Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jakobien

Jakobien

16-11-2011 om 10:06

Sint, wel of niet vertellen

Zoon van 7 jaar geeft aan dat twee kinderen in de klas niet meer in Sint geloven. Hij gelooft wel, maar vraagt ons om het eerlijk te vertellen als Sint inderdaad niet bestaat. Nu zijn jonger broertje en zusje aanwezig dus ik geef aan dat we het er later over hebben. Hij is er niet meer op terug gekomen en wij ook niet. Wat zouden jullie doen: wachten tot hij er zelf opnieuw mee komt en het hem dan eerlijk vertellen of dat niet afwachten en het hem gewoon vertellen hoe het in elkaar zit.

Groetjes Jacobien


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vertellen!

Hij vraagt zelf of je eerlijk wilt vertellen als hij niet bestaat...

Hier uitgelegd dat Sint echt bestaan heeft en dat het een feest is met verklede mensen. een groot toneelstuk eigenlijk. En dat voor jonge kinderen dat moeilijk te snappen is en dat het voor kleine kinderen dus "echt" is. En dat het de taak is van grote kinderen om dat geheim te houden. Vonden ze beide erg gewichtig.

Dochter van 6 heeft het deze zomer zelf uitgedokterd nav het overlijden van een heel oude opa (90)... hoe zat dat dan met sint? Die is veel ouder?

Nu komen mijn kids uit een toneel-familie (ikzelf, oma, en zoon zit zelf op toneel) en kennen ze ook een bekend acteur uit Amerika (nog elke dag op TV te zien en dan kijken ze ook) een beetje persoonlijk... dus snappen ze dat toneelspelen/ acteren ook een baan is Dus hier snappen ze dat wel.

Irene

Irene

16-11-2011 om 10:47

Wel

Ik zou niet afwachten tot hij er zelf mee komt (grote kans dat jongere broer en zus er dan net weer bij zijn) maar zelf een rustig moment met hem alleen opzoeken en dan zeggen: "wilde je nog iets over sinterklaas vragen?" ofzoiets. En dan gewoon eerlijk antwoord geven natuurlijk.

koentje

koentje

16-11-2011 om 10:50

Ja tuurlijk

hij is er duidelijk aan toe. Laat hem lekker delen in het geheim en samen ervoor zorgen dat broertje en zusje nog niet van hun geloof afvallen!

En op school aan juf melden

dat er dus twee tiepes rondlopen die dat rondbazuinen. Dat wordt hier op school echt niet op prijs gesteld. Zo ontneem je toch een hoop kinderen de lol.
En verder inderdaad een eerlijk gesprek op een rustig moment. Niet te zwaar maken.
Wel heel jammer dat het op dit moment komt, wij hebben beide kinderen in de zomerperiode uit de droom geholpen, konden ze uitgebreid aan het idee wennen voor de goedheiligman weer voet aan wal zette.
Engeltje

Jakobien

Jakobien

16-11-2011 om 12:52

Hij weet het

En is enorm verdrietig. Vindt dat hij jaren lang in de maling genomen is en begrijpt niet waarom iemand zich verkleed en dat het allemaal niet waar is.

Zo zielig. Misschien is het toch te vroeg geweest en misschien ook het verkeerde moment zo vlak voor Sinterklaas.

sinas

sinas

16-11-2011 om 13:00

Sneu

ja, dat is sneu. Het is ook daarom dat ik het niet zo vertel maar het uit de kinderen zelf heb laten komen. Geen van mijn kinderen is boos geweest. Gelukkig.

Vanmorgen vertelde een moeder het volgende, vond ik ook een een goeie. Haar zoon had er ook naar gevraagd, want ja, zo oud, dat kon toch niet. zij heeft toen gezegd, het is net als bij de Koning of Paus, als hij doodgaat komt er gewoon een nieuwe, en dat is dan de echte. Moet zeggen dat haar zoon nog wel iets jonger is.

Vertellen

nadat Sint weer vertrokken is, vorig jaar ging het hier precies zo en besloten het na al die duidelijke en directe vragen het dus te vertellen.

overigens laaide het geloof wel weer op toen die zak hier in de kamer stond, maar na sinterklaas dus eerlijk en duidelijk gezegd dat wij dat inderdaad allemaal deden en dat het inderdaad niet voor een paard te doen is om op daken te lopen en inderdaad die sinten zien er allemaal anders uit. We hebben het jaar ervoor de boel gerekt met het verhaal van hulpsinten maar dat hou je dus niet lang vol als je kind zelf aan geeft dat de gezichten heel anders zijn telkens en dat de sint op school dus veel langer was dan de sint met zwemles.

Jammer dat hij verdrietig is.

Van mij mag een 7 jarige nog best in de Sint geloven. Ik heb er nooit over gelogen maar ook nooit meer vertelt dan nodig was. Als mijn zoon vroeg: "Bestaat de Sint?" zei ik gewoon :"wat denk je zelf?" toen hij 7 was zei hij iets als:"Denk het niet maar ik wil er nog zo graag in geloven." Mijn antwoord was:"Tja, ik ben bijna 40 en ik wil ook nog steeds in de Sint geloven", met een grote knipoog.
Andere kinderen die dan gaan pesten. Ik vind pesten een groot woord. Generatie op generatie krijgen kinderen van oudere kinderen te horen dat de Sint niet bestaat. Ik vind dat ook een beetje bij het verhaal horen.Bestaat hij nou wel of niet? Ik heb er nog jaren een ontdekkingstocht van gemaakt.
Je zoon is nu verdrietig. Ik zou een prachtig verhaal van Sinterklaas gaan voorlezen en je zoon vertellen dat die Sint vroeger toch een hele bijzondere man was en dat hij nog steeds een verlanglijstje in zijn schoen moet stoppen.
Of de Sint nu wel of niet bestaat, het is een leuk kinderfeest! Daarom is je zoon waarschijnlijk nu verdrietig. Hoe moet het nou met het gezellige gedoe er om heen? De cadeautjes, de schoen, het lekkers?
Ik weet bijna zeker dat hij toch nog onder de indruk is als hij de Sint in het echt ziet.

Tango

Tango

16-11-2011 om 15:55

Ach, wat sneu

Dat hij er zo verdrietig van is. Hoe heb je het hem nu precies verteld?
Het is inderdaad net een vervelend moment zo kort voor het feest. Hier speelt een beetje hetzelfde bij Tangozoon, maar wij hebben maar besloten het nog even vol te houden, ook gezien het moment.

Annet

Annet

16-11-2011 om 16:34

Juist daarom zelf moment bepalen

Als je wacht totdat kinderen er zelf mee komen, zit je al snel vlak voor 5 december. Dan is de kans op een verdrietig kind veel groter.
Wij hebben bij beide kinderen zelf het moment bepaald dat het verhaal verteld wordt. En dat heeft geen teleurstellingen opgeleverd.

In geval van Jakobien was er geen keuze. Kind kwam vroeger met de vraag dan gepland denk ik.

Rafelkap

Rafelkap

16-11-2011 om 17:21

Vragen

Hier vroeg zoon (ruim 6) pas plotseling: mama, ben jij sinterklaas? Ik: eeeh heb ik een baard? Zoon: nee. Rende toen naar papa: Papa, bij jij sinterklaas? Papa: nee.
Vandaag nog dat je je schoen kan zetten bij de slager. Zegt hij dat de slager die zelf vult.
Vaak denk ik dat hij er heilig in gelooft, andere keren vraag ik het me af.. Wat doen jullie bij dit soort vragen?

Tango

Tango

16-11-2011 om 21:16

Lastig he?

Ik vind dat ook lastig hoor, Rafelkap. Volgens mij spelen ze gewoon het spelletje nog mee en kun je ze het beste na het hele Sint-gebeuren vertellen dat het allemaal niet waar is. Zo hebben wij het tenminste vandaag maar besloten. Tangozoon begon vanavond ook weer. Zij vriendje die altijd zegt dat Sint niet bestaat en dat je ouders het doen, had wel een kadootje gekregen in zijn schoen. Zie je wel, zei Tangozoon vanavond, Sinterklaas bestaat toch niet? Anders zou X toch geen kadootje krijgen? Daarna zei hij dat hij een alarm zou willen plaatsen wat af zou gaan als ik naar beneden zou gaan om de schoenen te vullen, zodat hij dan kan zien dat ik het doe. Ik vermoed dus dat hij het best doorheeft, maar als ik ernaar vraag bij hem zegt hij: ik denk dat hij niet bestaat want X zegt het toch en als ik dan zeg dat X toch niet de waarheid hoeft te spreken, dan gaat hij daar gewoon niet op in.
Pff, ik vind het jammer hoor, vooral omdat het op deze manier gaat. Als hij er nou echt zelf achter was gekomen was het toch anders geweest.

jds

jds

16-11-2011 om 22:42

Misschien ben ik wel gek

maar ik heb mijn oudste pas geinformeerd toen ze 10 was; dat vond ikzelf echt te 'oud' om nog in de Sint te geloven. Mijn zoontje van 9 zit in de twijfelperiode... Aan de ene kant zegt hij dat ik de Sint ben, aan de andere kant zit hij wel vol verwachting uit te kijken naar de dag dat de Sint op school komt. En toch wacht ik nog even het hem te vertellen. Hij kletst namelijk zo zijn neus voorbij, en ze hebben nog een zusje van 4, die natuurlijk nog helemaal in de Sint gelooft.
Overigens heb ik het verteld, dat het een hele oude traditie is, waaraan bijna alle ouders in Nederland meedoen, om de kinderen een leuke periode in het jaar te geven. En dat het hele gebeuren rondom de Sint dus wel een leugen is, maar dat die is geboren uit waardering voor de Sint die vroeger zo goed was voor de armen etc. Oftewel: een leugentje om, in ieder geval de eerste 7 jaar van ee kinderleven, een kind iets extra's te geven om naar uit te kijken.
En mijn oudste vond dat prima en heel leuk: ze doet nu ook volop mee tov haar broer en zusje, en dat is fantastisch om te zien (zij deelt nu een groot geheim met pap en mam).

Asa Torell

Asa Torell

17-11-2011 om 09:31

Krijg er ook veel zin in

om zoon op de hoogte te stellen, zodat hij tenminste boos op mij is als hij elke ochtend weer een lege schoen aan treft. Nu voelt hij zich volgens mij enorm afgewezen door de goedheiligman in de wetenschap dat andere kinderen wel vaker dan 1x per week iets in de schoen vinden. Heel sneu en ook niet erg bevorderlijk voor de gezinssfeer... Ik vind er eigenlijk niks aan met die Sint op het moment! In ieder geval ga ik het voor komend jaar ZEKER vertellen.

Half vertellen

Hier werd mijn dochter ook door medeklasgenoten ingelicht dat de papa's en mama's de kadootjes in de schoen deden, resultaat een huilend kind thuis. Ik heb ook verteld dat de echte sint dood is en dat er toen hulpsinterklazen zijn gekomen, omdat ze het goed vonden wat Sinterklaas had gedaan. Mijn dochter was wel verdrietig maar voor toen was dat oke.
Het jaar erop wist ze hoe de vork in de steel zat, ze wilde graag giebelen spel en ik zei die krijg je niet ben je nog te jong voor, toen ze toch het spel kreeg met sinterklaas zei ze schreeuwend ha zie je wel dat sinte wel bestaat we hebben zo gelachen!

Jetske

Jetske

17-11-2011 om 10:40

Bianca33 (ot)

Toevallig heeft mijn dochter ook het spel Giebelen op haar lijstje staan, maar ik ken het spel niet. Is het leuk?
Jetske

Kobalt

Kobalt

17-11-2011 om 12:45

Asa

Ik heb ook in die situatie gezeten, bah. Deze zoon is inmiddels al 13, maar oei, wat hebben wij een driftbuien gehad bij die kl$%#te schoenen 's morgens.
Wat hier wel hielp, was dat wij aan onze zoon vertelden, dat wij afspraken met Sint gemaakt hadden wanneer hij zijn schoen mocht zetten. En we zeiden daarbij: 'dan en dan krijg je van Sint een kadootje, en dan en dan iets om te snoepen.' Ook wist hij al wat hij zou krijgen (dat ging vooral om hét kadoo), want 'dat hadden papa en mama met Sint overlegd en het was ok, het was er, het zat in de zak, hij hoefde zich geen zorgen te maken'.
Als hij klaagde dat andere kinderen veel meer kregen, zei ik dat dit kwam doordat die ouders er zelf kadootjes bij legden. Dat mocht hij dan niet verder vertellen.
En verder ben ik het heel erg met Bert en Ernie eens( van een Sesamstraat cd die wij hebben). Daar zegt Ernie: 'Ach een man die op het dak rijdt, dat kan toch eigenlijk helemaal niet, dan val je er toch vanaf? Het is gewoon een leuk spelletje.' Dat zeg ik rond deze dagen heel vaak. Het is gewoon een leuk/raar/grappig/verkleed/stiekem spelletje.
Zo konden wij toen veel van de stress weghalen voor onze zoon en werd het een stuk gezelliger.

liora

liora

17-11-2011 om 13:14

Asa brief

Hoi Asa,

Ik zou een brief schrijven van Sint aan zoon met de data waarop hij zijn schoen mag zetten. En uitleggen dat kinderen dat niet elke dag mogen want dat kunnen de pieten niet aan.

Liora

Hier ook

altijd een brief in de schoen erbij met van alles en nog wat, maar vooral met de aanwijzing wanneer weer langs komt om de schoen te vullen....

Jetske (ot)

Mijn dochter vindt het een geweldig spel. Ik mag er meestal niet bij zijn want dat is niet stoer
Ze heetf het nu 2 jaar en speelt er met enige regelmaat mee.
Ik vind zelf wat minder, beetje flauw, maar daarom was zij zo blij dat ze het wel kreeg.

Asa Torell

Asa Torell

17-11-2011 om 23:53

Brief

Jaja, Asasint heeft hier al jaren geleden uitgelegd dat het schoen zetten alleen op zaterdag kans maakt. Daar herinneren wij zoon elk jaar aan. Vorig jaar heeft hij het wel een keer tussendoor geprobeerd maar het snel opgegeven toen er geen resultaat kwam.
Maar dit jaar heeft het sinterklaasjournaal blijkbaar iets over meerdere keren per week beweerd... ga er maar aanstaan. Ook houdt hij de klasgenootjes blijkbaar elk jaar scherper in de gaten. En eigenlijk had ik geen zin om er dit jaar nog veel leugens om heen te hangen dus expres geen nieuwe brief of 'ouders helpen de sint' verhalen. Maar misschien moet ik dat toch maar doen. Pepernoten zullen daarentegen vrees ik niet veel indruk maken, zoon is nogal van de materialistische.

liora

liora

18-11-2011 om 07:03

Asa

Hoi Asa,

Op het Sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat je van de site een kalender kunt uitprinten met alle dagen tot 5 dec erop en bij elke dag een schoentje. Die kun je in je schoen leggen en dan kleuren de pieten de schoentjes in op de dagen dat je mag zetten. Lijkt me dus een uitkomst!
En ik ben het wel met Cobi eens dat je ook een klein dingetje in de schoen kan doen toch? Twee keer per week is toch wel te doen, als hij zo graag wil...

Liora

Hanne.

Hanne.

18-11-2011 om 08:42

Hier ook maar 1x

Hier wordt ook maar 1x per week de schoen gezet. Althans, hij wordt maar 1x per week gevuld. Dat betekent dat ze dit jaar in de tijd tussen aankomst en pakjesavond 4x de schoen mogen zetten. Dat vind ik eerlijk gezegd niet weinig.

Heeft nog nooit een kind moeilijk over gedaan. Vind het argument dat je het zou moeten doen omdat het kind het zo graag wil of dat anderen het ook vaker doen een onzin argument. Het kind wil vast wel elke dag, en wat een ander doet is toch niet relevant. Er zijn ook kinderen die geen schoen mogen zetten....

Irene

Irene

18-11-2011 om 09:18

En hier ook 1x

Hier mogen ze ook altijd 1x per week (op zaterdag) hun schoen zetten. Nooit anders gedaan en nooit klachten over gehoord van de kinderen. Wij hebben altijd een soort weekkalender (die ik zelf maak) die steeds zo'n 6 weken doorloopt aan de muur hangen en daar staat bij de zaterdagen een schoen getekend.

Jesse_1

Jesse_1

18-11-2011 om 09:20

Wat is er nu weer meer MIS met 'maar' 1x per week de schoen zetten?!
Waarom moet het per definitie meer-meer-meer en wordt het als Spartaans afgedaan?

Dances

Dances

18-11-2011 om 11:16

Jesse

Maar als je zoon er aldoor zo'n drama van maakt en steeds zo terleurgesteld is dan begrijp ik ook niet zo goed wat de moeite is om een keertje extra de schoen te laten zetten. Ik ben het wel met Cobi eens. Zo'n kleine moeite voor een stralend kind .

Voor de statestieken. Hier 2x per week en dat vinden ze prima. Altijd een klein cadeautje met meestal iets lekkers er bij.

caton

caton

18-11-2011 om 12:54

Rijkelijk veel

ze zetten hier ook 1 keer in de week hun schoen en dat vind ik al rijkelijk veel. Ik ben niet anders gewend dan dat ik mijn schoen 1 keer zette in de hele periode dat Sint in het land was. Het gaat me niet om dat chocolaatje, maar ik vind 1 keer in de week gewoon genoeg. Maar daarmee behoor ik tot de minderheid geloof ik.

Vic

Vic

18-11-2011 om 14:03

Ach wat zielig

Hier is het ook maar 1x per week schoen zetten. Ik heb er nog nooit klachten over gehad. Wel over de inhoud. Jongste ging van de week (uit zichzelf!) haar Playmobil opruimen, anders zou Sinterklaas nog kunnen denken dat ze dat heel leuk vindt en krijgt ze vervolgens alleen maar Playmobil in haar schoen

Asa Torell

Asa Torell

18-11-2011 om 21:38

Nou kijk

Misschien zou twee keer wel sympathieker, of gebruikelijker zijn, maar dat is volgens mij geheel bezijden het punt hier (overigens zou de duitse papa het er zeer mee oneens zijn, die vindt het nu al zo'n duur gebeuren). Waar het bij zoon om draait is dat er maar het minste hoeft te gebeuren aan teleurstelling rondom de goede man, en het is hier in huis echt Niet Gezellig. En ik heb me dit jaar vergist in zijn executieve vaardigheden... hij is in dit soort periodes blijkbaar nog niet toe aan zelf besluiten dat hij de schoen beter niet kan zetten als ik hints geef dat er toch niks in komt.
Dat gezing van hem is overigens wel allerschattigst inderdaad! Hij maakt er tenminste wel werk van. De Sint zal hem wel een complimenteuze brief sturen dit weekend...

Ook een keer per week

Die van mij mochten ook niet meer dan een keer per week thuis hun schoen zetten. Met een keer op school, bij oma en bij de buurtsuper toch zo'n zes keer schoen zetten.
Ik heb gezegd dat de ouders nog altijd de baas zijn, en dat Sint rekening houdt met wat de ouders willen. Dus schoen zetten mag alleen als de ouders het goed vinden.
Het leukste Sinterklaasverhaal dat ik ooit met de kinderen gevolgd heb is met Gigi Dietrich en vvrouw die een bloedhekel heeft aan de Sint. Lekker onzin verhaal zonder regeltjes waar je als ouders alleen maar last van hebt. Geloof dat ik het Sinterklaasjournaal zou mijden als daar al teveel in mee wordt gegaan. Het moet wel leuk blijven, en niet spannender worden dan het al is.
We hebben altijd leuke Sinterklaasfeesten gehad, en nog steeds.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.