel bijzonder. Hier ben ik meestal degene die roept dat we te laat komen. Dit zou je wel kunnen zeggen tegen haar, dat je blij bent dat ze de tijd zo goed in de gaten houdt, maar dat ze dat niet zo hard hoeft te roepen.

Probeer

wat Tango zegt, 's morgens te prijzen dat ze op de tijd let, geeft je er toch een positieve draai aan. Misschien is een gil plek iets? Een plek in huis waar je dochter mag gillen (waar jullie er geen last van hebben.) daar kun je je dochter dan naar toe verwijzen. Prima, als ze wil gillen, maar dan daar.

Pham

koentje

koentje

27-04-2012 om 00:37

Zorg

dat je echt niet reageert op haar schreeuwen. Van te voren aan gaan geven aan haar:luister dochter, wij krijgen zere oren van jouw geschreeuw en we gaan er niet meer naar luisteren.
Schreeuwt ze toch? Dan kun je eerst proberen te zeggen; 'Ik versta je niet als je schreeuwt, zeg het eens zachtjes'
Daarna echt negeren. Zoon kun je hierin ondersteunen door tegen hem te zeggen'Goh, hoor jij ook zo'n lawaai'\? Misschien probeert ze iets te zeggen, maar wij kunnen dat zo niet verstaan he?'
Je kunt ook nog proberen om consequent terug te fluisteren. Echt. heel effectief!

mijk

mijk

27-04-2012 om 12:13

Hoe zo lastige puber

is denk ik een heel fijn boek voor jou. Hier zie je de recensie van ouders on line.http://www.ouders.nl/moff2012-puberboeken.htm

Ik heb het laatst voor een ander blad gerecenseerd en het gaat echt over hoe je communiceert met een puber. En 11 is nog wel een jonge puber maar mijn zoon is 9 en ik had er ook iets aan!

Mijk

GS

GS

27-04-2012 om 12:53

Nog een link en boektip

Ok, dan haal ik Gordon of Greene maar weer eens van stal!
ECHT praten met je kind waarom ze zo doet en rustig aangeven dat je dat vervelend vindt. Dat doe je niet zo maar even, dat is echt een kunst, maar het werkt als een tierelier!
Boektip: het explosieve kind van Greene. Link: www.livesinthebalance.org Er staan filmpjes en voorbeelden van zo'n gesprek. Ook Gordon heeft een soortgelijke aanpak. Werkt ook goed.
Het was voor mij een openbaring en de weg naar een rustiger huis. Succes!

Ans

Ans

28-04-2012 om 18:09

Even weg

Even rust in de tent. Mijn dochter gaat een weekendje naar mijn ouders logeren. Zoonlief bij een vriendje. Kan ik even bijkomen en bijlezen want bedankt voor de tips. Ik neem eerst rust en afstand want ik heb er echt even genoeg van. Ik wil ook een weekje alleenweg plannen. Zonder man en kinderen. Manlief is veel weg maar als hij thuis komt lijkt het wel of het erger wordt. Ik ben geirriteerd omdat ik vind dat hij mij te weinig steunt en helpt. Dochterlief zet hem op tegen mij, manlief wordt vervolgens weer boos op mij. Zoontje probeert de boel te sussen. Ik heb er echt even de balen van, zou het liefst weg willen lopen met een klein koffertje.

GS

GS

29-04-2012 om 14:41

Veel meer

Er speelt dus veel meer dan 'alleen maar' een gillende dochter. Je zegt dat je dochter hem tegen jou opzet. Ik weet niet waar je precies op doelt, maar als ouders moet je samen op een lijn zitten. Daar zou ik eerst aan gaan werken. Samen over de opvoeding praten, bepalen waar de grenzen liggen en wat je gaat doen. Sterkte, want het klinkt of het water je aan de lippen staat!

100%mama

100%mama

01-05-2012 om 15:36

Fluisteren

Zoonlief (hoewel jonger) heeft ook zo'n mega schreeuw periode gehad. Ons heeft het super goed geholpen te gaan fluisteren. Als hij dan vroeg waarom ik zo fluisterde, gaf ik als antwoord dat ik dat niet weet, net zo goed als dat ik niet weet waarom hij zo moet schreeuwen....hier echt in 1 week exit!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.