Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
buzz

buzz

03-12-2011 om 06:31

Sinterklaas journaal pppfff

Ik vind het niet meer leuk hoor.
Ze maken er een potje van, boek weg, paard weg, piet kwijt, pakjes weer uitpakken voor mutsen. Sint terug naar spanje, huilende zoon, veel te spannend. Niet meer kijken geen optie, op school kijken ze ook. Zoon maakt zich zo druk (is 6). Dochter van 4 pakte zijn hand toen hij er verdrietig om werd. En zij. Ach...maak je niet druk dat is allemaal helemaal niet echt. HU dacht ik wat krijgen we nu. Ja zij ze alles op het echte journaal na op tv is niet echt, zijn toch maar verhaaltjes waar sinterklaas in mee speelt. Maar zoon maakt zich zo druk.
Kunnen ze nou niet gewoon laten zien hoe het in het pietenhuis aan toe gaat, en een pietje die altijd pepernoten snoept een standje geven. Laten zien hoe pieten oefenen voor op het dak klimmen, enz enz, zonder het zo spannend te maken. Het enige wat niet te spannend is zijn die mutsen die weg zijn, en die rolstoel piet, want ik dan ook maar weer een flauw gedoe vind. bbllk volgend jaar een andere script schrijver hoop ik.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijst

Hier hangt thuis een lijst:
1. Sint komt altijd
2. Pieten komen altijd
3. altijd kadootjes (ik schreef dat toen Sint er net was en ik had al zo'n gevoel dat ze dit jaar bij de TV ALLES eng gaan maken)
4. 2x pw schoen zetten
5. 5 december pakjesavond
6. Sinterklaasjournaal is een VERHAAL

Ik had 'm geloof ik al eerder hier neergezet. Het werkte wonderen - geen bedplassen of late avonden meer! En verder heb je helemaal gelijk, ze zijn gek geworden daar bij de TV.

Idd

sinterklaas journaal valt mij dit jaar ook erg tegen. Afgelopen jaren vond ik het super, veel humor en een duidelijke rode draad. Dit jaar zijn het allemaal ad hoc, suffe dingen. Dochter (7) gelooft nog maar maakt zich er niet druk om want 'hoofdpiet wilde vorig jaar met babypiet ook al naar huis en dat kwam ook goed'. Zij ziet ook dat alles uiteindelijk wel opgelost wordt. Neemt niet weg dat ik het dit jaar een raar zootje vindt.

waar een paar jaar geleden iedereen een kruis op de muur moest zetten voor als je een logeerplek had voor een piet, en daar waren ze dan 3 weken mee bezig in het journaal...nu moeten we een vlag ophangen als je pakjesavond viert, want anders verdwalen de pieten :-s

daarbij vieren we maandag pakjesavond en ik heb zo maar het vermoeden dat Amerigo voor maandag toch wel terug is. Hoeven we geen vlag op te hangen.

P het sinterklaasverhaal met dieuwertje blok

Het is simpel: de spanning die ze erom heen verzinnen past niet bij kleuters, of kleuterige groep 3 kinderen als mijn zoon.
Ik heb aan hem uitgelegd dat het ieder jaar hetzelfde liedje is. Sint komt, koopt kadootjes, rijdt over daken, vult schoenen met hulp van pieten enz. En dat dat te saai is voor de TV en dat ze er daarom extra dingen omheen verzinnen. Met die extra dingen eromheen creeren ze iets wat er vroeger niet in die mate was. Heel veel hoepla, wat dus niet bij die kleuters past. To-taal onnodig. Ik maak me er verder niet druk om hoor, ieder mag het voor zichzelf weten, maar ook hier komt dat journaal de klas in dus ik heb als ouder niet de mogelijkheid om de prikkels voor mijn kind weg te houden.

Wij noemen het nu (idee van de oudste) het Sinterklaasverhaal met Dieuwertje Blok. Werkt als een tierelier. Flauw gedoe is dus niet het probleem, al die extra spanning was te veel. En ja, ergens moeten ze toch al die afleveringen mee vullen...

Niet kijken

ik heb er nooit waarde aan gehecht, ja en dan heb je dus wel eens dat je kind iets niet weet op school, opvang, clubje etc. Nou dat is echt geen ramp hoor, dan komen ze wat verward thuis dat ze het op school over een boot die zoek is. Tja dat is heel makkelijk opgelost "de boot is niet zoek hoor dat is alleen een verhaal op sinterklaasjournaal".

ik heb sowieso de rem op veel sinterklaas dingen, geen schoentje zetten bij de albert heijn als je merkt dat het wat te veel is, niet naar zwemles als sinterklaas komt, geen sinterklaasjournaal etc. Het is allemaal te veel en te spannend, vind ik.

Manda

Het is niet dat ze het erover hebben, het is dat er met de klas gekeken wordt en dat ze de godganse dag vullen met werkjes die verband houden met het verhaal. Dus teken de vlag, bereken de oppervlakte van de vlag, geschiedenis van vlaggen in Spanje enzenzenz ze gaan echt voor de volle overkill op de nieuwe school van mijn kinderen!

Ja ik moet daar ook niet tussen gaan zitten natuurlijk
Wat ik probeerde te zeggen is dat die mutsen en zelfs de rolstoelpiet met een hoop spanning gebracht worden.

Oeps, ik heb op dit moment geen dochters maar het buurmeisje zit wel beneden, ze is van 2002, geef maar een gil..

Tijgeroog

Tijgeroog

03-12-2011 om 11:22

Kijk zelf niet meer mee

Vorige jaren keek ik mee en leefde ik mee. Ballonnen, sleutels, zelf inpakpapier maken hebben we allemaal aan mee gedaan. Maar dit jaar zit ik met een erg vermoeid meisje dat net op school zit en die toch wel wat last van de spanning heeft.
Oplossing is dat zij wel kijken, maar dat ik niet meer mee kijk en dus ook niet meer mee ga in de spanning. Er wordt niet meer uitgebreid over gesproken wat ze gezien hebben en het gaat echt beter zo: het is minder belangrijk, dus de grote spanning is eraf. Naam in het boek op internet hebben we ook niet gedaan. ("Natuurlijk staan jullie in het boek. Je hebt toch je tekening in je schoen gestopt? Dan kom je natuurlijk ook in het boek")
Overigens zijn ze (bij het skjournaal) mij ook wel kwijt, ik vind dat ze behoorlijk doorslaan in de creativiteit en spanning opbouwen, helemaal overbodig.

Tijd voor een iso certificaat

Sing moet zijn hele handel en wandel eens laten ISO certificeren. Hij doet dit nou al een paar honderd jaar en nog steeds is de logistiek niet op orde. Zet er even een organisatie-adviseur op, een consultant of wat en regel die boel nou eens goed.

skik

Tango

Tango

03-12-2011 om 12:00

Spanning

Hier kijken de kinderen ook. Tangozoon gelooft nog (tenminste voor zover we weten, want hij twijfelt wel). Tangodochter al een paar jaar niet meer. Met de spanning valt het gelukkig mee. Ik heb zowieso kinderen die gelukkig niet al te heftig reageren op Sinterklaas. Oke, 's morgens wat vroeger het bed uit als ze de schoen hebben gezet en vandaag zijn ze wat gespannen voor pakjesavond (vieren het vanavond) maar dan heb je het wel gehad.
Voor kinderen die wel heftig reageren is het Sinterklaasjournaal wel erg extreem dit jaar. Dat met die mutsen opsturen vind ik nog wel aardig, maar altijd dat gedoe dat pakjesavond niet doorgaat. Vind het zo vreemd.
Overigens beperken we hier het sintgebeuren ook. Geen schoenen zetten bij al die winkels, alleen naar de intocht, verder niet naar al die winkelcentra waar Sint dan nog komt. 1 keer Sint op het werk en dan is het met pakjesavond en Sint op school wel weer druk genoeg. Verder kijken ze hier dus ook geen Club van Sinterklaas, want ik vind dat veel te vroeg beginnen, al voordat hij aankomt. Heb daar dit jaar weinig over gehoor, bestaat het eigenlijk nog wel?

Fianna

Fianna

03-12-2011 om 13:38

Bah!

Ik ben ook klaar met het sinterklaasjournaal. Het is echt over de top dit jaar. Een van mijn kinderen begon te huilen omdat zonder het paard de pakjes niet bezorgd kunnen worden en het paard weg is. Het boek is kwijt geweest en weet ik veel wat voor een ellende allemaal. Ik heb paniekerige kinderen gehad want ik moest via www.nogwat.nl hun namen in boek zetten anders kregen ze geen kadootjes en nou moet er weer een vlag voor het raam gehangen worden anders loopt Sint dit jaar ons huis voorbij.
Welke kindonvriendelijke idioot verzint dit allemaal? Het is allemaal al spannend genoeg zonder deze kul.
Gelukkig gelooft mijn oudste niet meer, maar die was echt doorgeslagen hierdoor.
Ook hier kijken ze op school.

,

Fianna

Fianna

03-12-2011 om 13:40

Manda

hier kijken de kinderen op school. Dat is dus het probleem.

Cobi: zo ken ik er nog een

de teletubbies, daar zijn maar 2 seizoenen van gemaakt, naar ik begrepen heb...

Fianna

Fianna

03-12-2011 om 13:45

Interessant stukje. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat onze adhd-er dit jaar niet meer gelooft. Hij weet ook welke kado's hij krijgt, heeft ze zelfs gezien en helpt mij met het inpakken van de kado's voor broers en zus. Hij is dit jaar zoooooo veel relaxter, nog steeds hyper en 'on the edge', maar niks in vergelijking met vorige jaren.

Sancy

Sancy

03-12-2011 om 13:59

Rode beuk

De teletubbies daarvan is maar 1 seizoen gemaakt volgens IMDB. Maar dan wel een episode van 365 afleveringen...

Jillian

Jillian

03-12-2011 om 14:11

Vertellen

Hier een zoon met ADHD die toen hij nog geloofde ook helemaal doordraaide van de spanning. Het was echt niet leuk meer. Paniek aanvallen, obsessie rond alles met sinterklaas. Helemaal geen leuke periode. We hebben dat een paar weken aangezien en toen besloten dat we het hem zouden vertellen. Uiteindelijk dat pas na de sint gedaan omdat we niet in konden schatten of het vertellen in de sinterklaas tijd een goed idee was. Dus uiteindlijk in Februari of zo hem verteld dat Sint een soort van toneelstuk was waar iedereen aan meedeed, dat er vroeger echt een man was geweest die sint Nicolaas heette en dat we nu nog steeds zijn herinnering in ere houden door elkaar te verassen met leuke cadeautjes.
Dat was een hele goede zet want na de eerste teleurstelling bleek de volgende sinterklaasperiode een stuk ontspanner te gaan. Hij vond het zelfs helemaal geweldig om het toneelstukje mee te spelen.

Als wijze les heb ik besloten om bij de jongere kinderen de sinterklaas gekte niet meer zo aan te wakkeren. Niet naar allerhande sinterklaas feesten toegaan maar beperken tot alleen bijvoorbeeld werk en school, geen sinterklaas programma's kijken en verder ook het gedoe te beperken. Het geloof wakkeren we ook niet meer aan. We vertellen niet ronduit dat sint niet bestaat maar laten gewoon doorschemeren dat het een leuk toneelstuk is.

Hierdoor is de sint periode echt veel meer ontspannen. Het enige probleem is wat Rodebeuk aanhaalt de school. De school doet er namelijk wel alles aan om voor een sint overkill te zorgen.

Jammer allemaal. Ik vind zo'n sinterklaas journaal ook zo overbodig. Sint hoort een beetje een mysterieuze figuur op de achtergrond te zijn. Het zou allemaal meer om de suggestie moeten gaan dan doldwaze avonturen met de sint.

En weet je wat dan weer zo raar is

Leerkrachten van diezelfde scholen vertellen mij dan weer dat er 3 weken geen land te bezeilen is met de leerlingen. Eigenlijk raken ze gewoon 3-4 weken lestijd kwijt aan deze flauwekul... wat overdreven gesteld.

Belachelijk toch. Het zijn meestal erg aangename gesprekjes als we elkaar deelgenoot maken van onze indruk van dat hele Sintfestijn. Het voelt een beetje stiekem, en het zijn nooit de lk's die enthousiast meehossen met Sint. De geheime brigade?

Carmen

Carmen

03-12-2011 om 17:57

Grote fan, dit jaar minder.

Ik ben grote fan van het Sinterklaasjournaal. Geweldige leuke verborgen humor voor de meekijkende ouders en grotere kinderen. Maar dit jaar erger ik me ook. Nog niet eens aan de zaken die jullie noemen. Maar voornamelijk aan het kinderachtige gedoe rondom de rolstoelpiet. Die wordt door de Pieten behandeld als een paria. Dat maakt Sinterklaas dan wel weer goed, maar ik vind het gedrag van de Pieten een heel slecht voorbeeld voor de kinderen. Het lijkt wel een pesterige basisschoolklas...
En ik mis Bram van de Vlugt natuurlijk. Allemaal naar Paul de Leeuw kijken vanavond hè!

Rafelkap

Rafelkap

03-12-2011 om 18:49

Cliffhanger

Hier wordt op school ook gekeken. Dat vind ik ook zonde van de lestijd, ik vind dat er veel te veel tv wordt gekeken eigenlijk (op school). Gelukkig is mijn oudste niet echt onder de indruk als er wordt gezegd dat sinterklaasfeest niet doorgaat. Ik denk ook dat ze die 'cliffhanger' beter niet hadden kunnen doen, en misschien zijn ze idd hard toe aan een nieuwe lichting scenarioschrijvers.. Maar, ik vind het wel leuk allemaal!
Trouwens, ik denk dat mijn kind door het sinterklaasjournaal langer gaat geloven dan zonder. Soms twijfelt hij maar hij gelooft heilig in wat hij op de tv ziet. Schoenen bij slagers en supermarkten doen wij niet en ook niet teveel intochten, zoon wilde intocht liever op tv zien om te kijken of de pieten er wel bij waren en te horen hoe het zat.
Hier is pakjesavond alweer voorbij!

Rafelkap

Rafelkap

03-12-2011 om 18:51

Mijn zoontje heeft ook al door dat de rolstoelpiet de slimste is en het einde zal wel zijn dat de pieten hebben geleerd dat ze niet zonder hem kunnen.
Het is idd een verhaal, met ups en downs, ene jaar wellicht spannender dan het andere.

toja

toja

03-12-2011 om 21:20

leuk dat bericht over sint voor autisten. Het is alleen voor ons niet nieuws. Wij doen het al jaren zo bij onze zoon (autist dus).
Hij wist al heel snel dat hij niet bestaat, hij weet ook al jaren wat hij krijgt. Zo weet hij ook wat hij morgenochtend in zijn schoen krijgt Gaat hij heerlijk rustig slapen.
Dochter gelooft dit jaar voor het laatst denken we, ze twijfelt heel erg. Voor haar is het Sinterklaas verhaal gewoon een toneelstuk want het komt toch altijd goed.
Daar geef ik haar dan gelijk in, dat is ook zo.
De club van Sinterklaas wil ze niet kijken, dat vind ze veel te eng zegt ze. Fijn schat, kijken we dat lekker niet.. geen probleem

Chippie

Chippie

04-12-2011 om 00:21

Ik heb het al eerder gezegd...

Ik vind er geen bal aan dit jaar. Alleen de jongste (3) gelooft nog dus wat dat betreft is zo'n oenig jaar wel goed gepland. Hier lagen rode ballonen in de tuin en bij de buren, sleutels in de schoenen met pepernoten, kruizen op de muur, etc. Een hoofdverhaallijn vind ik geweldig, maar het vliegt dit jaar van links naar rechts. Paard kwijt, boek kwijt, mutsen kwijt... Alleen het paard kwijt was meer dan genoeg geweest (maar wel erg heftig voor kinderen). Oenig vond ik dat in het script stond dat kinderen op school de schoen moesten zetten en het omdat overal in NL het zo hard waaide waren alle vlaggen verdwenen en zat er niks in de schoenen. Echt vreselijk stom... Ik hoop dat we volgend jaar een leuker Sinterklaasjaar krijgen, dan ga ik me weer helemaal uitleven voor mijn 4jarige.

Oh jeetje fianna

kijken ze het op school ! Wat zonde van de tijd trouwens.

ik zou toch ook een balletje op school opgooien dat je de kwaliteit van het sinterklaasjournaal te laag vindt om te integreren in het schoolprogramma.

Ik begreep dat er je ook een vlag moest kopen en dat je daarna toch ook een andere vlag mocht gebruiken, gut zeg, al die kinderen eerst in de stress dat hun ouders wel de juiste vlag kopen...

amk

amk

04-12-2011 om 10:36

Vlag

die vlag was onderdeel van het schoolpakket, en hoefde niet door ouders aangeschaft te worden. Er is steeds verteld dat een andere vlag ook goed was.

Wij hebben er een heerlijke middag door gehad om die vlag te maken. Hij gaat vanmiddag mee als we sinterklaas gaan vieren.

Tijdverspilling

Hier wordt ook op school het Sinterklaasjournaal gekeken. Zonde van de tijd. Misschien nog leuk voor kleuters, maar onzin toch om in de bovenbouw elke dag een kwartier naar een onzinverhaal te kijken? En dan dat gedoe eromheen. Hier hadden ze ook braaf hun schoen gezet in de klas, om er de volgende ochtend niets in te vinden. En de rommelpiet is ook weer langsgeweest (mag die buiten beschouwing gelaten worden of beter nog verboden worden als Sint werelderfgoed wordt?), dus ze waren de halve ochtend aan het opruimen geweest. Ik snap ook niet dat leerkrachten zichzelf dat aandoen. Ook NADH-kinderen worden er hyper van en alle tijd die nu verloren gaat verhoogt de druk op de andere weken om toch het programma af te werken.

skik

Fiorucci

Fiorucci

04-12-2011 om 11:01

Hier....

Hier wordt op de hele school geen sinterklaasjournaal gekeken. Sterker nog, men volgt dat verhaal eigenlijk helemaal niet hier. De rommelpiet is ook steeds minder prominent aanwezig, na een woedende kleuterjuf wiens seizoenstafel de rommelpiet niet overleefde...

sinas

sinas

04-12-2011 om 13:33

Bij ons

is het juist wel in goede aarde gevallen, wij hebben het pakket ook aangeschaft. Het geeft veel meer rust voor de kinderen, omdat het verhaal nu hetzelfde is. Voorgaande jaren bedacht school een eigen verhaal en dat gaf veel meer verwarring.

Fianna

Fianna

04-12-2011 om 14:05

Manda

hahaha, nou wie weet doe ik dat. Vraag me alleen af of ze dat bij de kleuters of groep 3 als serieus argument zullen pikken

ja, ik heb mijn kinderen er van weten te overtuigen dat een piratenvlag ook best mag. Jezus zeg, moet er niet aan denken om ook nog eens een vlag te gaan zitten maken in al dit gestress. Gisteren nog een huilende kleuter gehad hoor. Ze was zo bang dat Sint niet zou komen morgen na alles. Ook zoon van 6 staat het huilen nader dan lachen. Jeetje ik dacht dat Sinterklaas een leuk feest was. Ik overweeg serieus om volgend jaar mijn jongere kinderen te vertellen dat sint niet bestaat of school te verzoeken hen iets anders te laten doen tijden sinterklaas journaal.

Jillian

Jillian

04-12-2011 om 16:48

Veel meer ontspannen

Ik vind sinterklaas veel meer ontspannen nu we het geloof niet meer aanmoedigen. Ik zwak het ook niet af maar ik laat gewoon doorschemeren dat het een toneelstukje is. Bij een kleuter maakt dat toch niks uit. Kleuters geloven ook wel dat er een monster onder hun bed leeft. Als je dat overdag vraag dan geloven ze het niet maar 's avonds is het dan weer realistisch genoeg. Zo gaat het ook met de Sint. Op het moment dat sint er is dan is sint ook echt en bestaat hij.s avonds thuis roepen ze dan misschien dat sint niet bestaat maar op het moment zelf hebben ze even veel lol en is die spanning er ook wel. De spanning blijft dragelijk.

En verder inderdaad alles overzichtelijk houden. Van te voren duidelijk maken wanneer de schoen gezet wordt. Bij mijn kinderen helpt een kalender altijd goed met duidelijk daarop alle feestelijkheden (pakjesavond, intocht, schoen zetten, sint op school) aangegeven.

Ik vind het wel jammer dat er op school zoveel aandacht aan wordt besteed. Een beetje aandacht is leuk maar nu lijkt het soms wel alsof het drie weken alleen maar sint is. Zonde van de tijd.

amk

amk

04-12-2011 om 22:58

Rommelpiet

is hier groep 8 die zich mag uitleven in hun oude kleuterklas. Niks juffen.

Ik heb vandaag genoten van de reactie van dochterlief toen Piet Oom B binnen kwam met haar muts op. MAMA!!!! Dat is MIJN muts, Piet heeft MIJN muts op!!!!

Dat was de besteding van de vrije vrijdagmiddag helemaal waard. En heeft het geloof voor minstens 5 jaar bevestigd. haha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.