Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
herfst

herfst

11-08-2009 om 19:55

Seksuele voorlichting?

hallo allemaal,

ons zoontje van bijna 5 jaar heeft ons al een paar keer gevraagd hoe de baby's in de buik komen. hij wil het echt graag weten maar wij zijn onzeker over wat precies te vertellen op deze leeftijd.

ik heb ter ondersteuning twee boekjes besteld (babyzaadjes en ik vind jou lief) en ben benieuwd of iemand hier ze al samen met kind gelezen heeft en hoe het 'aankwam'.

we probeerden ons gemakkelijk ervan af te maken door te zeggen: dat doen de papa's en de mama's maar daar nam hij (terecht) geen genoegen mee.

ben erg benieuwd naar jullie ervaringen,
herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sinne

Sinne

12-08-2009 om 09:07

Bij ons

Bij ons is de stelregel, we vertellen wat ze vraagt.
Bv hoe komt er een baby: Dan komt het zaadje van de papa en het eitje van de mama bij elkaar, en daar groeit een baby uit. Dit accepteerde ze in het begin, maar al snel daarna kwamen er meer vragen, elle vraag werd beantwoord, maar niet meer dan dat, soms lieten we wel doorschemeren dat er iets meer was, en soms reageerde ze daar met een vraag op en soms niet. Op deze manier was het niet anders voor haar dan dat we bv vertelden dat papier van bomen gemaakt word, het water uit de duinen komt, een koe melk geeft oid
Toen we zover waren dat ze het hele verhaal kende hebben we ik vind jou lief gekocht, en die samen met haar gelezen, leuk dat er wat plaatjes bijstaan, en leuke bewoordingen, zo weet ik zeker dat ze het echt begrijpt, want ik was wel bang dat ze bij zaadje en eitje plantjes en kippeeieren voorstelde.
Het hele verhaal van babys vrijen, geboorte, en zelfs menstruatie is haar nu bekend (bijna 6) ze vind het allemaal heel gewoon. Iets te gewoon dacht ik laatst, ze zei "ik ben een vrouwtjespoes en ik zoek een mannetje om even kindjes mee te maken" Nu zitten we dus in het stadium van je doet dat alleen met iemand die je heel lief vind niet met zomaar iedereen etc. Moeilijk vind ik dat, ze moet niet bang of preuts worden, en ze moet later ook vooral genieten, maar een te losse moraal wil ik haar ook niet bijbrengen.
Sinne

Tihama

Tihama

12-08-2009 om 23:19

Gewoon vertellen

Ik heb het standpunt dat ik de verkeersregels ook ongevraagd uitleg dus ook met sexuele voorlichting wacht ik niet tot ze erom vragen. Ook op de kleuterschool weten kinderen elkaar heel goed te vertellen dat hier geheimzinnig over gedaan moet worden, dus voor je het weet vragen ze nergens meer naar.

Mijn dochter was 4 toen ze het grootste deel begreep. Maar hoe nu toch de zaadjes IN de buik van de moeder kwamen?
Dus ik heb uitgelegd dat als papa en mama elkaar heel leuk vinden, de piemel van papa dan stijf wordt. Net zoals een ballon die je opblaast. En dat is dan hartstikke handig, want die past dan in de vagina van mama. En dan hoeven de zaadjes maar een heel klein eindje meer te zwemmen.
Haar reactie:'gatsiederrie, dat ga ik nooit doen, hoor' )

Tihama

Sinne

Sinne

13-08-2009 om 08:20

Nieuwsgierig

Haha dan heb ik schijnbaar een erg nieuwsgierige dochter, vooral in de lente en bij zwangerschappen komt ze met bergen vragen. Ze heeft er verder niet zo'n mening over, ze neemt het gewoon van me aan, vraagt soms wat verduidelijking en gaat weer verder spelen. Toen een vriendje een keer "ik vind je lief" te pakken had en hij begon te giechelen, deed ze mee, maar eigenlijk begreep ze dat niet zo volgens mij. Dat was overigens een foutje, ik heb niet de intentie om kinderen van anderen voor te lichten ofzo.

Prulletje

Prulletje

13-08-2009 om 16:18

Ha, sinne

Hier ook. Voorlichtingsboeken zijn gewoon en interessant. Tot een (iets ouder) vriendinnetje op bezoek was. Toen zaten de dames inderdaad ook hard giebelend plaatjes te kijken

Prulletje

herfst

herfst

16-08-2009 om 11:58

Thx

bedankt! ik ga me er toch maar aan wagen
eens kijken tot hoever ik kom. toch fijn om te lezen hoe anderen dit onderwerp aanpakken - dat geeft wat inspiratie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.